Paljonko sairaanhoitajat tienaavat?
1) Jos tekee toimistotyöaikoihin rinnastettavasti pelkkää päivävuoroa?
2) Jos tekevät iltaa, viikonloppua yms. ns. normaalin määrän?
Itse AMK-insinööri kunnallisella puolella ja palkka tasan 3000e. Sairaanhoitajien huonosta palkkauksesta insinööreihin verraten puhutaan paljon, mutta kuinka paljon matalampi se bruttopalkka sitten on? Itsellä ei mahdollista tehdä lisiä tuohon päälle.
Kommentit (143)
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa kolmivuorotyöstä saman kuin insinööri arkipäivätyöstä. Ei todella ole samalla tasolla. Voin vaihtaa insinöörin kanssa duuneja.
Sairaanhotaja.
Jää työttömäksi, saat työmarkkinatukea 530 netto, jos asut puolison kanssa et saa muita tukia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 3-vuorotyöss ä maakunnallisessa keskussairaalassa sisätautiosastolla. Sen vuosipalkka on 58000 euroa mut tarkemmin en osaa eritellä. Lisiä siinä varmasti on ja kun anoppi on nyt 55-vuotias ja tietääkseni ollut hoitajana kohta 27 vuotta, niin palkka lienee aika tapissaan kaikilla ikälisillä.
Mä olen 54v ja työkokemusta takana 30vuotta leikkausosastolla keskussairaalassa. Työ on vuorotyötä. Vuosipalkka on aika tarkalleen 40 000e. Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
Todella hyvä palkka, kaupan alalla 26000 brutto vuodessa eli verot tuosta pois ja vuorotyö myös.
Joo tosi hyvä palkka, varsinkin kun kaupanala on verrattavissa leikkaussalisairaanhoitajan työhön :)
Vierailija kirjoitti:
Olen sh kunnallisella puolella, teen säännöllisesti kolmea vuoroa, yleensä 2 viikonloppua kolmessa viikossa töitä. Yksi henkilökohtainen lisä, lisäksi saisin ensimmäisen kokemuslisän, mutta en ole saanut aikaiseksi hakea.. Bruttopalkka on noin 3300-3500/kk, vuoroista riippuen. En pidä sitä huonona palkkana, mutta se vaatii minulta sen, että teen epämukavia työvuoroja ja olen töissä pääsääntöisesti silloin, kun muut ovat vapaalla. Jos tekisin pelkkää arkiaamuvuoroa, palkkani olisi bruttona noin 2650e.
Ollaan kaupan alallakin iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä esim. Jouluaatto, joulupäivä, tapaninpäivä, pääsiäinen ja juhannus töissä ja saadaan huomattavasti huonompaa palkkaa.
Todella hienot omistusasunnot on sairaanhoitajilla ja rahaa matkustella, jopa yksinhuoltajilla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Anoppi on 3-vuorotyöss ä maakunnallisessa keskussairaalassa sisätautiosastolla. Sen vuosipalkka on 58000 euroa mut tarkemmin en osaa eritellä. Lisiä siinä varmasti on ja kun anoppi on nyt 55-vuotias ja tietääkseni ollut hoitajana kohta 27 vuotta, niin palkka lienee aika tapissaan kaikilla ikälisillä.
Mä olen 54v ja työkokemusta takana 30vuotta leikkausosastolla keskussairaalassa. Työ on vuorotyötä. Vuosipalkka on aika tarkalleen 40 000e. Ikälisät on vaatimattomat hoitotyössä, ne on vuorolisät joilla saa sitä palkan lisää.
Todella hyvä palkka, kaupan alalla 26000 brutto vuodessa eli verot tuosta pois ja vuorotyö myös.
Joo tosi hyvä palkka, varsinkin kun kaupanala on verrattavissa leikkaussalisairaanhoitajan työhön :)
Ei kaikki ole leikkaussalissa töissä. Synnärillä hoidin itse itseni ja vauvani, vaihdoin lakanatkin itse.
Päivätyö kunnalla, bruttopalkka noin 2400 e/kk. Ikää 30, kesällä pääsen hakemaan ensimmäisen kokemuslisän eli silloin nousee. Kolmevuorotyötä en ole valmistumisen jälkeen tehnyt joten siitä palkasta en tiedä.
Puoliso on kunnalla insinöörinä ja tienaa 5200 e bruttona, työkokemusta 8 vuotta. Asiantuntijatyö, ei esimiestehtäviä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitaja saa kolmivuorotyöstä saman kuin insinööri arkipäivätyöstä. Ei todella ole samalla tasolla. Voin vaihtaa insinöörin kanssa duuneja.
Sairaanhotaja.
Jää työttömäksi, saat työmarkkinatukea 530 netto, jos asut puolison kanssa et saa muita tukia.
