HS mielipide: ylipainoa pitäisi kontrolloida laein ja säädöksin. Oletko samaa mieltä?
Eikö sen vertaa luoteta ihmisten tahdonvoimaan, että pitäisi laein ja säädöksin kontrolloida ylipainoa? Mitä mieltä?
Kommentit (842)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mitenköhän sellainen kontrollointi onnistuisi?
Kaikki hyvänmakuinen hiilaripaska ja leivonnan mahdollistavat elintarvikkeet pois kaupoista.
Juu, näistähän lihominen pelkästään johtuu. Elintarviketeollisuus toki myös tähän suostuisi mukisematta. Parempia ideoita?
Hiilareita ei saisi ostaa lihavat. Vaaka kassalle ja sen perusteella katsotaan osto-oikeus.
Bisneksen tarkoitus on tehdä voittoa. Luuletko, että ison kauppaketjun johtoa kiinnostaa ihmisten paino tai se, kuka syö mitä? Pääasia on, että kauppa käy.
Harvoin otan kantaa tällaisiin keskusteluihin mutta nyt on pakko.
Kirjoituksessa oli monia hyviä pointteja, vaikka Meksikon kutsuminen "Suomea edistyksellisemmäksi maaksi" herättäkin huvitusta, sillä Meksikossa asuu maailman lihavinta kansaa ja kyseinen maa eroaa muutenkin Suomesta. Mutta asiaan, kommenteissa huomaa taas kuinka siellä viljellään syrjäytyneisiin ja työttömiin kohdistuvaa vihaa. Uskallan väittää, että harva sosiaalituella elävä ajelee omalla autolla eikä harrasta hyötyliikuntaa ja "mässäilee verorahoilla". Jotkut jaksavat yhä edelleen vaan kadehtia sitä 1100€/kk tukea. Päinvastoin, itse olen tällä hetkellä työtön ja ainakin omaan ruokavaliooni kuuluvat edulliset kasvissosekeitot, pastaruoat, puuro ja erilaiset perunacurryt mitkä ovat sekä terveellisiä että halpoja. On totta, että monet syrjäytyneet joista valtaosa on nuoria miehiä syövät huonoa ruokaa. Mutta se, että joku tosissaan ehdottaa "ei anneta heille rahaa vaan elintarvikkeita" on todella absurdia. Mitä käy itsemääräämisoikeudelle ja keneltä sitten nämä ruoat hankitaan? Ja ihan tosissaan, eikö sitten kukaan tarvitse hygieniatarvikkeita, harrastuksia, kukaan ei saa työttömänä käydä missään... Joo eiköhän seuraavaksi vaan laiteta työttömät pakkoleirille tällä menolla. Työttömyys on muutenkin niin yleistä nykypäivänä, en ole itse kauaa ollut työtön mutta aika rajulta kuulostaa rangaista näitä pitkäaikaistyöttömiä.
Mitä sitten pitäisi tehdä? Mun mielestä ihmisiä vaan pitäisi ensisijaisesti KANNUSTAA syömään terveellisesti ja liikkumaan. Herkkujen verotus on toki hyvä, mutta pitäisi saada nämä terveelliset ruoat samalla ihmisten ruokavalioon. Tarvitaan myönteisempää keskustelua ruoasta ja liikunnasta. Monet kunnat ovat tehneet kokeiluja joilla on saatu hyviä tuloksia kasvisten ja terveellisten ruokien lisäämisestä lapsille. Toivottavasti ne tulokset ainakin näkyvät tulevaisuudessa. 2000-luvulla laihdutus nähtiin vain kevyttuotteina, rääkkiliikuntana ja pakkopullana joten en yhtään ihmettele miten niin monella on negatiivinen kuva siitä. Mielestäni aikuisille positiivista painonhallintaa on ulkoilun lisääminen, taukojumpat ja jokaisen oman lajin löytäminen jolloin tulee väkisinkin liikuttua. Nämä siis "tavallisille" nuorille ja aikuisille sopivia. Syrjäytyneitä taas ei pidä rangaista, heidät täytyy saada ensiksi kiinni elämään ja sitten elämänhallinnan lisäksi ottamaan painonsa hallintaan eikä vain painaa heitä entistä syvemmälle.
Mitä tuo perunacurry on? Kuulistaa hyvälle. Laita resepti!
Mielenterveyspalvelut kuntoon, niin eiköhän ala tämäkin epidemia hellittää. Meistä montaa on rakastettu ruoalla, tällainen meidän kulttuuri on. On vieraanvaraisuutta laittaa paljon ruokaa tarjolle ja on epäkohteliasta kieltäytyä ruoasta, kun se vastaa samaa, kuin jos kieltäytyisit rakkaudesta.
