Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle myönnettiin työkyvyttömyyyseläke!!! Millainen prosessi sinun eläkkeen myöntäminen oli?

17.04.2021 |

Ensimmäisen kerran jouduin psyykkisten ongelmien takia sairaslomalle vuonna 2015 sitä jatkui vuoden ja vuonna 2016 lähtien olen ollut kuntoutustuella. Olen ollut kahdesti työkokeilussa jotka on epäonnistuneet ahdistuksen ja epäluuloisten ajatusten takia. Psykiatrian erikoissairaanhoito päättyi keväällä 2020 jossa sanottin etten tule pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle, korkeintaan osatyökykyeläkkeelle. Haettiin vain jatkoa kuntoutustukeen mutta ei eläkettä. Hoito siirrettiin tuolloin kunnalliselle puolelle jossa olen ollut nyt psykiatrian puolen hoidossa siitä asti. Kunnalisen puolen hoitajani oli sitä mieltä että saatan hyvinkin päästä eläkkeelle. Sanoi vielä että olisi ihme jos en pääsisi. Viime viikon keksiviikkona oli lääkärin aika ja haettiin eläkettä. Hoitaja vielä tsemppasi ja sanoi että lääkäri joka minua haastattelee on erikoistunut lausuntojen tekemiseen. Oli erikoistuva lääkäri. Katsoi muistilistasta mitä pitää kysyä ja minulla oli suuret epäilyt että näinköhän onnistuu eläkkeelle pääsy. Lääkäri yhtyi hoitajan näkemykseen että työkyvytönhän minä olen. Sain maanantaina lääkärin kirjoittaman todistuksen kopion itselleni ja sitä lukiessa ajattelin, että on ihme jos sillä lausunnolla eläke lohkeaa.

Tänä aamuna viiden jälkeen tuli omapostiin vakuutusyhtiön kirje ja olin varma että ei voi olla hyvä uutinen kun hakemus jätetty vasta viikko sitten keksiviikkona ja käsittelyaika 3kk. Yllätys oli suuri kun päätös oli myönteinen. Siirryn työkyvyttömyyseläkkeelle kesäkuun alusta alkaen.

Ei enää ikinä tappelua työkkärin kanssa. Ei hakemus rumbaa ja hätäilyä niiden kanssa. Saan olla vain kunnes jään vanhuuseläkkeelle. Olo on kuin lottovoittajalla. Voisiko paremmin enää ollakkaan? Oletko sinä kenties eläkkellä? Millainen prosessi se sinulla oli että pääsit eläkkeelle?

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Kommentit (295)

Vierailija
61/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

On kyllä niin haistattelua työntekijöille koko ketju. No Suomi onkin koko maailman sosiaalitoimisto. #tun laiskat.

Toki sairas voi joutua eläkkeelle, mutta ei se nyt niin hauskaa ole että pitää oikein tavoitella.

Ette ole tosi vaikeuksia nähneetkään.

Tukehtukaa pullaan.

Mee sää maanantaina töihin.

Mutustelen pullaa kahvin kanssa, kunhan jaksan nousta puoliltapäivin.

Vierailija
62/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena eläkkeelle? Mikäs siinä, jos todellakin tyytyy johonkin 1000 euroon/kk. Tuotakin kauheampaa omalla kohdallani olisi juuri se, että olisi ulkona kaikesta. 

Ei työpaikkaa mihin mennä, sosiaaliset suhteet päivän aikana. Ikuinen kituuttaminen minimi rahoilla. Päivät toistavat itseään vuosikymmenet.. painajainen.

Alkuun voi ap:lla olla kivaa, katsotaan 15 vuoden kuluttua uudestaan

En ole ap, mutta työpaikka ja sen sosiaaliset suhteet on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Mitä iloa on kuunnella joidenkin mirjaliisojen kertomuksia lastensa koenumeroista tai pekkalaurien remonttijuttuja. Ei minua ainakaan kiinnosta.

Ei idea olekaan mirjaliisoissa, vaan se että on osa yhteisöä ja työ tuo elämään rytmin sekä säännöllisyyden. Tunteen, että elätät itsesi ja tulee toimeen omillaan.  

