Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huvila ja huussi, pilatut pihat

Vierailija
20.04.2021 |

Aika mielikuvuksetonta, samaa kaavaa mennään ohjelmassa aina: kaunis, vanha pihapiiri lanataan sileäksi, puut kaadetaan. Tilalle tuodaan autolasteittain kunttaa, rakennetaan valtava tanssilattian kokoinen terassi johon laitetaan sohvakalusto (taivasalle Suomen kesässä....). Kaiken kruunuksi raahataan paikalle valtava palju. Tuomas Kyrökin hieman nikotteli kun näki lopputuloksen.

Eikö näitä voisi toteuttaa hieman pienemmällä volyymilla, perinteitä kunnioittaen? Asiakas tietysti tilaa ja ohjelmassa toimitaan sen mukaan. Joskus vaan olisi mukava katsoa toisenkinlaisiakin pihapiirejä.

No, onneksi kuitenkaan se "huippukokki" Meri-Tuuli Linsdtröm ei ole enää ohjelmassa toheloimassa.

Kommentit (244)

Vierailija
101/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä uskaltaisi ko. sarjan en sisustus- enkä puutarhaporukkaa päästää lähellekään mökkiäni. Sisustustiimi, varsinkin se Mikko, laittaa aina valkoista ja beigeä ja harmaata. Itse rakastan runsautta ja värejä. Puutarhatiimikin on minimalismin linjalla ja tosiaan lanaa rehevän entisen kasvillisuuden pois ja tekee rumia karuja pihoja. Itse tykkään runsaistsa englantilaistyylisistä puutarhoista. 

Saanen huomauttaa että rehevä puutarha ei synny kahdessa viikossa. Nuo pihat näyttävät ihan erilaisilta kun kasvillivuus muutamien vuosien päästä alkaa päästä kukoistukseensa. Et voi tilata englantilaista puutarhaa valmiina, vaan se ottaa aikansa että se kasvaa. Noissa asiaa yhtään tunteva kyllä näkee mitä rikkakasveja pihasta poistetaan. ne ovat sellaisia jotka vlataavat joka alan, ellei niitä revitä kunnolla pois. Sitten tilalle tulee se oikeanlaisista kasveista koostuva rehevyys vuosien mittaan.

Sehän se tässä on, että ei nämä kykene näkemään kuin sen hetkisen tilanteen, mikä ohjelmassa näytetään. Ei mitään kykyä kuvitella, miltä näyttää, kun kasvit muutaman vuoden tai vuosikymmen kasvaa. Sama se on puistopuidenkin kanssa. Itketään niiden juuri istutettujen nuorten puiden juurella (jotka nekin ovat kauniita), ei osata ajatella näkymää 10-20 vuotta eteenpäin. Tai ei edes haluta ajatella siltä kantilta, että vaikka itse ei enää olisi näkemässä niitä varttuneita puita, niin moni muu on. Elämä jatkuu. Itse olen 40+ ja koko ajan puutarhaa rakentaessani tiedostan, että en välttämättä ikinä tule omin silmin näkemään pienen pienistä taimista istuttamiani täysikasvuiseksi kasvaneita puita. Mutta ei se haittaa. Pystyn kuvittelemaan, miltä sitten joskus näyttää, ja mulle riittää ajatus siitä, että sitten joskus lapseni ja mahdolliset lapsenlapset puhuu äidin ja mummin istuttamista puista. Meidän nykyisessäkin pihassa kasvaa valtavasti kasveja joiden istuttajaa en ole ikinä nähnyt, mutta nämä henkilöt elää meidän puheissa istuttamiensa kasvien kautta.

Yhtäkään ohjelmaa en ole nähnyt, joissa voisi kuvitella merkittävää rehevöitymistä. Tuijien kasvamista en siksi laske. Tarkoitushan on vain että on sit kunttaa ja sitten ne uudet, satunnaiset kasvit. Vanhoja ei osata lainkaan hyödyntää vaan kaikki pois vain ja sitten kymmenen vuotta odottamaan että istutettu puu peittää jotain.

