Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Mistä kavereita Asperger-piirteiselle naiselle?

Vierailija
20.04.2021 |

Mulla ei ole diagnosoitua autismia tai Aspergeria, mutta tämä palsta vahvistaa epäilystäni Aspergerin piirteistä. Olen koko elämäni pohtinut sitä, miksi en löydä ystäviä tai kavereita mistään. Varsinkin naisiin tutustuminen on lähes mahdotonta.

Minulle naiset näyttäytyvät monesti omahyväisinä, halveksivina, etäisinä ja sosiaalisesti äärimmäisen taitavina. En ymmärrä heitä, en tajua piilovihjailuja tai jotain katseita. Muut ilmeisesti olettavat, että olen osa jotain sosiaalista peliä tai vihjailen jotain. Vaan kun en vihjaile. Tajuan suoraa rehellistä puhetta ja selkeitä ilmeitä, mieluiten positiivista mielialaa ilmentäviä ilmeitä. Olen kuitenkin saanut äo-testistä hyvät lukemat eli en ole tyhmä. Olen vain sosiaalisilta taidoiltani huono. Mistä kaltaiseni voisi löytää kavereita?

Aiempi ketju oli poistettu melkein heti, niin en ehtinyt lukea juurikaan kommentteja.

Kommentit (83)

Vierailija
21/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Äärimmäisen yksinäinen ja yksinkertainen :/

Vierailija
22/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joku tuli riehumaan sinne, että ap on naisv*haaja koska kertoi naisiin samaistumisen olevan vaikeaa. Se on sitä mullekin ja se on oikeasti todella ahdistavaa. Kavereita ei saa mistään ja toisaalta on vaikea samaistua miehiinkään. Yksinäistä, niin yksinäistä... 

Ahaa, ymmärrän. Siis ei minulla ole mitään naisia vastaan, mutta miehissä on keskimäärin enemmän sellaisia todella asiakeskeisiä ja ihmissuhdetaidoiltaan vähän raakileempia tyyppejä kuim mitä naisissa on. Ja se oma kykyprofiilini vastaa enemmän miehille kuin naisille ominaista.

Ainakin pk-seudulla vaikuttaa siltä, että suunnilleen kaikki noin ikäiseni naiset ovat toistensa klooneja ja elävät jossain omassa hienossa maailmassaan, johon minulla ei ole pääsyä. Miehissä on enemmän hajontaa, mutta toisaalta miehet kiinnittävät naisiin huomiota lähinnä ulkonäön perusteella ja haluavat naisen suhteeseen, joten mieskavereiden saaminen on siinä mielessä vaikeaa (eivät ne miehet ainakaan suhteeseen minua halua, kun eivät juttele minulle missään).

T. Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Paljonko Ap:llä on ikää?

Vierailija
24/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miten se nörttiys sinussa ilmenee? Millä tavalla nörtti?

Ei välttämättä ilmene tarpeeksi puhtaasti sekään, mutta mua kiinnostaa tekniikka, historia ja politiikka ym. enemmän kuin ihmissuhdehömppä ja tykkään lukea paljon. Lisäksi kiinnostaa kaikki aikuiselle naiselle "nolokin", kuten Harry Potter -legosarjojen kokoaminen ja askartelu jne. Mutta en ehkä ole oikeaoppisen nörttikään (ja se nörttiyskin on geek-tyyppistä, ei nerd-tyyppistä), vaan sellainen nolo tavis lähinnä. Väliinputoaja, jota muut lähinnä halveksii ja pitää outona.

T. Ap

Ok. Voisiko noista kiinnostuksenkohteista löytyä jotain harrasteryhmää tai kurssia johon voisi osallistua. Askartelupuolelta ainakin löytynee.

Ymmärrän sinua hyvin, itse olen samanlainen väliinputoaja, joka ei sovi oikein mihinkään boksiin tai porukkaan. Minkä ikäinen olet?

Vierailija
25/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kannattaa heti laittaa liittymispyyntöä useampaan ryhmään (FB) koska ainakin jossain ryhmässä oli äskettäin pidempi viive (useita kuukausia) ettei uusia liittymispyyntöjä käsitelty.

Vierailija
26/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla toimii myös Aspergereille vertaistukiryhmiä ihan livenä.

Vierailija
27/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miehet juttelevat naisille viimeistään siinä vaiheessa, kun nainen juttelee ensin miehelle.

Vierailija
28/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juttelu kuntosalilla on hyvä vinkki riippumatta siitä, mitä täällä peukutetaan.

Kyllä silloinkin pitäisi ensin osata vähän lukea sitä toista henkilöä: onko hän sellainen rennompi tyyppi, joka tykkää jutella, vai näitä "kuntosalilla treenataan, pulinat hoidetan muualla". Juttelua voi ehkä pohjustaa kysymällä laitteesta tai treenin yksityiskohdasta. Jos toinen ei mulkaise ylimielisesti, voi "muina miehinä" jutella muutakin.