Kyllä minä olisin saanut työttömänä sairaanhoitajana 1365e netto ansiosidonnaista, mutta halusin nostaa soviteltua tekemällä keikkaa. Helposti pääsi samoihin nettoansioihin kuin kokopäivätyössä, mutta töitä ei tarvinnut tehdä kuin 2-3 vuoroa viikossa. Lisäksi sai kieltäytyä kaikista epämiellyttävistä vuoroista ja valita ne rahakkaimmat tarjolla olevat vuorot.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
3
Vierailija kirjoitti:
Ei kaikki ole leikkaussalissa töissä. Synnärillä hoidin itse itseni ja vauvani, vaihdoin lakanatkin itse.
Naapuri on sairaanhoitaja, sanoi ettei synnärillä ja naistentautien osastolla työt paljon paina, kuulemma oikea lepokoti.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen sh kunnallisella puolella, teen säännöllisesti kolmea vuoroa, yleensä 2 viikonloppua kolmessa viikossa töitä. Yksi henkilökohtainen lisä, lisäksi saisin ensimmäisen kokemuslisän, mutta en ole saanut aikaiseksi hakea.. Bruttopalkka on noin 3300-3500/kk, vuoroista riippuen. En pidä sitä huonona palkkana, mutta se vaatii minulta sen, että teen epämukavia työvuoroja ja olen töissä pääsääntöisesti silloin, kun muut ovat vapaalla. Jos tekisin pelkkää arkiaamuvuoroa, palkkani olisi bruttona noin 2650e.
Ollaan kaupan alallakin iltaisin, viikonloppuisin ja juhlapyhinä esim. Jouluaatto, joulupäivä, tapaninpäivä, pääsiäinen ja juhannus töissä ja saadaan huomattavasti huonompaa palkkaa.
Todella hienot omistusasunnot on sairaanhoitajilla ja rahaa matkustella, jopa yksinhuoltajilla.
En ole sanonutkaan, etteikö muilla aloilla joutuisi tehdä töitä myös pyhäpäivinä. Viittasin tuolla lähinnä omaan ammattiryhmääni, jossa päivätyötä tekemällä saa ”matalaa” palkkaa. Itse en tulisi nykyisellä elämäntyylilläni toimeen pelkällä päivätyön palkalla, siksi olen valinnut tehdä vuorotyötä. Päivätyötä tekevät hoitajat saavat huonompaa palkkaa, mutta vastapainona elävät normaalimpaa arkirytmiä. Jokainen meistä arvottaa eri asioita korkeammalle.
Vierailija kirjoitti:
1) 3300 paikkeilla
2) vähän päälle 4000
sairaanhoitaja, 33v
Missä saa näin hyvää palkkaa rivisairaanhoitajan työstä? HUS maksaa noin 2500e peruspalkkaa päivätyöstä, Helsingin kaupunki ilmeisesti hiukan enemmän mutta ei todellakaan lähelläkään 3000e.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhotaja.
Kyllä minä olisin saanut työttömänä sairaanhoitajana 1365e netto ansiosidonnaista, mutta halusin nostaa soviteltua tekemällä keikkaa. Helposti pääsi samoihin nettoansioihin kuin kokopäivätyössä, mutta töitä ei tarvinnut tehdä kuin 2-3 vuoroa viikossa. Lisäksi sai kieltäytyä kaikista epämiellyttävistä vuoroista ja valita ne rahakkaimmat tarjolla olevat vuorot.
Kaikki työttömät eivät saa ansiosidonnaista sitä saa vain puolitoista vuotta. Itse olin sairaalassa tekemässä osastonsihteerin hommia työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa ( 2 lasta minulla on) ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä. Lastenhoitomaksut oli 140 euroa, koska puoliso tienasi 1600 netto, ei saatu muita tukia vuokralla ja kulukorvausta ei saa jos sairastuu tai lapsi sairastuu.
Käytin siellä sairaalassa Lifecare - ohjelmaa, postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, tilasin takseja, tein kokousmuistioita, tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, vastasin puhelimeen, tilasin osastolle parturin, keitin hoitajille kahvia, purin potilaskansioita eli osan papereista vein arkistoon, osan skannasin, osan laitoin tietoturvaroskiin, merkitsin myös diagnooseja jne.
Olin 7 kuukautta, olen koulutukseltani AMK Tradenomi.
Olen tehohoitaja. Peruspalkka 2715 euroa/kk, täysi ikälisä (217 euroa), ei hk-lisiä. Vuorolisät riippuu ihan siitä, mitä vuoroja tekee. Nyt esim pääsiäislistassa oli pyhätöitä 30 tuntia, mutta seuraavan kerran on pyhätöitä toukokuun lopussa. Yövuoroja en juuri tee. Työkaveri, joka tekee paljon yövuoroja, tienaa helposti 50 000 euroa.
Juuri katselin töitä omalta paikkakunnalta, sh vastaanotto, päivätyö. Palkka vähän päälle 2500 eur/kk.
KVTES on palkan ja etujen suhteen parempi kuin yksityisen puolen sostes. Yksityisistä esim Pohjola sairaala hyvä työnantaja, siellä parempi palkka ja muita etuja (esim alennuksia vakuutusmaksuissa)
Sairaanhoitajana HUS:ssa. Peruspalkka nousi ⁹juuri ja nyt 2611€/kk. Kaikki ikälisät jo saanut eli reilu 200€/kk niistä. Lisäksi saan erityisvastuista ja henk.koht.lisää yhteensä noin 150€/kk. Yhteensä siis päivätyöstä saisi karvan vajaa 3000€/kk. Kokemusta siis yli 20 vuotta.
