Mitä vierasta kieltä olet PUHUNUT eniten viimeisten viime vuoden aikana?
Nyt ei tarkoiteta kirjoittamista tai opiskelua ilman puhumista. Millaisissa tilanteissa olet puhunut tuota kieltä?
Kommentit (67)
Englantia viikottain, perhepiirissäni. Vähän myös viroa ja venäjää ennen koronaa, kun näissä maissa kävin.
Englantia tuttujen kanssa, jotka ovat kotoisin muualta. Välillä kavereiden kesken tulee puhuttua englantia, joka perustuu paljon kuuluisiin sitaatteihin tai brittiaksentilla leikkimiseen. Ei siis mitään järkevää keskustelua.
En ole puhunut viimeisen vuoden aikana mitään vierasta kieltä koska en ole matkustellut muualla kuin Virossa. Siellä riitti suomen kieli. Elämäni aikana olen puhunut ruotsia vain yhden kerran.
Englantia. Opinnoissa on täytynyt pitää esitelmiä, osallistua seminaareihin jne.
Englantia ja jonkin verran myös ruotsia. Ruotsia vain töissä.
Pelkästään englantia. En kertaakaan ruotsia. Vaikka siis asun monen palstalaisen umpihurrina kaupunkina pitämässä Vaasassa.
Englantia käytännössä lähes päivittäin töissä. Ruotsia puhuin jokin aika sitten (aika ontuvasti), kun neuvoin vanhaa rouvaa kadulla. Saksaa olen puhunut viimeksi varmaan pari vuotta sitten, mutta lukenut toki sitäkin viimeksi tänään.
Kun olin vielä töissä, olisin vastannut englanti ja saksa. Nyt työttömänä yllättäen ruotsi ja saksa. Lasken ruotsin vieraaksi kieleksi koska se ei ole äidinkieleni.
Ruotsi työkieli, englanti kotikieli
Puhuin englantia vuosi sitten, kun feissari tuli puhumaan englanniksi. Sitä edeltävä kokemus kahden vuoden takaa, kun joku tuntematon tuli puhumaan englantia.
Englantia oon tainnut kerran puhua kun neuvoin jollekin ulkomaiselle parkkimaksuista.
Suomen lisäksi eniten olen puhunut ruotsia, mutta sehän ei ole vieras kieli.
Eli englantia. Osaan myös lukea ranskaa ja viroa sekä ymmärrän auttavasti espanjankielistä tekstiä, mutta en puhu mitään näistä kielistä.
Englantia. Olen asunnut Englannissa jo yli 10 vuotta ja tällä hetkellä englanti sujuu jopa sujuvammin kuin suomen kieli.
Englantia poikaystäväni kanssa.