Huvila ja huussi, pilatut pihat
Aika mielikuvuksetonta, samaa kaavaa mennään ohjelmassa aina: kaunis, vanha pihapiiri lanataan sileäksi, puut kaadetaan. Tilalle tuodaan autolasteittain kunttaa, rakennetaan valtava tanssilattian kokoinen terassi johon laitetaan sohvakalusto (taivasalle Suomen kesässä....). Kaiken kruunuksi raahataan paikalle valtava palju. Tuomas Kyrökin hieman nikotteli kun näki lopputuloksen.
Eikö näitä voisi toteuttaa hieman pienemmällä volyymilla, perinteitä kunnioittaen? Asiakas tietysti tilaa ja ohjelmassa toimitaan sen mukaan. Joskus vaan olisi mukava katsoa toisenkinlaisiakin pihapiirejä.
No, onneksi kuitenkaan se "huippukokki" Meri-Tuuli Linsdtröm ei ole enää ohjelmassa toheloimassa.
Kommentit (244)
Suunnittelija haluaa dramaattisen ja ison muutokseen entiseen verrattuna. OMAN mieltymyksensä mukaan.
Eihän mitään kaunista ja ennestään hyvää pidä muuttaa vaan muuttamisen halusta...vai mitä?
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi sitä lattialaudoitusta laitetaan ihan isoja neliömääriä mökin ympärille. Mikä sen idea on? Omaan silmään rumaa ja eikä se pysy puhtaana. On neulasia, lehtiä, oksia yms
Ja sateella liukasta. Vaikka onhan se tietysti kätevää, että yhdellä askeleella pääsee terassin laidalta toiselle.
Vierailija kirjoitti:
kukat wek kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, että mitään pihaa olisi pilattu niin perusteellisesti kuin se yksi siirtolapuutarhamökin piha.
Voih. Sydämestä kouristaa kun miettii sitä. Ihana rehevä kukkiva puutarha vedettiin tasaiseksi nurmikentäksi.
mutta hei,se omistaja halusi niin,ei tykännyt niin rehevästä pihasta,ei tykännyt hoitaa!
pitääpä käydä katsomassa onko vielä...
Ei vaan nimenomaan halusi suojaissan pihan ja halusi säilyttää vahat perennat, marjapuskat ja omenapuut. Kokonaisuutta piti vain vähän harventaa koska ne perennat oli päässeet leviämään liikaa. Se mitä ei halunnut, oli avoin tila. Hoitolapsetkin oli vain vähän sivujuoni, omistaja painotti ettei pihaa tehdä lasten ehdoilla. Jos omistaja olisi alunnut tuhota kaikki istutukset hän olisi päässyt paljon halvemmalla kun olisi tilannut maisemointiliikkeestä koneen pihalle päiväksi kaivamaan kasvit ja puut ylös ja laitattanut siirtonurmen tilalle.
Pieleenhän koko homma meni ja rankasti. Lopussa suunnittelija puhui omistajan päälle koko ajan ja vakuutteli kameralle miten saatiin haluttu ja toimiva lopputulos. Kun ne lapset!!!! ja katos nyt, tästä auringonporotuksessa nuutuneesta yhdestä mansikantaimesta saat kaksi mansikkaa kesässä, sinkun tarpeisiin riittävästi. Omistaja selvästi nieleskeli kyyneleitä vieressä. Montakohan uusintaottoa piti tehdä, että saivat sen yhden puolineutraalin kommentin omsitajalta. Pahaa tekee katsoa edelleen.
Mä en oikeasti käsitä miten ammattilaisella voi silmä noin pahasti pettää. Surkuhupasaa, kun kovasti selitteli sitä istuinaluetta siirtopuutarha.alueen säännöillä niin eikö yhtään osunut samoista säännöistä silmään säädökset siitä, miltä pihan noilla alueilla pitäisi näyttää ja mikä koko siirtolapuutahan idea on? Se ei ole, todellakaan, mikään nurtsialue suoralla portilta ovelle vievällä polulla. En yhtään ihmettele, että mökki meni myyntiin välittömästi.
