Omakotitaloasuminen ei kiinnosta enää suomalaisia
https://yle.fi/uutiset/3-11891186
Koronavuosi vilkastutti loma-asunnoille tarkoitettujen rantatonttien kauppaa pitkän hiljaiselon jälkeen. Myös kesämökkien ja vanhojen omakotitalojen kaupan kiihtyminen näkyy viime vuoden tilastossa.
Sama suuntaus ei juurikaan näy uusien pientalojen rakentamisessa Uuttamaata lukuun ottamatta. Uudellamaalla vuonna 2020 myönnettyjen uusien omakotitalojen rakennuslupien lukumäärä kääntyi edellisvuoteen verrattuna selvään nousuun.
Muualla maassa rakennuslupien lukumäärässä on jonkin verran vuosittaista vaihtelua suuntaan tai toiseen. Kymmenen vuoden tarkastelujaksolla trendi on ollut selvästi laskeva koko maassa.
Maa urbanisoituu halusitte tai ette.
Kommentit (136)
Onneksi saatiin omakotitalo myytyä pois. Ei koskaan enää rahareikää ja työleiriä meille, kymmenen vuotta siinä kärvisteltiin. Ihanaa oli ehkä ensimmäinen puoli vuotta, sen jälkeen silmät aukesivat.
Kaikkein karmeinta olisi joutua pankin panttivangiksi johonkin rintamamiestalohelvettiin. Kuka hullu sellaiseen enää tänä päivänä lähtee?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus.
Suomessakin voisi tulla sama kielto, kerrostalossa tai rivitalossa asuminen on huomattavasti järkevämpää.
Kielletään kai kaupunki oloissa , ei koko maassa .
Vierailija kirjoitti:
Kaikkein karmeinta olisi joutua pankin panttivangiksi johonkin rintamamiestalohelvettiin. Kuka hullu sellaiseen enää tänä päivänä lähtee?
Meillä on rintsikka myytävänä, rukoillaan että joku ostaisi pois. Ei tykätty yhtään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä on rintsikka myytävänä, rukoillaan että joku ostaisi pois. Ei tykätty yhtään.
Mika kuppikoko?
"mun setä sanoi että kaikki haluaa asua maaseudulla. Valeuutinen!".
Vierailija kirjoitti:
No, katsellaan nyt ihan rauhassa, jos vaikka suunta kääntyisi pysyvästi. Nythän käännös on jo osittain näköpiirissä, kun Uudellamaalla (jossa on asukasluvultaan ylivoimaisesti Suomen suurin maakunta) kiinnostus omakotiasumiseen ja mökkeilyyn sekä mökillä pitempienkin aikojen viettämiseen on nousussa ja muuallakin erot menevät satunnaisvaihtelun piiriin. Ei kai siellä maaseudulla nyt voidakaan enää enemmän maaseudulle muuttaa, joten jos suurien kaupunkien maakunnissa trendi kääntyy, on kokonaisvaikutus suuri. Eli aletaan nimenomaan palata kaupungeista maalle.
Olisiko jotain lähdettä tämän väitteen tueksi?
Talo hehtaarin tontilla 5km keskustaan etelä-Suomessa, en todellakaan ole myymässä pois.
proman kirjoitti:
Onko edes ihmisarvoista elämää asua muussa kuin omakotitalossa isolla pihalla.Käyn välillä parilla kaverilla jotka asuu kerrostalossa ja ei ole ihmisen elämää se.Ihmisten pinoaminen päällekkäin kuin rotat..
Minua ei kiinnosta mitkään pihat joten miksi maksaisin siitä? Maaseudun asukeille yms näyttää olevan vaikeaa ymmärtää ettei kaikkia kiinnosgta heidän elämäntapa. Kovasti itkekään miksei valtio pakkosiirrä nuoria ihmisiä heidän kuoleviin kyläpahasiin.
Ei minuakaan omakotitaloasuminen varsinaisesti kiinnostaisi, mutta valitettavasti aivan liian suuri osa ihmisistä on itsekeskeisiä mölyapinoita, joiden seinänaapurina ei pysty asumaan. Siksi ja vain siksi omakotitalo.
En tietääkseni ole kansallisuutta vaihtanut ja "viimeiseen hengenvetoon" meinasin ok talossa asua
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Saksassa uusien omakotitalojen rakentamista ollaan kieltämässä ilmastosyistä. Mun mielestä hyvä suuntaus.
