Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Huvila ja huussi, pilatut pihat

Vierailija
20.04.2021 |

Aika mielikuvuksetonta, samaa kaavaa mennään ohjelmassa aina: kaunis, vanha pihapiiri lanataan sileäksi, puut kaadetaan. Tilalle tuodaan autolasteittain kunttaa, rakennetaan valtava tanssilattian kokoinen terassi johon laitetaan sohvakalusto (taivasalle Suomen kesässä....). Kaiken kruunuksi raahataan paikalle valtava palju. Tuomas Kyrökin hieman nikotteli kun näki lopputuloksen.

Eikö näitä voisi toteuttaa hieman pienemmällä volyymilla, perinteitä kunnioittaen? Asiakas tietysti tilaa ja ohjelmassa toimitaan sen mukaan. Joskus vaan olisi mukava katsoa toisenkinlaisiakin pihapiirejä.

No, onneksi kuitenkaan se "huippukokki" Meri-Tuuli Linsdtröm ei ole enää ohjelmassa toheloimassa.

Kommentit (244)

Vierailija
141/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen kuntan repiminen omilta kasvusijoiltaan ole aika epäekologista, revitään sieltä missä kasvaa, ja rahdataan olosuhteisiin, joissa ei todennäköisesti tule kestämään kuin pari vuotta. Kohta tai revitään jäkälät ja suomuuraimet lapista ja tuodaan äkkirikkaiden terassien kylkeen. Julmaa ja surullista.

Kamalia ne isot terassit ja portaat. Sateella liukkaita, ja kaiteita tosin harvassa. 

Meidän mökkitontti on myös jyrkällä rannalla, mutta rappujen sijaan sinne tehtiin kävelytie, pienellä mutkalla, mutta turvallisesti loivasti kiemurrellen. Siitä pääsee vaikka pyörätuolilla ihmisen työntämään jos tarve vaatii. 

Kunttaa nostetaan van paikoista joihin on tulossa avohakkuu piakkoin. Kuntta leviää kyllä sitten nostopaikkaan pikkuhiljaa.

Juu, pikkuhiljaa tosiaan, eihän siinä mene kun se sama 100 vuotta mikä sen metsän kasvuun.

Vierailija
142/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Löysin jostain H & H:n vanhoja jaksoja. Meri-Tuuli se siellä kokkaili: laittoi loimulohta, iski kalan ruosteisilla rautanauloilla kiinni lautaan. Kalasti ateria-aineksia, meinasi pudota veneestä. Hankki jostain rapuja, kiljui kuin syötävä ravun nähdessään. Poimi sienet suoraan mökin pihalta, ei löytänyt mitään.

Suuri on huvituksen ja myötähäpeän määrä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
143/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikös sen kuntan repiminen omilta kasvusijoiltaan ole aika epäekologista, revitään sieltä missä kasvaa, ja rahdataan olosuhteisiin, joissa ei todennäköisesti tule kestämään kuin pari vuotta. Kohta tai revitään jäkälät ja suomuuraimet lapista ja tuodaan äkkirikkaiden terassien kylkeen. Julmaa ja surullista.

Kamalia ne isot terassit ja portaat. Sateella liukkaita, ja kaiteita tosin harvassa. 

Meidän mökkitontti on myös jyrkällä rannalla, mutta rappujen sijaan sinne tehtiin kävelytie, pienellä mutkalla, mutta turvallisesti loivasti kiemurrellen. Siitä pääsee vaikka pyörätuolilla ihmisen työntämään jos tarve vaatii. 

Kunttaa nostetaan van paikoista joihin on tulossa avohakkuu piakkoin. Kuntta leviää kyllä sitten nostopaikkaan pikkuhiljaa.

Juu, pikkuhiljaa tosiaan, eihän siinä mene kun se sama 100 vuotta mikä sen metsän kasvuun.

Niin, sä oot niitä joiden mielestä puutakaan ei saisi metsästä kaataa. Tämä selvensikin riittävästi :D

Vierailija
144/244 |
20.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Löysin jostain H & H:n vanhoja jaksoja. Meri-Tuuli se siellä kokkaili: laittoi loimulohta, iski kalan ruosteisilla rautanauloilla kiinni lautaan. Kalasti ateria-aineksia, meinasi pudota veneestä. Hankki jostain rapuja, kiljui kuin syötävä ravun nähdessään. Poimi sienet suoraan mökin pihalta, ei löytänyt mitään.

Suuri on huvituksen ja myötähäpeän määrä.

Kyllä mä mieluummin sitä katsoisin kun tätä mökin valkoiseksi maalaamista, pihan terassittamista ja paljuilua.

Vierailija
145/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mun mies aina sanoo: Hirret maalataan valkoiseksi. Ei ne muuta osaa tehdä.