Vierailija
102/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuosta linkitetystä pihasta tuli tosi kiva ja voi kyynel jos on rinnepiha, niin siellä väkisin on portaita. Eiköhän kuule  lapset opi portaita käyttämään. 

Ei nyt ollutkaan kyse siitä, etteikö lapsi oppisi portaita käyttämään. Vahinko voi sattua kenelle tahansa väärin rakennetuissa rapuissa. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
103/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erittäin mautonta jälkeä tehtiin myös Kari Hotakaisen pihalle. Mukavan vaatimaton ja perinteinen rintamamiestalon piha päällystettiin taas sillä kuntalla ja liuskekivillä, lisukkeena jotain tarpeetonta pergolaräpellystä pihasta kaadetusta puusta. 

Tekijöiltä puuttuu kokonaan tyylitaju eikä noita pitäisi ikinä päästää ainakaan mitään perinneympäristöä pilaamaan hörhöilyllään.

Eiks siinä tehty myös sorakenttä "parkkipaikaksi"?

Vierailija
104/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Karmeinta kun pitää piha vetää omenapuista ja marjapensaat pois kun niitä varten just mökki ostetaan että on omaa omenaa. Etualasta kaadettu puu tuottaa maan pettämistä ja tuulen suoja on poissa. Kivaa on puuhata mutta ei ilman järkeä kyllä. Myytävät talot jää myymättä ilman niitä puita pensaita.

Vierailija
105/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Se joku bloggaaja oli täystuho.

Tämä klanimies Mikko? on taitava

Vesalan Mikko on minunkin mieleen. Keksii nerokkaita juttuja, kivoja pieniä detaljeja, muttei kuitenkaan mitään näpertelyä.

Hyvä värisilmä👍

Vierailija
106/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Portaista puheenollen aika pitkät portaat on tämän yhden bloggaajan huvilalla.

https://www.lily.fi/blogit/juliaihminen/huvilan-portaat-ovat-unelmien-t…

Pitkät ja komeat on! Nämä rinnetontit jyrkkine seinämineen on tajuttoman hienon näköisiä, mutta siihen se sitten jääkin. Kerran kesässä käyn saunomassa mökillä josta on 10 m suurinpiirtein tikkaita muistuttavat portaat alas joelle. Saakelin vaarallinen mesta, eikä ikinä pääsisi tuollainen jatkoon.

Tuolla on vielä pienet lapset. Pienin "minä ite meen" -iässä.

Vierailija
107/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan ymmärtänyt miksi rannalla olevalle kesämökille pitää hommata palju.

Siellä juodaan olutta ja katsellaan järvimaisema ja ajatellaan että hitsi tuolla olisi kyllä ihana uida

Siellä järvessä on kiva uida ehkä pari viikkoa vuodesta. Paljun vesi lämmitetään, joten se on parhaimmillaan juuri silloin kuin ulkoilma on viileä.

Saako kysyä näin antipaljuilijana (en siedä ajatusta lillumassa lämpimässä vedessä muiden ihmisten bakteereissa) että kun mennään paljuun lämpimään veteen lillumaan, niin lämmitetäänkö saunakin? Eli mennäänkö lämpimästä saunasta lämpimään paljuun, vai paljuillanko vain ilman sitä saunaa?

Meillä paljuillaan saunasta. Ja ennen paljuun menoa peseydytään, myös saunasta paljuun suihkun kautta.

eri

Kiitos vastauksesta. Olen antipaljuilija, mutta himosaunoja, ja jäähyllä käyntiin kuuluu pulahtaminen vilvoittavaan veteen, tai sellaisen puuttuessa oleskelu terassilla ennen seuraavia löylyjä. Siksi vain kyselen kun tuntuisi itsestäni hassulta mennä lämpimästä lämpimään.

Vierailija
108/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Se joku bloggaaja oli täystuho.

