Huvila ja huussi, pilatut pihat
Aika mielikuvuksetonta, samaa kaavaa mennään ohjelmassa aina: kaunis, vanha pihapiiri lanataan sileäksi, puut kaadetaan. Tilalle tuodaan autolasteittain kunttaa, rakennetaan valtava tanssilattian kokoinen terassi johon laitetaan sohvakalusto (taivasalle Suomen kesässä....). Kaiken kruunuksi raahataan paikalle valtava palju. Tuomas Kyrökin hieman nikotteli kun näki lopputuloksen.
Eikö näitä voisi toteuttaa hieman pienemmällä volyymilla, perinteitä kunnioittaen? Asiakas tietysti tilaa ja ohjelmassa toimitaan sen mukaan. Joskus vaan olisi mukava katsoa toisenkinlaisiakin pihapiirejä.
No, onneksi kuitenkaan se "huippukokki" Meri-Tuuli Linsdtröm ei ole enää ohjelmassa toheloimassa.
Kommentit (244)
Nuo raput on aika pirulliset. Yleensä kun mökille tullaan niin sitä on kädet täynnä tavaraa, joskus jopa sylissä kaksin käsin jotain isoa. Saa olla varovainen ettei lennä nurin alaspäin mennessä
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä uskaltaisi ko. sarjan en sisustus- enkä puutarhaporukkaa päästää lähellekään mökkiäni. Sisustustiimi, varsinkin se Mikko, laittaa aina valkoista ja beigeä ja harmaata. Itse rakastan runsautta ja värejä. Puutarhatiimikin on minimalismin linjalla ja tosiaan lanaa rehevän entisen kasvillisuuden pois ja tekee rumia karuja pihoja. Itse tykkään runsaistsa englantilaistyylisistä puutarhoista.
Saanen huomauttaa että rehevä puutarha ei synny kahdessa viikossa. Nuo pihat näyttävät ihan erilaisilta kun kasvillivuus muutamien vuosien päästä alkaa päästä kukoistukseensa. Et voi tilata englantilaista puutarhaa valmiina, vaan se ottaa aikansa että se kasvaa. Noissa asiaa yhtään tunteva kyllä näkee mitä rikkakasveja pihasta poistetaan. ne ovat sellaisia jotka vlataavat joka alan, ellei niitä revitä kunnolla pois. Sitten tilalle tulee se oikeanlaisista kasveista koostuva rehevyys vuosien mittaan.
Sehän se tässä on, että ei nämä kykene näkemään kuin sen hetkisen tilanteen, mikä ohjelmassa näytetään. Ei mitään kykyä kuvitella, miltä näyttää, kun kasvit muutaman vuoden tai vuosikymmen kasvaa. Sama se on puistopuidenkin kanssa. Itketään niiden juuri istutettujen nuorten puiden juurella (jotka nekin ovat kauniita), ei osata ajatella näkymää 10-20 vuotta eteenpäin. Tai ei edes haluta ajatella siltä kantilta, että vaikka itse ei enää olisi näkemässä niitä varttuneita puita, niin moni muu on. Elämä jatkuu. Itse olen 40+ ja koko ajan puutarhaa rakentaessani tiedostan, että en välttämättä ikinä tule omin silmin näkemään pienen pienistä taimista istuttamiani täysikasvuiseksi kasvaneita puita. Mutta ei se haittaa. Pystyn kuvittelemaan, miltä sitten joskus näyttää, ja mulle riittää ajatus siitä, että sitten joskus lapseni ja mahdolliset lapsenlapset puhuu äidin ja mummin istuttamista puista. Meidän nykyisessäkin pihassa kasvaa valtavasti kasveja joiden istuttajaa en ole ikinä nähnyt, mutta nämä henkilöt elää meidän puheissa istuttamiensa kasvien kautta.
Eli kaikki kasvava matalaks ja sit vaan istuttaa uusia, joita ehdit ehkä hyvällä säkällä viimesinä vuosinas näkemään..mikä helvetin järki?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pihassa on vain isoja puita, ne on parempi kaataa kaikki yhdellä kertaa pois jo turvallisuuden takia. Pitäisi kuitenkin istuttaa jotain tilalle. Itse ainakin kaipaan jonkinlaista näkösuojaa järveltä päin ilman että näköala kärsii liikaa.
