Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?

Vierailija
16.04.2021 |

Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?

https://www.hs.fi/mielipide/art-2000007921237.html

Kommentit (842)

Vierailija
721/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Turha alapeukuttaa, tämä on fakta. Jos ihminen ei itse ole valmis kuntouttamaan itseään, niin miksi yhteiskunnan pitää hänelle maksaa. Kuitenkin lihavuus itse aiheutettu, syystä viis.

Läskivero jees. ETENKIN NIILLE JOTKA OVAT SAIRAALLOISEN LIHAVIA.

" yhteiskunnan pitää hänelle maksaa" mitä maksaa? Terveydenhuolto, eläke, mikä? Samaan ryhmään kuuluvat tupakoitsijat, alkoholin juojat, suolsn syöjät, kovan rasvan syöjät...tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin.

Yhteiskunta maksaa hänen esim hänen polvileikkaukset, kun ei kestä painoa. Laihduttaminen parantaisi asian ilman leikkausta. Pitkät sairauslomat. Koronan vuoksikin ylipainoiset pidempään tehohoidossa jne. Oletko itse pahasti Ylipainoinen?

Itse olen lievästi ja silti hyväksyisin läskiveron.

Samanlaiset verot pitäisi sitten laittaa myös muille , joilla huonot elämäntavat.

Kannatan. Aloitetaan läskiverosta.

Vierailija
722/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Miksi normaalipainoisiltakin leikataan polvia, lonkkia ja selkiä? Normaalipainoisella johtuu muusta ja lihavalla painosta?

Toisilla johtuu polvia kuluttavasta työstä, toisilla lihavuudesta. Ja toisilla molemmista.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
723/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Miksi normaalipainoisiltakin leikataan polvia, lonkkia ja selkiä? Normaalipainoisella johtuu muusta ja lihavalla painosta?

Toisilla johtuu polvia kuluttavasta työstä, toisilla lihavuudesta. Ja toisilla molemmista.

Eikö silloin tulisi työnantajan maksaa polvileikkaus? 

Vierailija
724/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tehokas menetelmä laihduttamisen onnistumiseen yhteiskunnan ohjauksessa löytyy Stephen Kingin novellista "Me lopettajat". Novelli löytyy kokoelmasta "Yön äänet". Tuossa novellissa kuvataan tosin menetelmää tupakanpolton lopettamiseksi, mutta se sopii myös painonhallintaan.

Vierailija
725/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Iso puntari karkkihyllyn eteen ja suuri näyttö mikä myös ääneen kertoo painon.

Painoindeksi olisi parempi mittari. On hieman eri asia, onko satakiloinen henkilö 150 vai 200cm pitkä.

Vierailija
726/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Läskeille Läskivero!

Hyvä idea ja samalla voidaan laskea normaalipainosten ihmisten tuloveroa. Ranskassa lihavilta voi jäädä myös työpaikka saamatta, mutta siellä suurin osa ihmisistä on normaalipainoisia. Läskejä ei siellä hyvällä katsota.

Vierailija
727/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Painoindeksi olisi parempi mittari. On hieman eri asia, onko satakiloinen henkilö 150 vai 200cm pitkä.

Mutta se puntari vaan kertoo painon ääneen eli tarkoitus että läskit ei kehtais karkkihyllylle mennä. Kyllähän ne muut karkinostajat näkee onko se satakiloinen kehonrakentaja vai 150cm läski.

Vierailija
728/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei ole. Painoindeksin mukaan koko suomen jääkiekkomaajoukkue on ylipainoisia. Vyötärönympärys ja kehonkoostumus on ainut oikea mittari.

Vierailija
729/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minua ihmetyttää nyt tämä. Miten voi olla niin vaikea myöntää, että Minä Itse Olen Syönyt Itseni Lihavaksi. Olen vastuussa omasta lihavuudestani, enkä voi syyttää sitä ketään tai mitään muuta kuin itseäni. En Dna.ta, koska jokaisella muullakin suomalaisella on lihavuusgeenit. En voi rehellisesti sanoa, että en syö mitään ja silti lihon, koska ihminen ei osaa yhteyttää. En voi syyttää lääkitystä, koska voin koska tahansa vaatia lääkäriä vaihtamaan lääkitykseen, joka ei lihota. En voi syyttää kilpirauhasvaivaa, koska ne hoidetaan aina, jos sellainen todella on. Oikeasti. Minä Itse olen vasttuussa tästä. Minä söin ja minä syön siten, että lihon. Olen myös ainoa ihminen maailmassa, joka voi tehdä minun lihavuudelleni mitään. Luovun uhrin roolista ja rupean töihin tänään. Osasin syödä itseni lihavaksi ja osaan syödä itseni laihaksi. Ja ne uhri ja itsesäälihöpötykset hiiteen täältä.

