Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Äidin outo käytös perintörahojeni käytöstä

Vierailija
21.04.2021 |

Isäni kuoli, ja siitä tuli minulle pieni perintö. Summa ei ollut todellakaan iso. Ostin kotiini hiljattain uuden sohvan, äitini alkoi sitten kyselemään jotenkin katkerana että aha, nytkös niitä isäsi perintörahoja sitten käytetään (ei, ne on vielä koskemattomana tilillä, ihan palkkarahoilla ostin). En ymmärrä ollenkaan tätä, tuntuu että äiti jotenkin syyllistää minua siitä että minulle tuli osuus isän perinnöstä. Kokemuksia tällaisesta kenelläkään? Joku keittiöpsykologi voisi heittää arvion äitini mielenliikkeistä?

Kommentit (137)

Vierailija
1/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy Äitihullulta, sillä on vuosien kokemus.

Vierailija
2/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Hah, no voihan hänkin antaa arvionsa :D

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
3/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kateellinen. Se on aina ikävää - varsinkin haudan takaisia koskevien omaisuudesta. Tahraa muistoja... yritä olla välittämättä. Voihan se olla keino käsitellä puolison ikävää - mutta voit sanoa, että ei oikea tai toimiva tapa.

Vierailija
4/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap, mutta en voinut olla nauramatta tälle kommentille😂

Vierailija
5/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Anteeksi ap, mutta en voinut olla nauramatta tälle kommentille😂

Ei haittaa, nauratti minuakin :D

Vierailija
6/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ilmeisesti kuvitteli saavansa kaiken rahan ja mahdollisesti suunnitellut lähitulevaisuutta sen mukaisesti. Sinänsä käsittämätöntä, sillä itse olen ajatellut siirtää tulevat perinnöt suoraan lapselle. Toivottavasti sitä perintöä ei ole tulossa lähiaikoina, mutta ajatus siitä, että oma lapsi saa ylimääräistä lämmittää enemmän kuin esimerkiksi perinnöllä kustannettu rempseä eläkeläisvuosi aurinkorannikolla.   

Vierailija
7/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi piti ehkä uuden sohvan ostamista tarpeettomana ja hän oletti, että olet käyttänyt ostoon niitä perintörahoja. Hän varmasti kaipaa isääsi ja niin hullulta kuin kuulostaakin, perintörahohen säilyttäminen koskemattomina jotenkin pitää isän muistoa elossa enemmän kuin jos ne käytetään. Varsinkin jos ne käytetään johonkin äitisi mielestä turhaan. On kuin tahraisit isäsi muistoa käyttämällä perintörahoja sohvaan jossa istuskellaan, piereskellään ja heitetään pois jonkun vuoden päästä.

Kannattaisi kertoa äidillesi, että perintörahat ovat edelleen koskemattomina.

Vierailija
8/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äitisi olisi varmaan halunnut rahat kaikki itselleen, onko hän pienituloinen? Jotkut eivät tiedä miten perinnönjako menee ennen kuin se tapahtuu, ja tuosta voi myös johtua. Ehkä äitisi kuvitteli perivänsä kaiken ja ajattelee, että olisi tarvinnut rahat enemmän kuin sinä, joka sijoitat ne "turhaan sohvaan".

Olen miettinyt että mahtaako oma äitini ymmärtää perinnönjaon, koska hän tuntuu luulevan isäni omaisuutta omakseen. Vähän vaikea tuosta on sanoakaan, että hei, tulen saamaan tuon omaisuuden todennäköisesti kokonaisuudessaan, koska se on isäni nimissä ja sinulle jää ne mitkä omistatte yhdessä tai osa niistä.

Palstallakin olen huomannut, että ihmiset ovat hämmästyttävän tietämättömiä perintökaaresta ja muistakin lakiasioista.

Vierailija
9/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Et ole tilivelvollinen äidillesi raha-asioistasi. Se ei kuulu hänelle pätkääkään millä rahoilla sohvasi ostat.

Vierailija
10/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nytkö se tyttö tuhlaa koko perinnön kaikki tuollaisiin pikkuasioihin. Ja isä kun säästi niin kovasti että saisi edes vähän helpotettua tytön elämää jatkossa ja sitten tuhlaa rahat kuitenkin kaikkeen sälään eikö arvosta isän uhrausta.

Ehkä auttaisi jos kertoisit äidille että onpa hienoa että sain isältä perintöä. Arvostan sitä oikeasti. Mietin mihin käyttäisin sen tai sijoittaisin. Sohvan ostin kyllä palkkarahoillani mutta se olisi voinut olla hyvä ostos perintörehoista koska olisi tuntunut kuin isän halaukselta istua siinä sohvalla.

Enkä tarkoita että äitisi pitäisi päästä määräämään asiasta mutta keskustelussa saisi kertoa mielipiteensä.

Vierailija
11/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äitisi olisi varmaan halunnut rahat kaikki itselleen, onko hän pienituloinen? Jotkut eivät tiedä miten perinnönjako menee ennen kuin se tapahtuu, ja tuosta voi myös johtua. Ehkä äitisi kuvitteli perivänsä kaiken ja ajattelee, että olisi tarvinnut rahat enemmän kuin sinä, joka sijoitat ne "turhaan sohvaan".

Olen miettinyt että mahtaako oma äitini ymmärtää perinnönjaon, koska hän tuntuu luulevan isäni omaisuutta omakseen. Vähän vaikea tuosta on sanoakaan, että hei, tulen saamaan tuon omaisuuden todennäköisesti kokonaisuudessaan, koska se on isäni nimissä ja sinulle jää ne mitkä omistatte yhdessä tai osa niistä.