Tämä klanimies Mikko? on taitava

Vesalan Mikko on minunkin mieleen. Keksii nerokkaita juttuja, kivoja pieniä detaljeja, muttei kuitenkaan mitään näpertelyä.

Hyvä värisilmä👍

Mikon sisustussuunnittelu onkin tän ohjelman sokeri. Itse oon alkanut skippaamaan nuo itseään toistavat piharemontit, mutta sisärempat tulee katsottua aina. 

Vierailija
109/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En muista, että mitään pihaa olisi pilattu niin perusteellisesti kuin se yksi siirtolapuutarhamökin piha.

Mutta pakko kyllä sanoa että siirtolapuutarhaan jotenkin kuuluu se laitto, kuka nyt edes oikeasti ilmoittautaa tällaiseen ohjelmaan siirtolapuutarhansa? Ainahan ne stailaa trendikästä ja helppoa näissä.

Yleisesti aiheeseen, Itse koen täysin vastuuttomaksi sen että ekologisuutta ja luonnon monimuotoisuutta sekä ilmastonmuutosta ei ole huomioitu formaatissa ja kaikki tosiaan vuollaan vielä samasta muotista. Tässä on jotenkin eettisesti kaikki väärin eikä sitä voi perustella silläkään että tehtiin jotain ikuista ja ainutlaatuista.

Vierailija
110/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Menispä tää kuntta-villitys ohi. Kamala ajatus että revitään metsänpohja pois ja raahataan jonkun pihalle. Sen uusiutuminen kestää kauan.

Ja vaikka mitä väitettäisiin siitä että sitä nostetaan vain alueilta joista muutenkin metsä kaadetaan, niin kukapa sen totuuden tietää. Ei tuolla syrjäseuduilla kukaan sitä vahdi.

Vierailija
111/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan ymmärtänyt miksi rannalla olevalle kesämökille pitää hommata palju.

Siellä juodaan olutta ja katsellaan järvimaisema ja ajatellaan että hitsi tuolla olisi kyllä ihana uida

Siellä järvessä on kiva uida ehkä pari viikkoa vuodesta. Paljun vesi lämmitetään, joten se on parhaimmillaan juuri silloin kuin ulkoilma on viileä.

Saako kysyä näin antipaljuilijana (en siedä ajatusta lillumassa lämpimässä vedessä muiden ihmisten bakteereissa) että kun mennään paljuun lämpimään veteen lillumaan, niin lämmitetäänkö saunakin? Eli mennäänkö lämpimästä saunasta lämpimään paljuun, vai paljuillanko vain ilman sitä saunaa?

Meillä on hot tub eli sellainen, jossa vesi kiertää ja sitä puhdistetaan. Yleensä käyn joko saunassa tai vana siinä paljussa. En molemmissa.

Vierailija
112/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onneksi se Eva ei enää ole ohjelmassa. Kyykki kaksinkerroin puhumassa lässyttäen asiakkaille kuin pienille lapsille (oksennus). 

Tämä kausi on ollut kyllä kamala. En ole tykännyt yhdestäkään jaksosta, mutta Kyrön piha oli kaikista hirvein. Metsän tilalle nurmikkoa ja muiviallas pihaan. Melkolailla olen satavarma, ettei kyrö taiteellisena ihmisenä tykännyt tästä enemmän englantilaista puutarhaa muistuttavasta pihasta, kuin entisestä suomalainen luonto-pihasta

Vierailija
113/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onneksi se Eva ei enää ole ohjelmassa. Kyykki kaksinkerroin puhumassa lässyttäen asiakkaille kuin pienille lapsille (oksennus). 

Tämä kausi on ollut kyllä kamala. En ole tykännyt yhdestäkään jaksosta, mutta Kyrön piha oli kaikista hirvein. Metsän tilalle nurmikkoa ja muiviallas pihaan. Melkolailla olen satavarma, ettei kyrö taiteellisena ihmisenä tykännyt tästä enemmän englantilaista puutarhaa muistuttavasta pihasta, kuin entisestä suomalainen luonto-pihasta

Mikä siinä vanhassa muistutti sun mielestä englantilaista puutarhaa? 😄 Jestas sentään! Hoitamatonta heinikkoa ja pusikkoa, ei mitään rakenteita. Ei niin mitään cottage gardenia!

