AstraZeneca -rokotetuille kysymys
Uskallatko ottaa kakkospiikiksi Pfizeria tai Modernaa vai jääkö väliin? Perustelut?
Itse olen saanut ensimmäisen annoksen AstraZenecaa ja asiasta ristiriitainen olo. Toisen piikin aika on toukokuun alussa ja vielä en ole varma uskallanko mennä vai perunko ajan... Teen tietysti täysin oman päätökseni, mutta olisi mielenkiintoista kuulla muiden samassa tilanteessa olevien mielipiteitä ja fiiliksiä.
Kommentit (250)
Eilen sain Modernan tehosterokotteena. Käsi tosi kipeä ja yöllä oli kipeä olo, aamulla vähän lämpöä ja vatsa kipeä. Nyt ihan ok olo. Astrasta sain aika samanlaisia oireita ja lisäksi kauhean päänsäryn. Nyt ei ole päätä onneksi särkenyt.
Mitäpä jos laittaisi iltapv.lehdille pyynnön, että tekisivät jutun 130 000 väliinputoajasta, jonka tilanteeseen THL ei osaa sanoa mitään järkevää?
On vähäpätöisemmistäkin asioista juttuja tehty.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota toista piikkiä Astraa tai mitään muutakaan rokotetta. Saksan ja Ranskan lääkärit ovat päätyneet sellaiseen hypoteesiin, että toinen piikki altistaa verenhyytymisongelmille ensimmäistä enemmän. Olkoonkin, että se on hypoteesi, mutta luotan enemmän lääkäreihin, kuin omaan arvostelukykyyni. En myöskään lähde koekaniiniksi mitään koktaileja kokeilemaan. Mulle on tullut tavallisesta käsikauppalääkkeestä verenpurkaumia, kun flunssassa otin, enkä tiedä onko se osoitus siitä, että mulla on taipumusta tuollaisiin reaktioihin ja luulen, että mitään vastausta en tule kysymykseeni saamaan, tai sitä on turha edes kysellä. Joten en ole ottamassa enää mitään rokotuksia. Lisäksi mulla on hypokondria, joka oireilee masennuksen kanssa ja mun täytyy arvioida myös rokotteen vaikutukset mielenterveyteen. Voin helposti joutua osastolle ja se ei ole toivottavaa.
Verenpurkautuma eli mustelma ei ole veritulppa, joka on punasolujen yhteenhyytyminen klimpiksi, joka tukkii verisuonen. Suurin osa kipulääkkeistä tekee verestä juoksevampaa ja siten myös mustelmia tulee herkemmin ja suurempina kuin ilman kipulääkitystä.
Ennemmin kannattaisi pohtia sitä, että käyttääkö hormonivalmisteita esimerkiksi ehkäisyyn tai vaihdevuosivaivoihin. Apteekin käsikauppalääkkeinä myytävät vaihdevuosivaivoihin tarkoitetut emätinpuikot voivat myös aiheuttaa veritulppia ihan lääketehtaan oman mainoksen alareunassa olevan tekstin mukaan.
Muuten aivoveritulppia ehkäistään ihan ”lastenaspiriinilla”.
Mutta tässä rokotereaktiossa tapahtuu ensin se " veren oheneminen", jonka seurauksena voi tulla mustelmia tai verenpurkaumia, tulppa tulee sen jälkeen, kun elimistö alkaa korjaamaan tätä oiretta. Mulla tuli petekkioita koko ihoon eli ne eivät olleet vain pientä mustelmataipumusta, vaan selkeä ja voimakas reaktio.
Petekkia ei liity mitenkään rokotukseen. Petekkioiden tarkkaa syntymekanismia ei tunneta mutta jossain todetaan niitä tulevan reumaan taipuvaiselle kovasti ponnistellessa.
THL mainitsee petekiat AstraZeneca-rokotuksen yhteydessä, mutta jos luulet tietäväsi paremmin, niin ei kai siinä mitään.
Vierailija kirjoitti:
Mitäpä jos laittaisi iltapv.lehdille pyynnön, että tekisivät jutun 130 000 väliinputoajasta, jonka tilanteeseen THL ei osaa sanoa mitään järkevää?
Hemmetin hyvä idea! Jospa joku edes kiinnostuisi kokoamaan jotain tietoa asiasta. Tuntuu ettei ketään edes kiinnosta. Täällä palstoilla joudumme tietoa ja kokemuksia hakemaan.
