Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Mitä vierasta kieltä olet PUHUNUT eniten viimeisten viime vuoden aikana?

Vierailija
16.04.2021 |

Nyt ei tarkoiteta kirjoittamista tai opiskelua ilman puhumista. Millaisissa tilanteissa olet puhunut tuota kieltä?

Kommentit (67)

Vierailija
41/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia ylivoimaisesti eniten, lähinnä töissä, mutta myös vapaa-ajalla.

Vierailija
42/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia. Perheenjäseniä ja ystäviä ympäri maailmaa joten heidän kanssaan tulee puhuttua ja kirjoitettua päivittäin. Aiemmin myös töissä v 1994 lähtien, nyt en ole enää työelämässä. 

Lapsenlapsen kanssa myös tapaillaan espanjaa, 3v opettaa minulle:D On hänen 3. kielensä. 

Elän suomenruotsalaisessa ympäristössä mutta en käytä ruotsin kieltä kuin pakon edessä. 

Saksaa en ole tarvinnut töiden lopettamisen jälkeen muuten kuin tv:tä seuratessa. Italiaa luen nyt päivittäin kun selaan talojen myynti-ilmoituksia, ymmärrän hyvin mutta en juurikaan puhu.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää naisystävän kanssa, tosin suurimmaksi osaksi puhutaan suomea.

Vierailija
44/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia töissä päivittäin. Ruotsalaisten ja saksalaisten yhteistyökumppanien kanssa jubailtu alkuun ruotsiksi/saksaksi ennen kuin menty itse työasiaan, joka käsitellään englanniksi. En puhu ruotsia tai saksaa niin hyvin, että kykenisin työasioita hoitamaan. Muunmaalaisten yhteistyökumppanien kanssa pelkästään englantia.

Englantia myös lapsen päiväkodissa, joidenkin naapurien kanssa ja ravintoloissa. Helsingissä yllättävän monessa ravintolassa joutuu nykyisin asioimaan englanniksi. Pidän sitä vähän surullisena monokulttuurisuutena.

Vierailija
45/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Englantia töissä päivittäin. Ruotsalaisten ja saksalaisten yhteistyökumppanien kanssa jubailtu alkuun ruotsiksi/saksaksi ennen kuin menty itse työasiaan, joka käsitellään englanniksi. En puhu ruotsia tai saksaa niin hyvin, että kykenisin työasioita hoitamaan. Muunmaalaisten yhteistyökumppanien kanssa pelkästään englantia.

Englantia myös lapsen päiväkodissa, joidenkin naapurien kanssa ja ravintoloissa. Helsingissä yllättävän monessa ravintolassa joutuu nykyisin asioimaan englanniksi. Pidän sitä vähän surullisena monokulttuurisuutena.

Kerro muutama tällainen ravintola. En ole asunut Helsingissä 15 vuoteen.

Vierailija
46/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jeg snakker norsk. Rakastan norjan kieltä ja Norjaa ylipäätään. Täällä Sisä-Suomessa ymmärrettävästi ei norjaa tartte missään, joten puhun sitä kotona teineilleni. Eivät tykkää.

Vierailija
47/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Enkkua joutuu puhumaan usein ulkomaalaisten kanssa ja turistien .

Vierailija
48/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ohuella langalla YLE Areena TV sarja voi oppia ruotsia . Ja rouvat ryöstäjinä sarjassa.

Vierailija
49/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti, ranska ja saksa.

Vierailija
50/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsia eniten, asiakkaille. Englantia toiseksi eniten, asiakkaille ja niille työkavereille, jotka eivät osaa suomea.

Vierailija
51/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Arabia ja farsi.

Vierailija
52/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia, kun olen puhunut ulkomaalaisten ystävien kanssa puhelimessa.

Vierailija
53/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Suomen lisäksi eniten olen puhunut ruotsia, mutta sehän ei ole vieras kieli.

Eli englantia. Osaan myös lukea ranskaa ja viroa sekä ymmärrän auttavasti espanjankielistä tekstiä, mutta en puhu mitään näistä kielistä.

Tarkoitit varmaan että ruotsi ei ole vieras sinulle. Minulle ruotsi on vieras kieli: olen kieli-identiteetiltäni suomen- ja englanninkielinen. Valtion kielipolitiikka ei sanele pääni sisälle mikä kieli on "oma" ja mikä vieras. Minä päätän sen itse.

Vierailija
54/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englanti

Arabia

Saksa

Vierailija
55/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Venäjää ja englantia. Lisäksi saksaksi, ruotsiksi ja puolaksi tulee luettua ja kirjoitettua melko säännöllisesti.

Vierailija
56/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Latvia 

Liettua 

Englanti

Venäjä

Vierailija
57/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

En oo varma, joko englantia tai venäjää. Molempia töissä.

Vierailija
58/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Saksaa viimeiset 10v.

Vierailija
59/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Englantia ja italiaa ystävien kanssa ja matkoilla.

Ranskaksi auttanut turisteja stadissa. Tosi iloisia ovat olleet avusta äidinkielellään.

Vierailija
60/67 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Viime vuoden aikana olen puhunut varmaan enemmän englantia kuin suomea. Teen etätöitä pelkästään englanniksi ja asun yksin, kontaktit kun on minimissä niin tulee vähemmän tilaisuuksia käyttää suomea.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi neljä kolme