Vierailija
114/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mikä siinä vanhassa muistutti sun mielestä englantilaista puutarhaa? 😄 Jestas sentään! Hoitamatonta heinikkoa ja pusikkoa, ei mitään rakenteita. Ei niin mitään cottage gardenia!

Voi kamala, anteeksi, nyt menen nurkkaan häpeämään lukivirhettäni... T. edellinen

Vierailija
115/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikä se viime viikoinen aloitus tuonut sulle tarpeeksi samanmielsitä öyhötystä, kun piti uusi tehdä ihan samoilla sanoilla tänään? Edelleen, se Kyrö HALUSI sen veden näkyviin siihen mökille. No ei se näy, jos edessä on metsä.

Ihan ite tämän ketjun kyllä aloitin, tietämättä muista viestiketjuista mitään. Olisi se Kyrö edes muutaman puun voinut jättää kaatamatta. Vaan kun piti saada koripallokenttä paraatipaikalle...

Vierailija
116/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tämä näyttää kuvien perusteella ihan kivalta https://www.is.fi/asuminen/art-2000007928061.html

Huvila, joka muistuttaa lähinnä kasvihuonetta ☀️☀️☀️

Vierailija
117/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikä se viime viikoinen aloitus tuonut sulle tarpeeksi samanmielsitä öyhötystä, kun piti uusi tehdä ihan samoilla sanoilla tänään? Edelleen, se Kyrö HALUSI sen veden näkyviin siihen mökille. No ei se näy, jos edessä on metsä.

Ihan ite tämän ketjun kyllä aloitin, tietämättä muista viestiketjuista mitään. Olisi se Kyrö edes muutaman puun voinut jättää kaatamatta. Vaan kun piti saada koripallokenttä paraatipaikalle...

Mitä siihen paraatipaikalle olisi pitänyt laittaa?

Vierailija
118/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Meillä paljuillaan saunasta. Ja ennen paljuun menoa peseydytään, myös saunasta paljuun suihkun kautta.

eri

Kiitos vastauksesta. Olen antipaljuilija, mutta himosaunoja, ja jäähyllä käyntiin kuuluu pulahtaminen vilvoittavaan veteen, tai sellaisen puuttuessa oleskelu terassilla ennen seuraavia löylyjä. Siksi vain kyselen kun tuntuisi itsestäni hassulta mennä lämpimästä lämpimään.

Ei se oikein kesällä olekaan niin mukavaa, mutta syksyllä ja talvella on mukava istuskella pihalla lämpimässä vedessä.

Vierailija
119/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei siihen välttämättä olisi tarvinnut tuoda mitään lisää. Alueen siistiminen ja avartaminen luonnontilan säilyttäen olisi toiminut hyvin.

Vierailija
120/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos pihassa on vain isoja puita, ne on parempi kaataa kaikki yhdellä kertaa pois jo turvallisuuden takia. Pitäisi kuitenkin istuttaa jotain tilalle. Itse ainakin kaipaan jonkinlaista näkösuojaa järveltä päin ilman että näköala kärsii liikaa.

Turvallisuuden takia..??

Voi jessus, mitenköhän sä pärjäät täällä Suomen maalla, kun puita on vähän joka paikassa?

Et siis tiedä, mitä tapahtuu kun suuresta puumäärästä jätetään pari yksittäistä pystyyn?

Miksi pitää jättää pystyyn vain pari yksittäistä.

Miksei suurempia määrää?

Samaa ihmettelen. Miks pitää väkisin hommata mökki, jos tarkoituksena on vain tuhota oma pihansa..

Ja nää paljussa lillujat..pakko ostaa järvimaisemamökki, mutta järveen ei uskalleta mennä..