Vierailija
29/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Äärimmäisen yksinäinen ja yksinkertainen :/

Minäkö siis? Perustelisitko, miksi olen mielestäsi yksinkertainen? Olen saanut äo-testistä hyvän tuloksen, joten en voi olla yksinkertainen merkityksessä tyhmä. Siksi kiinnostaa se, miksi sanot noin.

Uskoisin, että vaikuttaa se yksinäisyys, jota olen kokenut suurimman osan aikuiselämästä. Olen ehkä tylsää seuraakin, kun en koskaan pääse jalostamaan ajatuksia jonkun muun kanssa ja omat ajatukseni kiertävät vain samaa kehää helposti.

Kömpelöt sosiaaliset taitoni antavat minusta myös ehkä negatiivisen kuvan, mihin viittaat? Yksinäisyydestä ei saisi myöskään valittaa Suomessa, mutta silläkin uhalla, että minua pidetään jotenkin tyhmänä, haluan puhua aiheesta silti.

T. Ap

Vierailija
30/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Paljonko Ap:llä on ikää?

En kovin tarkkaan kerro, mutta aikuinen olen. Miksi kysyt?

Vierailija
31/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ap taisi ymmärtää väärin.

Vierailija
32/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysyin ikää, jotta voisin ehdottaa täsmävinkkejä kuntosaliflirttiin.

Vierailija
33/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttelu kuntosalilla on hyvä vinkki riippumatta siitä, mitä täällä peukutetaan.

Kyllä silloinkin pitäisi ensin osata vähän lukea sitä toista henkilöä: onko hän sellainen rennompi tyyppi, joka tykkää jutella, vai näitä "kuntosalilla treenataan, pulinat hoidetan muualla". Juttelua voi ehkä pohjustaa kysymällä laitteesta tai treenin yksityiskohdasta. Jos toinen ei mulkaise ylimielisesti, voi "muina miehinä" jutella muutakin.

En uskalla puhua enää kenellekään, sillä yleensä me "salikissat" ovat todella etäisiä, eikä heitä voisi vähempää kiinnostaa kaltaiseni ihminen. Tosin en tiedä, miten he ihan käytännössä tutustuisivat kaltaiseensa. Ehkä esim. tervehtivät niitä kaltaisiaan ja alkavat jutella luontevasti. Mutta en koe, että mulla on edes "oikeutta" puhua niille itseäni paremmille naisille. Siispä keskityn treenaamiseen ja oon omissa ajatuksissani muuten, kun ei minun seuraani kaivata kuitenkaan.

T. Ap

Vierailija
34/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Harrastukset tai työ. Tee juuri sitä, mistä sinä pidät, ja löydät takuuvarmasti oman tyyppistä seuraa :)

Vierailija
35/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ap taisi ymmärtää väärin.

Minkä asian vai ihan kaiken? Onko tämä jotain kiusaamista ja meinaat vihjata, että olen oikeasti tyhmä? Juuri tällaisen takia naiset ovat itselleni suorastaan pelottavia, vaikka olen itsekin nainen.

T. Ap

Vierailija
36/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Harrastukset tai työ. Tee juuri sitä, mistä sinä pidät, ja löydät takuuvarmasti oman tyyppistä seuraa :)

Kiitos tästä! Tosin moneen vuoteen ei ole siltikään löytynyt mitään.

Vierailija
37/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Yliopistolta.

Vierailija
38/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tutustu kognitiiviseen käyttäytymisterapiaan ja vääristyneisiin ajattelumalleihin. Elämä ei ole niin mustavalkoista kuin esität. Ei ole parempia ja huonompia ihmisiä. Ei ole vain salikissoja ja nörttejä. Ja niin edelleen.

Vierailija
39/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysyin ikää, jotta voisin ehdottaa täsmävinkkejä kuntosaliflirttiin.

En usko, että se ikä vaikuttaa. Eivät ne miehetkään salilla minusta kiinnostu. Jotkut jäivät tuijottamaan minua taakseni, kun olin juoksumatolla (huomasin peilin kautta), mutta ehkä he muuten vain katselivat suuntaani. Mutta eivät he mitään aloitetta tulleet tekemään, joten ehkä kropassani oli jotain vikaa/noloa/rumaa tai sitten katselivat muuten vain. Ei voi tietää. 🤷‍♀️

T. Ap

Vierailija
40/83 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Yliopistolta.

Tämä. Yliopistolla jopa minulla oli aina kahvi ja lounasseuraa - sieltä on vain hyviä muistoja. Opiskelin taideaineita, joten meno oli monimuotoista ja boheemia.

Ihana yliopisto ❤️