M

Miten sinä käsittelisit ne ajanmyötä keltaisiksi muuttuneet hirret? Sinisellä? Vaaleanpunaisella?

Tässä ohjelmassa on kyllä hienosti osattu kunnioittaa alkuperäistä sisustussuunnittelussa, mikäli mökin omistaja on sitä tahtonut. Kuultomaalatut hirretkin sopii, kun koko sisustus ei noudata pelkkää valkoista. 

Vierailija
146/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Miten sinä käsittelisit ne ajanmyötä keltaisiksi muuttuneet hirret? Sinisellä? Vaaleanpunaisella?

Tässä ohjelmassa on kyllä hienosti osattu kunnioittaa alkuperäistä sisustussuunnittelussa, mikäli mökin omistaja on sitä tahtonut. Kuultomaalatut hirretkin sopii, kun koko sisustus ei noudata pelkkää valkoista. 

Monesti näkee, että kellastuneet paneelit tai hirret kuultomaalataan valkoisella ja lopputulos näyttää vaaleanpunaiselta, kun se puun väri hohtaa läpi. En koskisi tuohon kuultomaaliin pitkällä tikullakaan.

Vierailija
147/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

M

Monesti näkee, että kellastuneet paneelit tai hirret kuultomaalataan valkoisella ja lopputulos näyttää vaaleanpunaiselta, kun se puun väri hohtaa läpi. En koskisi tuohon kuultomaaliin pitkällä tikullakaan.

Joo, toi vaaleanpunaisuuteen taittuva väri kuultomaalatessa kusenkeltaista mäntyä on ihan totta. Kokeiltu on ja päälle piti maalata peittävä maali että sai hyvän lopputuloksen.

Vierailija
148/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en ymmärrä miksi sitä lattialaudoitusta laitetaan ihan isoja neliömääriä mökin ympärille. Mikä sen idea on? Omaan silmään rumaa ja eikä se pysy puhtaana. On neulasia, lehtiä, oksia yms

Ja sateella liukasta. Vaikka onhan se tietysti kätevää, että yhdellä askeleella pääsee terassin laidalta toiselle.

Ei se sateella mitenkään erityisen liukas ole. Se milloin on terassi on liukas, on syksyisin kun yöpakkaset alkavat.

Vierailija
149/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tässä juttu hienoista ja tunnelmallisista kesämökeistä. Vois HH ottaa vähän oppia.

httpss://www.meillakotona.fi/artikkelit/mokkikuvagalleria

Vierailija
150/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kesäkeittiöitten omistajat: tehdäänkö noissa ulkokeittiöissä todellakin ruokaa säännöllisesti? Grillin vielä ymmärtää, mutta pitääkö koko ruuanlaitto siirtää pihalle, satoi tai paistoi?

En muista, koska olisin viimeksi nähnyt perheen ruokailemassa ulkona terassilla hienosti pöytä katettuna liinan kanssa ja lautaset rivissä.

Meillä on mökillä katettu kesäkeittiö ja kaikki varsinainen ruoka tehdään siellä. En koskaan keitä tai paista mitään sisällä, koska ei ole liesituuletinta. Aamupala syödään sisällä ja silloin keitetään teevesi.

Kannatko siis kaiken ruuanvalmistukseen tarvittavan joka kerta keittiöstä ulos, vai onko sinulla kahteen kertaan kaikki tarvitava? Ja myös jääkaappi ulkona?

Meillä on kesäkeittiössä jääkaappi, käsitiskausmahdollisuuskin on mutta mieluummin vien sisälle tiskikoneeseen tiskit. Lautasia ym on niin mökin keittiössä kuin kesäkeitiössäkin, siinä samalla tulee vietyä tarvittavaan paikkaan kun ohi menee. Ei olla koettu ikinä miksikään ongelmaksi tätä.

Eri

Vierailija
151/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

kukat wek kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En muista, että mitään pihaa olisi pilattu niin perusteellisesti kuin se yksi siirtolapuutarhamökin piha.

Voih. Sydämestä kouristaa kun miettii sitä. Ihana rehevä kukkiva puutarha vedettiin tasaiseksi nurmikentäksi.

mutta hei,se omistaja halusi niin,ei tykännyt niin rehevästä pihasta,ei tykännyt hoitaa!

pitääpä käydä katsomassa onko vielä...

Ei vaan nimenomaan halusi suojaissan pihan ja halusi säilyttää vahat perennat, marjapuskat ja omenapuut. Kokonaisuutta piti vain vähän harventaa koska ne perennat oli päässeet leviämään liikaa. Se mitä ei halunnut, oli avoin tila. Hoitolapsetkin oli vain vähän sivujuoni, omistaja painotti ettei pihaa tehdä lasten ehdoilla. Jos omistaja olisi alunnut tuhota kaikki istutukset hän olisi päässyt paljon halvemmalla kun olisi tilannut maisemointiliikkeestä koneen pihalle päiväksi kaivamaan kasvit ja puut ylös ja laitattanut siirtonurmen tilalle. 

