Kerrohan rehellisesti minkälaista ruokaa taloudessanne syödään?
Oletko yhden hengen taloudessa asuva sinkku vaiko perheellinen ja onko erikoisruokavalio vai ei? Ruokailut voi kertoa ilman veetuilua kiitos.
Kommentit (78)
Kivikautiseen ruokavalioon pyrin ja osittain onnistunutkin :) Silloin kun jälkikasvua paikalla niin ihan normaaleita ruokia syödään :)
-Aito ja alkuperäinen, (valitettavan) vähän käytetty yksilö-
Meillä syödään omasta mielestäni melko terveellisesti. Äiti ja kaksi tytärtä, liikutaan paljon ja toinen tyttäristä on kilpaurheilija.
Syödään paljon kasaritwistillä olevaa kotiruokaa. Varmaan ihan tyypillisin talviruoka olis perunaa, lihakastiketta ja höyrytettyjä kasviksia. Lihakastiketta tekisin useammaksi päiväksi, yleensä pakkaseen yhden satsin. Perunoita keittäisin kerralla paljon, jotta niitä vois paistaa seuraaville päiville. Seuraavan päivän kasvis olis vaikka porkkanaraaste.
Teen myös keittoja. Linssikeitto, nakkikeitto, hernekeitto, lohikeitto.
Aika periateria sunnuntaina olis paistettua kalaa ja kasviksia.
Sitten kesäisin tulee syötyä salaatteja pääruokana. Niissä on tärkeää varmistaa hiilarin ja proteiinin saanti.
Välipalaksi teen smoothieita marjoista, jugurtista jne. Meillä on pakkasessa aina marjoja.
Karjalanpiirakka on ihan vakieines meillä, syödään usein.
Lauantai-iltaisin saatan tehdä lämppäreitä tai uunipuuroa.
Perjantaisin haetaan pizzat.
Mä aika harvoin kokkaan mitään erityisen eksoottista. Tykätään kyllä, osaan jotain kokatakin, mutta arjessa sitä tarttuu herkästi lapsuudesta tuttuihin ha nopeisiin ruokiin, tykkään kokeillakin kaikkea, mutta lähinnä lomilla.
Äiti ja varusmiespalvelussa olevat kaksospojat.
Lasagne, lihapullat, lihamureke, kuoriperunat, valkosipuliperunat, perunamuusi, pasta eri kastikkeilla, broileria, riisiä, linssiruokia, papumuhennosta, intialaista vegeä ja lihaa, tacot, tortillat, hernekeitto, makkarakeitto, kasvissosekeitot, riisipuuro, uunipuuro, sienimuhennos, mustikkasmoothie. Riistaa ja poroa usein lihana. Vihersaalattia liian harvoin lisukkeena, mutta porkkanaa ja kurkkua paljonkin.
Näin siis kun poitsut kotona.
Yksin ollessani munakkaita, salaatteja, kasvisgratiinia, take away sushia, voileipiä, piimää.
Kahden aikuisen talous, syödään etupäässä kasvis ja kalaruokia, ehkä kerran kuussa tai parissa lihaa ja silloin yleensä jotain lammasta tai riistaa mahdollisuuksien mukaan.
Maitotuotteita menee liikaa, juustoja ja kermoja. Kahvimaito vaihdettu kyllä kauramaitoon ja kaurakermaan, mutta ruuanlaitossa mennään tavallisilla.
Uunijuureksia, uunikalaa, paistoksia (vaikka munakoiso). Salaatteja. Riisiä, pastaa. Jos on perunaa niin osana juurespeltiä, keitettynä menee vaan kun on uusia perunoita.
Sitten curryja, nuudelipataa, tulisia keittoja esim linssi tai kurpitsa. Tomaattikastiketta jos pitää tehdä jotain nopeasti. Välillä tofua tai halloumia jossakin lisukkeena.
Leipää. Kahvin kanssa liian usein jotain makeaa, suklaata vaikka.
Take awayna sushia ja pizzaa.
3 aikuista, usein ruokavieraita.
Tavallista hyvää kotiruokaa: patoja, laatikoita, paistettua lihaa/kanaa/kalaa, salaatteja, keittoja, kasvisruokia, savustettua ja graavikalaa, pastaa.
