Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia
https://yle.fi/uutiset/3-11891186
Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.
Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.
Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.
Maa urbanisoituu halusitte tai ette.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Me tykätään meluta,
rakentaa, kasvattaa kasveja, pitää eläimiä ja ihmisiä vapaana pihalla, ja puuhastella muutenkin kaikkea, joten OKT sopii meille. Ei haittaa lumityöt eikä remontit. Olen asunut isoissa ja pienissä kaupungeissa ja maaseudulla, ja on tullut todettua että kyllä tämä vain sopii itselle. Kaupunkilainen elämäntapa tuntuu "teennäiseltä", aktiviteeteistä maksetaan ja hyötyliikuntaa ei tule yhtä paljon. Pitää miettiä soittaako joku poliisit kun meluan tai pitääkö itse soittaa poliisit naapurien vuoksi. Omassa kodissa maalla/pikkukaupungissa voi tehdä mitä huvittaa ja luovuudelle on paljon vähemmän rajoja. Paikallisessa yhteisössä voi parhaimmillaan päästä helposti vaikuttamaan ja tekemään yhdessä. Pienikin tekijä voi edetä helpommin kuin isossa kaupungissa. Toki sellanen sijainti olis kiva että ois töitäki tarjolla. Jo Oulun kokoisessa paikassa nämä kaikki toteutuu, ei tartte edes mennä kokonaan maalle.
Joo, se on kyllä ikävää, kun tässä rivarissa pitää olla mies ja lapset riimun perässä :/ Btw, Oulussa tontit on postimerkinkokoisia. Toisaalta, onhan nykyään joku Yli-Iikin Oulua, mutta kyllähän Kiiminki tai Haukipudas on jo pe#seessä asti.
Vierailija kirjoitti:
"Omassa muuttotappiokunnassani on jonkin verran näitä noin kymmenen vuotta vanhoja isoja omakotitaloja myynnissä. On isot tontit, luonto ihan ovella ja viimeisen päälle tehty kaikki pihallakin. Ei kysyntää, ei tarjouksia, ei edes halukkaita katsojia. Talot myynnissä töiden loppumisen vuoksi, osalla sentään tulevaisuus häämöttää muualla, mutta oma rakas talo on vain iso riippakivi. Joillakin jo vouti uhkailee pakkohuutokaupalla kun kaikki meni mönkään, firmat nurin ja avioerossa viimeisetkin elinvoiman rippeet. Surullisia kohtaloita riittää. Ja kiinteistön hintapyyntö muuttuu viikkojen ja kuukausien juostessa, ensin muutama kymppitonni ja sitten toivotaan edes jotain pesämunaa uuteen paikkaan. Vaikeaa on."
Näin kirjoittaa joku Ylen kommenteissa.
Näin oli esim. Salossa parikymmentä vuotta sitten. Mitenköhän kay nyt vaikka Kemissä tai Jämsässä? Monet varakkaat, hyväpalkkaiset paperityöntekijät omistavat tyypillisesti omakotitaloja ja pihalla isoja autoja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jotkut haluatte niin kiihkeästi urbanisoitua ja törmäillä toisiinne yhdessä kaupungissa?
Työ, kaverit, harrastukset, kumppanit? Onhan maalla mukavaa perheen ja lasten kanssa, jos semmoista elämää haluaa elää. Mutta mitä siellä sinkku yksin tekee, ellei ole rahakas introvertti?
No kerropas mitä sinkun sinun mielestäsi pitäisi tehdä?Aika tavalla täällä tehdään samoja asioita kuin kaupungissakin, metsästetään, vaelletaan, urheillaan, käydään salilla, konserteissa, teatterissa jne. jne.Ja kokoonnutaan kavereitten kanssa milloin mökille, milloin kotibileisiin,milloin matkustetaan jne.
Niinhän sanotte. Käytännössä kuitenkin työmatkojen ja pakollisten lasten harrastuskuskausten jälkeen plus vielä ne omakotitalon työt päälle niin aniharva enää oikeasti harrastaa mitään kodinulkopuolista. Kerran vuodessa mennään polleana "torille" tai teatteriin. Been there. Eli kun osa kehuu, että isossa talossa isolla tontilla on elämää niin se elämä on pikkusen erilaisempaa mitä kaupungissa asuvat tarkoittavat elämisellä :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.
Pahoja sanoja taisivat olla grynderi ja rakennusvalvonta.😂Minulla myös.
Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.
Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.