Pieleenhän koko homma meni ja rankasti. Lopussa suunnittelija puhui omistajan päälle koko ajan ja vakuutteli kameralle miten saatiin haluttu ja toimiva lopputulos. Kun ne lapset!!!! ja katos nyt, tästä auringonporotuksessa nuutuneesta yhdestä mansikantaimesta saat kaksi mansikkaa kesässä, sinkun tarpeisiin riittävästi. Omistaja selvästi nieleskeli kyyneleitä vieressä. Montakohan uusintaottoa piti tehdä, että saivat sen yhden puolineutraalin kommentin omsitajalta. Pahaa tekee katsoa edelleen.

Mä en oikeasti käsitä miten ammattilaisella voi silmä noin pahasti pettää. Surkuhupasaa, kun kovasti selitteli sitä istuinaluetta siirtopuutarha.alueen säännöillä niin eikö yhtään osunut samoista säännöistä silmään säädökset siitä, miltä pihan noilla alueilla pitäisi näyttää ja mikä koko siirtolapuutahan idea on? Se ei ole, todellakaan, mikään nurtsialue suoralla portilta ovelle vievällä polulla.  En yhtään ihmettele, että mökki meni myyntiin välittömästi. 

Olen kirjoittanut tämän aiemminkin johonkin ketjuun, mtta näin puutarhaihmisenä mulle on verkkokalvoille syöpyny ikuisiksi ajoiksi kauhukuva siitä, kun nämä "remppaajat" repii varsista vanhoja täydessä kukassa olevia pioneja pylly pystyssä ja voi vain kuvitella sen rutinan mikä kuuluu, kun ne juurineen sieltä maasta irtosi. Mikään kasvi ei kestä sellaista käsitelyä, saati sitten pioni. Ohjelmassa annettiin ymmärtää, taidettiin jopa sanoa, että pionit siirretään toiseen paikkaan. Pioneja ei kyllä tuolla tavalla siirretä. Eikä niitä pioneja sitten mainittu sanallakaan loppuohjelmassa. Mutta täytyy myöntää että harva ohjelma on onnistunut pahoittamaan mieleni sillä tavalla kuin tämä kyseinen jakso.

Mahtoiko tuo pihasuunnittelija mikälie ikinä. missään kommentoida aikaansaannostaan, muistaako kukaan? Vai vaiettiinko ja toivottiin, että katsojat unohtavat?  No selkeästi ei ole unohdettu.

Vierailija
152/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuon kaltainen varustelijoiden heimo on aivan järkyttävää joukkoa.  Minä minä minä minä.  Ei auta että tontit on pieniä kun niitä on vieri vieressä.  Kasvillisuus hävitetään, sähkökäyttöisiä vempaimia ja "rentoutuksia" raahataan paikalle, ja sitä muovikalusteiden vyöryä !  Vain siksi että saa pari kertaa paljussa löhötessä silmäillä sitä aukkohakattua avaraa reviiriään.  Stressata vieraiden katseita onko kaikki edustavaa ja kertoo menestyksestä. Robottileikkurit viimeistelee sammakoiden, linnunpoikasten ja muiden eläinten jalat ja päät. Ei silti että niitä juuri enää olisikaan. Tuommoinen laitos vastaa ympäristön pilaamisessa montakin lentomatkaa.  Maapallo ei kestä että kaikki ottaa mallin ruthinaallisesta örveltämisestä.  Tajun siitä, mikä on hyvää ja kestävää, täytyy muuttua.  Kyseinen ohjelma taas taitaa olla ensisijaisesti tarvikekauppiaiden mainosohjelma.  

Vierailija
153/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuon kaltainen varustelijoiden heimo on aivan järkyttävää joukkoa.  Minä minä minä minä.  Ei auta että tontit on pieniä kun niitä on vieri vieressä.  Kasvillisuus hävitetään, sähkökäyttöisiä vempaimia ja "rentoutuksia" raahataan paikalle, ja sitä muovikalusteiden vyöryä !  Vain siksi että saa pari kertaa paljussa löhötessä silmäillä sitä aukkohakattua avaraa reviiriään.  Stressata vieraiden katseita onko kaikki edustavaa ja kertoo menestyksestä. Robottileikkurit viimeistelee sammakoiden, linnunpoikasten ja muiden eläinten jalat ja päät. Ei silti että niitä juuri enää olisikaan. Tuommoinen laitos vastaa ympäristön pilaamisessa montakin lentomatkaa.  Maapallo ei kestä että kaikki ottaa mallin ruthinaallisesta örveltämisestä.  Tajun siitä, mikä on hyvää ja kestävää, täytyy muuttua.  Kyseinen ohjelma taas taitaa olla ensisijaisesti tarvikekauppiaiden mainosohjelma.  

