Kertokaas mulle parhaan pottumuusin salanne? Teen tänään
Osaan kyllä tehdä perunamuussia ihan ite, mutta kiinnostaisi silti miten muut sen tekevät.
Kommentit (31)
Keitän pehmeiksi pilkotut perunat ja aivan pieniksi silputun sipulin. Kaadan veden pois ja muusaan perunat survimella. Lisään n. 50g voita ja maitoa pikkuhiljaa ja samalla survon. Lopuksi suolaa.
Keitä jauhoiset perunat hieman ylikypsiksi, lämmitä maito mikrossa, vatkaa perunat kunnolla sähkövatkaimella ja lisää sitten vähän kerrallaan, lopuksi reilusti voita ja suolaa. Muusi saa olla kuohkeaa - se on niin hyvää että sitä vois syödä pelkälteen NAM!
Tärkeintä on oikea peruna. Ehdottomasti paras on puikula.
Peruna itsessään on niin neutraalin makuista, että olen huomannut myös suolan laadun merkittäväksi seikaksi. Kerran erehdyin laittamaan jotain mineraalisuolaa, hyi kamala. Se maistui todella ikävästi läpi. Eli merisuolaa ja oikeaa voita, ei missään nimessä mitään margariineja.
Ruokasivuilla törmäsin joskus vinkkiin laittaa yksi kananmuna muusiin. Kokeillut ja täytyy todeta, etten huomaa eroa. Muussaan käsipelin lämmitetyn maidon ja rasvan kera. Joskus olen kokeillut sekoittaa joukkoon silputtua pinaattia vaihtelun vuoksi.
Mä tykkään laittaa sekaan jotain vahvemman makuista juuresta, kuten palsternakkaa
Vierailija kirjoitti:
Keitän paloitellut perunat ylikypsiksi, kaadan keitinveden pois, muussaan perunoita vähän sähkövatkaimella (ei vielä käynnissä tässä vaiheessa), lisään sulatettua voita ja annan hetken imeytyä, käynnistän vatkaimen, soseutan perunat ja alan vähitellen lisätä kiehuvan kuumaa maitoa, valmiiseen muusiin suolaa.
Minun äiti neuvonut ettei perunoita saa keittää edes ihan kypsiksi kun tekee muusia.
Olen aina noudattanut tätä neuvoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Keitän paloitellut perunat ylikypsiksi, kaadan keitinveden pois, muussaan perunoita vähän sähkövatkaimella (ei vielä käynnissä tässä vaiheessa), lisään sulatettua voita ja annan hetken imeytyä, käynnistän vatkaimen, soseutan perunat ja alan vähitellen lisätä kiehuvan kuumaa maitoa, valmiiseen muusiin suolaa.
Minun äiti neuvonut ettei perunoita saa keittää edes ihan kypsiksi kun tekee muusia.
Pahin moka muusin valmistuksessa.
Kiloon perunoita 250g voita ja 3tl suolaa, täysmaitoa niin paljon miten parhaaksi näkee
Ensin laitan valkosipulinkynsiä uuniin 40 minuutiksi ja sitten keitän paloitellut perunat ylikypsiksi. Vesi pois, lämmin maito ja voi sekaan ja lopuksi puristan uunissa paistetut valkosipulit muussin sekaan. Oi että kun on hyvää.
Uuniperunoista tulee vielä parempaa muussia.
Koskenlaskijaa joukkoon.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onko tälle jotain perustetta?
Vierailija kirjoitti:
Uuniperunoista tulee vielä parempaa muussia.
Koskenlaskijaa joukkoon.
Hyi, koskenlaskijan maku ei kyllä kuulu perunamuusiin minun mielestä.
Teen Mummon muusi-jauheesta. Parasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka peruna ei ole hyvää missään muodossa. Ja on jopa myrkyllistä.
Kumpi on oikein???>> Perunat keitetään ylikypsiksi, vai jätetään inan alikypsiksi.
Tämän haluan tietää ennen kuin laitan potut kiehumaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Raaka peruna ei ole hyvää missään muodossa. Ja on jopa myrkyllistä.
No ei ne raakoja ole, vaan sellasia al dentejä. Enemmänhän niissä vitamiinia ainakin on tallella kuin ylikypsennetyissä.
Raaka peruna nyt ei ole myrkyllistä. Väärä tieto!
Vierailija kirjoitti:
Teen Mummon muusi-jauheesta. Parasta.
Se on minunkin yleisin muusi, ja ehdottomasti paras valmismuuseista.
Muttä tänään aattelin tehdä oikein alusta asti itse. Ostin oikein jauhoperunoitakin sitä varten.
Hyvin usein olen käyttänyt mitä perunaa sattuu, ja on usein ollutkin sitten liisterimäistä, ei kuohkeaa.
ap
Haet pussin perunamuusijauhetta Lidlistä.
Ne mummon muusit on tapettiliisteriksi sopivaa, Lidlin on ihan oikeesti hyvää.
Ja jos yksin syö niin toi on vaivaton keino.