Turvallisuuden takia..??
Voi jessus, mitenköhän sä pärjäät täällä Suomen maalla, kun puita on vähän joka paikassa?Et siis tiedä, mitä tapahtuu kun suuresta puumäärästä jätetään pari yksittäistä pystyyn?
Miksi pitää jättää pystyyn vain pari yksittäistä.
Miksei suurempia määrää?
Samaa ihmettelen. Miks pitää väkisin hommata mökki, jos tarkoituksena on vain tuhota oma pihansa..
Ja nää paljussa lillujat..pakko ostaa järvimaisemamökki, mutta järveen ei uskalleta mennä..
Toisen tuhottu on toisen täydellinen. Eikä palju tarkoita sitä, että järveen ei uskaltaisi mennä.
Huussi kirjoitti:
Itse en ymmärrä sitä, että joka jaksossa pitää hommata niitä isoja fatboy säkkituoleja. Jos niitä hommataan mökille 4 kpl, niin missä ihmeessä niitä mahtuu muka säilyttämään.. ei mökillä ole niin isoa säilytystilaa kun varastot täynnä halkoja ja koneita ym. Tehdäänkö niille säkkituoleille joku oma varasto. Suomen kesä on niin sateinen, että niitä saa koko ajan olla raahaamassa varastoon.
Ne on jaksoa varten tehtyä stailausta. Mökin omistaja saa lunastaa ne ja muut irtokamat kuten kynttilälyhdyt jos haluaa, mutta ei ole pakko.
Mun mies aina sanoo: Hirret maalataan valkoiseksi. Ei ne muuta osaa tehdä.
Luulisi että pihassa haluttaisiin säilyttää puut ja pensaat ja vihreys. Jos esim naapureita lähellä niin kyllähän puut ja pensaat tuo näköesteitä. Mutta H&H halutaan kaataa kaikki.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mä en kyllä uskaltaisi ko. sarjan en sisustus- enkä puutarhaporukkaa päästää lähellekään mökkiäni. Sisustustiimi, varsinkin se Mikko, laittaa aina valkoista ja beigeä ja harmaata. Itse rakastan runsautta ja värejä. Puutarhatiimikin on minimalismin linjalla ja tosiaan lanaa rehevän entisen kasvillisuuden pois ja tekee rumia karuja pihoja. Itse tykkään runsaistsa englantilaistyylisistä puutarhoista.
Saanen huomauttaa että rehevä puutarha ei synny kahdessa viikossa. Nuo pihat näyttävät ihan erilaisilta kun kasvillivuus muutamien vuosien päästä alkaa päästä kukoistukseensa. Et voi tilata englantilaista puutarhaa valmiina, vaan se ottaa aikansa että se kasvaa. Noissa asiaa yhtään tunteva kyllä näkee mitä rikkakasveja pihasta poistetaan. ne ovat sellaisia jotka vlataavat joka alan, ellei niitä revitä kunnolla pois. Sitten tilalle tulee se oikeanlaisista kasveista koostuva rehevyys vuosien mittaan.
Sehän se tässä on, että ei nämä kykene näkemään kuin sen hetkisen tilanteen, mikä ohjelmassa näytetään. Ei mitään kykyä kuvitella, miltä näyttää, kun kasvit muutaman vuoden tai vuosikymmen kasvaa. Sama se on puistopuidenkin kanssa. Itketään niiden juuri istutettujen nuorten puiden juurella (jotka nekin ovat kauniita), ei osata ajatella näkymää 10-20 vuotta eteenpäin. Tai ei edes haluta ajatella siltä kantilta, että vaikka itse ei enää olisi näkemässä niitä varttuneita puita, niin moni muu on. Elämä jatkuu. Itse olen 40+ ja koko ajan puutarhaa rakentaessani tiedostan, että en välttämättä ikinä tule omin silmin näkemään pienen pienistä taimista istuttamiani täysikasvuiseksi kasvaneita puita. Mutta ei se haittaa. Pystyn kuvittelemaan, miltä sitten joskus näyttää, ja mulle riittää ajatus siitä, että sitten joskus lapseni ja mahdolliset lapsenlapset puhuu äidin ja mummin istuttamista puista. Meidän nykyisessäkin pihassa kasvaa valtavasti kasveja joiden istuttajaa en ole ikinä nähnyt, mutta nämä henkilöt elää meidän puheissa istuttamiensa kasvien kautta.