Olen kirjoittanut tämän aiemminkin johonkin ketjuun, mtta näin puutarhaihmisenä mulle on verkkokalvoille syöpyny ikuisiksi ajoiksi kauhukuva siitä, kun nämä "remppaajat" repii varsista vanhoja täydessä kukassa olevia pioneja pylly pystyssä ja voi vain kuvitella sen rutinan mikä kuuluu, kun ne juurineen sieltä maasta irtosi. Mikään kasvi ei kestä sellaista käsitelyä, saati sitten pioni. Ohjelmassa annettiin ymmärtää, taidettiin jopa sanoa, että pionit siirretään toiseen paikkaan. Pioneja ei kyllä tuolla tavalla siirretä. Eikä niitä pioneja sitten mainittu sanallakaan loppuohjelmassa. Mutta täytyy myöntää että harva ohjelma on onnistunut pahoittamaan mieleni sillä tavalla kuin tämä kyseinen jakso.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut pari noita ohjelmia, eikä toisessa laitettu kaikkea sileäksi. Ja suomalaiset mökit nyt eivät ole mitään rakennustaiteen helmiä muutenkaan, yleensä enemmän tai vähemmän päällekaatuvia rytöjä. Minulla ei sielua särje jos niitä rempataan rajullakin otteella. Eri asia tietenkin, jos mökissä on mitään kivaa alunperin.
Mutta juu, se Kyrön terassi ja koripallokenttä olivat kyllä aika kasaria. :) Siihen olisi saanut kivan lasitetunkin terassiosuuden, jossa voisi syksymmälläkin vielä oleskella.
Kyrö pelaa itse koripalloa, on vissiin pelannut ihan kilpatasolla joskus. toivoi itse koripallonheittopaikkaa. Ja tuolla kentällä voi myös esim pelata pihasählyä. Fiksumpi se mun mielstö oli kuin se huussin viereen rakennettu nuotiopaikka.
Kyllä, ja Kyröhän nimenomaan toivoi sitä koripallokenttää. On se silti kasari. Olisivat voineet ehkä piilottaa sen jonnekin vähän syrjemmälle tai keksiä siihen ympärille jotain kivaa. Tulee ihan joku Butlins tai siis halpa lasten leikkipaikka mieleen.
Niin, että se kiva ja toivottu ajanvietepaikka pitää piilottaa, että tilalle mahtuu jotain 2010-lukuista?
Makuja on niin monia. Tuosta vaan tuli mieleen, että siihen paljun ja koripallokentän viereen olisi kivasti sopinut myös kirkkaankeltainen lasten liukumäki, tramppa ja ehkä rantaan olisi voinut tehdä vaikka vesiliukumäen. Sitten vaan jumputus soimaan ja nauttimaan kesämökkikivasta! Lapsiperheelle tosi kiva oma resort.
Itse mieluummin kävisin oikeissa resorteissa, mutta nykytilanteessa voisi olla ihan fiksuakin rakentaa se vesi-/leikkipuisto ja lasten kesäsiirtola mökille.
Vierailija kirjoitti:
Mä en koskaan ymmärtänyt miksi rannalla olevalle kesämökille pitää hommata palju.
Siellä juodaan olutta ja katsellaan järvimaisema ja ajatellaan että hitsi tuolla olisi kyllä ihana uida
Siellä järvessä on kiva uida ehkä pari viikkoa vuodesta. Paljun vesi lämmitetään, joten se on parhaimmillaan juuri silloin kuin ulkoilma on viileä.
Tylsä ohjelma. Lopulta kaikki mökit näyttää samalta.