Suomessakin voisi tulla sama kielto, kerrostalossa tai rivitalossa asuminen on huomattavasti järkevämpää.
Missä minä sitten viljelen vuoden perunat, vadelmat, mansikat, porkkanat, raparperit, omenat, viinimarjat, sipulit etc? Kesäkanat parvekkeelle? Haluan olla omavarainen edes osittain
Viljelypalstalla tai kaupunkiviljelyyn varatuilla alueille omissa lavoissasi. Tulevaisuuden kerrostaloissa varmasti on Suomessakin myös viheralueita katoilla ja varmasti osa taloyhtiöstä alkaa kilpailla sillä, että varastokopin lisäksi asuntoihin kuuluun viljelylava. Kanoista en kyllä tiedä. Ehkä jatkossa tulee mahdolliseksi sijoittaa johonkin kaupungin "kotieläintilalle" omat kanat vuokraa vastaan koppiin. Samalla voisi ottaa oman possun, josta sitten saisi joulukinkun jouluksi ja lampaan omien villojen tuottamista varten. Taidanpa alkaa kehitellä businessideaa :D.
Tai sitten asuu ihan omassa talossa...
En usko, että haluaisin omakotitalossa asua, vaikka olisi rahaakin. En tahtoisi tehdä lumi- ja pihatöitä, tai muutenkaan huolehtia siitä talosta. Lisäksi tykkään asua aivan ydinkeskustassa.
Mikäli äkkiä vaurastuisin, niin ostaisin jonkun parin vuoden sisään rakennetun kerrostalokämpän kaikilla mukavuuksilla.
Minua ei haittaa yhtään, jos ihmiset muuttavat kaupunkeihin, mutta minua haittaa, jos sinne pakotetaan ihmisiä, jotka eivät halua kaupunkiin muuttaa. Itse ainakin aion tönöttää maalla kuolemaani asti, ihan sama vaikka sitten söisin joka päivä säilykehernekeittoa, mutta kaupunkiin en muuta enää. Sain kaupunkien melusta, kännikaloista, narkkareista ja junteista tarpeekseni.
Ok-talo asumisesta on tehty liian kallista, se on varmaan päällimmäinen syy, ihmisetkin voi olla niin laiskoja että kaikki työ koetaan liian rasittavaksi mitä ok-talossa on.
proman kirjoitti:
Onko edes ihmisarvoista elämää asua muussa kuin omakotitalossa isolla pihalla.Käyn välillä parilla kaverilla jotka asuu kerrostalossa ja ei ole ihmisen elämää se.Ihmisten pinoaminen päällekkäin kuin rotat..
Se on kyllä totta :( olen alkanut ihmetellä, että mitä hohtoa olen joskus kerrostalossa asumisessa nähnyt. Kai se oli, kun vielä oli tapahtumia ja niissä kävi, niin oli lähellä menoa ja meininkiä.
Jopa naapurin hohhoijaa-huokailut kuuluu seinän läpi. Mitä järkeä maksaa tällaisesta asumisesta? joka asiassa on ajateltava naapureita, kun äänieristys on olematon.
Vierailija kirjoitti:
Ok-talo asumisesta on tehty liian kallista, se on varmaan päällimmäinen syy, ihmisetkin voi olla niin laiskoja että kaikki työ koetaan liian rasittavaksi mitä ok-talossa on.
Ei välttämättä laiskuudesta ole kyse. Jos ei ole hyvä terveys, ei välttämättä pysty tekemään itse.
Jos olisi rahaa pitää autoa ja maksaa mahdollisia remontteja okt:on, niin hyvältähän se kuulostaisi. Ei olisi kauhean kiva kumminkaan koko ajan olla pelko perseessä, että jos auto kosahtaa niin ei saa uutta ja on pulassa tai jos tulee välttämättömän remontin tarvetta, niin ei saa lainaa ja on pulassa.
kemissäkin on halpoja jopa ilmaisia tontteja tarjolla. menkää ihmeessä valitsemaan mieleisenne äkkiä. miksi täälllä yritätte omaa lande agendaanne kaupata. tua nurmijärvi ilmiö oli tosiaan 20v sitten. rintsikoita rakennettiin 40-50 luvulla. tehkää mitä tykkäätte mutta älkää meitä kt asujia mollatko. tämä on as muoto josta pidämme meillä on muita harrastuksia.