Riittääkö kävely ainoaksi liikuntamuodoksi?
En pidä liikunnasta. Peruskoulusta saakka liikunta on ollut pakkopullaa mutta kävely niin rauhallinen kuin reipaskin on ainoa mistä pidän. Joskus hölkkään mutta kävelyä harrastan päivittäin. Lihava en ole ja syön terveellisesti. Riittääkö kävely ylläpitämään kuntoa?
Kommentit (66)
Mä myös kävelen, pyöräilen ja uin mielelläni, kuntosaleja vihaan, koen ne näyttäytymis-, kyttäämis-, perseentreenaus- ja selfien ottamispaikkoina. Inhosin kuntosaleja jo 90-luvulla ja en pidä välineurheilusta ja kalliiden urheiluvaatteiden ja ylisuuren perseen esittelystä. Ehkä pitäisi jotain jumppia lisätä viikkoihini.
Nuoremmalle voi terveyden puolesta riittää, mutta tavallista hyvää peruskuntoa parempaa kestävyyskuntoa sillä ei tietenkään saa. Parempi kuin ei mitään. Lihasvoimaharjoittelua 1-2x viikossa lisäksi niin aika hyvä! Punnerruksilla ja vaikka käsipainoilla pääsee jo pitkälle.
On hyvin tavallista että varsinkin naisille kehittyy ikääntyessä osteoporoosi. Tätä voi ehkäistä säännöllisellä luustoa vahvistavalla liikunnalla kuten lihaskuntoharjoituksilla.
Kävely ei ole myöskään riittävää ehkäisemään mahdollisia selkävaivoja ja kaatumisia.
Vierailija kirjoitti:
On hyvin tavallista että varsinkin naisille kehittyy ikääntyessä osteoporoosi. Tätä voi ehkäistä säännöllisellä luustoa vahvistavalla liikunnalla kuten lihaskuntoharjoituksilla.
Kävely ei ole myöskään riittävää ehkäisemään mahdollisia selkävaivoja ja kaatumisia.
Osteoporoosi kehittyy alipainoisille ja syömishäiriöisille naisille, laihat ja hennot naiset ovat suurimmassa vaarassa. Tämä liiaalisen laihuuden vaatimus voi kostautua vanhempana.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Osteoporoosi kehittyy alipainoisille ja syömishäiriöisille naisille, laihat ja hennot naiset ovat suurimmassa vaarassa. Tämä liiaalisen laihuuden vaatimus voi kostautua vanhempana.
Tunnen kaksikin naista, toisella oli anoreksia ja toinen muuten liian laiha, jotka kärsivät osteoporoosista. Toisella on lantiokin murtunut viisikymppisenä. Murehtii kahdenkin kilon painonlisäystä, vaikka on liian laiha.
Kävele vaihtelevissa maastoissa. Metsäpoluille ja näin, missä saa kiivetä ja hakea tasapainoakin.
Kyllä ainakin itse koen kävelyn olevan erittäin tehokasta, jos vain lisää siihen ylämäkiä ja esim kävelysauvat. Olen saanut kivan kropan ihan pelkästään näin. Yleensä metsäpoluilla tulee käveltyä, välillä todella reipasta vauhtia ja välillä ihan normaalia kävelyä, mutta pidempää matkaa.
Vierailija kirjoitti:
Jotkut mammat luulee että lihakset kasvavat kymmeniä kiloja kävelyllä
Tuosta paistaa ajatus että lihaksia pitäisi yrittää kasvattaa. Miksi?
Onhan täällä kymmeniä mammoja jotka sanoo tyyliin"painan niin paljon mutta mulla on paljon lihaksia koska käyn koiraa kävelyttään päivittäin"
Mitä vanhemmaksi tulee sitä tärkeämpää liikunta, jos haluaa elää hyvää elämää.
Tuo kävely ei riitä mulle ainakaan, haluan että pumppuki joutuu tekeen töitä.
Vierailija kirjoitti:
Riittää, mutta joskus on hyväksi sellanen kiivas ponnistus, kuten nousta portaat ripeästi. Ja vähän jotain kevyitä käsipainoja ehkä välillä niin hyvä.
Eikö portaiden nousu olekaan kävelyä, vai miksi se piti erikseen mainita?
Vierailija kirjoitti:
Kaikki liikunta on plussaa, ei kävelyssä mitään vikaa ole.
Jos kuitenkin ajattelen 10, 20, 30 vuotta eteenpäin, tulevia vuosia ja eläkepäiviä ajatellen olisi hyödyksi treenata myös lihaskuntoa, tasapainoa, liikkuvuutta ja koordinaatiota. Fyysinen harjoittelu on hyväksi myös aivotoiminnalle.
Kävelyssä juuri tasapaino, liikkuvuus ja koordinaatio treenaantuu. Kuntosaliliikunnassa ei.
Mäkin inhoa kaikenlaista punttitreeniä, mutta nyt korona-aikana olen löytänyt ulkokuntosalit. Mulla sattuu olemaan ihan kodin lähellä muutamia laitteita, kävelylenkin päätteeksi on hyvä käydä tekemässä pari liikettä yläkroppaa. Olen järkeillyt että sekin varmaan jotain auttaa, mutta ei silti käy niin tylsäksi kuin sahata pari tuntia niitä painoja ylös alas jossain hikisessä salissa.
Minusta mallia kannattaa ottaa aikuisten liikkumisen suosituksesta, joka löytyy täältä:
https://ukkinstituutti.fi/liikkuminen/liikkumisen-suositukset/aikuisten…
Eli entinen liikuntapiirakka. Tässä taustalla on tutkittu tieto. Ja sivulla on myös paljon vinkkejä, miten esim. lihaskuntoa voi treenata muuallakin kuin salilla.
Hyvin riittää, mutta lisää lenkkiisi aina tiettyjen luisen tai valotolppien kohdalle askelkyykkyjä, etureiden venytyksiä ja muita sinun kroppasi tarvitsemia liikkeitä. Penkkien kohdalla voi tehdä puolipunnerruksia. Sauvat ehdottomasti mukaan lenkille!
Kotonahan jumppaliikkeitä ei ei oikein tule tehtyä, mutta lenkilläpä tulee 🙂
Ota sauvat lisäksi, niin niska ja hartiat vertyy.
Kyllähän se kävely on erittäin terveellistä ylläpitää kävelykuntoa. Mitä vanhemmaksi tulet, niin sitä tärkeämmäksi lihaskunto kuitenkin muodostuu. Eläkeläisillä lihaskuntotreeni olisi jo tärkeämpää kuin lenkkeily.
Kävely, on jees. Luun tärähtely vähentää osteoporoosin riskiä myöhemmällä iällä.
Juostessa luut vahvistuu, tuskin kävelyssä.
Ja varsinki jos metsässä juoksee niin vahvistuu nivelet yms.
Vierailija kirjoitti:
Eli venytellä ja painojen nostoa pitäisi harjoitella?
Kävely on erinomainen liikuntamuoto. Sitä kun jaksaa tehdä silloinkin ,kun vähän laiskottaa ja sitten taas reippaampia ja pidempiä lenkkejä kera intervallijuoksun, kun tuntuu siltä.
Mutta , jos vain on energiaa ja terveyttä , niin pari x vähintään 30min lihaskuntojumppia( erilaisia) viikon aikana pitäisi myös tehdä. Kun on yli 7- kymppinen , eikä mihinkään satu, siitä tulee hyvä fiilis.