Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Jo kolmas vastaava suojatiekuolema lyhyen ajan sisään!

Vierailija
19.04.2021 |

Tänään Tampereella jalankulkija on kuollut jäätyään kuorma-auton alle suojatiellä. Tämä on jo kolmas onnettomuus lyhyen ajan sisään, jossa suojatietä ylittävä on menehtynyt kääntyvän raskaan ajoneuvon alle. Viimeisimmässäkin tänään tapahtuneessa onnettomuudessa liikennevalot ovat luultavasti palaneet vihreänä molemmille. Tapaukset:

Tampereen Epilässä kuollut jalan­kulkija oli ylittämässä suojatietä vihreän palaessa – bussi ajoi yli (30.3.)
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000007892802.html

Pyörällä suoja­tietä ylittänyt lapsi kuoli jäätyään kuorma-auton alle Espoossa (16.4.)
https://www.is.fi/kotimaa/art-2000007924174.html

Jalan­kulkija kuoli jäätyään kuorma-auton alle suoja­tiellä (19.4.)
https://www.is.fi/tampereen-seutu/art-2000007928546.html

Kommentit (67)

Vierailija
21/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihmiset luottavat sokeasti vihreisiin valoihin eivätkä edes katso että tuleeko joku jostain suunnasta. Lapsien kohdalla tämän voi vielä ymmärtää mutta ei aikuisten.

Vierailija
22/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En voi käsittää, miksi isoissa autoissa ei ole vastaavia kamera- ja tutkaohjelmia kuin henkilöautoissa alkaa olla jo ihan vakiosti? Jos sieltä ei kerta mitenkään voi nähdä, niin sitten lienee pakollista laittaa sellaiset vehkeet, jotka havainnoivat? 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuorma-autoja voitaisi kieltää kaupunkien ydinkeskustoissa? Ne ovat liian vaarallisia ajoneuvoja sinne. Olen itsekin nähnyt lukuisia kuorma-autojen aiheuttamia vaarallisia tilanteita ydinkeskustoissa.

Suojatielle astuvalla on myös velvollisuus katsoa ympärilleen. Tätä harva noudattaa. Varsinkaan naiset.

t. Naiskuski84

Vierailija
24/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö kuorma-autoja voitaisi kieltää kaupunkien ydinkeskustoissa? Ne ovat liian vaarallisia ajoneuvoja sinne. Olen itsekin nähnyt lukuisia kuorma-autojen aiheuttamia vaarallisia tilanteita ydinkeskustoissa.

Eikö vaikka tuollainen silkka typeryys, mitä suollat, voitaisi kieltää? Mietihän nyt kerran tai pari käsittämätön tahvo, mihin niitä kuorma-autoja tarvitaan...

Kuorman kuljettamiseen. Mutta se onnistuu sitenkin, että jaetaan kuorma pienempikokoisiin autoihin ja niitä käytetään sitten ydinkeskustoissa. Kuorma-autoilla ajettaisiin vain ydinkeskustan ulkopuolella, isommilla, suoremmilla ja hiljaisimmilla teillä. Ei missään ahtaassa kaupunkiliikenteessä.

Vierailija
25/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suojatielle astuvalla on myös velvollisuus katsoa ympärilleen. Tätä harva noudattaa. Varsinkaan naiset.

t. Naiskuski84

Jalankulkijoissa on ihan kirjaimellisesti sellaisia ihmisiä, jotka eivät kykene katsomaan ympärilleen. Sokeita tai erittäin huononäköisiä. Sen vuoksi autoilijalla on valtavan paljon suurempi vastuu kuin kävelijällä. Heillä kun on ihan lakisääteinen koulutuskin hommaan. 

Vierailija
26/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tottakai ne voidaan kieltää. Ja ne kielletään heti, kun kerrot ratkaisun ydinkeskustan kauppojen tavaratoimituksiin. Niitä on viety yöllä, mutta se melu ja nukkuminen on nounou. Ei ne kuorma-autot huvikseen siellä liiku.

Mutta jos sinulla on keino kertoa jalankulkijoille turvallisuuden tärkeydestä, reitin varmistamisesta ennen kuin sokeasti ja kuurosti vain kävelee, tai juoksee, tai pyöräilee sille suojatielle, kerro se niin ongelma on ratkaistu.

Liikenneturvallisuus kuuluu kaikille liikenteessä liikkuville. Yksikään autoilija ei halua jyrätä ketään.