Sen siirtolapuutarhapihan r*iskaajan olis pitäny joutua edesvastuuseen! Mikä sen nimi olikaan? Eva joku?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näyttää kuvien perusteella ihan kivalta https://www.is.fi/asuminen/art-2000007928061.html
Tuossakin on valtava sohvaryhmä taivasalla. Missä ne kaikki pehmusteet ja tyynyt säilytetään? Ovat hyvin äkkiä homeessa.
Pehmusteet. Sanoit juuri sen mitä näissä sisustusformaattiohjelmissa ihmettelen. Pehmusteita, tyynyjä, vilttejä, jopa fatboy asetellaan terassille.
Säänkestävä materiaali ei mielestäni tarkoita Suomen oloissa sään kestävää. Kosteata yöllä, sadetta päivällä - Suomen kesä. Homepilkussa ne ovat nopeaan.
Onneksi puukalusteet ja puuterassit alkavat olla out. Huoltomaalaus on aika uuvuttavaa joka kevät.
Eikö kerään ihmetytä se hiekka jota oli ainakin parissa kohteessa talon pienehköön pihaan tuotuna. Terassin vieressä iso hiekka-alue jossa lepotuolit ja tulipaikka. Se hiekka kantautuu siihen terassille ja jatkuvasti saisi olla putsaamassa. Siitä parketille sisälle. Paremmin olisi toiminut kivi eri muodoissaan alustana tulipaikan takia.
Se joku bloggaaja oli täystuho.
Tämä klanimies Mikko? on taitava
Tälleen alalla työskentelevänä, siellä ruohonjuuritasolla, niin suunnittelijat suunnittelee aina hirmusesti kaikkea kivaa ja ihanaa, mutta ei ota yhtään huomioon millainen työ sen ihanuuden ylläpitämiseksi on käytännössä. Ne suunnittelijat sotkee kätensä vain kyniin ja asiakas tottakai ihastelee, että ai miten ihana tietämättä yhtään siitä työstä, mitä se ihana aiheuttaa. Myö kun tuodaan kaikki valmiina siihen tarjottimella mitä suunnittelija suunnitteli ja sitten häivytään paikalta.
Aloin tekemään pihasuunnitelmia ajan kuluksi aikanaan. Asiakas jos toinenkin halusi tyyliin palmuja ja keitaan ja kasveja mitkä ei Suomessa menesty, eikä selkeästi ollut mikään mullassa möyrijä. Pakko oli kertoa millaisen työmäärän sen keitaan ylläpito on ja kappas, johan alko vaatimustaso laskea. Tai en mä tiedä laskiko se vaatimustaso varsinaisesti, kun sen helppohoitoisen ja menestyvän keitaan sai aikaan kestävimmillä ja helpommilla kasvi- ja materiaalivalinnoilla.
Näissä huvilahuussimökkipiha-ohjelmissa pitää luoda dramaattinen muutos *naps* ja usein siinä mennään pieleen, kun ei nähdä niitä asiakkaan todellisia haluja ylläpitää sitä ihanuutta ja kenties taitoja. Unohtamatta sitä jo mainittua kamalaa siirtolapuutarhajuttua, missä todella säälin sitä naista jonka mökkipiha raeskattiin.
Vierailija kirjoitti:
Mua on ruvennut ihan totaalisesti ärsyttämään nämä kotimaiset "huvila ja huussi" ja "kotoisa" ohjelmat. Miksi Suomessa ei voida tehdä sellaisia ihania puutarhaohjelmia kuin Ruotsissa ja Norjassa? Jotenkin raivostuttaa nämä kotimaiset ohjelmat, tai oikeammin pidennetyt mainokset. Tuotesijoittelun takia otetaan käsittelyyn vain julkkisten pihoja ja huviloita (suurempi mainosarvo kuin taviksilla). Ja sitten, koska on kyse mainoksesta ja tuotesijoittelusta, niin kaikki myllätyt pihat näyttää samalta. Kunttaa, kuorikatetta (näkyyhän tuotemerkki?) ja muovinen palju. Ehkä muutama tuija ja/tai angervopuska. Siinäpä se. En enää katso noita ylipitkiä mainoksia, aivan vähä-älyisille suunnattua ruudun täytettä.
onhan niissä taviksiakin, ja saa kivoja vinkkejä tuotesijoittelusta.