Onneksi on kaltaisiasi parempia ihmisiä olemassa.

Vierailija
154/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

minä kaipaan noista ohjelmista rehellistä tietoa siitä mitä esitellyn kaltainen remontti tulisi maksamaan ilman tv-ohjelmavähennystä tai ilman "näin paljon me haluaisimme asiakkailta pyytää" hintoja.

Siis ihan rehellinen tämän päivän kilpailutettu hinta rempalle. Saisi vähän hintasivistystä.

Vierailija
155/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mä en koskisi kellastuneisiin hirsiin ollenkaan. Korkeintaan puhdistaisin ne, jos mökissä esim tupakoitu joskus sisällä. Vaaleilla tekstiileillä saa kyllä kirkastettua ja esim ikkunanpuitteet sekä ovet voi maalata. Kellastuneen paneelin taas purkaisin pois ja laittaisin uudet pinnat. Sitä ei vaan kertakaikkiaan saa maalaamalla mitenkään hyvän näköiseksi..

Vierailija
156/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en koskaan ymmärtänyt miksi rannalla olevalle kesämökille pitää hommata palju.

Siellä juodaan olutta ja katsellaan järvimaisema ja ajatellaan että hitsi tuolla olisi kyllä ihana uida

Siellä järvessä on kiva uida ehkä pari viikkoa vuodesta. Paljun vesi lämmitetään, joten se on parhaimmillaan juuri silloin kuin ulkoilma on viileä.

Saako kysyä näin antipaljuilijana (en siedä ajatusta lillumassa lämpimässä vedessä muiden ihmisten bakteereissa) että kun mennään paljuun lämpimään veteen lillumaan, niin lämmitetäänkö saunakin? Eli mennäänkö lämpimästä saunasta lämpimään paljuun, vai paljuillanko vain ilman sitä saunaa?

Meillä paljuillaan saunasta. Ja ennen paljuun menoa peseydytään, myös saunasta paljuun suihkun kautta.

eri

Kiitos vastauksesta. Olen antipaljuilija, mutta himosaunoja, ja jäähyllä käyntiin kuuluu pulahtaminen vilvoittavaan veteen, tai sellaisen puuttuessa oleskelu terassilla ennen seuraavia löylyjä. Siksi vain kyselen kun tuntuisi itsestäni hassulta mennä lämpimästä lämpimään.

Kyllä yhteinen palju on silti kuin käyttäisi samaa kylpyvettä. Tai hammasharjaa.

Vierailija
157/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Onneksi on kaltaisiasi parempia ihmisiä olemassa.

Valitettavasti liian vähän.  Mistä muille jää luonnollista tilaa kun rannat ovat kuin kaupunkeja?  Ihme että järvi saa olla oloissaan.  

Vierailija
158/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mitä nämä pihakunnostukset maksaa?

Hirveästi koneita, työporukkaa,materiaaleja, suunnittelua...

Miksi ei reilusti kerrota budjettia ja todellisia kuluja?

Vierailija
159/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juurikin näin !

Ko. ohjelma on härpäkkeiden mainos, ei muuta. Tuotokset ovat toistensa kopioita. Saattaa joku tykätäkin, mutta ei ole minun makuuni. Minä pidän metsästä, jykevistä männyistä, lintujen laulusta, mustikkamättäistä. Normaalikokoinen katettu terassi riittää oleskeluun ja grillaukseen, ei tarvitse ruokatarvikkeita kantaa pitkälle eikä hehtaariavoterassia jynssätä hanhenkakasta. Paljussa vaiva on isompi kuin ilo.

Vierailija
160/244 |
21.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos pihassa on vain isoja puita, ne on parempi kaataa kaikki yhdellä kertaa pois jo turvallisuuden takia. Pitäisi kuitenkin istuttaa jotain tilalle. Itse ainakin kaipaan jonkinlaista näkösuojaa järveltä päin ilman että näköala kärsii liikaa.

Vanhat puut ovat kauniita, mutta jos ne ovat lähellä mökkiä niin mökki kärsii niistä. Iso puu oli se sitten havu- tai lehtipuu roskaa katon ja juuret voivat tunkeutua perustuksiin. Vähintään 10 metriä pitäis olla etäisyyttä mökin ja puiden välillä mutta mieluummin enemmän.

Sukulaisen mökillä uusittiin huopakatto reilu 10v sitten ja nyt se taas vuotaa. Syyllinen ovat isot puut mökin ympärillä, neulaset ja oksat jäivät katolle, sammal valtasi katon ja kasvoi huopalappujen välistä tarjoten sadevedelle reitin.