Sinä oot tässä nyt pitkin ketjua haukkunut kerrostalon asukkeja (tunnistettava tapa kirjoittaa) Negatiivinen ajattelu ja vihamielisyys lisää stressiä ja vaikuttaa terveyteen. Tuolla asenteella saat tosiaan sitä pihaa kuopsuttaa ihan ajan kanssa.
Vierailija kirjoitti:
proman kirjoitti:
Onko edes ihmisarvoista elämää asua muussa kuin omakotitalossa isolla pihalla.Käyn välillä parilla kaverilla jotka asuu kerrostalossa ja ei ole ihmisen elämää se.Ihmisten pinoaminen päällekkäin kuin rotat..
Tirsk. Rakennutin ison, itse suunnitellun talon isolle tontille. Ihan hirveää. Ei ikinä enää, kiitos! Varsinkin jos asuu kerrostalossa keskustassa niin se on kyllä mukavaa elämää. Nimenomaan elämää, toisin kuin siellä isolla tontilla, pahimmillaan 20 kilsaa keskustaan. Nyt kompromissina rivitalo, mutta joskus takaisin keskustaan.
ISanomissa oli lista ärsyttävistä sanoista, tirsk kuuluu ehdottamasti typerimpiin mitä olen nähnyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jotkut haluatte niin kiihkeästi urbanisoitua ja törmäillä toisiinne yhdessä kaupungissa?
Työ, kaverit, harrastukset, kumppanit? Onhan maalla mukavaa perheen ja lasten kanssa, jos semmoista elämää haluaa elää. Mutta mitä siellä sinkku yksin tekee, ellei ole rahakas introvertti?
No kerropas mitä sinkun sinun mielestäsi pitäisi tehdä?Aika tavalla täällä tehdään samoja asioita kuin kaupungissakin, metsästetään, vaelletaan, urheillaan, käydään salilla, konserteissa, teatterissa jne. jne.Ja kokoonnutaan kavereitten kanssa milloin mökille, milloin kotibileisiin,milloin matkustetaan jne.
Niinhän sanotte. Käytännössä kuitenkin työmatkojen ja pakollisten lasten harrastuskuskausten jälkeen plus vielä ne omakotitalon työt päälle niin aniharva enää oikeasti harrastaa mitään kodinulkopuolista. Kerran vuodessa mennään polleana "torille" tai teatteriin. Been there. Eli kun osa kehuu, että isossa talossa isolla tontilla on elämää niin se elämä on pikkusen erilaisempaa mitä kaupungissa asuvat tarkoittavat elämisellä :)
Harvalla ne harrastukset kaupungin keskustassakaan on kävelymatkan päässä. Vai montako jäähallia on vaikka Kalliossa? Kyllä siinä pentuna raahattiin kamoja repussa Brahen kentälle mutta sellainen tuskin kelpaa nykylapsille.
Omalla kylällä on jäähalli, monitoimihallit, säbä ja fudiskentät, tenniskentät, uimahalli, muutama kuntosali ja jumppasali. Matkaa kotoa 800m -2 km. Samalla se kuskaus menee kun käy kaupassa, kesälajit pennut hoitaa fillarilla:) Tulee lämmittely hoidettua siinä.
Omat harrastukset on uintia (lähes päivittäin viereisellä järvellä kesät talvet), pilatesta kerran viikossa, kävelyä muutaman kerran viikossa ja loput hyötyliikuntaa puutarhassa ja metsässä. Leffassa käydään kerran vuodessa ja teatterissa yleensä jossain Turussa, Tampereella tms viikonloppureissuilla. Perheen ja ystävien kanssa syödään porukalla 1-4× kuukaudessa. Lastenlapset on välillä hodossa. Hyvin ehtii ja jaksaa!
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.
Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.
Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.Sinä oot tässä nyt pitkin ketjua haukkunut kerrostalon asukkeja (tunnistettava tapa kirjoittaa) Negatiivinen ajattelu ja vihamielisyys lisää stressiä ja vaikuttaa terveyteen. Tuolla asenteella saat tosiaan sitä pihaa kuopsuttaa ihan ajan kanssa.
Niinhän sinä luulet. Teetkö itse niin, luulet että muutkin tekee? Minä kirjoitin tuon ja vain tuon, ja suo anteeksi, että mielipiteeni ilmaisin. Kerrotalo ei ole ihmiselle hyväksi, paitsi jos se on joku paksuseinäinen vanha talo, mutta noihin on harvalla varaa.
