Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Kerrohan rehellisesti minkälaista ruokaa taloudessanne syödään?

Vierailija
17.04.2021 |

Oletko yhden hengen taloudessa asuva sinkku vaiko perheellinen ja onko erikoisruokavalio vai ei? Ruokailut voi kertoa ilman veetuilua kiitos.

Kommentit (78)

Vierailija
61/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden hengen talous, ruokailutottumukset vain eivät käy yksiin.

Itse syön mieluiten kasvisruokaa, puoliso ei misään tapauksessa.  Jotkut lihapitoiset ruoat kelpaavat molemmille,mutta niitä on valitettavan vähän. Meillä tehdään usein kahdenlaista ruokaa...mutta sen verran kumpaakin kerralla, että niitä syödään sitten kolme päivää.

Vierailija
62/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Erikoisruokavalio: ei laktoosia, sipulia, selleriä, purjoa, tomaattia, paprikaa, pähkinöitä, soijaa, makeutusaineita, kofeiinia. Runsassuolainen ja -proteiininen. Nautin myös tavallista enemmän nesteitä ja syön 5-7 pientä ateriaa päivässä.

En pysty itse laittamaan ruokaa, joten minulla on ateriapalvelu.

Onpa omituinen ruokavalio?

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kaksi aikuista. Syödään paljon paljon kasviksia, salaatteja, luomulihaa, pääasiassa lammasta tai kanaa, mies syö nautaa. Paljon erilaisia kaloja. Suositaan lähiruokaa tai luomua. Kesällä kasvatetaan itse iso osa kasviksista.

Pakko kysyä mitä vikaa?  Kotimaista, lähiruokaa, luomua, pääosin tuoreita kasviksia joka päivä, salaatteja. Pääruoaksi luomuliha tai kala. Kesäisin kasvatetaan suuri osa kasviksista itse, tomaatit, kurkut, salaatit, kesäkurpat, yrtit pavut ja muut. Lisäksi toki omput, kirsikat, marjat ja sen sellaiset kypsyy puutarhassa. Ei myöskään osteta tuontiruokia tai tuontikasviksia, suositaan kotimaisia tuottajia. Sen lisäksi käytetään paljon kotimaisia juureksia, punajuurta, naurista, lanttua  jne.  Eineksiä ei käytetä lainkaan.

Vierailija
64/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Erikoisruokavalio: ei laktoosia, sipulia, selleriä, purjoa, tomaattia, paprikaa, pähkinöitä, soijaa, makeutusaineita, kofeiinia. Runsassuolainen ja -proteiininen. Nautin myös tavallista enemmän nesteitä ja syön 5-7 pientä ateriaa päivässä.

Johtuu varmaan terveysongelmista. On sitä paljon omituisempiakin kuultu. En tajua, että mikä on tuossa niin omituista.

Vierailija
65/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Johtuu varmaan terveysongelmista. On sitä paljon omituisempiakin kuultu. En tajua, että mikä on tuossa niin omituista.

No on tuo. Runsassuolainen? Mitä ihmettä? Varmaan verenpaine taivaissa?

Vierailija
66/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, ei kaikilla ole verenpaineongelmia ja monissa sairauksia joutuu nauttimaan tavallista enemmän suolaa.

Vierailija
67/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tähän näyttää olevan vain yksi oikea vastaus: eineksiä ja leipää. Jos vastaat rehellisesti (esim mun pihvi/peruna/salaattikombo), niin alapeukkuja sataa. Joku pieni sisäfilepihvi on mulle yleinen viikonloppuherkku. Viikolla on sitten kanasalaattia jne. Kampasimpukoita syön vain uutena vuotena. Eineksistä en pidä eikä mikro ole hankintalistalla.

Vierailija
68/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Duunariäiti ja - isä ja 10v poika. Syödään paljon kanaa, fileesuikaleita useimmin ja nuudelia tai riisiä kylkeen. Kanankoipia, halvinta sika-nautajauhelihaa kastikkeena pottujen kanssa tai makaronilaatikkona, nugetteja, kalapuikkoja, kalapihviä, keittoja. Parin euron einesannoksia jos ei jakseta tehdä ruokaa tai ei oo ehditty. Ruisleipää on aina, kuten porkkanoitakin ja kurkkua. Jugurtteja ja maitoa kuluu, pakkasessa on pinaattia ja usein reilun euron tiiliskivi vaniljajädeä.

