Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia
https://yle.fi/uutiset/3-11891186
Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.
Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.
Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.
Maa urbanisoituu halusitte tai ette.
Kommentit (136)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.
Pahoja sanoja taisivat olla grynderi ja rakennusvalvonta.😂Minulla myös.
Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.
Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.
Ei melusaastetta nyt kauhean monessa paikassa Suomen kaupungeissa juurikaan ole.
Ei pelkän rakennuslupien määrä kerro mitään, kiinnostaako suomalaisia okt asuminen vai ei, vaan vertailu pitäisi tehdä jo olemassa olevien kiinteistöjen perusteella, jotka ovat asumiskelpoisia.
Suomessa on viimeisen 30v aikana rakennettu enemmän, kuin Suomen historiassa koskaan.
Ja miksi rakennettaisiin uutta, kun on vapaana entisestä rakennuskannasta tyhjillään asuntoja ja odottaa ostajaa. Asuntoja on enemmän, mitä ihmiset tarvitsevat.
Miksi te jotkut haluatte niin kiihkeästi urbanisoitua ja törmäillä toisiinne yhdessä kaupungissa?
Vierailija kirjoitti:
Miksi te jotkut haluatte niin kiihkeästi urbanisoitua ja törmäillä toisiinne yhdessä kaupungissa?
Työ, kaverit, harrastukset, kumppanit? Onhan maalla mukavaa perheen ja lasten kanssa, jos semmoista elämää haluaa elää. Mutta mitä siellä sinkku yksin tekee, ellei ole rahakas introvertti?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mulla oli valaiseva kommentti tähän ketjuun, mutta sitä ei julkaistu, joten en voi kertoa teille asiasta mitään.
Kerroin kuinka inhoan ajatustakin kerrostalossa asumisesta, hyi, kuin elukat loukossa, muitten meteliä kuunnellen. Samoin inhoan ajatusta keskustassa asumisesta, ilmansaasteet lyhentävät elinikää ja ennen kaikkea tekevät elämästä kurjaa. Melusaaste on ihmisaivoille hirveä rasite. On tutkittu, että metsässä kävely laskee ihmisen verenpainetta ja vähentää stressiä. Kauhistuttaa myös asuminen ahtaasti, molemmilla lapsillani on isot uudet talot isolla tontilla. Minulla, kun asun yksin on vain 85 neliön talo.
Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.Ei melusaastetta nyt kauhean monessa paikassa Suomen kaupungeissa juurikaan ole.
Jaa, kyllä niistä vaan valitetaan, autot ja moottoripyörät kapakat jne.
Mutta toki jos sinä tiedät ettei ole niin ok.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työ, kaverit, harrastukset, kumppanit? Onhan maalla mukavaa perheen ja lasten kanssa, jos semmoista elämää haluaa elää. Mutta mitä siellä sinkku yksin tekee, ellei ole rahakas introvertti?
No kerropas mitä sinkun sinun mielestäsi pitäisi tehdä?Aika tavalla täällä tehdään samoja asioita kuin kaupungissakin, metsästetään, vaelletaan, urheillaan, käydään salilla, konserteissa, teatterissa jne. jne.Ja kokoonnutaan kavereitten kanssa milloin mökille, milloin kotibileisiin,milloin matkustetaan jne.
melu saastetta on juuri pikku paikka kuntien lähiöissä. mopot, mönkkärit. m-pyörät, moottori kelkat rannoilla jetit ja m-veneet jos menet sanomaan tai soitat poliisit kosto on varma. VAIKKA JATKUU VUODET YMPÄRI SINUN PITÄISI VAAN HYVÄKSYÄ. esim manskulla on vähemmän meteliä kuin tammelan kunnan pyhä järvellä kesäisin 24/7 yöllä testataan ja viritellään kilpa veneitä. nua kaupunkin äänet ovat hyttysen pieraisu maakuntien metelöintiin verraten
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mua ei kiinnosta omakotitalo, koska en halua tehdä minuuttiakaan elämästäni pihatöitä enkä putsata rännejä tms. Haluan elää mahdollisimman helppoa elämää ja asua sellaisessa asunnossa, jonka saa halutessaan nopeasti myytyä. Omakotitalojen myyntiajat on pitkiä ja jos talo on väärällä paikkakunnalla, niin saattaa jäädä kokonaan myymättä. Kauhea riski.
Toki noinkin voi elää, minulle talo on koti, ja se on perheen ja ystävien jälkeen tärkein asia elämässäni. Lämmöllä muistan myös lapsuuskotiani.
Kerrostalo ei ole ihmisasunto minun mielestäni.Terveys ei sinulle merkitse mitään?
Voi että sinä olet oikein välkky.