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Miten ihmeessä THL on voinut tehdä päätöksen riistiinrokottamisesta, kun aiheesta ei ole vielä mitään tutkimustuloksia. Käynnissä on kokeita, joissa ihmisiin pistetään kahta eri rokotetta. Suomessa et saa tästä ihmiskokeesta edes mitään korvauksia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin se nyt täytyy ajatella että tämä yksi piikki suojaa tarpeeksi ja miksei suojaisi?
Ainakin oma elimistöni iski niin rajusti vastaan että toinen piikki saa jäädä.
En myöskään uskalla mitään sekoitetta ottaa, ja sekoitehan sekin olisi jos saisin 2 muuta piikkiä.
Että näillä mennään.Kyllä toi AstraZeneca on tehokas rokote, itekin sain pahat oireet siitä. Mutta veritulppajutun vuoksi en uskalla ottaa sitä enää näillä näkymin. Nyt olisin saamassa Pfizerin ja mulle on sekä kollegat että läheiset sanoneet, että ilman muuta pitää ottaa, mutta itseäni vähän pelottaa tämä kahden rokotteen yhdistelmä. Googlasin asiasta ja ainakin vapaaehtoisia tähän kokeiluun tuntu olevan.
Minkälaista oireita teille AZ.lla rokotetuilla on tullut?
"Minkälaista oireita teille AZ.lla rokotetuilla on tullut?"
Sain AZ-rokotteen siinä kuukaisi sitten. En juuri itse huomannut mitään mutta huvinpäiten tehty kuumeen mittaus antoi seuraavana päivänä 36.5C eli siinä puolisen C-astetta tavallista enemmän. Jätin sen ja seuraavan päivän kävelylenkit väliin ja kevnsin loppuviikkoisia...
Viikko rokotuksen jälkeen vaimo hiukan ihmetteli, kun olin tuonut neljännen jättipussin banaaneja, vaikka ne ei olleet sen kummemmin tarjouksessa... No on banskut aina itselle maistuneet ja varsinkin aikanaan salitreenivillityksen aikana aika tavallakin. Ei nyt kuitenkaan ihan viime aikoina...
Eräänä iltana vaimo alkoi ihmettelemään, kun TV:ssa oli menossa neljäs jakso "Avara Luonto" -sarjaa. Kestotallennuksessa kun olivat jääneet talteen. Jostain suyystä varsinkin apinajaksot alkoi tuntumaan tosi mielenkiintoisille. Kuin olisi vanhoja sukulaisia kaitafilmeiltä katsellut...
Vasta luin, että AZ-rokotteen juuressa olisi aiokanaan kehitysvaiheessa käytety simpanssin DNA:a? Voisikohan sillä olla jotain tekemistä edellisten oireiden kanssa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En ota toista piikkiä Astraa tai mitään muutakaan rokotetta. Saksan ja Ranskan lääkärit ovat päätyneet sellaiseen hypoteesiin, että toinen piikki altistaa verenhyytymisongelmille ensimmäistä enemmän. Olkoonkin, että se on hypoteesi, mutta luotan enemmän lääkäreihin, kuin omaan arvostelukykyyni. En myöskään lähde koekaniiniksi mitään koktaileja kokeilemaan. Mulle on tullut tavallisesta käsikauppalääkkeestä verenpurkaumia, kun flunssassa otin, enkä tiedä onko se osoitus siitä, että mulla on taipumusta tuollaisiin reaktioihin ja luulen, että mitään vastausta en tule kysymykseeni saamaan, tai sitä on turha edes kysellä. Joten en ole ottamassa enää mitään rokotuksia. Lisäksi mulla on hypokondria, joka oireilee masennuksen kanssa ja mun täytyy arvioida myös rokotteen vaikutukset mielenterveyteen. Voin helposti joutua osastolle ja se ei ole toivottavaa.
Verenpurkautuma eli mustelma ei ole veritulppa, joka on punasolujen yhteenhyytyminen klimpiksi, joka tukkii verisuonen. Suurin osa kipulääkkeistä tekee verestä juoksevampaa ja siten myös mustelmia tulee herkemmin ja suurempina kuin ilman kipulääkitystä.
Ennemmin kannattaisi pohtia sitä, että käyttääkö hormonivalmisteita esimerkiksi ehkäisyyn tai vaihdevuosivaivoihin. Apteekin käsikauppalääkkeinä myytävät vaihdevuosivaivoihin tarkoitetut emätinpuikot voivat myös aiheuttaa veritulppia ihan lääketehtaan oman mainoksen alareunassa olevan tekstin mukaan.