Tosi kivoja ympärivuoden asuttavia loma-asuntoja nämä. Palju on kätevä syksy-kevät akselilla. Tuotesijoittelulla ja merkkien näkyvyydellä saadaan varmaan alennusta tuotteista. Isolla terassilla on tilaa touhuta.
Vierailija kirjoitti:
Tosi kivoja ympärivuoden asuttavia loma-asuntoja nämä. Palju on kätevä syksy-kevät akselilla. Tuotesijoittelulla ja merkkien näkyvyydellä saadaan varmaan alennusta tuotteista. Isolla terassilla on tilaa touhuta.
T. Huvilan ja huussin tuottaja :D
Ja se kuorikatteen määrä!!! Angervot siistiin riviin ja loppupiha kuorikatteen alle. Eihän siellä voi liikkua muualla kuin portailla ja terassilla, jää suurin osa tonttia hyödyntämättä kun lastenkin leikkialueet on tarkasti rajattuja.
Lapsena mökillä oli parasta leikkiä piilosta ja rakentaa majoja. Ei onnistuisi Huvila ja huussi-pihassa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
T. Huvilan ja huussin tuottaja :D
Ihan vaan tavis joka ei välitä perinteisistä suomalaisista kesämökeistä ulkohuusseineen :D
Ap ja muut, jos kaipaatte todellisia puutarhaihmisen puutarhaohjelmia ilman kunttaa ja kaivinkoneita, niin suosittelen lämpimästi Alfa TV:ltä Paratiisi takapihalla ohjelmaa. Viherstudio jaksot päättyivät juuri (todella mielenkiintoisia keskustelunaiheita!), mutta ovat nähtävissä ohjelman nettisivuilla. Uudet puutarhajaksot alkaa tänään ja viime vuotiset näkyy tuolla nettisivuilla myös.
Toinen vallan mainio, ihan mun lemppari, on BBC:n tuottama Gardeners' World. Jaksot löytyy YouTubesta, sekä uusimmat, että vuosien takaisia. Paha hullaantumis- ja koukuttumisvaroitus!!! 😍😍😍
Vierailija kirjoitti:
Suunnittelija haluaa dramaattisen ja ison muutokseen entiseen verrattuna. OMAN mieltymyksensä mukaan.
Eihän mitään kaunista ja ennestään hyvää pidä muuttaa vaan muuttamisen halusta...vai mitä?
Korjaus: ASIAKKAAN toivomuksen mukaan.
Vierailija kirjoitti:
Itse tykkään runsaistsa englantilaistyylisistä puutarhoista.
Sinä varmasti tajuatkin, ettei sellaista kukaan kykene luomaan yhden projektin aikana, ei vaikka olisi rahaa kuin roskaa.
Kaksi asiaa pitäisi kieltää pihoilta - sora ja laajat kiviröykkiöt. Nuo lohkareet vain keräävät käärmeitä mikä on lapsi/koiraperheen painajainen. Samoin isot kivetyt terassialueet on tylsiä.
Kuntta on ok metsäpihassa tai -rinteessä, laajoja nurmikenttiä tuskin kukaan kaipaa. Varsinkaan torpan pihaan ei kuulu kumpikaan, sorasta puhumattakaan!
Yhdessä ohjelmassa jätettiin järven rantaan kaikki männyt mutta perinnekoivikko kaadettiin?? Olisin itse tehnyt täysin päinvastoin. Vesaikon karsiminen on tietty ehdottomasti tehtävä vuoden parin välein, sen nyt jokainen tietää