Vierailija
27/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kielletään suojatiet?

Vierailija
28/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pelästyin jo, että ihanaiseni, aasialaiseni, kaunihaiseni, naiseni olisi jäänyt auton alle, mutta se olikin onneksi joku suomalainen nainen. Huh. 😊

Melkoinen rimanalitus

Vierailija
29/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö vaikka tuollainen silkka typeryys, mitä suollat, voitaisi kieltää? Mietihän nyt kerran tai pari käsittämätön tahvo, mihin niitä kuorma-autoja tarvitaan...

Kuorman kuljettamiseen. Mutta se onnistuu sitenkin, että jaetaan kuorma pienempikokoisiin autoihin ja niitä käytetään sitten ydinkeskustoissa. Kuorma-autoilla ajettaisiin vain ydinkeskustan ulkopuolella, isommilla, suoremmilla ja hiljaisimmilla teillä. Ei missään ahtaassa kaupunkiliikenteessä.

Kerro kuinka monta rekka-autollista tavaraa menee keskustaan joka päivä? Missä ne tavarat puretaan rekoista pienempiin autoihin ja mitä se maksaa? Kuinka moninkertaisen summan olet valmis maksamaan tuotteista, kun ne kuljetetaan sinun hienolla ideallasi. Se päivittäinen tavaran määrä on jotain valtavan ja jättimäisen väliltä.

Helppoa ja turvallista olisi tietysti pistää keskustan kaupat kiinni kokonaan. Silloin olisi turvallista.

Vierailija
30/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monta kertaa on käynyt niin, että kun olen KESKELLÄ SUOJATIETÄ, autoilija on joko kiihdyttänyt niin että minun on jäätävä seisomaan KESKELLE SUOJATIETÄ etten jää alle. Tai niin, että autoilijalla on vihreä valo oikealla kääntyessä, ja olen taas jo sen verran askeltanut suojatietä pitkin etten kerta kaikkiaan näe selkäni taakse, ja siellä auto sitten suhahtaa kantapäitäni nuollen ohi. 

Ja tätä käytöstä täällä puolustellaan, että jalankulkijan vaan pitää - niin mitä? Olla menemättä koskaan suojatien yli? 

Vierailija
31/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä se teettää kun selataan puhelinta kävellessä.

Ja poppi korvissa, koska minulla on oikeus.

Vierailija
32/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jalankulkijat ovat nykyisin yhtä pahoja kuin pyöräilijät, eivät katso yhtään vaan suoraan alle ja luotetaan siihen, että autoilija äkkää ja ehtii jarruttaa. Tänään tampereen keskustassa ajellessa oli monta tilannetta, jotka olivat täysin minun varassani. Entäs jos kuskina olisi ollut joku muu, hiukan huolimattomampi, hitaammin refleksein varustettu? Itse jalkaisin kulkiessani tiedostan tämän aina; omalla vastuulla liikenteessä kuljit millä tahansa.

Vierailija
33/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

En voi käsittää, miksi isoissa autoissa ei ole vastaavia kamera- ja tutkaohjelmia kuin henkilöautoissa alkaa olla jo ihan vakiosti? Jos sieltä ei kerta mitenkään voi nähdä, niin sitten lienee pakollista laittaa sellaiset vehkeet, jotka havainnoivat? 

Jalankulkijoilla on vakiovarusteena sellaiset anturit, joilla asia olisi helppo varmistaa, jos niitä käytettäisiin.

Vierailija
34/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Juuri tänään suorastaan huusin kauhusta ajaessani perävaunullisen kuorma-auton takana, keveyen liikenteen väylää oikealla meni pyöräilijä aika kovaa vauhtia aikeenaan ylittää suojatie, mikä kyseisessä paikassa on pyörätien jatke, kuorma-auto veti kylmästi eteen kääntyessään oikealle. Näkyiväisyys paikalla on erinomainen. Onneksi pyöräilijä huomasi ettei kuskilla ollut aikomustakaan hidastaa..

Vierailija
35/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minusta on jännittävää, että näitä autoilijoiden puolustelijoita ilmaantuu aina vaikka ja miten, kun joku jalankulkija tai pyöräilijä jää alle tai jopa kuolee. Mutta entäs kun toinen auto tulee kolmion takaa tai muuten väistämisvelvollisena autoilijan eteen, ei huudetakaan sitä, että yhteispeliä, tärkeintä olla hengissä eikä oikeassa, kannattaa mieluummin katsoa kuin katua. Jo jostain pienistä parkkipaikan peltinaarmuista möyhötetään kuin viimeistä päivää, ja samaan aikaan ollaan sitä mieltä, että kävelijän päälle on ihan ok ajaa suojatiellä joskus, kun on niin iso auto ja vaikea nähdä. 