Muuten aivoveritulppia ehkäistään ihan ”lastenaspiriinilla”.
Mutta tässä rokotereaktiossa tapahtuu ensin se " veren oheneminen", jonka seurauksena voi tulla mustelmia tai verenpurkaumia, tulppa tulee sen jälkeen, kun elimistö alkaa korjaamaan tätä oiretta. Mulla tuli petekkioita koko ihoon eli ne eivät olleet vain pientä mustelmataipumusta, vaan selkeä ja voimakas reaktio.
Petekkia ei liity mitenkään rokotukseen. Petekkioiden tarkkaa syntymekanismia ei tunneta mutta jossain todetaan niitä tulevan reumaan taipuvaiselle kovasti ponnistellessa.
THL mainitsee petekiat AstraZeneca-rokotuksen yhteydessä, mutta jos luulet tietäväsi paremmin, niin ei kai siinä mitään.
Tässä on ongelmana nyt se, että kaikki eivät ymmärrä että rokotereaktiossa tapahtuu ensin " veren oheneminen" ( seurauksena voi olla mustelmia tai verenpurkaumia) ja sen jälkeen tulee hyytymisreaktio joka aiheuttaa tulpan.
Laitan viestin vielä tällä viikolla Iltiksiin.
Laittakaahan te muutkin mille tahansa tahoille, jotka voisivat nostaa asiaa esiin.
t. 143
Googlasin aiheesta eri hakusanoin, mutta mitään tietoa ei löydy. Samat artikkelit, mitkä ovat olleet jo viikkokausia ja THL ei kerro mitään näistä yhdistelmärokotteista. Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että jätän toisen rokotteen ottamatta, kun asiantuntijatkaan eivät uskalla mitään sanoa, eikä aihe ketään kiinnosta. Vaikka tutkittua tietoa ei olekaan, niin jotain keskustelua aiheesta toivoisin kuitenkin, jotta saisin eri näkökulmia voidakseni tehdä päätöksen. Asia on suurin piirtein vaiettu kuoliaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Oikeasti, mitä nämänä jutut täällä on.
"Astra on ihan paras!" 😅 Tämä haiskahtaa nyt siltä, että Astra Zeneca ei mene enää kaupaksi ja ihmisten mielipiteisiin vaikutetaan nyt eri paikoissa.
Vai olisiko toisinpäin, ihmiset ovat uskoneet uutisotsikoita Astrasta (niitä negatiivisia) ja tyhmemmät lietsonneet itseensä vaikka mitä epäluuloja, siksi ei mene kaupaksi noille ihmisille, joiden mielipiteisiin riittää tarpeeksi raflaavat uutisotsikot.
Vierailija kirjoitti:
Googlasin aiheesta eri hakusanoin, mutta mitään tietoa ei löydy. Samat artikkelit, mitkä ovat olleet jo viikkokausia ja THL ei kerro mitään näistä yhdistelmärokotteista. Pikkuhiljaa alkaa tuntua siltä, että jätän toisen rokotteen ottamatta, kun asiantuntijatkaan eivät uskalla mitään sanoa, eikä aihe ketään kiinnosta. Vaikka tutkittua tietoa ei olekaan, niin jotain keskustelua aiheesta toivoisin kuitenkin, jotta saisin eri näkökulmia voidakseni tehdä päätöksen. Asia on suurin piirtein vaiettu kuoliaaksi.
Tämä on totta, minäkin yritin goolglata ja pihahdustakaan en löytänyt. Olisi reilua kertoa esim. Saksasta kokemuksia, joissa käsittääkseni ollaan jo rokotettu 2. eri rokotteella ihmisiä. Ja jopa ihan thl:n sivuilla arvioita siitä, että kuinka hyvä suoja on odotettavissa jos 1. rokote on AZ ja 2. rokote joku muu.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tämä! Miten ihmeessä THL on voinut tehdä päätöksen riistiinrokottamisesta, kun aiheesta ei ole vielä mitään tutkimustuloksia. Käynnissä on kokeita, joissa ihmisiin pistetään kahta eri rokotetta. Suomessa et saa tästä ihmiskokeesta edes mitään korvauksia.
Kannatetaan, täällä yksi, jolle tuli tuo tieto jo, että toukokuun lopussa 2. annos tulee sitten jotain muuta. Kurjaa tässä se, että taidetaan melkein kaikki tällaiset olla vielä sitä 1. riskiryhmää, jota Astralla rokotettiin, silloin kun sitä annettiin vain alle 60v. Meille 1. riskiryhmäläisille kun olisi aika tärkeääkin saada hyvä suoja.