Ohis
tehkää puolueeton tutkimus kirjoitti:
melu saastetta on juuri pikku paikka kuntien lähiöissä. mopot, mönkkärit. m-pyörät, moottori kelkat rannoilla jetit ja m-veneet jos menet sanomaan tai soitat poliisit kosto on varma. VAIKKA JATKUU VUODET YMPÄRI SINUN PITÄISI VAAN HYVÄKSYÄ. esim manskulla on vähemmän meteliä kuin tammelan kunnan pyhä järvellä kesäisin 24/7 yöllä testataan ja viritellään kilpa veneitä. nua kaupunkin äänet ovat hyttysen pieraisu maakuntien metelöintiin verraten
😂
tehkää puolueeton tutkimus kirjoitti:
No nyt on yritystä, oikein huutaa pitää.
Asu kopissasi ihan rauhassa, turvallista kun joka puolella mölyää ja kopistelee joku eri tahtiin elävä.
Hyi!
Minä asun omassa rauhassa tilavasti,saan tehdä mitä haluan, kukaan ei heippalappua jätä.
Vierailija kirjoitti:
Kaikki vaan päällekkäin pinottuihin hamsterilaatikoihin asumaan, sitähän ne ekoilojat haluaa.
Kummia käsityksiä kaupunkiasumisesta. Okt:ssa olen asunut kaupungissakin, moni asuu. Mutta viihdyn kerrostalossa, en koe olevani missään häkissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
No kerropas mitä sinkun sinun mielestäsi pitäisi tehdä?Aika tavalla täällä tehdään samoja asioita kuin kaupungissakin, metsästetään, vaelletaan, urheillaan, käydään salilla, konserteissa, teatterissa jne. jne.Ja kokoonnutaan kavereitten kanssa milloin mökille, milloin kotibileisiin,milloin matkustetaan jne.
Niin, noita voi harrastaa sinkku maalla jos on RAHAA harrastaa ja pääsee autolla minne haluaa. Jos taas ei ole rahaa, niin maalla voi lähinnä nököttää mökissä, lenkkeillä ja onkia. Kaupungissa on jonkinlainen mahdollisuus sosiaaliseen elämään halvemmallakin.
Ehkä Suomessa on jo tarpeeksi omakotitaloja.
Väki muuttaa pääkaupunkiseudulle pieniin asuntoihin. Harvalla on varaa rakentaa tänne.
Itse rakensin kaksi kappaletta taloja kolmekymppisenä Espooseen. Myöhemmin olen asunut kerrostalossa (avioeron jälkeen). Haluaisin ja todennäköisesti ostankin omakotitalon pikkukaupungista kun jään eläkkeelle lähivuosina. En missään tapauksessa rakenna enää, sillä 100-200 000 euron hintaluokassa pääsee oikein valitsemaan mieleisen talon jossa on valmiit ja vanhat pihat ja remontit tehtynä.
"Omassa muuttotappiokunnassani on jonkin verran näitä noin kymmenen vuotta vanhoja isoja omakotitaloja myynnissä. On isot tontit, luonto ihan ovella ja viimeisen päälle tehty kaikki pihallakin. Ei kysyntää, ei tarjouksia, ei edes halukkaita katsojia. Talot myynnissä töiden loppumisen vuoksi, osalla sentään tulevaisuus häämöttää muualla, mutta oma rakas talo on vain iso riippakivi. Joillakin jo vouti uhkailee pakkohuutokaupalla kun kaikki meni mönkään, firmat nurin ja avioerossa viimeisetkin elinvoiman rippeet. Surullisia kohtaloita riittää. Ja kiinteistön hintapyyntö muuttuu viikkojen ja kuukausien juostessa, ensin muutama kymppitonni ja sitten toivotaan edes jotain pesämunaa uuteen paikkaan. Vaikeaa on."
Näin kirjoittaa joku Ylen kommenteissa.
Vierailija kirjoitti:
Omakotitalossa on kulut/neliö halvemmat kuin kerrostalossa. Sisältäen siis kaiken, myös remontit halvempia.
Ei ainakaan omalla kohdallani pitänyt paikkaansa. Kustannukset nousivat tuntuvasti kerrostalosta omakotitaloon muuttaessani. Kerrostalossa oli muutaman satasen vastike, siinä kaikki. Omakotitalossa on koko ajan joku kohta huoltotoimenpiteitä vailla, viimeisimpänä ulkoseinien huoltomaalaus joka ei todellakaan ollut halpaa. Matkakulut lisääntyivät väistämättä tuntuvasti syrjäisimmän sijainnin vuoksi, kiinteistövero tekee jo yksinään yli satasen kuussa, pelkät lämmityskulut vajaan satasen kuussa. Vesimaksut, jätemaksut jne... Lisäksi ”saa” tehdä pihahommia joita ei ennen ollut lainkaan. Niin, ja toki tämä ei koske kaikkia, mutta itselläni nousi kunnallisveroprosentti parin sadan euron edestä per kk kehyskuntaan muuttaessani. Tietysti olisin voinut voittaa eurojackpotissa ja ostaa taloni Helsingistä, mutta fyrkat eivät siihen riittäneet. En silti valita, nämä olivat kyllä etukäteen tiedossa.
