Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Minulle myönnettiin työkyvyttömyyyseläke!!! Millainen prosessi sinun eläkkeen myöntäminen oli?

17.04.2021 |

Ensimmäisen kerran jouduin psyykkisten ongelmien takia sairaslomalle vuonna 2015 sitä jatkui vuoden ja vuonna 2016 lähtien olen ollut kuntoutustuella. Olen ollut kahdesti työkokeilussa jotka on epäonnistuneet ahdistuksen ja epäluuloisten ajatusten takia. Psykiatrian erikoissairaanhoito päättyi keväällä 2020 jossa sanottin etten tule pääsemään työkyvyttömyyseläkkeelle, korkeintaan osatyökykyeläkkeelle. Haettiin vain jatkoa kuntoutustukeen mutta ei eläkettä. Hoito siirrettiin tuolloin kunnalliselle puolelle jossa olen ollut nyt psykiatrian puolen hoidossa siitä asti. Kunnalisen puolen hoitajani oli sitä mieltä että saatan hyvinkin päästä eläkkeelle. Sanoi vielä että olisi ihme jos en pääsisi. Viime viikon keksiviikkona oli lääkärin aika ja haettiin eläkettä. Hoitaja vielä tsemppasi ja sanoi että lääkäri joka minua haastattelee on erikoistunut lausuntojen tekemiseen. Oli erikoistuva lääkäri. Katsoi muistilistasta mitä pitää kysyä ja minulla oli suuret epäilyt että näinköhän onnistuu eläkkeelle pääsy. Lääkäri yhtyi hoitajan näkemykseen että työkyvytönhän minä olen. Sain maanantaina lääkärin kirjoittaman todistuksen kopion itselleni ja sitä lukiessa ajattelin, että on ihme jos sillä lausunnolla eläke lohkeaa.

Tänä aamuna viiden jälkeen tuli omapostiin vakuutusyhtiön kirje ja olin varma että ei voi olla hyvä uutinen kun hakemus jätetty vasta viikko sitten keksiviikkona ja käsittelyaika 3kk. Yllätys oli suuri kun päätös oli myönteinen. Siirryn työkyvyttömyyseläkkeelle kesäkuun alusta alkaen.

Ei enää ikinä tappelua työkkärin kanssa. Ei hakemus rumbaa ja hätäilyä niiden kanssa. Saan olla vain kunnes jään vanhuuseläkkeelle. Olo on kuin lottovoittajalla. Voisiko paremmin enää ollakkaan? Oletko sinä kenties eläkkellä? Millainen prosessi se sinulla oli että pääsit eläkkeelle?

Elämää kannattaa elää eikä valittaa joka asiasta

Kommentit (295)

Vierailija
21/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkaisevaa lukea.

Itsellä trauma- ja työuupumustausta, masennus, ahdistus, unettomuus, ptsreaktio, 10 vuotta olen saikulla ollut. Välillä fyysisiä sairauksia mm. syöpä. Välillä työttömänä välillä ammatillisessa kuntoutuksessa. Terapiat käyty eikä ne auttanut. Nyt käyn psykologilla mikä on turhauttavaa sillä tiedän että se ei minua auta.

Fyysiset sairaudet ja syöpähoidot ovat vieneet fyysisen kuntoni ja minusta ei enää ole töihin, hyvä että arjesta selviän. Pitäisi varmaan psykiatrin ja psykologini kanssa ottaa puheeksi eläkkeelle hakeutuminen. Nykyinen psykiatrini on loistava kirjoittamaan lausuntoja toisin kuin edellinen joka kahdella lauseella kirjoitti vain jotain todella mitäänsanomatonta. Jopa Kela viimeksi katsoi että ei suosittele ammatillista kuntoutusta kun olen  liian huonokuntoinen.

Jossain vaiheessa haaveilin palaavani pitämääni työhön edes osaaikaeläkkeellä mutta nyt tiedän että ei minusta ole siihen. Myös sairaudet ja vastoinkäymiset ja ihmisten kiusaaminen ovat muovanneet luonnettani, vihaan ihmisiä ja haluan haistattaa heille peet ja sehän ei asiakaspalveluammatissa sovi.

Kyllä tuolla eläkkeen saa. Kun kela torppaa niin menee läpi vakuutusyhtiössä. Ota puheeksi ja pyydä eläkelausunto. Ei ne sitä ilman pyyntöä tee. Sinun pitää ilmaista että et pysty tulemaan työkykyiseksi ja haluat lopullisen ratkaisun.

Vierailija
22/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo on miettiä helppoa puuhasteltavaa kun muut maksavat- odotellaanpa rahahanojen pienentämistä...38v jos jää vain eläkkeelle voi tulla hankalat ajat, ihan maailman talousbarometreja lukien tästä viitteitä.

Pelottais jos olisin ap!