Kyllä niissä pekkalaurien joukossa joskus on ihan kivoja kavereita, joiden kanssa voi sanan ja toisen vaihtaa. 

Jos 20v tai 30v päätyy eläkkeelle nuppivaivojen vuoksi, niin vuosikymmenetkö siinä vain hengaa kotona tekemättä mitään? Päivät täyttyvät tyhjyydellä, kun on sitten jo kaiken kuntoutuksenkin ulkopuolella, enää ei ole vaarassa menettää työkykyä.

Onnea vaan tuohonkin elämään, itse en kestäisi.

Muksi ihmeessä pitäisi hengata kotona tekemättä mitään? Eihän ap:kaan niin tehnyt.

Kun ei ollut työkykyä? Mutta sitten onkin voimia tehdä mitä? Pimeitä töitä vai käydä marjametsällä? Kyllä nämä nuorena päänsä vuoksi eläköityneet taitavat jäädä sinne kotinurkkiin pyörimään.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkerahastoilla ainakin menee kovaa kun kommunistikeskuspankkien tukipaketit paisuttaa yhtiöiden arvoja sit kurssit nousee ja ne sijoituksilla  tienaa hyvin. Mutta samalla verot nousee myös ja  köyhien olot pitäisi huonontua.

Kyllä. Samaan aikaan kun kansaneläkettä on leikattu ja jäädytetty ja takuueläke on laahannut paikallaan niin työeläkkeitä on korotettu joka vuosi.

Muunnellun totuuden puhuminen on kuulijasta aina ikävää, vai onko niin, että sinä todella uskot kirjoittamaasi.

Vuonna 2020, eli viime vuonna takuueläkettä nauttiva eläkeläinen sai käteensä 50€:n korotuksen mikä vastaa noin 7% korotusta. Kansaneläke nousi 34€, mikä sekin vastaa noin 7% korotusta. Samaan aikaan työeläke nousi 1.2%.

Vuonna 2019 takuueläkettä nostettiin 9.25€.

Vuonna 2018 takuueläke nousi 15.01€.

Voimme siis todeta takuueläkkeen nousseen kolmessa vuodessa 74.26€. Mikä olisi mielestäsi riittävästi?

Tänä vuonna työeläkeindeksi oli 0.5%, kansaneläkeindeksi 0.4%.

Kansaneläke oli sipilän toimesta jäädytettynä. Työeläke on noussut vuosittain vähintään 0,5%. Eikä se ole uskon asia kun minä näen ihan omat verotustietoni ja tiliotteeni ja saan vuosittain tiedon korotuksista.

Se vuosi on aika hyvin näillä korotuksilla korvattu. Lisää aiheesta löydät sivuilta: www.etk.fi

Voit samalla käydä toteamassa, että työeläke ei ole noussut joka vuosi "vähintään 0.5%." Mikä muuten on ongelmasi työeläkkeiden nousussa? Kateus on ruma tauti ja siihen ei edes ole syytä.

Suosittelen kirjoittamaan aiheista, joista on tietoa.

Tässä linkki sivuille, joista olin kirjoittamani vapaasti kopioinut:

https://www.etk.fi/suomen-elakejarjestelma/elakeuudistukset/aiemmat-uud…

Vierailija
64/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hai, sanoin 18-vuotiaana olevani F e i j a ja homma hoitui saman tien.

Vierailija
65/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eläkerahastoilla ainakin menee kovaa kun kommunistikeskuspankkien tukipaketit paisuttaa yhtiöiden arvoja sit kurssit nousee ja ne sijoituksilla  tienaa hyvin. Mutta samalla verot nousee myös ja  köyhien olot pitäisi huonontua.

Kyllä. Samaan aikaan kun kansaneläkettä on leikattu ja jäädytetty ja takuueläke on laahannut paikallaan niin työeläkkeitä on korotettu joka vuosi.

Muunnellun totuuden puhuminen on kuulijasta aina ikävää, vai onko niin, että sinä todella uskot kirjoittamaasi.