Palstallakin olen huomannut, että ihmiset ovat hämmästyttävän tietämättömiä perintökaaresta ja muistakin lakiasioista.

Sen verran kannattaa muistaa, että jos äitisi omaisuus on isäsi omaisuutta pienempi (ja he ovat aviossa), niin äitisi saa halutessaan tasinkoa isäsi omaisuudesta. Et siis välttämättä saa koko isäsi omaisuutta.

Vierailija
12/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Etpä näytä itsekään paljon perintöasioista tietävän...

Vierailija
13/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi minun jälkipolvelleni ei jää  perintöä,ei kateutta ymm. riitoja.He ovat kyllä hyvin vakavarasia ja eivät tarvitse minulta mitään.Ei tullut  perintöä minullekaan kun äitini kuoli: Hän ei omistannut mitään,kuten en minäkään! Eli minulta ei jää perintöä,mutta ei Velkaakaan.Halitsen rahan käytön,enkä kurkota kuuhun!Nauran..Varmaan perintö jaossa tapaellan 1 vanhasta lakanastakin? Itse sain kyllä perinön kun isäni kuoli,Isäni kuolessa 69vuotias ja minä olin silloin 11 vuotias.Avio-erossa olin jäänyt pienenä lapsena isälle.Pienen perinön sain.Sillä maksetiin peti paikkani toisten nurkissa ilman omaa huone.Puhtaus ja ravinto.Oliko lopppu jo kun olin 17v? Mutta menin kansakoulun jälkeen töihin ja samat maksut oli silti tilistäni maksettava.Nauran! Hajuakaan ei perintöraha suurus/Pienuus.Ei kiinostannut silloinkaan ja ei edeleen.Rahalla saa kuoren kaikesta ei ydintä!

Vierailija
14/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap on herkkänahkainen, ei tarkota välttämättä mitään.

Vierailija
15/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Veikkaan, että ei ollut ensimmäinen kerta, kun kommentoi hankintojasi?

Vierailija
16/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jos äitisi sai köyhempänä tasinkoa, ala tivaamaan joka maitopurkin ostosta että onko ostettu omilla vai tasinkorahoilla? Kuuluu yhtä paljon sinulle kuin sohvan osto äidille.

Vierailija
17/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikeassa olet. Ongelma lienee siinä, että yläkoulun yhteiskuntaopettajat eivät saa koulutusta esimerkiksi perintökaaren selvittämiseen, eivät moneen muuhunkaan kansalaisten kannalta tarpeelliseen asiaan. oppikirjat ovat valitettavan "ohuita" eikä sitä aikaakaan ole niin paljon kuin toivoisi, että voisi opettaa niin hyvin kuin mahdollista. Tunnilla on aina heitä, joita ei voisi vähempää kinnostaa, syyt siihen ovat monet.

Vierailija
18/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Nytkö se tyttö tuhlaa koko perinnön kaikki tuollaisiin pikkuasioihin. Ja isä kun säästi niin kovasti että saisi edes vähän helpotettua tytön elämää jatkossa ja sitten tuhlaa rahat kuitenkin kaikkeen sälään eikö arvosta isän uhrausta.

Ehkä auttaisi jos kertoisit äidille että onpa hienoa että sain isältä perintöä. Arvostan sitä oikeasti. Mietin mihin käyttäisin sen tai sijoittaisin. Sohvan ostin kyllä palkkarahoillani mutta se olisi voinut olla hyvä ostos perintörehoista koska olisi tuntunut kuin isän halaukselta istua siinä sohvalla.

Enkä tarkoita että äitisi pitäisi päästä määräämään asiasta mutta keskustelussa saisi kertoa mielipiteensä.

Äiti huolehtikoon omista raha-asioistaan ja pitäköön nokkansa erossa asioista, jotka eivät hänelle kuulu ollenkaan.

Vierailija
19/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Veikkaan, että ei ollut ensimmäinen kerta, kun kommentoi hankintojasi?

En muista että olisi mitään koskaan sanonut. Olen ihan vakavarainen, en köyhä enkä rikas, mutta tulot on tasaiset ja käytän ainakin omasta mielestä rahoja järkevästi. Pystyn palkasta säästämään. En harrasta shoppailua. On totta että äitini täytyy nykyään katsoa tarkemmin miten rahojaan käyttää, on eläkeläinen. Oma eläkkeensä on pieni, lisänä siinä leskeneläke isältäni. Ehkä se tuo jotain katkeruutta, kun nyt on oltava hänen tarkempi kulutuksensa kanssa. Ehkä pelottaa tulevaisuus jos sairastuu tms. Hänellä oli ennen tapana tehdä heräteostoksia, kiersi paljon kirppareita yms.

Vierailija
20/137 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sen verran kannattaa muistaa, että jos äitisi omaisuus on isäsi omaisuutta pienempi (ja he ovat aviossa), niin äitisi saa halutessaan tasinkoa isäsi omaisuudesta. Et siis välttämättä saa koko isäsi omaisuutta.

Minä tiedän kyllä miten asia menee, mutta äiti ei tunnu tietävän. Hänellä on siis myös omissa nimissään olevaa omaisuutta ja saattaa ajatella, että kaikki on yhteistä niin kuin se käytännössä on ollut pitkän avioliiton aikana. Juridisesti asia ei kuitenkaan ole niin.

En kuitenkaan usko, että tästä mitään ongelmaa tulee, muuten vain tuli mieleen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: yksi viisi kaksi