Sitten on tietysti muut elämänhallinnan ongelmat, huonolaatuinen ruoka ja liian isot annoskoot. Esim. lyhennetty työaika mahdollistaisi monelle vanhemmalle paremman elämänlaadun ja aikaa jäisi ruoanlaittoon perheissä. Mutta esim. edellisen hallituksen oikeistolainen ajatusmaailma jostain muutaman minuutin työajan pidentämisestä ja luulosta, että se vaikuttaisi ihmisten tuottavuuteen ei käy mitenkään järkeen. Päinvastoin. Tasapainoa elämään, varsinkin täällä pimeässä pohjolassa, terveiden ihmis- ja sukulaissuhteiden ylläpito, tarpeeksi vapaa-aikaa - aivan varmasti auttaisi tähänkin ongelmaan.
Ruoka ja liiallinen energiansaanti ovat vain jäävuoren huippu ja oireita, eivät syitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kaikki hyvänmakuinen hiilaripaska ja leivonnan mahdollistavat elintarvikkeet pois kaupoista.
Juu, näistähän lihominen pelkästään johtuu. Elintarviketeollisuus toki myös tähän suostuisi mukisematta. Parempia ideoita?
Kysyttiinkö tupakkateollisuudelta mielipidettä tupakkatuotteiden rajoituksien järkevyydestä?
Se on lihavien mielestä jälleen ihmisoikeus hoidattaa omat vaivat muiden rahoilla ja jatkaa mässyttämistä muista piittaamatta.
Jos ihmisiä (ja vaikka ylipainoisia) halutaan saada liikkeelle, on siihen annettava mahdollisuuksia. Kuljen itse sähköpotkulaudalla ja siitä tiedän, että niissä on painorajat. Omassa laudassani on painorajana 95 kiloa, painan itse 70 kiloa, painoraja toimii hyvin, jos esim käyn kaupassa ja kulejtan sillä sekä itseni, että ostokset kotiin mäkien päälle. Ne eivät siis ole ylipainoisten saavutettavissa. Jopa monissa polkupyörissä on painorajat. Ei ylipainoisille. Jos ylipainoinen menee urheiluvaateliikkeeseen, hänelle tarjotaan eioota. Koot ovat vain normaalipainoisille. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sitten kehdataan vielä sheimata ylipainoisia siitä että eivät liiku, syövät väärin. Kas kun ei samantien aleta pystyttää mestauslavoja ja polttaa ylipainoisten ruumiita polttolaitoksissa - rasvahan on hyvää polttoainetta.
Jos ihmisiä halutaan ohjata syöään oikein ja terveellisesti, terveellisen ruoan hintaa pitää laskea lainsäädöllisin keinoin. Ja on myös valvottava ettei kaupat ja kauppaketju käytä tilannetta hyväkseen. Se on ainoa oikea tie ruokatalouden korjaamisen suhteen.
Oikeasti pitää lähteä rajoitusten, julkisen häpäisyn ja pakkojen tieltä mahdollistamisen tielle. Yhteiskunnan tulee olla sellainen, että jokaisella on tasavertaiset mahdollisuudet elää elämäänsä. Ei ole mitään väliä sillä onko ihmisen rajoitteena tupakoinnin tuhoamat keuhkot, ylipaino, sokeus, kuurous, jalattomuus, kädettömyys jne, ihmisten pitää saada olla rauhassa ja antaa heidän elää elämäänsä.
Neuvonnan ja valistuksen pitää olla kannustavaa, ei syyllistävää tai osoittelevaa mitä se on nykyisessä neuvostosuomessa ja kommunistisessa terveydenhuollossa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä mielipidekirjoitus, vaikka tavoite olisikin sinällään hyvä. On ehdottomasti kannatettavaa, että valtio tukisi ihmisten terveyttä kaikin mahdollisin keinoin ja auttaisi niitä, jotka apua tarvitsevat. Tällä hetkellä tilanne ei todellakaan ole sellainen, vaan jopa apua kerjäävät jäävät valitettavasti usein täysin ilman apua. Terveydenhoidon yksityistäminen ei todellakaan ole ratkaisu, se asettaa köyhät ja rikkaat eriarvoiseen asemaan eikä yhtään mitään muuta. Lihavuuden voi ratkaista vain korjaamalla sieltä pohjalta ne syyt, jotka saavat ihmiset toimimaan haitallisesti. Kaikki muu on vain oireiden peittelyä ja ongelman siirtämistä
Meillä on jo nyt tiedossa, millaiset asiat aiheuttavat lihomista:
- mielenterveysongelmat, syömishäiriöt
Näihin ratkaisuna on parempien hoitojen ja terapian tarjoaminen kaikille tarvitseville, ei suinkaan avunsaannin vaikeuttaminen.