Vuonna 2020, eli viime vuonna takuueläkettä nauttiva eläkeläinen sai käteensä 50€:n korotuksen mikä vastaa noin 7% korotusta. Kansaneläke nousi 34€, mikä sekin vastaa noin 7% korotusta. Samaan aikaan työeläke nousi 1.2%.

Voimme siis todeta takuueläkkeen nousseen kolmessa vuodessa 74.26€. Mikä olisi mielestäsi riittävästi?

Kansaneläke oli sipilän toimesta jäädytettynä. Työeläke on noussut vuosittain vähintään 0,5%. Eikä se ole uskon asia kun minä näen ihan omat verotustietoni ja tiliotteeni ja saan vuosittain tiedon korotuksista.

Se vuosi on aika hyvin näillä korotuksilla korvattu. Lisää aiheesta löydät sivuilta: www.etk.fi

Voit samalla käydä toteamassa, että työeläke ei ole noussut joka vuosi "vähintään 0.5%." Mikä muuten on ongelmasi työeläkkeiden nousussa? Kateus on ruma tauti ja siihen ei edes ole syytä.

Mikä ihmeen kateus? Minä SAAN työeläkettä, vaikka se on työkyvyttömyyseläkkeen nimellä. Tuloni on nousseet joka vuosi. Mistä tässä nyt pitäisi olla kateellinen?

Vierailija
66/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys...

En huomannut kirjoittaa, että myös työeläkeindeksi oli vuonna 2016 0%. Kuinka tämä pääsi sinulta menemään ohitse?

Vierailija
67/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On kyllä niin haistattelua työntekijöille koko ketju. No Suomi onkin koko maailman sosiaalitoimisto. #tun laiskat.

Toki sairas voi joutua eläkkeelle, mutta ei se nyt niin hauskaa ole että pitää oikein tavoitella.

Tukehtukaa pullaan.

Mee sää maanantaina töihin.

Mutustelen pullaa kahvin kanssa, kunhan jaksan nousta puoliltapäivin.

Toivottavasti karma kostaa sinulle ylimielisyytesi.

Vierailija
68/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lisäys...

En huomannut kirjoittaa, että myös työeläkeindeksi oli vuonna 2016 0%. Kuinka tämä pääsi sinulta menemään ohitse?

Sinä vuonna oli poikkeuksellisesti, ei se siitä sääntöä tee.

Vierailija
69/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Itsellä meni ensimmäisestä lääkärikäynnistä 7,5 vuotta siihen, että sain toistaiseksi voimassa olevan tk-eläkkeen. Ensin oli pitkät pätkät saikkua, sitten hylätty kuntoutustuki kerran, sitten kahdessa n. 10kk - 1 vuosi pätkässä kuntoutustukea, sitten lopulta henkinen jaksaminen ei kestänyt sitä jatkuvaa stressiä hakemusten täyttämisestä yms, niin pyysin lääkäriä lausunnossa hakemaan toistaiseksi voimassa olevaa eläkettä. Hakemuksen jättämisestä meni n. 4 vrk kun postiluukusta tipahti työeläkekortti ja muutama päivä myöhemmin tuli päätös taannehtivasti tk-eläkkeestä. Olin toki viimeisillä voimillani töissä ja sitten lyhyessä ajassa myös pari kertaa irtisanottuna sittemmin sen 2008 alkaneen talouskriisin vuoksi. Olin 34 vuotias kun sain sitten sen eläkkeen.

Niin ja bruttona saan eläkettä tällä hetkellä n. 1680 €.

Vierailija
70/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Nuorena eläkkeelle? Mikäs siinä, jos todellakin tyytyy johonkin 1000 euroon/kk. Tuotakin kauheampaa omalla kohdallani olisi juuri se, että olisi ulkona kaikesta. 

Ei työpaikkaa mihin mennä, sosiaaliset suhteet päivän aikana. Ikuinen kituuttaminen minimi rahoilla. Päivät toistavat itseään vuosikymmenet.. painajainen.