Vierailija
69/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Keski-ikäinen pariskunta. Perunaa eri muodoissa melkein joka päivä, kastiketta, pataruokia, laatikoita, keittoja, lihoista eniten nautaa mutta myös muuta. Ehkä pari kertaa kuussa valmisruokaa. Paljon leipää, enimmäkseen ruista.

Vierailija
70/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kahden hengen talous. Itse syön vhh:sti, mies syö mitä sattuu löytämään. Mies saa syödä laittamaani vhh-ruokaa (näin usein tapahtuukin), mutta syö lisäksi kaikkea muutakin. En kokkaa aikuiselle miehelle erikseen ruokia.

Vierailija
71/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Perhe 2 aikuista +2 lasta.

Muusia ja kotitekoisia lihapullia, porkkanaa.

Lohta, perunoita, salaattia, kurkkua, porkkana

Pihvit, ranskalaiset ja salaatti, kurkku

Kanankoivet, riisi, kurkku

Kalapuikot, perunamuusi, kurkku, tomaatti

Lasagne, salaatti

Lindströmin pihvit, perunat ja salaatti

Hernekeitto

Kanakeitto

Kalakeitto

Pinaattilätyt (valmis) ja perunasalaatti

Nakit ja muusi

Pizza (kotitekoinen)

Maksalaatikko (valmis)

Näitä vaihdellen.

Aamu- ja välipalana usein kaurapuuroa tai ruisleipää tai jogurttia, banaania tai omenoita.

Iltaisin 2-3 krt viikko herkutellaan itse leivotuilla kuivakakuilla, unelmatortulla tai pannukakulla.

Vierailija
72/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Opiskelija, kasvissyöjä: eniten menee kaalia, porkkanaa, perunaa, sipulia, erilaisia papuja ja linssejä, mausteita, tomaattimurskaa kookosmaitoa, Kauraleipää ja hummusta. Pakkaseen kerään parsakaalta, tofua, tempehiä, ja vegaanisia pizzaa.

Vierailija
73/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Perhe 2 aikuista +2 lasta.

Muusia ja kotitekoisia lihapullia, porkkanaa.

Lohta, perunoita, salaattia, kurkkua, porkkana

Pihvit, ranskalaiset ja salaatti, kurkku

Kanankoivet, riisi, kurkku

Kalapuikot, perunamuusi, kurkku, tomaatti

Lasagne, salaatti

Lindströmin pihvit, perunat ja salaatti

Hernekeitto

Kanakeitto

Kalakeitto

Pinaattilätyt (valmis) ja perunasalaatti

Nakit ja muusi

Pizza (kotitekoinen)

Maksalaatikko (valmis)

Näitä vaihdellen.

Aamu- ja välipalana usein kaurapuuroa tai ruisleipää tai jogurttia, banaania tai omenoita.

Iltaisin 2-3 krt viikko herkutellaan itse leivotuilla kuivakakuilla, unelmatortulla tai pannukakulla.

Tässä on hyvä lista heille, jotka kertovat, että vaikeaa keksiä mitä syödä. Salaatteja voi sitten vaihdella mielensä mukaan.

Vierailija
74/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

2 aikuista, 2 lasta. Alle 3-vuotiaita.

Mies syö mitä syö työpäivänsä aikana.

Lapsille usein: riisi/pasta/peruna + höyrytettyjä kasviksia/pakastevihanneksia + liha/kala/tofu, jugurttia + hedelmäsosetta, puuroa, hedelmiä, marjoja

Minulle: Kaikkea mitä lapsille, paitsi ei viljoja. Korvaan ne yleensä vain vihreillä kasviksilla. 

Toki meillä on myös välillä valmisruokaa, ehkä kerran viikossa. 