Eli kaikki kasvava matalaks ja sit vaan istuttaa uusia, joita ehdit ehkä hyvällä säkällä viimesinä vuosinas näkemään..mikä helvetin järki?
Kuten jo sanottu, niin rikkakasvia noissa pihoissa on enimmäkseen ollut. Siellä seassa sitten jotain vanhempaa perennaa. Ei niitä sieltä enää saa rikoista puhtaaksi kuin kamalalla vaivalla, ja kukaan näistä mökkiläisistä ei ole halunnut tätä kamalaa vaivaa, ja "työleiriä", vaan helppohoitoisuutta..
Miksi muutenkaan lainaat viestiä jota et ole lukenut ollenkaan? Juuti ennen omaa mölinääsi on lainaamasi henkilön lause, jossa hän sanoo että nykyisessä pihassa kasvaa kasveja joiden istuttajaa hän ei ole koskaan nähnyt. Miten voit lukea tämän niin että kaikki kasvava on laitettu matalaksi? Tämä kiinnostaisi nyt tosipaljon, että millainen kirjoittaja mölisee noin puuta heinää?
Mökkipihan ei kuulu näyttää omakotitalon pihalta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikä se viime viikoinen aloitus tuonut sulle tarpeeksi samanmielsitä öyhötystä, kun piti uusi tehdä ihan samoilla sanoilla tänään? Edelleen, se Kyrö HALUSI sen veden näkyviin siihen mökille. No ei se näy, jos edessä on metsä.
Ihan ite tämän ketjun kyllä aloitin, tietämättä muista viestiketjuista mitään. Olisi se Kyrö edes muutaman puun voinut jättää kaatamatta. Vaan kun piti saada koripallokenttä paraatipaikalle...
Niin, on se nyt vähintään rikollista, että ihmiset haluaa omilla tonteillaan tehdä omilla rahoillaan jotain mikä ei oo susta kiva.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos pihassa on vain isoja puita, ne on parempi kaataa kaikki yhdellä kertaa pois jo turvallisuuden takia. Pitäisi kuitenkin istuttaa jotain tilalle. Itse ainakin kaipaan jonkinlaista näkösuojaa järveltä päin ilman että näköala kärsii liikaa.
Turvallisuuden takia..??
Voi jessus, mitenköhän sä pärjäät täällä Suomen maalla, kun puita on vähän joka paikassa?Et siis tiedä, mitä tapahtuu kun suuresta puumäärästä jätetään pari yksittäistä pystyyn?
Miksei suurempia määrää?
Samaa ihmettelen. Miks pitää väkisin hommata mökki, jos tarkoituksena on vain tuhota oma pihansa..
Ja nää paljussa lillujat..pakko ostaa järvimaisemamökki, mutta järveen ei uskalleta mennä..Toisen tuhottu on toisen täydellinen. Eikä palju tarkoita sitä, että järveen ei uskaltaisi mennä.
Joo, en oo avantouija, mutta lämpimässä vedessä on kiva hiihtopäivän jälkeen verrytellä lihaksia. Kesällä sitten taas järveen.
Vierailija kirjoitti:
Mökkipihan ei kuulu näyttää omakotitalon pihalta.
Missä niin on määrätty?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näyttää kuvien perusteella ihan kivalta https://www.is.fi/asuminen/art-2000007928061.html
Ei ole saanut näköjään alapeukuista päätellen suosiota :D Mikä tuossa on vikana?
Kaunis puu kaadettu.
Liikaa lasipinta pulpettikattoisessa kesäkeittiössä.
Mikäköhän kaunis puu oli kaadettu??