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Rohkaisevaa lukea.

Itsellä trauma- ja työuupumustausta, masennus, ahdistus, unettomuus, ptsreaktio, 10 vuotta olen saikulla ollut. Välillä fyysisiä sairauksia mm. syöpä. Välillä työttömänä välillä ammatillisessa kuntoutuksessa. Terapiat käyty eikä ne auttanut. Nyt käyn psykologilla mikä on turhauttavaa sillä tiedän että se ei minua auta.

Fyysiset sairaudet ja syöpähoidot ovat vieneet fyysisen kuntoni ja minusta ei enää ole töihin, hyvä että arjesta selviän. Pitäisi varmaan psykiatrin ja psykologini kanssa ottaa puheeksi eläkkeelle hakeutuminen. Nykyinen psykiatrini on loistava kirjoittamaan lausuntoja toisin kuin edellinen joka kahdella lauseella kirjoitti vain jotain todella mitäänsanomatonta. Jopa Kela viimeksi katsoi että ei suosittele ammatillista kuntoutusta kun olen  liian huonokuntoinen.

Jossain vaiheessa haaveilin palaavani pitämääni työhön edes osaaikaeläkkeellä mutta nyt tiedän että ei minusta ole siihen. Myös sairaudet ja vastoinkäymiset ja ihmisten kiusaaminen ovat muovanneet luonnettani, vihaan ihmisiä ja haluan haistattaa heille peet ja sehän ei asiakaspalveluammatissa sovi.

Älä nyt sentään ihan kaikkia vihaa. On niitä ihan hyviäkin ihmisiä. Ota vaan puheeksi se eläköityminen; stressi vähenee kummasti.

Voimia.

Vierailija
24/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen tuo usein sairaalassakin ollut. Sairastuin jo melko nuorena, joten saan kansaneläkkeen+takuueläkkeen ja yhteensä nämä tekevät 836€/kk.Eihän tuo suuri ole, mutta tuo se turvaa. Asumistukea en saa, kun olen naimisissa ja mies maksaa asumisen pääosin.

Vierailija
25/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Helppo on miettiä helppoa puuhasteltavaa kun muut maksavat- odotellaanpa rahahanojen pienentämistä...38v jos jää vain eläkkeelle voi tulla hankalat ajat, ihan maailman talousbarometreja lukien tästä viitteitä.

Pelottais jos olisin ap!

Enemmän se sun housuissasi pelottaisi. Eläkkeet ovat suojatut lailla.

Vierailija
26/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Eläkerahastoilla ainakin menee kovaa kun kommunistikeskuspankkien tukipaketit paisuttaa yhtiöiden arvoja sit kurssit nousee ja ne sijoituksilla  tienaa hyvin. Mutta samalla verot nousee myös ja  köyhien olot pitäisi huonontua.

Vierailija
27/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulle tuli kuntoutustuki vuosikaudet kuin manulle illallinen. Toisella hakemuksella pysyvä työkyvyttömyyseläke.

Aika helppo homma.

Vierailija
28/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä yhtään ymmärrä mikä kohta tuossa on se syy iloon- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä

terv. kuusikymppinen parhaissa työvuosissaan

No se että on sentään rahallinen turva, vaikka pieni onkin. Minä olen syrjäytynyt, mutta ei ole sitä rahallistakaan turvaa.

Vierailija
29/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eläkerahastoilla ainakin menee kovaa kun kommunistikeskuspankkien tukipaketit paisuttaa yhtiöiden arvoja sit kurssit nousee ja ne sijoituksilla  tienaa hyvin. Mutta samalla verot nousee myös ja  köyhien olot pitäisi huonontua.

Kyllä. Samaan aikaan kun kansaneläkettä on leikattu ja jäädytetty ja takuueläke on laahannut paikallaan niin työeläkkeitä on korotettu joka vuosi.

Vierailija
30/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä en kyllä yhtään ymmärrä mikä kohta tuossa on se syy iloon- syrjäytyä normaalielämästä laskemaan pennosia eläkeläisen statuksella. Valaiskaa mua ihmeessä

No se että on sentään rahallinen turva, vaikka pieni onkin. Minä olen syrjäytynyt, mutta ei ole sitä rahallistakaan turvaa.

Ja mikä vika on syrjäytymisessä? Eläkkeen turvin olen päässyt muuttamaan kauas toksisista kpäistä ja se mahdollistaa myös sen että minun ei tarvitse olla tekemisissä kenenkään kanssa jos en tahdo. Ja yleensä en tahdo.

Vierailija
31/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vuosia kestänyt hyväksikäyttö suojelijan taholta lapsuudessa, joukkor###kaus nuorena, väkivaltaisia suhteita.

