Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia
https://yle.fi/uutiset/3-11891186
Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.
Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.
Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.
Maa urbanisoituu halusitte tai ette.
Kommentit (136)
No, katsellaan nyt ihan rauhassa, jos vaikka suunta kääntyisi pysyvästi. Nythän käännös on jo osittain näköpiirissä, kun Uudellamaalla (jossa on asukasluvultaan ylivoimaisesti Suomen suurin maakunta) kiinnostus omakotiasumiseen ja mökkeilyyn sekä mökillä pitempienkin aikojen viettämiseen on nousussa ja muuallakin erot menevät satunnaisvaihtelun piiriin. Ei kai siellä maaseudulla nyt voidakaan enää enemmän maaseudulle muuttaa, joten jos suurien kaupunkien maakunnissa trendi kääntyy, on kokonaisvaikutus suuri. Eli aletaan nimenomaan palata kaupungeista maalle.
Vierailija kirjoitti:
No, katsellaan nyt ihan rauhassa, jos vaikka suunta kääntyisi pysyvästi. Nythän käännös on jo osittain näköpiirissä, kun Uudellamaalla (jossa on asukasluvultaan ylivoimaisesti Suomen suurin maakunta) kiinnostus omakotiasumiseen ja mökkeilyyn sekä mökillä pitempienkin aikojen viettämiseen on nousussa ja muuallakin erot menevät satunnaisvaihtelun piiriin. Ei kai siellä maaseudulla nyt voidakaan enää enemmän maaseudulle muuttaa, joten jos suurien kaupunkien maakunnissa trendi kääntyy, on kokonaisvaikutus suuri. Eli aletaan nimenomaan palata kaupungeista maalle.
Se Nurmijärvi-ilmiö oli 20 vuotta sitten ja on jo täysin hävinnyt. Nykyisin lapset kasvavat kaupungeissa ja kerrostaloissa.
Maaseudulla talojen hinnat on tullut niin paljon alas, ettei tänne uskalla kukaan enää rakentaa ellei ole varma, että haluaa loppuelämänsä asua rakentamassaan talossa. Ja kuten yksi ekonomi sanoi, talon rakentaminen maksaa saman verran kainuussa kuin helsingissä, tontti ja liittymät toki erikseen. Mutta jos on pakko joskus muuttaa muualle, sulla on 300 000 kiinni talossa, jota kukaan ei osta (ainakaan käypään hintaan). Aika iso riski tavalliselle duunarille...
Höpö höpö, okt kauppa kovassa kasvussa kaikissa kasvukeskuksissa
Pankeista ei saa lainaa, eikä oma tulotaso riitä suoraan rahalliseen alkusysäykseen.
Mutta eikös omakotitalorakentaminen olekin rikkaan kansanosan huvia? Itse ostin omakotitalon juurikin 5-10 vuotaa vanhana. Arvonalenemat suurimmat takana, ei rakentamisvaiheen harmaita hiuksia aiheuttavia kommervenkkejä. Kuivatusojat ja pienet keskeneräisyydet kun huolehti kuntoon, niin suorastaan hyvä talo asua *kop kop*
Vierailija kirjoitti:
Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus.
Suomessakin voisi tulla sama kielto, kerrostalossa tai rivitalossa asuminen on huomattavasti järkevämpää.
Paikkakunta missä on töitä tarjolla, niin rakennetaan edelleen.
Kaikki vaan päällekkäin pinottuihin hamsterilaatikoihin asumaan, sitähän ne ekoilojat haluaa.
Eiköhän tuo kiinnosta mutta sääntäsuomessa on todella vaikeaa rakentaa. "Pakollisia" lomakkeita, laskelmia, arkkitehtimaksuja kun rakennusinsinöörin suunnitelmat ei riitä, pitää olla hissikuilulle tilaa yms yms älytöntä. Rajansa kaikella.
Kehyskunnissa ainakin kauppa käy hyvin, tämän oman alueemme n 40 taloon tulee lähes viikoittain kyselyjä näistä 5v vanhoista taloista. Myyntiajat parin viikon luokaa
Miten te saatte tästäkin asiasta riidan aikaan, vaikka jokaisella on ihan täysi vapaus valita niin asuinpaikkansa kuin asumismuotonsa?
t. maalla syntynyt, Helsingissä asunut, maalle muuttanut, ehkä joskus taas Helsinkiin tai muuhun kaupunkiin palaava - tai ehkä lähden lämpimämpään
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus.
Suomessakin voisi tulla sama kielto, kerrostalossa tai rivitalossa asuminen on huomattavasti järkevämpää.
Etenkin kesähelteillä, ilman ilmastointia, ilman parveketta.
Kerrostalolähiöt ovat sellaisia ihmisten säilytyspaikkoja, ettei ole ihme niitä autojonoja, jotka viikonloppuisin lähtevät pääkaupunkiseudulta pois.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä minä sitten viljelen vuoden perunat, vadelmat, mansikat, porkkanat, raparperit, omenat, viinimarjat, sipulit etc? Kesäkanat parvekkeelle? Haluan olla omavarainen edes osittain
Uutisessahan ei puhuta omakotiasumisesta vaan omakotitalon rakentamisesta - eli rakentaminen ei kiinnosta, sen sijaan vanhojen omakotitalojen kauppa käy vilkkaana eli kyllä niissä asua halutaan, kunhan joku on sen ensin pykännyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Missä minä sitten viljelen vuoden perunat, vadelmat, mansikat, porkkanat, raparperit, omenat, viinimarjat, sipulit etc? Kesäkanat parvekkeelle? Haluan olla omavarainen edes osittain
Viljelypalstalla tai kaupunkiviljelyyn varatuilla alueille omissa lavoissasi. Tulevaisuuden kerrostaloissa varmasti on Suomessakin myös viheralueita katoilla ja varmasti osa taloyhtiöstä alkaa kilpailla sillä, että varastokopin lisäksi asuntoihin kuuluun viljelylava. Kanoista en kyllä tiedä. Ehkä jatkossa tulee mahdolliseksi sijoittaa johonkin kaupungin "kotieläintilalle" omat kanat vuokraa vastaan koppiin. Samalla voisi ottaa oman possun, josta sitten saisi joulukinkun jouluksi ja lampaan omien villojen tuottamista varten. Taidanpa alkaa kehitellä businessideaa :D.
Onko edes ihmisarvoista elämää asua muussa kuin omakotitalossa isolla pihalla.Käyn välillä parilla kaverilla jotka asuu kerrostalossa ja ei ole ihmisen elämää se.Ihmisten pinoaminen päällekkäin kuin rotat..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ekofasismi on joo todella hyvä juttu....
Persufasisti iski jälleen
Vierailija kirjoitti:
Totanoin: ei olla.
Vierailija kirjoitti:
Uutisessahan ei puhuta omakotiasumisesta vaan omakotitalon rakentamisesta - eli rakentaminen ei kiinnosta, sen sijaan vanhojen omakotitalojen kauppa käy vilkkaana eli kyllä niissä asua halutaan, kunhan joku on sen ensin pykännyt.
Joo, ainakin täällä Keski-Suomessa makstaan huomattavan korkeita hintoja tällä hetkellä kaukana kaikesta olevista vanhoista taloista.
Oma paikkani on pieni n. 900 asukkaan kylä. Kaupunkiin on n. 18 km. Tänne on viimeisen n. vuoden aikana rakennettu 16 uutta taloa ja juuri parhaillaan on haussa seuraavat 16 uutta tonttia.