Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia

Vierailija
21.04.2021 |

https://yle.fi/uutiset/3-11891186

Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.

Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.

Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.

Maa urbanisoituu halusitte tai ette.

Kommentit (136)

Vierailija
41/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ok-talo asumisesta on tehty liian kallista, se on varmaan päällimmäinen syy, ihmisetkin voi olla niin laiskoja että kaikki työ koetaan liian rasittavaksi mitä ok-talossa on.

Ehkäpä joillakin on parempaakin tekemistä vapaa-ajalla kuin tehdä töitä sen omakotitalon eteen. Sehän riippuu ihan kiinnostuksen kohteista mitä elämässään haluaa tehdä. 

Vierailija
42/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.

Pahoja sanoja taisivat olla grynderi ja rakennusvalvonta.😂

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.

Saattoi olla tietty voitelu tai homekin😉

Vierailija
44/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Rakentaminen on niin kallista, ettei syrjäseudulle kannata rakentaa. Siinä jää pahasti tappiolle jos joskus haluaa myydä. Mutta kasvukeskuksissa omakotitalojen kauppa käy nyt kuumana kun ihmiset haluaa pois ahtaista kerrostaloista väljempiin tiloihin joissa mahtuu tekemään etätöitäkin. Ongelmana on myös hyvien tonttien puute, ei huvita rakentaa jonnekin 20km päähän keskustasta kivikkoiselle rinnetontille, kun paljon lähempää saa halvemmalla käytettyjä taloja isommalla hyvällä tontilla. Tosin tässä minunkin kotikaupungissa kaikki tarjolle tulevat hyvät tontit menee hetkessä, kaikkein jyrkimmät rinnetontit vaan jää.

Vierailija
45/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei ole rahaa. Nuoret parit ovat nyt köyhempiä kuin pitkään aikaan ja omakotitalon rakentaminen taas kalleinta kuin ikinä.

Vierailija
46/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Me tykätään meluta, rakentaa, kasvattaa kasveja, pitää eläimiä ja ihmisiä vapaana pihalla, ja puuhastella muutenkin kaikkea, joten OKT sopii meille. Ei haittaa lumityöt eikä remontit. Olen asunut isoissa ja pienissä kaupungeissa ja maaseudulla, ja on tullut todettua että kyllä tämä vain sopii itselle. Kaupunkilainen elämäntapa tuntuu "teennäiseltä", aktiviteeteistä maksetaan ja hyötyliikuntaa ei tule yhtä paljon. Pitää miettiä soittaako joku poliisit kun meluan tai pitääkö itse soittaa poliisit naapurien vuoksi. Omassa kodissa maalla/pikkukaupungissa voi tehdä mitä huvittaa ja luovuudelle on paljon vähemmän rajoja. Paikallisessa yhteisössä voi parhaimmillaan päästä helposti vaikuttamaan ja tekemään yhdessä. Pienikin tekijä voi edetä helpommin kuin isossa kaupungissa. Toki sellanen sijainti olis kiva että ois töitäki tarjolla. Jo Oulun kokoisessa paikassa nämä kaikki toteutuu, ei tartte edes mennä kokonaan maalle.

Vierailija
47/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalon rakentaminen ei kiinnosta. Miksi virheellinen otsikko. Linkitättekö näitä juttuja lukematta niitä?

Vierailija
48/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi saatiin omakotitalo myytyä pois. Ei koskaan enää rahareikää ja työleiriä meille, kymmenen vuotta siinä kärvisteltiin. Ihanaa oli ehkä ensimmäinen puoli vuotta, sen jälkeen silmät aukesivat.

Vanha ja huono talo on rahanreikä ja työleiri. Uudessa ei niin paljoa työtä. Helppohoitoisen pihan kun suunnittelee. Kymmenen vuoden välein maalaa, jos puuta. Vuositarkastukset tehtävä, että kaikki ok. Toki ei kaikilla ole varaa uuteen... siitähän se kiinni on.

Vierailija
49/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi rahaa pitää autoa ja maksaa mahdollisia remontteja okt:on, niin hyvältähän se kuulostaisi. Ei olisi kauhean kiva kumminkaan koko ajan olla pelko perseessä, että jos auto kosahtaa niin ei saa uutta ja on pulassa tai jos tulee välttämättömän remontin tarvetta, niin ei saa lainaa ja on pulassa.

Halvempia ne okt rempat on kuin kerrostalossa:) Osakas maksaa ne (myös naapuriin tehdyt taloyhtiölle kuuluvat) ihan itse sielläkin.

Vierailija
50/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Omakotitalossa on kulut/neliö halvemmat kuin kerrostalossa. Sisältäen siis kaiken, myös remontit halvempia.

Vierailija
51/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus. 

Ekofasismi on joo todella hyvä juttu....

Persufasisti iski jälleen

Minkä ihmeen perusteella luulet että äänestäisin persuja? Moiseen en alennu.

Mitä kirjoitin pitää paikkansa silti: tuo olisi ekofasismia -järkyttävää puuttumista ihmisten vapauteen tehdä mitä haluavat. Ja erittäin henkilökohtaisessa asiassa -asumismuodossa- vieläpä.