Se keneen piti voida luottaa tekikin pahaa. Kiintymyssuhdehäiriö. Aina kun yritin vähän päästä sisimpääni, joku pahantahtoinen "rakas" halusi sen tuhota. Kaappasi mieleni, kehoni, kotinikin.

Kela kirjoitti eläkkeen jottei tarvi kuntouttaa. Lääkinnällisen terapian hakemus tuli hylättynä. Joka ikinen päivä on takaumia kehossa ja mielessä. Traumat vie ilon ja keskittymiskyvyn.

AP kuulostaa terveeltä ja työkykyiseltä lällättelyineen. En ymmärrä aloitusta.

Vierailija
32/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Samaan aikaan kun kansaneläkettä on leikattu ja jäädytetty ja takuueläke on laahannut paikallaan niin työeläkkeitä on korotettu joka vuosi.

Muunnellun totuuden puhuminen on kuulijasta aina ikävää, vai onko niin, että sinä todella uskot kirjoittamaasi.

Vuonna 2020, eli viime vuonna takuueläkettä nauttiva eläkeläinen sai käteensä 50€:n korotuksen mikä vastaa noin 7% korotusta. Kansaneläke nousi 34€, mikä sekin vastaa noin 7% korotusta. Samaan aikaan työeläke nousi 1.2%.

Vuonna 2019 takuueläkettä nostettiin 9.25€.

Vuonna 2018 takuueläke nousi 15.01€.

Voimme siis todeta takuueläkkeen nousseen kolmessa vuodessa 74.26€. Mikä olisi mielestäsi riittävästi?

Tänä vuonna työeläkeindeksi oli 0.5%, kansaneläkeindeksi 0.4%.

Vierailija
33/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tein eläkehakemuksen pari kuukautta ennen sairaspäivärahan enimmäisajan täyttymistä ja myönteinen päätös tuli noin viikossa. Ajattelin että olisi ollut hankalampi prosessi koska olin syöpäsairauteni aikana ollut pystynyt jotenkuten ( kärsien tosin) olemaan töissä jo melkein 3 vuotta ja nyt hain eläkettä vaikka sairauteni ei ollut muuttunut pahemmaksi. Olisi pitänyt hakea jo aiemmin, ihanaa kun ei tarvitse oksennella joka päivä ja rahaakin tulee enemmän kuin työskennellessäni osa-aikaisena tuon kolme vuotta.

Vierailija
34/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mt ongelmainen on joka tapauksessa syrjäytynyt normaalielämästä aina, vaikka kävisikin töissä. Siksi töitä on vaikeaa edes saada ja jos saakin, siellä on vaikeaa pärjätä. Ei työnantajatkaan halua palkata henkilöä joka flippailee välillä, tai on vahvalla lääkityksellä.

Vierailija
35/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vuosia kestänyt hyväksikäyttö suojelijan taholta lapsuudessa, joukkor###kaus nuorena, väkivaltaisia suhteita.

Se keneen piti voida luottaa tekikin pahaa. Kiintymyssuhdehäiriö. Aina kun yritin vähän päästä sisimpääni, joku pahantahtoinen "rakas" halusi sen tuhota. Kaappasi mieleni, kehoni, kotinikin.

Kela kirjoitti eläkkeen jottei tarvi kuntouttaa. Lääkinnällisen terapian hakemus tuli hylättynä. Joka ikinen päivä on takaumia kehossa ja mielessä. Traumat vie ilon ja keskittymiskyvyn.

AP kuulostaa terveeltä ja työkykyiseltä lällättelyineen. En ymmärrä aloitusta.

Kannattaa se vastaaminenkin jättää, jos ei aloitusta ymmärrä.

Vierailija
36/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onnea!

Työkyvyttömyyseläke hieno juttu, mutta kannattaa, mikäli joskus satut saamaan ns. ylimääräistä rahaa (esim.perinnön kautta tms), visusti piilottaa sellainen tieto, jos sulla Kela -kortissasi 112 -diagnoosi ja omistat yhtään enempää, kuin sallitun määrän, hankkivat sut edunvalvontaan.

Muutoin onnea vapaudestasi, oravanpyöräorjuus työ"elämässä" tai toimeentulotukiköyhyys eivät kiinnostaisi itseänikään.

Vierailija
37/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämä ei ole sellainen asia josta pitäisi hehkuttaa.

Vierailija
38/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helppo. Sairaalasta autettiin saamaan se ja Kela antoi heti myönteisen päätöksen. Olin 23-vuotias, kun jouduin eläkkeelle.

Vierailija
39/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pari vuotta kesti prosessi, mutta nyt olen onnellisena eläkkeellä. Työssä oleminen tai koulujen käyminen ei vaan kiinnostuanut, joten nykytilanne on idaalinen.

Vierailija
40/295 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Neljäs vuosi prosessia menossa, välissä yrittänyt töihin, mutta siitä ei tullut mitään.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kolme kolme kaksi