Alkuun voi ap:lla olla kivaa, katsotaan 15 vuoden kuluttua uudestaan

En ole ap, mutta työpaikka ja sen sosiaaliset suhteet on kyllä yhtä tyhjän kanssa. Mitä iloa on kuunnella joidenkin mirjaliisojen kertomuksia lastensa koenumeroista tai pekkalaurien remonttijuttuja. Ei minua ainakaan kiinnosta.

Ei idea olekaan mirjaliisoissa, vaan se että on osa yhteisöä ja työ tuo elämään rytmin sekä säännöllisyyden. Tunteen, että elätät itsesi ja tulee toimeen omillaan.  

Kyllä niissä pekkalaurien joukossa joskus on ihan kivoja kavereita, joiden kanssa voi sanan ja toisen vaihtaa. 

Jos 20v tai 30v päätyy eläkkeelle nuppivaivojen vuoksi, niin vuosikymmenetkö siinä vain hengaa kotona tekemättä mitään? Päivät täyttyvät tyhjyydellä, kun on sitten jo kaiken kuntoutuksenkin ulkopuolella, enää ei ole vaarassa menettää työkykyä.

Onnea vaan tuohonkin elämään, itse en kestäisi.

No sinä oletkin terve ihminen. Et ymmärrä mitä on olla mieleltään sairas. Saavutukset elämässä ovat sellaiselle henkilölle jotain ihan muuta kuin terveelle ihmiselle ja normaalius jotain minkä tavoittelemisen on voinut omalle kohdalle unohtaa jo kauan sitten. Joten tuo "itse en kestäisi" on ihan totta ja syy siihen miksi eläke: AP ei kestänyt!

Ei tietenkään kukaan terve nuori ihminen haaveile eläkkeestä köyhyysrajan alapuolella! Mieluummin sitä käy töissäkin. Senhän takia töissä käydään, että se vapaa-aika olisi laadukkaampaa.

Vierailija
71/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Onnittelut, olen todella iloinen puolestasi!

Olisiko kellään neuvoa, kuinka saada edes kuntoutus tukea. Olen ollut nyt jo neljä vuotta työkyvytln, ja sairaspäivärahan päätyttyä taas todennäköisesti yhtäkkiä kelan mielestä työkykyinen, vaikka lääkärinlausunnot on ollut siis jo monta vuotta puolivuotta kerrallaan työkyvytön mm.vaikean masennuksen ja ahdistuksen takia(plus pari muuta fyysistä sairauutta, jotka ei kelaa kiinnosta)

Olen siis nyt sähköhoitojakin menossa ottamaan masennukseni vaikeuden takia, mutta pelkään etten taaskaan saa edeskuntoutustukea:/ Olen hakenut nyt 2kertaa kuntoutus ja työkyvyttömyystukea, mutten ole niitä saanut, vain sairaspäivärahalla saan olla, taas kunnes umpeutuvat toukokuun lopussa. Olen äärimmäisen stressaantunut ja toivoton.

Kuulostaa oudolta, että et saa kuntoutustukea, vaikka olet kuntouttavien toimien piirissä. Lääkehoito on kuntoutusta, sähköhoito on kuntoutusta, terapia on kuntoutusta jne. Kannattaa kysellä asiasta tarkemmin hoitavalta lääkäriltä. Sijassasi tosin katsoisin toisen hoitavan lääkärin itselleni.

Vierailija
72/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kukaan, siis ei kukaan halua itselleen mielenterveysongelmia. Olisi ihanaa jos pystyisi menemään normaalisti töihin ja vielä palautuisikin töistä eikä menisi illat ja viikonloput miettiessä miten selviytyy työpaikalle. Se joka ei ole kokenut masennusta eikä tiedä siitä, ei tiedä millaista se on jos ei vaan jaksa eikä pysty vaikka kuinka haluaisi. Terv asioista jotain tietävä sh. Eli turha on kritisoida eläkkeelle joutuneita/päässeitä.

Vierailija
73/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukehtukaa pullaan.

Lääkärit ovat ne vaikeudet nähneet ja myötävaikuttaneet siihen, että on eläkkeelle päästy. Et ikinä voi tietää mitä toinen ihminen käy lävitse.