Ennen kuin kommenttini poistettiin olivat peukutukset muuten 18-5 joten kantani oli voitolla reilusti.

Vierailija
52/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Köyhät ajetaan kolhoosimaisiin betonioksetuksiin, joissa rotatkin viihtyvät jätekatoksissa ja viemäreissä. Ei tarvitse myydä kuin ajatus trendinmukaisesta ekologisesti tehokkaasta asumisesta. Maksukykyisemmät asuvat edelleen kuten haluavat.

Vierailija
53/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mua ei kiinnosta omakotitalo, koska en halua tehdä minuuttiakaan elämästäni pihatöitä enkä putsata rännejä tms. Haluan elää mahdollisimman helppoa elämää ja asua sellaisessa asunnossa, jonka saa halutessaan nopeasti myytyä. Omakotitalojen myyntiajat on pitkiä ja jos talo on väärällä paikkakunnalla, niin saattaa jäädä kokonaan myymättä. Kauhea riski.

Vierailija
54/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä864 kirjoitti:

Ei ymmärrä, miksi omakotiasuminen kiellettäisiin ilmastosyistä.

Me rakennettiin vuosi sitten talo. Luonnonkivirossin päälle hirsitalo. Ja siis hirsihän on hiilinielu, yhden hirsitalon sitoma hiilimäärä vastaa keskimäärin 15 vuoden keskimääräistä henkilöautolla ajoa. Luonnonkivirossin ansiosta pois jäi myös iso osa betonitöistä, joka on rakentamisen suurin ilmastopahis (näyttäkääpä mulle kerrostalo, jossa ei ole juuri betonia käytetty...)

Lämmitysmuotona meillä maalämpö, ei siis saastuttavaa kaukolämpöä. Kaikki sähkövehkeet saatiin itse valita, eikä näin ollen tarvitse tyytyä gryndereiden halpoihin energiasyöppöihin. Katolla vielä aurinkopaneelit, jolla tuotetaan iso osa vuotuisasta energiankulutuksesta. Pihassa lämpökompostori, joka muuttaa biojätteet mullaksi, jota voi käyttää puutarhassa.

Ilmaston kannalta oli taatusti parempi, että löimme rahamme uuteen omakotitaloon kuin uuteen kerrostaloon. Myös meidän kannaltamme parempi näin, sillä sillä rahalla, mikä meni 130-neliöisen omakotitalon rakentamiseen, saisimme 70-80-neliöisen kerrostalokämpän, jossa asuminen olisi lisäksi kalliimpaa kuin tässä hulppeassa hirsipytingissä.

Omakotiasuminen voi olla huomattavasti ekologisempaa kuin kerrostaloasuminen, jos vain on vähänkään valveutunut rakentamisen ja asumisen ympäristövaikutuksista.

Ei kaikki kaukolämpö ole saastuttavaa...

Vierailija
55/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minulla myös.

Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.

Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.

Vierailija
56/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meinasin rakentaa omakotitalon Kemiin ja mennä Veitsiluodon tehtaalle töihin.

Vierailija
57/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mua ei kiinnosta omakotitalo, koska en halua tehdä minuuttiakaan elämästäni pihatöitä enkä putsata rännejä tms. Haluan elää mahdollisimman helppoa elämää ja asua sellaisessa asunnossa, jonka saa halutessaan nopeasti myytyä. Omakotitalojen myyntiajat on pitkiä ja jos talo on väärällä paikkakunnalla, niin saattaa jäädä kokonaan myymättä. Kauhea riski.

Toki noinkin voi elää, minulle talo on koti, ja se on perheen ja ystävien jälkeen tärkein asia elämässäni. Lämmöllä muistan myös lapsuuskotiani.

Kerrostalo ei ole ihmisasunto minun mielestäni.

Vierailija
58/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Oikeat ihmiset asuvat tilavasti omakotitaloissa. Rupusakki kopeissaan kerrostaloissa. Näin minäajattelen.

Vierailija
59/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisi rahaa pitää autoa ja maksaa mahdollisia remontteja okt:on, niin hyvältähän se kuulostaisi. Ei olisi kauhean kiva kumminkaan koko ajan olla pelko perseessä, että jos auto kosahtaa niin ei saa uutta ja on pulassa tai jos tulee välttämättömän remontin tarvetta, niin ei saa lainaa ja on pulassa.

Halvempia ne okt rempat on kuin kerrostalossa:) Osakas maksaa ne (myös naapuriin tehdyt taloyhtiölle kuuluvat) ihan itse sielläkin.

Asun vuokralla, en maksa mitään remppoja.

Vierailija
60/136 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus. 

Suomessakin voisi tulla sama kielto, kerrostalossa tai rivitalossa asuminen on huomattavasti järkevämpää.

Jos kerrostalon ikä on vain 50 vuotta (kuten on Suomessa 1970-luvun jälkeen rakennetuissa kerrostaloissa), niin ne ovat huomattavasti pahempi ympäristöuhka kuin polttomoottoriautot. Betoni ei ole hiilinielu.