Esim kuluneella viikolla stroganoffia ja risottoa, maissikeittoa ja nyhtöleipää, kaalilaatikkoa - kaikki 2 pv ruokia.
Tänään paistettua kanafilettä paahdetun parsa-tomaattisalaatin ja sitruunavinegreten kanssa. Huomenna naudan ulkofilettä ja peuran sisäfilettä kirkkaan perunasalaatin ja viherlinssisalaatin kanssa
Valmisruokia vain pakastepizzat ehkä kerran kk
Normiviikonloppupäivä (äiti ja kaksi alakoululaista poikaa): aamupalaksi maitoa ja sokeroimatonta mysliä, lounaaksi kasvissosekeittoa, sämpylöitä ja kananmunia, välipalaksi pojille voileipä ja hedelmä, illalla uunilohta, perunoita, vihreitä papuja ja jugurttikastiketta, iltapalaksi puuroa ja marjoja tai joskus hillo-maapähkinävoi-pannaria.
Aina voisi lisätä vielä vähän kasvista, muuten syödään melko perusterveellisesti muttei super. Perjantai-iltana on yleensä jotain nopeaa ja epäterveellistä, esim pitsaa.
Erikoisruokavalio: ei laktoosia, sipulia, selleriä, purjoa, tomaattia, paprikaa, pähkinöitä, soijaa, makeutusaineita, kofeiinia. Runsassuolainen ja -proteiininen. Nautin myös tavallista enemmän nesteitä ja syön 5-7 pientä ateriaa päivässä.
En pysty itse laittamaan ruokaa, joten minulla on ateriapalvelu.
Olemme ruuanlaitosta kiinnostunut viisikymppinen pariskunta, kaksi aikuista lasta asuu kotona. Panostamme ruokaan, ja se ei siis tarkoita, että söisimme kalliisti, vaan että teemme itse ruokaa ja kokeilemme reseptejä. Työpäivinä toki syödään arkisemmin kuin viikonloppuna, mutta silloinkin tehdään itse ruokaa. Tällä viikolla olen tehnyt kanakeittoa ja pizzaleipiä, lihapullia spagetin ja tomaattikastikkeen kera, jälkiruoaksi persikkapiirakkaa, chorizokastiketta parsakaalilla maustetun perunapyreen kanssa, tänään grillattiin mökillä kanaa, maissia, tomaattia ja vihreää tankoparsaa. Ei mitään fancya, mutta hyvää.
N54
Kaksi aikuista, toinen viljaton moniallergikko ja toinen suolistosairas (crohn). Itse tehtyä, kun juuri mikään valmis ei käy jommalle kummalle. Tänään peurasoppaa.
Vierailija kirjoitti:
Erikoisruokavalio: ei laktoosia, sipulia, selleriä, purjoa, tomaattia, paprikaa, pähkinöitä, soijaa, makeutusaineita, kofeiinia. Runsassuolainen ja -proteiininen. Nautin myös tavallista enemmän nesteitä ja syön 5-7 pientä ateriaa päivässä.
En pysty itse laittamaan ruokaa, joten minulla on ateriapalvelu.
Unohtui sanoa, että olen sinkku. Ruoka on samanlaista, mitä sairaaloissa ja kouluissa. Kotiruokaa.
Vierailija kirjoitti:
Voita, kermaa, juustoa, porkkanaa, perunaa, siskonmakkaraa, jauhelihaa, suppilovahveroita, vuohenputkea, greippiä.
Tänään olisi siskonmakkarasoppaa, vuohenputkilla.
Eilen lämpimiä voileipiä. Toissapäivänä suppilovahvero-jauhelihamuhennosta.
Aamuisin munia.
Minä ja koira taloudessa. Koira syö nappulaa ja kotiruokaa (ilman sipulia ja suolaa).
Kumppani on kasvissyöjä, yhdessä syömme vähän toisin, usein uunijuureksia ja fetaa/tofua yms.
Syötkö muita kuin tuossa alussa luettelemiasi ruokia vai syötkö niitä erityisen usein? Miltä vuohenputki maistuu?