Tyypillinen pissipäinen kuvitelma siitä, että kyse on vain itsekurista. Omia sanojasi mukaillen. Tuo pätee vain sinuun itseesi.

Vierailija
730/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Heti kun saadaan alkoholi ja tupakka kiellettyä ensin niin voidaan siirtyä kieltämään ylipaino :D

Ennen noita pitäisi kieltää ekoterrorismi ja luonnonsuojelukai naamioidut ympäristörikokset.

Vierailija
731/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Eikö silloin tulisi työnantajan maksaa polvileikkaus? 

Äkillisissä työssä tapahtuvissa työtapaturmissa kyllä ja jos luokitellaan ammattitaudiksi, niin työnantajan vakuutusyhtiö maksaa. Jos  vakuutusyhtiö ei tälläisiksi hyväksy, niin sairauspäivärahan saapi Kelasta, ja jos leikataan julkisella puolella, ja verovaroista maksetaan kustannukset. Itselle nimellinen lasku.

Vierailija
732/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Turha alapeukuttaa, tämä on fakta. Jos ihminen ei itse ole valmis kuntouttamaan itseään, niin miksi yhteiskunnan pitää hänelle maksaa. Kuitenkin lihavuus itse aiheutettu, syystä viis.

Tiesitkö, että tietylle ihmisryhmälle suunnattu vero on laiton?

Vierailija
733/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kyllä hyysätään ja passataan elämäntapatyöttömiä, lihavia, alkoholisteja, keuhkonsa pilalle tupakoivia jne ja kaikki muut maksaa. Pitäisi pystyä sakottaa näitä oman terveytensä muiden kustannuksella pilaavia.

Vierailija
734/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Alkoholisti voi lopettaa juomisen ja tupakoitsija polttamisen, mutta syömistä on hieman hankala lopettaa.

Vierailija
735/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Alkoholisti voi lopettaa juomisen ja tupakoitsija polttamisen, mutta syömistä on hieman hankala lopettaa.

Epäterveellisen ja liiallisen lopettamisen kyllä voi lopettaa jos vaan haluaa.

Vierailija
736/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mistä lihominen johtuu?

Lihomisessa on kyse siitä, että ruoasta saa enemmän energiaa kuin sitä kuluttaa arjen toimissa. Lihomisen taustalla on ennen kaikkea elinympäristön ja elintapojen muuttuminen: fyysinen aktiivisuus (liikunta, liikkuminen ja muut ruumiilliset ponnistelut) kotitoimissa, harrastuksissa, töissä ja työmatkoilla on vähentynyt, ruokaa on saatavilla helposti, valikoima on laaja, hinnat ovat edullisia ja annos- ja pakkauskoot suuria.

Muita painon kertymistä edistäviä tekijöitä ovat vähäinen liikkuminen, runsas istuminen, muu paikallaan olo ja lyhyt yöuni. Näiden taustalla voi olla psyykkisiä tekijöitä, kuten masennusoireita ja stressiä. Myös tietyt lääkkeet (mm. osa masennus- ja epilepsialääkkeistä sekä kortisoni) voivat johtaa lihomiseen.

Oma osuutensa lihavuudessa on myös perimällä, ja se voikin selittää osan (30–70 %) ihmisten välisistä painoeroista.

Miksi lihomista pitäisi ehkäistä?

Lihavuus ja painonnousu heikentävät toimintakykyä ja elämänlaatua, ja ne ovat yhteydessä psyykkiseen huonovointisuuteen, heikompaan itsetuntoon ja masennukseen.

Lihavuus suurentaa myös selvästi monien sairauksien riskiä (ks. potilasversion kohta Miksi laihduttaminen kannattaa?). Ja on sillä vaikutusta myös elinikään: ennusteen mukaan 40-vuotias elää 4 vuotta pidempään, jos hän on normaalipainoinen, verrattuna henkilöön, joka on lihava.

Lihavuuden ehkäisyn tavoite

Lihavuuden ehkäisyn tavoitteena on painonnousun hallinta. Jokainen, joka on laihduttanut, tietää, kuinka vaikeaa laihdutus on – ja vaikka siinä vielä onnistuisikin, kuinka vaikeaa on ylläpitää saavutettu laihdutustulos.