Työssäni tulee vuoroista, viikonlopuista, ja pyhistä noin 15% tämän päälle eli noin 450€/kk. Ylitöitä teen satunnaisesti ja niistä saan noin 250€/kk ja siis lisiä ja ylitöistä yhteensä noin 3700€/kk.
Vuositasolla siis yhteensä noin 46000 - 47000€. Päivätyöstä saisin noin 37000 - 38000€/vuosi. Vastavalmistunut HUS:ssa päivätyöstä noin 2600€/kk ja 33000€/vuosi.
Ymmärtäkää se, että nuo teidän palkat tulee yhteisestä kassasta...paperimiesten tulee muualta. Sairaanhoitajalta ei niin vain mene työt alta kuten vaikka kemin paperimieheltä
mies53v
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhotaja.
Kaikki työttömät eivät saa ansiosidonnaista sitä saa vain puolitoista vuotta. Itse olin sairaalassa tekemässä osastonsihteerin hommia työmarkkinatuella 640 netto kuukaudessa ( 2 lasta minulla on) ja kulukorvaus 9 euroa/ työpäivä. Lastenhoitomaksut oli 140 euroa, koska puoliso tienasi 1600 netto, ei saatu muita tukia vuokralla ja kulukorvausta ei saa jos sairastuu tai lapsi sairastuu.
Käytin siellä sairaalassa Lifecare - ohjelmaa, postitin epikriisejä, tilasin laboratoriokokeita, tilasin takseja, tein kokousmuistioita, tein osaston tilastoinnin, tein osaston käyntikortteja, vastasin puhelimeen, tilasin osastolle parturin, keitin hoitajille kahvia, purin potilaskansioita eli osan papereista vein arkistoon, osan skannasin, osan laitoin tietoturvaroskiin, merkitsin myös diagnooseja jne.
Työttömiä on töissä työmarkkinatuella myös sairaalan arkistossa, osa työttömistä oli taas palkkatuella infossa ja hallinnossa toimistotöissä, palkkatuki on 6 kuukautta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhotaja.
Jos sairaanhoitaja on työtön yli ansiosidonnaisen maksimin niin hän tuskin on täysin työkykyinen tai sitten hän asuu keskellä ei-mitään, sillä johan tuossa ajassa on työkkäri jatkuvasti ahdistelemassa työtarjouksilla.
Itsellänikin on kaupallinen tutkinto ja kun putosin työmarkkinatuelle, palasin sairaanhoitajaksi monen vuoden tauon jälkeen. Tämän ansiosta pystyin jäämään ansiosidonnaiselle etsimään oman alan töitä. Työkkäri ei ahdistele hoitoalan työtarjouksilla, kun kertoo hakevansa töitä toisella tutkinnollaan.
Niin, yksityinen saa maksaa mitä haluaa palkkaa työntekijöilleen, mutta hoitajien palkat tulee verovaroista, kohta voi olla ettei saada enää velkaa, mistä sitten palkat maksetaan.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä ja verotulot vähenee.
Vierailija kirjoitti:
Sairaanhoitajathan tienaavat jo nyt yhtä hyvin kuin insinöörit perustethävissä. Ongelmana keskipalkkojen vertailussa on että moni insinööri perustaa oman firman tai nousee johtoon. Harva sairaanhoitaja nousee sairaalan johtajaksi tai perustaa oman sairaalan. Siksi keskimääräiset palkat eivät ole vertailukelpoisia. Pitäisi verrata nimenomaan perustehtävissä olevia insinööreja perustehtävissä oleviin sairanhoitajiin. Mutta ei nyt mennä faktoilla pilaamaan feministien palkka tasa-arvo työtä...
Ahaa. No sittenhän sairaanhoitajilla ja amk- insinööreillä voisi olla sama työehtosopimus, eikö vain? Ja samat periaatteet palkan maksamiseen, mm. lisät ym. työ vaativuuden ja muiden suhteen? Minä hoitajana kannatan tätä, niin saadaan oikeasti palkka tasa- arvo kuntoon puolin ja toisin! Lasketaanko insinöörien palkaa vai nostetaanko hoitajien, vai miten tehdään?
Vierailija kirjoitti:
Noin 3500e. 3-vuorotyö, hkl + palveluvuosilisä ja tupakoimattomuuslisä.
Mikä ihme on tupakoimattomuuslisä?
Vierailija kirjoitti:
Niin, yksityinen saa maksaa mitä haluaa palkkaa työntekijöilleen, mutta hoitajien palkat tulee verovaroista, kohta voi olla ettei saada enää velkaa, mistä sitten palkat maksetaan.
Taloussanomissa oli jo ennen koronaa, että kaupan alalta loppuu 25000 työpaikkaa 10 vuoden sisällä ja verotulot vähenee.
Kato se säästö tulee siitä, kun hoitajia ei kohta myöskään ole.