Asenne-ero on todella huomattava. 

Vierailija
36/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Hyväksytään kuin luonnonlakina, että on joku "kuollut kulma" ja et vaan nää - mutta silti ajaa posotat! Minulle ainakin autokoulussa opetettiin, että jos et näe, et aja. Aivan liikaa mennään autoilijoiden ehdoilla! Ja voi ne lukemattomat kerrat, kun olen nähnyt rekkakuskin räpläävän kännykkää ratissa!! Seuraavalla kerralla soitan poliisit.

Vierailija
37/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jalankulkijat ovat nykyisin yhtä pahoja kuin pyöräilijät, eivät katso yhtään vaan suoraan alle ja luotetaan siihen, että autoilija äkkää ja ehtii jarruttaa. Tänään tampereen keskustassa ajellessa oli monta tilannetta, jotka olivat täysin minun varassani. Entäs jos kuskina olisi ollut joku muu, hiukan huolimattomampi, hitaammin refleksein varustettu? Itse jalkaisin kulkiessani tiedostan tämän aina; omalla vastuulla liikenteessä kuljit millä tahansa.

TÄMÄ !

Autoilijat osaavat katsoa liikennetilanteen myös silloin, kun he kävelevät.

Silmät auki, korvat auki ja se älypuhelin taskuun, heti.

Vierailija
38/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta on jännittävää, että näitä autoilijoiden puolustelijoita ilmaantuu aina vaikka ja miten, kun joku jalankulkija tai pyöräilijä jää alle tai jopa kuolee. Mutta entäs kun toinen auto tulee kolmion takaa tai muuten väistämisvelvollisena autoilijan eteen, ei huudetakaan sitä, että yhteispeliä, tärkeintä olla hengissä eikä oikeassa, kannattaa mieluummin katsoa kuin katua. Jo jostain pienistä parkkipaikan peltinaarmuista möyhötetään kuin viimeistä päivää, ja samaan aikaan ollaan sitä mieltä, että kävelijän päälle on ihan ok ajaa suojatiellä joskus, kun on niin iso auto ja vaikea nähdä. 

Asenne-ero on todella huomattava. 

WORD!!

Vierailija
39/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juuri niin. Hyväksytään kuin luonnonlakina, että on joku "kuollut kulma" ja et vaan nää - mutta silti ajaa posotat! Minulle ainakin autokoulussa opetettiin, että jos et näe, et aja. Aivan liikaa mennään autoilijoiden ehdoilla! Ja voi ne lukemattomat kerrat, kun olen nähnyt rekkakuskin räpläävän kännykkää ratissa!! Seuraavalla kerralla soitan poliisit.

Juuri näin. Tampereella on yksi tosi vaarallinen kohta josta ajan päivittäin, Hatanpään valtatien ja Jokikadun risteys. Minä ajan ihan tavallisella pienellä Yariksella, mutta minun on käytännössä pakko pysähtyä tai hidastaa ihan älyttömän pienelle nopeudelle, jotta voin varmuudella huomata, tuleeko sieltä alhaalta kovaa pyöräilijä, jota kohtaan olen väistämisvelvollinen. Kauhistuttaa katsoa, miten monet ajavat siitä hidastamatta käytännössä lainkaan. 40-50 km/h nopeudesta ei vaan kerta kaikkiaan voi nähdä, tuleeko sieltä nopeaa pyöräilijää tai pienikokoista kävelijää. Kyllä autoilijat laittavat tosi paljon sen piikkiin, että "kaikkea ei vaan voi nähdä", vaikka kyllä voisi, jos vaan ajaisi varovaisemmin ja tilanteen vaatimaa nopeutta. 

Vierailija
40/67 |
19.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Oikealle käännyttäessä on syytä varmistaa tilanne suojatiellä ennen kuin painaa kaasua... turha selitellä jälkeenpäin etten mää nähnyt. Jalankulkijoille voisi syttyä vihreä muutamaa sekuntia aikaisemmin kuin autoille, auttaisiko se, mene ja tiedä.

Ehdotin jo vuosia sitten jalankulkijoille kokonaan omaa vuoroa.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kuusi yhdeksän kahdeksan