Vierailija
737/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Terveydenhuollon tehtävänä on tunnistaa, tutkia ja tukea

Aikuisten lihavuuden hoito tapahtuu pääosin perusterveydenhuollossa eli terveyskeskuksessa ja työterveyshuollossa. Erikoissairaanhoitoon ohjataan ne potilaat, joilla on monia tai hankalasti hoidettavia sairauksia, joiden kohdalla ei ole saavutettu toivottuja tuloksia tai joille harkitaan lihavuusleikkausta.

Perusterveydenhuollon tehtävänä on tunnistaa ne henkilöt, joilla on riski lihoa, ja ohjata heidät ehkäisyn ja hoidon piiriin. Terveydenhuollossa on hyvä huomioida eritoten ne elämänvaiheet, joissa saatetaan tarvita erityisesti tukea koko perheelle: raskauden suunnittelu, raskaus, pikkulapsiaika, koulun aloittaminen, nuoren kotoa muuttaminen, työttömyys, sairastuminen, vaihdevuodet ja eläkkeelle siirtyminen.

Terveydenhuolto selvittää potilaiden osalta tietyt perusasiat: paino, pituus, BMI, vyötärönympärys, ikä, elintavat ja lihavuuden liitännäissairaudet sekä niiden vaaratekijät. Tavoitteena on, että jokainen aikuinen tietää oman painoindeksinsä ja vyötärönympäryksensä sekä ymmärtää, mitä ne merkitsevät hänen omalle terveydelleen. Tulokset kirjataan myös potilastietojärjestelmään ja niitä seurataan.

Terveydenhuollon elintapaohjaus voidaan toteuttaa koulutetun hoitajan tai ravitsemusterapeutin vetämänä joko yksilö- tai ryhmäohjauksena. Tapaamiskertojen määrä ja hoitoaika on yksilöllinen, ja se riippuu lihavuuden vaikeusasteesta, potilaan muista sairauksista ja käytettävissä olevista resursseista. Ohjaus tai osa siitä voidaan toteuttaa myös internetin välityksellä tai älypuhelinsovelluksen avulla. Moniammatilliseen hoitoon osallistuvat myös psykologi ja liikunnan ammattilainen lääkärin ohella.

Itse toteutettu elintapahoito eli omahoito: terveyttä edistävä ruokavalio sekä riittävästi liikuntaa ja unta

Lihavuuden hoidon tavoitteena on painon väheneminen vähintään 5 prosenttia pysyvästi tai painon pitäminen nykyisessä lukemassa. Tavoite päätetään yhdessä potilaan kanssa.

Ensisijainen hoitomuoto on elintapahoito. Siinä keskitytään ruokatottumuksiin, liikuntaan ja liikkumiseen, uneen, päihteiden käyttöön, psyykkiseen hyvinvointiin ja voimavaroihin sekä käsitellään syömiseen ja painonhallintaan liittyviä ajatuksia, tunteita ja käyttäytymistä.

Elintapahoidon tukena voidaan käyttää erittäin niukkaenergiaista (ENE) dieettiä ja lääkehoitoa. Jos näillä tavoilla ei saavuteta toivottua tulosta, voidaan harkita lihavuusleikkausta, mikäli tietyt kriteerit täyttyvät.

Vaikka pääpaino on potilaan itsensä toteuttamassa omahoidossa, myös yhteiskunnan toimilla on oma tärkeä tehtävänsä. Näitä toimia on lueteltu kansallisessa lihavuusohjelman toimintasuunnitelmassa

Vierailija
738/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Suomessa kyllä hyysätään ja passataan elämäntapatyöttömiä, lihavia, alkoholisteja, keuhkonsa pilalle tupakoivia jne ja kaikki muut maksaa. Pitäisi pystyä sakottaa näitä oman terveytensä muiden kustannuksella pilaavia.

Täällä yksi lihava, joka maksaa noin 30000€ tuloveroja vuodessa. Paljonko sinä maksat?

Vierailija
739/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Täällä yksi lihava, joka maksaa noin 30000€ tuloveroja vuodessa. Paljonko sinä maksat?

Kyse ei ollut niinkään paljon kukin tuo veroja pöytään vaan paljon kuluttaa niitä yhteisiä verovaroja.

Vierailija
740/842 |
17.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kyse ei ollut niinkään paljon kukin tuo veroja pöytään vaan paljon kuluttaa niitä yhteisiä verovaroja.

Mun satunnaiset terveydenhoitokulut maksaa mun osittain työnantaja, osittain minä itse, joten verovaroja niihin menee 0€.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä seitsemän kolme