Huvila ja huussi, pilatut pihat
Aika mielikuvuksetonta, samaa kaavaa mennään ohjelmassa aina: kaunis, vanha pihapiiri lanataan sileäksi, puut kaadetaan. Tilalle tuodaan autolasteittain kunttaa, rakennetaan valtava tanssilattian kokoinen terassi johon laitetaan sohvakalusto (taivasalle Suomen kesässä....). Kaiken kruunuksi raahataan paikalle valtava palju. Tuomas Kyrökin hieman nikotteli kun näki lopputuloksen.
Eikö näitä voisi toteuttaa hieman pienemmällä volyymilla, perinteitä kunnioittaen? Asiakas tietysti tilaa ja ohjelmassa toimitaan sen mukaan. Joskus vaan olisi mukava katsoa toisenkinlaisiakin pihapiirejä.
No, onneksi kuitenkaan se "huippukokki" Meri-Tuuli Linsdtröm ei ole enää ohjelmassa toheloimassa.
Kommentit (244)
Vierailija kirjoitti:
Tämä näyttää kuvien perusteella ihan kivalta https://www.is.fi/asuminen/art-2000007928061.html
Tuossakin on valtava sohvaryhmä taivasalla. Missä ne kaikki pehmusteet ja tyynyt säilytetään? Ovat hyvin äkkiä homeessa.
Vierailija kirjoitti:
En muista, että mitään pihaa olisi pilattu niin perusteellisesti kuin se yksi siirtolapuutarhamökin piha.
Voih. Sydämestä kouristaa kun miettii sitä. Ihana rehevä kukkiva puutarha vedettiin tasaiseksi nurmikentäksi.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En muista, että mitään pihaa olisi pilattu niin perusteellisesti kuin se yksi siirtolapuutarhamökin piha.
Voih. Sydämestä kouristaa kun miettii sitä. Ihana rehevä kukkiva puutarha vedettiin tasaiseksi nurmikentäksi.
mutta hei,se omistaja halusi niin,ei tykännyt niin rehevästä pihasta,ei tykännyt hoitaa!
pitääpä käydä katsomassa onko vielä...
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä näyttää kuvien perusteella ihan kivalta https://www.is.fi/asuminen/art-2000007928061.html
Paitsi nuo jyrkät rappuset on jotain aivan järkyttävää. Ilmeisesti kyseisten henkilöiden vanhemmat tai muut iäkkäämmät sukulaiset eivät koskaan tule tuolla mökillä käymään tai kukaan heidän vieraistaan saati itse ei ikinä nauti lasillistakaan miestä väkevämpää. Kompuroida ei saa selvin päinkään. Lapsiahan tuolle mökille ei voi ottaa. Tuolta kun lähtee rappusten yläpäästä tulemaan mukkelis makkelis, saattaa pahimmassa tapauksessa olla henki pois.
Taas menty siitä, missä aita matalin. Olisi pitänyt rakentaa ainakin kaksi välitasannetta rappuihin, olisi edes hiukan yritetty esittää turvallista rantarakentamista.
Rinnetonteilla nuo on haasteellisia. Isäni on suunnitellut hankkivansa mökille jonkun sähkömopon tai vastaavan, että pääsee mäen päältä mökistä rantasaunalle ja takaisin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Paitsi nuo jyrkät rappuset on jotain aivan järkyttävää. Ilmeisesti kyseisten henkilöiden vanhemmat tai muut iäkkäämmät sukulaiset eivät koskaan tule tuolla mökillä käymään tai kukaan heidän vieraistaan saati itse ei ikinä nauti lasillistakaan miestä väkevämpää. Kompuroida ei saa selvin päinkään. Lapsiahan tuolle mökille ei voi ottaa. Tuolta kun lähtee rappusten yläpäästä tulemaan mukkelis makkelis, saattaa pahimmassa tapauksessa olla henki pois.
