Mistä kavereita Asperger-piirteiselle naiselle?
Mulla ei ole diagnosoitua autismia tai Aspergeria, mutta tämä palsta vahvistaa epäilystäni Aspergerin piirteistä. Olen koko elämäni pohtinut sitä, miksi en löydä ystäviä tai kavereita mistään. Varsinkin naisiin tutustuminen on lähes mahdotonta.
Minulle naiset näyttäytyvät monesti omahyväisinä, halveksivina, etäisinä ja sosiaalisesti äärimmäisen taitavina. En ymmärrä heitä, en tajua piilovihjailuja tai jotain katseita. Muut ilmeisesti olettavat, että olen osa jotain sosiaalista peliä tai vihjailen jotain. Vaan kun en vihjaile. Tajuan suoraa rehellistä puhetta ja selkeitä ilmeitä, mieluiten positiivista mielialaa ilmentäviä ilmeitä. Olen kuitenkin saanut äo-testistä hyvät lukemat eli en ole tyhmä. Olen vain sosiaalisilta taidoiltani huono. Mistä kaltaiseni voisi löytää kavereita?
Aiempi ketju oli poistettu melkein heti, niin en ehtinyt lukea juurikaan kommentteja.
Kommentit (83)
Vierailija kirjoitti:
Oma kokemukseni aspergereista on, että ovat negatiivisia, empatiakyvyttömiä, lapsenomaisia, ilmaisutaidottomia, tahdittomia, 655jankuttajia. Jankuttamista vihaan yli kaiken. Näillä on muitakin ongelmia vaikkakin usein kuviteltuja kuten sähköallergia. Naapurini on 60+ asperger ja muka sähköallergikko. Tunnen työni puolesta paljon aspergereita ja olen niin täynnä tätä negatiivista asiakaskuntaa, ettei mitään rajaa. Aspergerin kanssa ei voi olla ystävää.
Viestisi perusteella vaikutat tosi negatiiviselta, empatiakyvyttömältä ja tahdittomalta tapaukselta. Harmi että aspergerit joutuvat olemaan kanssasi tekemisissä. Itse en ainakaan olisi.
Minulla on vaikeuksia ystävystyä muihin naisiin esimerkiksi koulussa, tai isoissa ryhmäharrastuksissa, kunnes tuttavani kertoi että vaikutan vaikeasti lähestyttävältä ja ylimieliseltä eleettömyyteni vuoksi. Minun on esimerkiksi vaikeuksia tuppautua seuraan, mikä vahvistaa muiden luuloa siitä että pitäisin itseäni muita parempana ja seura ei kelpaa. Ujous ja vähäpuheisuus tai kuiva huumori helposti johtavat harhaan.
Uskomuksesi siitä, että kaikki on mustavalkoista, ja naiset ovat klooneja varmasti rajoittaa ystävystymismahdollisuuksiasi. Naisia on yhtä kirjavasti kuin miehiäkin, salin harrastaminen ei tarkoita sitä että sama henkilö ei voisi olla kiinnostunut neulonnasta ja Harry Potterista. Vihamielisiä "naiset ovat kaikki kotkottavia laumaeläimiä" -oletuksia toisista ihmisestä tekevä mies tai nainen ei ole kuumaa kamaa deitti- tai ystävämarkkinoilla.
Hah...
Toki jossain Turussa voi löytää kultturellin viskin nautiskelijan baarista.
Meidän kylällä kultturelli käy kirjastosta kipaisemassa kirjan, seukkaa muutaman minuutin kirjastonhoitajan kanssa.
Viskin juojan voi löytää viikonloppuna paikallisesta baarista klo 23:00 jälkeen.
Onneksi olen naimisissa, joten seurustelukumppania ei tarvitse metsästellä.
Olisikin näin keski-iässä aivan toivotonta.