Aluksi puhuttiin, että on tärkeää ottaa tehosterokote samalla rokotteella, että teho olisi mahdollisimman hyvä. Eikö se nyt enää pidäkään paikkaansa? Kun nyt kerran pistetään vain yksi tehoste eri aineella. Olen tässä siis koekaniini sekä sen osalta, että mitä yhteisvaikutuksia rokotteilla on, että sen osalta, että riittäkö yksi rokote muka kuitenkin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa kyllä aikaa kaukaa haetulta, että kahdella eri rokotteella jotka on valmistettu samaa virusta vastaa olisi jotain yhteisvaikutuksia.
Tästä syystä esim. TBE-rokote eli "punkkirokote" , eli kahta eri rokotusta ei voi saada tietyn suoja ajan sisällä.
Vierailija kirjoitti:
Laittakaahan te muutkin mille tahansa tahoille, jotka voisivat nostaa asiaa esiin.
t. 143
Kaunis ajatus, mutta en usko että se johtaa mihinkään. Nuo toimittajat kaikki ovat käsi ojossa odottamassa omaa Mrna-rokotettaan, ei niitä kiinnosta Astralla rokotetut riskiryhmäläiset ja hoitajat. Jos kiinnostaisi, juttuun olisi jo tartuttu antaumuksella.
Ensin Oxfordin AstraZenecasta piti tulla suomalaisten"kansanrokote". Sitten hups, veritulppia, joihin nuoret naiset kaatui. Päätettiin ottaa sittenkin Pfizer &Biontechin Comirnaty kansarokotteeksi.. Kiellettiin Astra yli 70-vuotiailta. Sitten kiellettiin alle 65-vuotiailta. Sitten lopetettiin koko rokotteen tilaaminen.
Noi pölhökustaa "asiantuntijat" eivät todellakaan tiedä yhtään mitään mitä ovat tekemässä. Siksi tämä aihe on nyt vaiettu kuoliaaksi.
Sorry hupsista 130 000 ihmistä hihii. Tää on niiden viesti.
Vierailija kirjoitti:
Aluksi puhuttiin, että on tärkeää ottaa tehosterokote samalla rokotteella, että teho olisi mahdollisimman hyvä. Eikö se nyt enää pidäkään paikkaansa? Kun nyt kerran pistetään vain yksi tehoste eri aineella. Olen tässä siis koekaniini sekä sen osalta, että mitä yhteisvaikutuksia rokotteilla on, että sen osalta, että riittäkö yksi rokote muka kuitenkin.
Thl ilmeisesti taas pitämässä tiedotustilaisuutta koronarokotuksista. Sinne laittamaan kaikki kysymyksiä! Ylen sivuilta: "Tiedoksi vielä, että Terveyden ja hyvinvoinnin laitos THL järjestää kansalaisille avoimen yleisötilaisuuden koronarokotuksista ensi viikon tiistaina 11.5. kello 17.30. Verkossa järjestettävässä tilaisuudessa THL:n asiantuntijat vastaavat yleisön ennakkoon lähettämiin kysymyksiin."
Kysymykset voi laittaa tuolta: https://thl.fi/fi/ajankohtaista/tapahtumat/tapahtumakalenteri/-/event/7…
Vierailija kirjoitti:
t. 143
Tällaisia juttuja ne vaan julkaisee "”Hyvin tehokas!”– mainio uutinen koronarokotteen saajille"
"Kaksi annosta Pfizerin ja Biontechin Comirnaty-rokotetta näyttää antavan jopa 95 prosentin suojan koronan varalta."
Ei sanallakaan mainintaa meistä astralla rokotetuista. Ei mitään puhetta siitä, minkä suojan saa, jos ensimmäinen annos Astraa ja toinen annos Comirnatya.
"Ensimmäisen rokoteannoksen jälkeen suoja koronaan sairastumista vastaan on 58-prosenttinen"
Olisi mielenkiintoista tietää, että onko minulla (joka olen saanut molemmat eri valmistajan rokotteet kertaalleen) nyt tuo 58% vai 95% suoja? :D
Pfizerissä on näitä halvaantumistapauksia jo aika paljon. Surullista katsottavaa youtubesta, kun jalat halvaantuneena rokotuksen jälkeen.
Ehkäisypillerien veritulppariski on monisatakertainen Astra Zenecan rokotteeseen verrattuna. Syökö joku niitä?
Sama täällä.