Taas menty siitä, missä aita matalin. Olisi pitänyt rakentaa ainakin kaksi välitasannetta rappuihin, olisi edes hiukan yritetty esittää turvallista rantarakentamista.
kuvien perusteella arvaisin että omistajat on halunneet pitää mahdollisimman pitkälle luonnontilaisena tontin. Suomeksi, eivät halua pitkälle muokattua isotöistä mökkiä. Mökillä halutaan rentoutua, ei leikata nurtsia kaksi kertaa viikossa yms.
Ei tuo toteutus pahalta näytä, ihan toimiva. Samaa ihmettelin rapuista. En olisi tollasia hyväksynyt omalle tontille ikinä. Jyrkkään rinteeseen leveät ja syvät askelmat sekä ainakin kaksi lepotasannetta penkillä. Mielellään ainakin yksi "käännös" matkalle. Jaksaa vanhempanakin kulkea rappusia. Pitkät jyrkät portaat on riski kaiken ikäsille.
Todella huonoja mökkitontteja, jyrkkiä rantaan viettäviä tontteja joihin joutuu rakentamaan kymmeniä metrejä PORTAITA. Sitten useimmissa ranta on sellainen että vain laiturilta pääsee uimaan, niin ja naapuri näkyy joka kantilta.
Ei noin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut pari noita ohjelmia, eikä toisessa laitettu kaikkea sileäksi. Ja suomalaiset mökit nyt eivät ole mitään rakennustaiteen helmiä muutenkaan, yleensä enemmän tai vähemmän päällekaatuvia rytöjä. Minulla ei sielua särje jos niitä rempataan rajullakin otteella. Eri asia tietenkin, jos mökissä on mitään kivaa alunperin.
Mutta juu, se Kyrön terassi ja koripallokenttä olivat kyllä aika kasaria. :) Siihen olisi saanut kivan lasitetunkin terassiosuuden, jossa voisi syksymmälläkin vielä oleskella.
Kyrö pelaa itse koripalloa, on vissiin pelannut ihan kilpatasolla joskus. toivoi itse koripallonheittopaikkaa. Ja tuolla kentällä voi myös esim pelata pihasählyä. Fiksumpi se mun mielstö oli kuin se huussin viereen rakennettu nuotiopaikka.
Kyllä, ja Kyröhän nimenomaan toivoi sitä koripallokenttää. On se silti kasari. Olisivat voineet ehkä piilottaa sen jonnekin vähän syrjemmälle tai keksiä siihen ympärille jotain kivaa. Tulee ihan joku Butlins tai siis halpa lasten leikkipaikka mieleen.
Omaan makuuni on hyvä, että mökkipihan ryteikköjä vähennetään. Vähemmän hyttyisiä ja punkkeja, enemmän järvinäköalaa. Meidänkin mökillä on poistettu pihalta huolella puita, ja oleminen on paljon mukavampaa. Sitä varvukkoa ja puuta riittää kyllä pihan ulkopuolella muulla maa-alalla, joka sekin on omaa.
Todella jättiläismäiset terassit hoitotarpeineen ja kuntan laittaminen sen sijaan eivät ole imo niin kivoja ratkaisuja.
kukat wek kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
mutta hei,se omistaja halusi niin,ei tykännyt niin rehevästä pihasta,ei tykännyt hoitaa!
on se siellä https://www.ruutu.fi/video/3577079
halusi selkeän ja jäsennellyn pihan,piha oli tosiaan villiintynyt ja hoitamattoman näköinen,ei ollut kulkuväyliä jne
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Olen katsonut pari noita ohjelmia, eikä toisessa laitettu kaikkea sileäksi. Ja suomalaiset mökit nyt eivät ole mitään rakennustaiteen helmiä muutenkaan, yleensä enemmän tai vähemmän päällekaatuvia rytöjä. Minulla ei sielua särje jos niitä rempataan rajullakin otteella. Eri asia tietenkin, jos mökissä on mitään kivaa alunperin.