Vierailija kirjoitti:
Ei sinun kannata vaivata päätäsi muiden asioilla, tiedät mistä pidät ja teet sitä, muut tekevät mitä haluavat, ei siihen mitään erityistä ymmärtämistä tarvita. Sen toki hengenheimolaisesi voisivat tehdä että lakkaavat vertaamasta kanssaeläjiään tuholeläimiin ja syöpäläisiin, sellaisesta ei ole koskaan seuranut mitään hyvää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mode asuu kerrostalossa, hän e siis julkaissut tekstiäni.
Sinua taitaa ärsyttää ihmiset, mutta ei elukat, jota joudut sietämään ja kuuntelemaan niiden meluamista, jopa yöllä.
Itse asun sydäntalven kaupungissa kerrostalossa ja muun ajan maalla okt.
Ja molemmissa on puolensa. Kerrostalossa asuminen on huoletonta ja jopa halvempaa. Ja kaikki palvelut hoituu puh.soitolla. Ja vapaa-ajan voi käyttää harrastuksiin tai mihin kukin haluaa.
Ja okt sitoo ja on itse vastuussa kaikesta ja se on myös kallista tai raadat sitten itse vapaa-ajalla. Ja vaikka asuisi maalla, myös siellä on elämisen äänet, jos ihminen ei niitä aiheuta, niin luonto tekee sen. On paukkupakkaset ja nurkat paukkuvat, jäät pitävät meteliä keväällä, nytkin kyyhkyt kirkuvat, kesällä ei voi pitää ikkunoita auki, kun lokit kirkuvat aamuyöstä ja paskovat kaiken jne.
Ja oma lukunsa on nämä postimerkki-tontit, jossa riidellään naapurin sireeni aidasta jne.
Ehkä sinunkin kannattaisi avartaa elämääsi ja asua kerrostalossa, se antaa ihan uusia näkemyksiä ja saattaisit jopa tykästyä, jos et ole koskaan asunut. Ei se olkkari tai keittiö ole sen kummempi kerrostalossa kuin siellä maalla okt.ssa. Saattaisi sinulla mielipiteet pehmentyä tai ainakin avartaisi elämää.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ok-talo asumisesta on tehty liian kallista, se on varmaan päällimmäinen syy, ihmisetkin voi olla niin laiskoja että kaikki työ koetaan liian rasittavaksi mitä ok-talossa on.
Ehkäpä joillakin on parempaakin tekemistä vapaa-ajalla kuin tehdä töitä sen omakotitalon eteen. Sehän riippuu ihan kiinnostuksen kohteista mitä elämässään haluaa tehdä.
Minä olen yksinhuoltajana kasvattanut lapset omakotitalossa. Nurmikon ajoin päältäajettavalla leikkurilla keskikesällä kerta/vko, aikaa meni n. 40 min, loppukesässä tunnetusti riittää kerta n. kahteen vkoon, lumityöt teki naapuri traktorilla, viskipullopalkalla, ystävä kun on. Puut tilasin valmiina, liiteriinlaitto vei muutaman tunnin.
Oli tilaa eikä taatusti kukaan vinkunut minkään asian takia, sai tehdä mitä itse haluaa, ei tarvitse miettiä seinä, katto ja lattianaapureita.
Lapsilla oli oma piha temmeltää.
Tuiehtuisin jerrostalossa. Eläkepäivikseni rakennutin pienen talon pienelle tontille, rahaa jäi kymmeniä tuhansia vielä käyttöönkin. Kun vanhuus tulee, teetän pihatyöt ulkopuolisella, nyt vielä jaksan hyvin itse. Paikallani en jaksa kököttää ja parvekkeelle tukehtuisin ja pitkästyisin. Liikeon ihmiselle paras lääke.
Vierailija kirjoitti:
Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus.
https://www.focus.de/politik/deutschland/nach-streit-um-hofreiter-aeuss…
Ei olla kieltämässä, vaan paikallisten Vihreiden joku hörhöosasto ehdottaa tällaista kieltoa. Se on täysin eri asia, kuin että tällainen kielto olisi menossa läpi.
Terveys ei sinulle merkitse mitään?