Vierailija
75/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Sinkkutalous, askeettinen ruokavalio

Kalaa ja haudutettuja vihanneksia; tämä on suosikkini, yhden pannun ruoka

Tomaattiporkkanasipulisoijarouhelinssikeitto toinen suosikkini

Siinäpä ne tärkeimmät

Joka päivä myös ruisleipää, pähkinöitä, hedelmiä, usein marjoja, rahkaa, paljon kahvia, aika paljon maitoa, joskus kananmunia, vitamiinipillereitä

Vierailija
76/78 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olin kasvissyöjä yli nelikyppiseksi, sitten opettelin syömään kalaa terveyssyistä, nykyisin syön äyriäisiäkin ja luomukanaa. Mies syö lihaa, mutta on oppinut vuosikymmenten aikana myös pitämään itse tehdystä kasvisruuasta. Ostamme paljon luomuruokaa eli jos vain tuoteryhmässä on luomuna, ostamme sen. Nykyisin melkein saakin luomuna, paitsi tuo yleisin arkiruokamme eli wok-vihannekset.

Sushia buffetista on tullut nyt korona-aikaan haettua pari kertaa viikossa, muuten syömme pitkälti aasialaista ruokaa, tofua, pähkinöitä ja jokin valmis wok-vihannessekoitus. Teen siihen hapanimelää tai chop suey -kastiketta, joskus myös kookoskermakastike tai sillä höystetty kananuudelikeitto. Usein syömme myös misokeittoa, se on niin helppo. 

Suomalaisista ruuista syömme munakkaita ja makaronilaatikkoa, johon panen lihan sijasta tonnikalaa. Perunat ja kastike syntyy sipulista ja valmiista kasvispakastepussista sekä valkosipulista (ruskea kastike). Vispipuuro on myös suosikkimme, siihen tulee ruisjauhoja ja vispataan valkoiseksi. 

Iltaisin juomme usein kaakaota ja syömme jonkun hedelmäsalaatin eli pilkon kulhoon mitä sattuu löytymään tai sitten teen salaatin. Raejuustoa tulee käytettyä paljon, kun en oikein muista maitotuotteista välitä. Yleisin aamupalani on kaksi leipäpalaa, jonka päällä on avocado tai sitten neitsytoliiviöljyä ja balsamicoa mihin leipää dippaan, mies syö makkaraleipiä. 

Uskoisin, että syömme paljon enemmän kasviksia mitä suomalaiset keskimäärin, koska lämpimät ruuat on pääosin tehty kasviksista ja sen lisäksi syömme vielä hedelmiä. Mies pitää erityisesti Juliet-merkkiksistä luomuomenoista ja syö niitä joka päivä ainakin kaksi tai kolme. Minä syön monipuolisemmin hedelmiä, kaikki luomuna.

Perunoista pitäisin muuten kovasti, mutta on vaikea löytää hyviä luomuperunoita, lajikkeet eivät näytä olevan hyviä. Jos saan jostain hyviä perunoita, saatan syödä niitä vaikka viikon eri muodoissa, kunnes ne loppuvat. Pidän perunasiivuista leivän päällä. Näkkäri, jonka päällä on perunaviipale on herkkuani. 

Karkista en juuri välitä, koska kaikessa on transrasvaa ja glukoosisiirappia, mikä kerryttää maksaan rasvaa ja voi aiheuttaa rasvamaksan. Mies syö herkkuja, mutta koettaa löytää sellaisia, missä ei noita olisi - se on vaikeaa. Olen ollut aina tarkka siitä mitä suuhuni pistän, minulla on ehkä ortoreksian piirteitä, mutta toisaalta nautin kovasti ruuan laittamisesta ja syömisestä hyvin. 

Vierailija
77/78 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Usko tai älä, ei kaikilla ole verenpaineongelmia ja monissa sairauksia joutuu nauttimaan tavallista enemmän suolaa.

Missä sairauksissa muka?

Vierailija
78/78 |
18.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Monipuolisesti ja terveellisesti kaikkea muuta paitsi kahvia, pullaa, sokeria, suolaista ja rasvaista sekä eineksiä. Paljon vettä, kasviksia ja vihanneksia ja vähän hiilareita.