Mutta juu, se Kyrön terassi ja koripallokenttä olivat kyllä aika kasaria. :) Siihen olisi saanut kivan lasitetunkin terassiosuuden, jossa voisi syksymmälläkin vielä oleskella.
Kyrö pelaa itse koripalloa, on vissiin pelannut ihan kilpatasolla joskus. toivoi itse koripallonheittopaikkaa. Ja tuolla kentällä voi myös esim pelata pihasählyä. Fiksumpi se mun mielstö oli kuin se huussin viereen rakennettu nuotiopaikka.
Kyllä, ja Kyröhän nimenomaan toivoi sitä koripallokenttää. On se silti kasari. Olisivat voineet ehkä piilottaa sen jonnekin vähän syrjemmälle tai keksiä siihen ympärille jotain kivaa. Tulee ihan joku Butlins tai siis halpa lasten leikkipaikka mieleen.
Niin, että se kiva ja toivottu ajanvietepaikka pitää piilottaa, että tilalle mahtuu jotain 2010-lukuista?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
kuvien perusteella arvaisin että omistajat on halunneet pitää mahdollisimman pitkälle luonnontilaisena tontin. Suomeksi, eivät halua pitkälle muokattua isotöistä mökkiä. Mökillä halutaan rentoutua, ei leikata nurtsia kaksi kertaa viikossa yms.
Ei tuo toteutus pahalta näytä, ihan toimiva. Samaa ihmettelin rapuista. En olisi tollasia hyväksynyt omalle tontille ikinä. Jyrkkään rinteeseen leveät ja syvät askelmat sekä ainakin kaksi lepotasannetta penkillä. Mielellään ainakin yksi "käännös" matkalle. Jaksaa vanhempanakin kulkea rappusia. Pitkät jyrkät portaat on riski kaiken ikäsille.
Juuri näin! Pitkät jyrkät portaat on riski kaikille. Ihan pienille (varsinkin jos ovat "minä itte meen!"-iässä) portaat ovat vaikeat kun ei yllä edes kaiteeseen, jos aikuinen on ottanut vähän mehua väkevämpää niin saattaa askel lipsahtaa ja vanhana ei todellakaan jaksa kiivetä rappusia ja tasapainokin saattaa heittää alastullessa.
Samaa mieltä, että portaat olisivat vaatineet lepotasannetta sekä siksak-käännöstä välillä, jotta jossain vaiheessa pyöriminen portaita alas saadaan loppumaan jos askel lipsahtaa. Käytäntö osoittaa, että noin pitkät yhtenäiset portaat eivät ole ihanteelliset.
Mua on ruvennut ihan totaalisesti ärsyttämään nämä kotimaiset "huvila ja huussi" ja "kotoisa" ohjelmat. Miksi Suomessa ei voida tehdä sellaisia ihania puutarhaohjelmia kuin Ruotsissa ja Norjassa? Jotenkin raivostuttaa nämä kotimaiset ohjelmat, tai oikeammin pidennetyt mainokset. Tuotesijoittelun takia otetaan käsittelyyn vain julkkisten pihoja ja huviloita (suurempi mainosarvo kuin taviksilla). Ja sitten, koska on kyse mainoksesta ja tuotesijoittelusta, niin kaikki myllätyt pihat näyttää samalta. Kunttaa, kuorikatetta (näkyyhän tuotemerkki?) ja muovinen palju. Ehkä muutama tuija ja/tai angervopuska. Siinäpä se. En enää katso noita ylipitkiä mainoksia, aivan vähä-älyisille suunnattua ruudun täytettä.
kukat wek kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei vaan nimenomaan halusi suojaissan pihan ja halusi säilyttää vahat perennat, marjapuskat ja omenapuut. Kokonaisuutta piti vain vähän harventaa koska ne perennat oli päässeet leviämään liikaa. Se mitä ei halunnut, oli avoin tila. Hoitolapsetkin oli vain vähän sivujuoni, omistaja painotti ettei pihaa tehdä lasten ehdoilla. Jos omistaja olisi alunnut tuhota kaikki istutukset hän olisi päässyt paljon halvemmalla kun olisi tilannut maisemointiliikkeestä koneen pihalle päiväksi kaivamaan kasvit ja puut ylös ja laitattanut siirtonurmen tilalle.