Sen verran olen kokeillut, etten enää haksahda.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.Sinä oot tässä nyt pitkin ketjua haukkunut kerrostalon asukkeja (tunnistettava tapa kirjoittaa) Negatiivinen ajattelu ja vihamielisyys lisää stressiä ja vaikuttaa terveyteen. Tuolla asenteella saat tosiaan sitä pihaa kuopsuttaa ihan ajan kanssa.
Nämä tietäjät on aina jotenkin niin noloja.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niinhän sinä luulet. Teetkö itse niin, luulet että muutkin tekee? Minä kirjoitin tuon ja vain tuon, ja suo anteeksi, että mielipiteeni ilmaisin. Kerrotalo ei ole ihmiselle hyväksi, paitsi jos se on joku paksuseinäinen vanha talo, mutta noihin on harvalla varaa.
Sen verran olen kokeillut, etten enää haksahda.
Juu juu.
Pääkaupunkiseudulle muuttaneilla onnettomilla ei enää ole varaa siihen omakotitaloon. Siksi ne onnettomia ovatkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ajatella, salaliittoteorioitakin muhii kerrostaloasujan päässä.
Listaapas nyt kaikki kirjoitukset jotka mielestäsi on yhden ja saman kynästä.
Katson aamulla.
T. Sivusta seraava kerrostaloasukki.
Se että porukalla ei tässä kommariutopiassa, jossa verotus on n. pyöreät 110% bruttotuloista, ole rahaa OKT asumiseen, EI tarkoita sitä että kiinnostus sitä kohtaan olisi poistunut.
Asun Meilahdessa Helsingissä. En viitsi pitää tuuletusikkunaa auki öisin, kun linnut aloittavat laulunsa jo hieman ennen auringonnousua. Lapsuuden omakotitaloalueesta jäi mieleen naapuri, jonka mielestä sunnuntaiaamu oli paras aika leikata nurmikkoa. Täällä Helsingissä on mukavan rauhallista :) Huoltoyhtiö hoitaa pihatyöt arkisin sillä aikaa, kun olen töissä.
Kyllä tällä Meilahdessa on koulut, tennishallit, urheilukeskus (sali, uimahalli, jumppa), hevostalli sekä jalkapallokentät (niin ja stadika ja joku jäähalli) ihan kävelymatkan päässä. Ja tietty kivat ulkoilumaastot, kuten Keakuspuisto ja Seurasaari. Kyllä kai ihmiset jaksaa sen 1-1,5km kävellä harrastuspaikalle? Toki huonokuntoiset voi ottaa ratikan tai bussin.
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta omakotitalo, koska en halua tehdä minuuttiakaan elämästäni pihatöitä enkä putsata rännejä tms. Haluan elää mahdollisimman helppoa elämää ja asua sellaisessa asunnossa, jonka saa halutessaan nopeasti myytyä. Omakotitalojen myyntiajat on pitkiä ja jos talo on väärällä paikkakunnalla, niin saattaa jäädä kokonaan myymättä. Kauhea riski.
Olet siis aivan saatanan laiska.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Harvalla ne harrastukset kaupungin keskustassakaan on kävelymatkan päässä. Vai montako jäähallia on vaikka Kalliossa? Kyllä siinä pentuna raahattiin kamoja repussa Brahen kentälle mutta sellainen tuskin kelpaa nykylapsille.
Omalla kylällä on jäähalli, monitoimihallit, säbä ja fudiskentät, tenniskentät, uimahalli, muutama kuntosali ja jumppasali. Matkaa kotoa 800m -2 km. Samalla se kuskaus menee kun käy kaupassa, kesälajit pennut hoitaa fillarilla:) Tulee lämmittely hoidettua siinä.
Omat harrastukset on uintia (lähes päivittäin viereisellä järvellä kesät talvet), pilatesta kerran viikossa, kävelyä muutaman kerran viikossa ja loput hyötyliikuntaa puutarhassa ja metsässä. Leffassa käydään kerran vuodessa ja teatterissa yleensä jossain Turussa, Tampereella tms viikonloppureissuilla. Perheen ja ystävien kanssa syödään porukalla 1-4× kuukaudessa. Lastenlapset on välillä hodossa. Hyvin ehtii ja jaksaa!