- stressi, vuorotyö
Näihin ratkaisuna on elämänlaadun tarkastelu ja työilmapiirin muutos. Ihmisten lihominen on seurannut täsmälleen samalla käyrällä, millä työelämän vaatimukset ovat kasvaneet. Ihmisiltä vaaditaan yksinkertaisesti liikaa, eikä moni kestä tätä, vaan pyrkii helpottamaan stressiä mm. syömällä. Syömisen verottaminen tai muu rankaisu ei ratkaise ongelmaa, vaan siirtää sen aina vain uuteen paikkaan. Jos ei voi syödä, stressiä aletaan purkamaan esim. alkoholilla, tupakalla, lääkkeillä jne. vielä paljon haitallisemmilla keinoilla. Jos tahdotaan ratkaista ongelma, on korjattava ne perussyyt, jotka stressiä aiheuttavat.
- opitut epäterveelliset elintavat
Lapset oppivat elintavat hyvin pitkälti perheen ja yhteiskunnan kautta. Siksi olisi äärimmäisen tärkeää panostaa perheiden hyvinvointiin ja tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin. Tällä hetkellä todella monella lapsella ei ole mahdollisuutta mm. harrastaa liikuntaa, koska se maksaa niin paljon. Sen toteaminen, että ei kaikki liikunta maksa ja köyhä lapsi voi kävellä ympäri kerrostaloa, ei auta mitään, vaan ainoastaan lisää stressiä, pahoinvointia, osattomuutta ja siten myös lihavuutta. Ratkaisu on perheiden tukeminen ja maksuttomien monipuolisten liikuntaharrastusten tarjoaminen kaikille lapsille. Koululiikunta on valitettavasti edelleen monilla paikkakunnilla se sama ihmisiä traumatisoiva mörkö, jonka takia tuhannet ja taas tuhannet aikuiset eivät vieläkään suostu liikkumaan, koska heidät on nöyryytetty niin pahasti lapsuudessa liikuntatunneilla. Olisi äärimmäisen tärkeää saada tämä kierre katkaistua muuttamalla koulun ilmapiiriä, ja tämä pitäisi tehdä nopeasti! Myös koulun antama esimerkki on tärkeä; kun koulussa juhlitaan, viedäänkö lapset eväsretkelle metsään vai syödäänkö karkkia luokassa istuen ja elokuvaa katsoen? Saavatko lapset palkinnoksi tavoitteen saavuttamisesta toimintapäivän leikkipuistossa vai jätskit? Seisovatko välituntivalvojat pihalla jutellen keskenään, vai leikittävätkö he lapsia kaikki mukaan kutsuen ja juoksevat pitkin pihaa? Onko koululla tarjota tarvittavat liikuntavälineet, vai syyllistetäänkö perheitä ja laitetaan lapset esim. hiihtämään vanhoilla ja rikkinäisillä lahjoitussuksilla?
On paitsi turhaa, myös typerää valittaa lihomisesta, mikäli ei todellisuudessa ole kiinnostusta tehdä asiaan vaikuttavia päätöksiä. Lihomisepidemia on tulos huonoista poliittisista päätöksistä, ja vain muuttamalla niitä päätöksiä voidaan tämä ongelma ratkaista.
Tässäpä meillä malliesimerkki siitä, miten kaikki ulkoistetaan muiden syyksi. Kyllä se ainoa oikeasti vaikuttava esimerkki niin syömiseen kuin liikkumiseen tulee kotoa ja vanhemmilta. Piste. Ja niillä vanhoilla lahjoitussuksillakin voi hiihtää. Niitä oli tänä talvenakin facebook-pullollaan ja ihan hyvälaatuista. Mutta kun ei saisi enää vanhempi vastuuttaa mistään - ei siitä, että kotona opitaan käytöstavat, ei siitä, että kotona opitaan terveellinen suhde ruokaan ja liikutaan, ei siitä, että lapsille hankitaan joko ilmaiseksi tai ostaen heidän tarvitsemansa varusteet. Ei, kun jonkun muun pitäisi tehdä kaikki. Mikä sitten on vanhempien tehtävä nykyään - ottaa kivoja kuvia someen?
Kasvatatko lapsesi tyhjiössä, jossa lapsesi ei saa vaikutteita muilta kuin vanhemmilta? Jos perhe elää normaalia elämää, niin kyllä se lapsi imee vaikutteita muualtakin kuin perheeltään.