Pieleenhän koko homma meni ja rankasti. Lopussa suunnittelija puhui omistajan päälle koko ajan ja vakuutteli kameralle miten saatiin haluttu ja toimiva lopputulos. Kun ne lapset!!!! ja katos nyt, tästä auringonporotuksessa nuutuneesta yhdestä mansikantaimesta saat kaksi mansikkaa kesässä, sinkun tarpeisiin riittävästi. Omistaja selvästi nieleskeli kyyneleitä vieressä. Montakohan uusintaottoa piti tehdä, että saivat sen yhden puolineutraalin kommentin omsitajalta. Pahaa tekee katsoa edelleen.
Mä en oikeasti käsitä miten ammattilaisella voi silmä noin pahasti pettää. Surkuhupasaa, kun kovasti selitteli sitä istuinaluetta siirtopuutarha.alueen säännöillä niin eikö yhtään osunut samoista säännöistä silmään säädökset siitä, miltä pihan noilla alueilla pitäisi näyttää ja mikä koko siirtolapuutahan idea on? Se ei ole, todellakaan, mikään nurtsialue suoralla portilta ovelle vievällä polulla. En yhtään ihmettele, että mökki meni myyntiin välittömästi.
Mä en ymmärrä miksi sitä lattialaudoitusta laitetaan ihan isoja neliömääriä mökin ympärille. Mikä sen idea on? Omaan silmään rumaa ja eikä se pysy puhtaana. On neulasia, lehtiä, oksia yms
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuossakin on valtava sohvaryhmä taivasalla. Missä ne kaikki pehmusteet ja tyynyt säilytetään? Ovat hyvin äkkiä homeessa.
Meillä on olleet taivasalla, pehmusteet ovat säänkestäviä. Vesi ei imeydy niihin ollenkaan, eivät ole menneet miksikään.
Syksyllä vien toki pehmusteet varastoon.
Kesäkeittiöitten omistajat: tehdäänkö noissa ulkokeittiöissä todellakin ruokaa säännöllisesti? Grillin vielä ymmärtää, mutta pitääkö koko ruuanlaitto siirtää pihalle, satoi tai paistoi?
En muista, koska olisin viimeksi nähnyt perheen ruokailemassa ulkona terassilla hienosti pöytä katettuna liinan kanssa ja lautaset rivissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Helpommalla pääset kun pysyt vaan kotona. Lapset myös, ettei vaan satu mitään. 😉
Vierailija kirjoitti:
Mä en ymmärrä miksi sitä lattialaudoitusta laitetaan ihan isoja neliömääriä mökin ympärille. Mikä sen idea on? Omaan silmään rumaa ja eikä se pysy puhtaana. On neulasia, lehtiä, oksia yms
Nykyään tuollainen laudoitus tehdään myös vanhojen omakotitalojen ympärille, silti ihmiset istuvat sisällä eivät näillä terasseillansa.
Vierailija kirjoitti:
Kesäkeittiöitten omistajat: tehdäänkö noissa ulkokeittiöissä todellakin ruokaa säännöllisesti? Grillin vielä ymmärtää, mutta pitääkö koko ruuanlaitto siirtää pihalle, satoi tai paistoi?
En muista, koska olisin viimeksi nähnyt perheen ruokailemassa ulkona terassilla hienosti pöytä katettuna liinan kanssa ja lautaset rivissä.
Kyllä se aika pitkälti on ajanviettämiseen painottuvaa, arkinen ruuanlaitto tapahtuu grillaamista lukuunottamatta sisällä.