Minulla ei ole mitään hajua Kallion jäähallista kun asun ihan eri puolella Suomea. Pointtina olikin se, että se elämä isossa talossa "landella" on ihan erilaista kuin kaupungissa. Siitä taas ei voi yleisesti kiistellä, että kumpi on parempaa elämistä. Jokaisella kun on omat mieltymykset. Kaupungissa asuessa se leffateatteri, teatteri ja muut oli 2 min päässä. Elämänrytmi, tempo, äänet, ihmiset, eloisuus. Se on niin erilaista kaupungissa ja jos sellaista kaipaa, sitä ei "landelta" löydy. Siksi tämä väittely on aika turha. Kuten itsekin kerrot, teidän kulttuurielämä on hyvin satunnaista, kun kaupungissa se on tavallaan aina läsnä. Jos itse söisin kavereiden kanssa 1-4 kertaa kuukaudessa, tulisin hulluksi. Näen ystäviäni monta kertaa viikossa mihin ei aika "landella" riittänyt.
Vierailija kirjoitti:
Pääkaupunkiseudulle muuttaneilla onnettomilla ei enää ole varaa siihen omakotitaloon. Siksi ne onnettomia ovatkin.
Asiahan on juuri toisinpäin! Ihan vaikka jos on sattunut joskus ostamaan Kalliosta yksiön, niin sillä saa hyvin hienon omakotitalon melkein mistä vain. Ehkä ostikin aikoinaan vaikka Munkkiniemestä tai Lauttasaaresta kolmion. Näillä saa melkein mitä vain.
Kirjoituspöytäni laatikossa on edelleen lehti-ilmoitus - 40 vuotta vanha. Siinä mainostetaan seitsemän vuoden vanhaa Toyota -henkilöautoa. Auton hintapyyntö oli 14 000 mk. Ostin sen. Järkyttävä juttu onkin ilmoitus kääntöpuolella. Siinä mainostettiin yksiötä Kalliosta, 22 neliötä ja hintapyyntö oli 55 000 mk. Olisi silloin pitänyt ostaa se yksiö...... eikä toyotaa .....
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta omakotitalo, koska en halua tehdä minuuttiakaan elämästäni pihatöitä enkä putsata rännejä tms. Haluan elää mahdollisimman helppoa elämää ja asua sellaisessa asunnossa, jonka saa halutessaan nopeasti myytyä. Omakotitalojen myyntiajat on pitkiä ja jos talo on väärällä paikkakunnalla, niin saattaa jäädä kokonaan myymättä. Kauhea riski.
Olet siis aivan saatanan laiska.
Jo kuudes sivu ja nyt vasta ensimmäinen laiskuuskommentti! Nämä kyllä aina kertoo hyvin sen, että omakotiasujilla se elämä on rajoittunut siihen taloon. Aattele, minäkin nautin täysin siemauksin huoltoyhtiöstä. Silti opiskelen, teen töitä, teen vapaaehtoistyötä, näen ystäviä, remontoin jne.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Asiahan on juuri toisinpäin! Ihan vaikka jos on sattunut joskus ostamaan Kalliosta yksiön, niin sillä saa hyvin hienon omakotitalon melkein mistä vain. Ehkä ostikin aikoinaan vaikka Munkkiniemestä tai Lauttasaaresta kolmion. Näillä saa melkein mitä vain.
Kirjoituspöytäni laatikossa on edelleen lehti-ilmoitus - 40 vuotta vanha. Siinä mainostetaan seitsemän vuoden vanhaa Toyota -henkilöautoa. Auton hintapyyntö oli 14 000 mk. Ostin sen. Järkyttävä juttu onkin ilmoitus kääntöpuolella. Siinä mainostettiin yksiötä Kalliosta, 22 neliötä ja hintapyyntö oli 55 000 mk. Olisi silloin pitänyt ostaa se yksiö...... eikä toyotaa .....
No tiedät itsekin, että sinusta tuli onneton juoppo Helsinkiin muuton jälkeen. Silläpä tuollaisia laskeskelet.
On eri asia puhua siitä kummassa remontit maksavat enemmän, kumpi menee kaupaksi paremmin tai kummassa on enemmän rauhaa ja vapautta.
Toinen asia on verrata toisen ihmisen asumismuotoja epäinhimilliseksi hamsterinkopiksi, jossa nämä poloiset eläimet vain sairastuvat.
Huomaatko eron?
Tuo eläinten melua kommentoinut ihminen viittasi omalla pihallaan kirkuviin lintuihin. Ei siinä mitään suunnattoman asiatonta ollut.
Omassa kerrostalokämpässäni kuuntelen myös lintujen huutoa.