Itse ainakin henkilökohtaisesti tykkään jos/kun mökillä näkyy mahdollisimman paljon maisemaa vaikkapa juurikin siitä kesäkeittiöstä.
Huvila ja huussi: Marko tulee paikalle perse keikkuen kymmenen litran valkoiset maalipöntöt käsissä ja sanoo: nyt me freesataan tää mökki, pari yksinkertaista remppa ukkoa katsoo tyhjyyteen samalla.
Kesäkeittiö on parasta mitä mökillä voi olla.
Ei niissä mökeissä ole ilmastointeja ja "käry" piippuja.
Mökeillä laitetaan usein ruuaksi kalaa, koska sitä saadaan vesistöstä.
Kalan paistaminen melkoista kärytystä, jos sitä sisällä tekee, ja haju säilyy sisätiloissa pitkään.
Kesäkeittiössä on hyvä tehdä mitä tahansa sapuskaa niin makkarasta pihveihin kuin kalaankin.
Eikä tunnu ruuankärryt mökin pienissä makuuhuoneissa eikä tuvassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään runsaistsa englantilaistyylisistä puutarhoista.
Sinä varmasti tajuatkin, ettei sellaista kukaan kykene luomaan yhden projektin aikana, ei vaikka olisi rahaa kuin roskaa.
Eihän nuokaan puutarhat ole valmiita.
Me teimme englantilaisen putarhan (alun) yhdessä kesässä: käytävät, rajatut kukkapenkit, 700 kukan tainta eri aurinko-varjo-olosuhteisiin, hedelmäpuut, marjapensaat, koristepuut- ja pensaat, ruukkuistutukset, köynnöskasvit tukineen, vähän nurmikkoa ja niittyäkin. Loppukesällä piha näytti suorastaan räjähtävän kukkaan! Kukaan ei usko kuvista että puutarha oli vain 3kk vanha
Ja kaikki tehty käsin, omin voimin.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeittiö on parasta mitä mökillä voi olla.
Ei niissä mökeissä ole ilmastointeja ja "käry" piippuja.
Mökeillä laitetaan usein ruuaksi kalaa, koska sitä saadaan vesistöstä.
Kalan paistaminen melkoista kärytystä, jos sitä sisällä tekee, ja haju säilyy sisätiloissa pitkään.
Kesäkeittiössä on hyvä tehdä mitä tahansa sapuskaa niin makkarasta pihveihin kuin kalaankin.
Eikä tunnu ruuankärryt mökin pienissä makuuhuoneissa eikä tuvassa.
Vastaisitko vielä noihin aiemmin esitettyihin kysymyksiin että roudaatteko kaiken ulos-sisään ees-taas, vai onko kesäkeittiössä ns. kaikki herkut?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Turvallisuuden takia..??
Miksei suurempia määrää?
Ja nää paljussa lillujat..pakko ostaa järvimaisemamökki, mutta järveen ei uskalleta mennä..
Hyi, ei yhtään nappaa paljut, jossa lilluu ties kenen eritteitä, kun siellä pikku päikkäröissä lorvitaan ja liotetaan itseään. Kierrän kaukaa, jos joku ehdottaakin paljujuhlia. Mieluummin vain järveen, jokeen tai mereen uimaan. Ei ollenkaan houkuta joku ahdas tynnyri tms.
Vierailija kirjoitti:
Huvila ja huussi: Marko tulee paikalle perse keikkuen kymmenen litran valkoiset maalipöntöt käsissä ja sanoo: nyt me freesataan tää mökki, pari yksinkertaista remppa ukkoa katsoo tyhjyyteen samalla.
Tähän tuhat nauruhymiötä !!!!
Itse en ymmärrä sitä, että joka jaksossa pitää hommata niitä isoja fatboy säkkituoleja. Jos niitä hommataan mökille 4 kpl, niin missä ihmeessä niitä mahtuu muka säilyttämään.. ei mökillä ole niin isoa säilytystilaa kun varastot täynnä halkoja ja koneita ym. Tehdäänkö niille säkkituoleille joku oma varasto. Suomen kesä on niin sateinen, että niitä saa koko ajan olla raahaamassa varastoon.