Silloin, kun on sairas on se eläke tavoiteltava asia ja eläkkeelle, kun pääsee on se huojentavaa.

Vierailija
74/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tukehtukaa pullaan.

Hyvä, kun muistutit: se pulla...

Vierailija
75/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olen ollut kuntoutustuella. Eläkettä haettiin vuosi sitten, mutta sain vain vuoden lisää kunt. Tukea. Taas haetaan eläkettä.

En tiedä, onko eläke sitten pienempi kuin kunt. Tuki? (olin ennen sairastumista useamman vuoden töissä, viimeisessä työpaikassa yli 8v.)

Itse olisin kyllä ziljoona kertaa ennemmin terve ja palaisin työelämään tekemään ihan mitä tahansa kuin sairas. Että kateellisuutta en ymmärrä.

Vierailija
76/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Siis joo, miettikää terveet että miten mielissänne menette sinne töihin hakemaan rytmiä jne jos teillä on vaikka kova kuume ja/tai ripuli. Niin, kyllä toki mieluummin olisitte töissä, mutta kotona on sairaana parempi olla kuin töissä. Ja huom, siksi nimenomaan kova kuume, että toki esim jotkut kokee saavansa töistä apua vaikka lievään masennukseen, mutta jos koko ajan väsyttää ja ahdistaa ja itkettää tms niin ei se työ silloin edes kuntouta vaan kuormittaa.

Vierailija
77/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kukaan, siis ei kukaan halua itselleen mielenterveysongelmia. Olisi ihanaa jos pystyisi menemään normaalisti töihin ja vielä palautuisikin töistä eikä menisi illat ja viikonloput miettiessä miten selviytyy työpaikalle. Se joka ei ole kokenut masennusta eikä tiedä siitä, ei tiedä millaista se on jos ei vaan jaksa eikä pysty vaikka kuinka haluaisi. Terv asioista jotain tietävä sh. Eli turha on kritisoida eläkkeelle joutuneita/päässeitä.

Tuo on totta, mutta mielenkiintoisempaa on, missä kohtaa tulee se raja, ettei ebnää pysty. Ihminen pystyy olemaan äärimmäisen sitkeä ja keksimään selviytymiskeinoja, jos on pakko. Varsinkin, jos saa siihen oikeaa apua. Tuntuu, että joillain tämä raja on paljon matalammalla, kun heittää hanskat tiskiin ja jää sänkyyn makaamaan. On se niinkin, että jossain kohtaa todella käykin niin, ettei sieltä yksinkertaisesti enää pääse ylös. Toiset taas vääntää menemään yhden tunnin yöunilla ja henkisesti raunioina vuosikausia, koska eivät halua luovuttaa.

Vierailija
78/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä on kyllä niin hieno maa! Ei tarvitse tehdä mitään muuta kuin mennä sekaisin päästään ja ilmainen elatus loppuiäksi. Muualla suljettaisiin varmaan johonkin laitokseen homehtumaan tai kadulle.

Harmi vaan, että me lujempaa tekoa olevat saamme tehdä niska limassa töitä elättääksemme nämä epäonnistuneet yksilöt ja kuolemme ylityöllistettyinä tai saappaat jalassa samalla, kun nämä paistattavat päivää.

Suututtaa omasta puolesta tuollainen leijuminen, mutta ymmärrän onnen, kun vihdoin voittaa järjestelmän - muiden kustannuksella.

Vierailija
79/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

6 viikon sairaalahoito.Ketipinor resepti.Sitten Kelan postia Mt-ekäke.(Ikä 46 v).

Vierailija
80/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika samanlainen tilanne, erikoissairaanhoito loppui ja pitäisi kunnallissairaalaan hakeutua, määräaikaisilla eläkkeillä olen ollut ja työkokeilussa ja kuntoutuksessa joka keskeytyi. Toivon vielä kuntoutumista edes osa-aikatöihin mutta huonolta näyttää. Kun aamulla herään odotan vain iltaa että pääsisi nukkumaan ja kun menen nukkumaan toivon vain etten aamulla enää herää.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kaksi kolme kahdeksan