Kahden hengen aikuistalous. Meillä syödään lihapainotteista kotiruokaa laadukkaista raaka-aineista. Ruoka on sikäli terveellistä (mies tykkää laittaa paljon itse alusta lähtien), mutta vihannekset tuppaavat lämpimien ruokien yhteydessä jäämään vähille. Meillä on ihan normaalia, että mies väsää 72h pitsataikinan tai 3h haudutetun bolognesekastikkeen.
Jos olisin sinkku söisin nakkeja ja ranskalaisia. Onneksi mies kokkaa mielellään ja kokeilee innolla uusia ruokalajeja ja ruuanlaittotekniikoita.
Jokapäiväisiä ruokia ovat; kananmuna, juusto, voi sekä näiden lisäksi joko liha/kala/kana.
Viikottain pieni määrä kasviksi ja marjoja. Hedelmiä ja perunaa ehkä pari kertaa kuukaudessa.
Viljoja, pastaa ym hiilihydraatteja en syö.'
Sinkkunaisen talous.
Vierailija kirjoitti:
Jokapäiväisiä ruokia ovat; kananmuna, juusto, voi sekä näiden lisäksi joko liha/kala/kana.
Viikottain pieni määrä kasviksi ja marjoja. Hedelmiä ja perunaa ehkä pari kertaa kuukaudessa.
Sinkkunaisen talous.
Onko tämä jonkinlainen karppausruokavalio? Miksi et syö useammin kasviksia ja marjoja?
Kaksi kasvissyöjää taloudessa. Syödään kasvislasagnea, pastaa, keittoja, soijanakkikastiketta, linssikastiketta, kiusauksia ym. perus kotiruokaa vegeversioina. Tykkään laittaa ruokaa ja kokeilla uusia reseptejä. Pyrin siihen, että töihinkin riittää evääksi aina jotakin lämmintä kotiruokaa. Toki joskus tulee ostettua myös valmisruokaa tai tehtyä salaattia evääksi.
Kahden hengen talous. Tuoreista luomuaineksista tehdään ruokaa kahdesti päivässä, ja paljon kasviksia pyritään syömään aterioilla ja välipaloina. Leivät ja kahvileivät leivotaan itse. Aika helppoon ja vaivattomaan ruoanlaittoon pyritään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sinkkunaisen talous.
Onko tämä jonkinlainen karppausruokavalio? Miksi et syö useammin kasviksia ja marjoja?
Ei ole karppaus eikä mikään muukaan tietty ruokavalio. Pyrin syömään ruokaa joka saa minut voimaan henkisesti että fyysisesti hyvin. Pitkään testailin erinlaisia tapoja syödä ja tulin siihen tulokseen että tällä tavalla kun syön, voin kokonaisvaltaisesti parhaiten. Koen kasvikset hieman turhana, ne on vain lisuke. En myöskään pidä suurimmasta osasta kasviksista, niin en ala itseäni pakottamaan syömään niitä. Marjat taas korvaa minulle herkut, karkit sekä muut. Siksi niitä viikottain eikä jokapäivä.
Hevosta
koiria
rottia
kissoja
lepakoita
Sinkkutalous. Kokkaan itse. Syön paljon keittoja, joissa on yleensä lihaa ja joskus kalaa ja paljon vihanneksia. Yleensä samaa soppaa monta päivää peräkkäin. Aamiainen on yleensä ruisleipäviipale, voita, persiljaa tia rucolaa ja keitetty kananmuna siihen päälle viipaloituna, ja omena tai klementiini. Jääkaapissa on usein joku salaatti tai raaste, jota syön kun huvittaa ,tai sitten pilkon kasviksia ja syön majoneesin kanssa. Lisäksi juustoa, keitettyä lihaa tms. Joskus syön jäätelöä tai paistan lettuja. Olutta juon usein. Joskus paistan kalaa tai ostan sushia tai jonkun valmissalaatin, jossa yleensä papuja.
Sinkkutalous. Teen hyvää ja kasvispainotteista ruokaa silloin kun jaksan kokata, kun en jaksa kokota niin iltaruoka saattaa olla ihan sontaa eli vaikka sipsipussi ja sipulidippi. Tänään ruokalistalla on bataatti-papu-uunivuoka, kun jaksoin käydä kaupassa ja innostaa vihdoin kokata.