Lapsi saattaa maistaa vaikka karkkeja tai jäätelöä kavereilla kyläillessään vaikka sinä teeskentelisit, ettei sellaisia ole olemassa. Tai kuuluakseen kaveriporukkaan lapsi haluaa harrastaa samoja juttuja kavereiden kanssa vaikka kuinka tuputat niitä facebookista löytämisiä ilmaissuksia
Sinulla on nyt kyllä todella oudot käsitykset terveestä ruokasuhtesta, jos siihen mielestäsi kuuluu sen, ettei karkkia syödä yhtään tai "teeskennellään, ettei sitä ole". Itse asiassa koulutetut asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että jopa karkkipäivä on tuhoisaa terveelle ruokasuhteelle, koska siinä lapselle opetetaan, että herkut ovat hyviä, mutta kiellettyjä ja niiden haluaminen on väärin ja sitä pitäisi jotenkin salailla ja rajoittaa.
Tottakai ympäristö vaikuttaa, mutta todella minimaalisesti verrattuna siihen perheen esimerkkiin. Kyllä se vain niin on, että terveellisesti syövän ja tasapainoisen ruokasuhteen omaavan (eli syö niitä herkkujakin, ei harrastele mitään rajoittavia diettejä, syö luonnostaan monipuolisesti ja perusterveellisesti), yhteiskuntakelpoisen ja edes jotakuinin liikunnallisen ihmisen taustalta löytyy samanlaiset vanhemmat. Koulun ja muiden instituutioden tehtävä ei ole kasvattaa lasta, vaan tarjota "palvelua" vanhempien kasvatustyötä tukemaan. Vanhemman vastuulla on, että lapsi osaa ottaa muut huomioon, suhtautuu positiivisesti koulunkäyntiin, omistaa ne tarvittavat vähimmäistavarat ja syö, liikkuu ja nukkuu terveellisesti.
Ei ihme, että täällä ylipåainoiset riehuvat pää ja näppäimistö punaisena, jos käsitys terveellisesti ruokavaliosta ja ruokasuhteesta on vastaava kuin sinulla. Ei se niin mene, että joko mätät kaksin käsin moskaa tai sitten yrität karsia kaiken sokerin maailmankartalta. Verotuksella ja mainonnan rajoituksilla tavoitellaan sitä, että ohjattasiin ihmisiä kohtuukäyttöön. Ei sitä, ettei kukaan enää koskaan söisi karkkia tai pullaa tai sipsiä. Mutta sitä kasvatustyötä ja esim. liikunta- ja ruokasuhteen luomista nyt vain ei voi ulkoistaa koululle ja valtiolle. Se työ on jokaisen vanhemman vastuulla ja koulu ja valtio voivat sitten siihen tarjota tukea joko lainsäädännöllä tai sitten esim. monipuolisella liikuntalajien esitelyllä liikuntatunneilla. Mutta kun ne liikuntatunnitkin markkinoidaan kotona ihan p*skaksi sen takia, että mammalle on tullut kolmekymmentä vuotta sitten paha mieli, kun valittiin vikana sählypelissä. Ja kouluruoka se vasta kakkaa onkin, kun tilliliha ja mamman traumat. Mutta silti se on koulun vika, jos lapsi ei syö eikä liiku. Huoh, keskustele sitten tässä, kun toiset ovat pihalla kuin lumiukot, eivätkä halua itse kantaa vastuuta mistään.
Sinulla ei ole mitään tieto minun käsityksestä terveellisestä ruuasta. En ole väittänyt, ettei mielestäni koskaan voi syödä herkkuja
Minä kirjoitin terveestä ruokasuhteesta, sinä vastasit "Lapsi saattaa maistaa vaikka karkkeja tai jäätelöä kavereilla kyläillessään vaikka sinä teeskentelisit, ettei sellaisia ole olemassa". Eiköhän tuossa tullut käsityksesi selväksi. Vai kehtaatko väittää vastaan.
Vierailija kirjoitti:
Mielenterveyspalvelut kuntoon, niin eiköhän ala tämäkin epidemia hellittää. Meistä montaa on rakastettu ruoalla, tällainen meidän kulttuuri on. On vieraanvaraisuutta laittaa paljon ruokaa tarjolle ja on epäkohteliasta kieltäytyä ruoasta, kun se vastaa samaa, kuin jos kieltäytyisit rakkaudesta.
Sitten on tietysti muut elämänhallinnan ongelmat, huonolaatuinen ruoka ja liian isot annoskoot. Esim. lyhennetty työaika mahdollistaisi monelle vanhemmalle paremman elämänlaadun ja aikaa jäisi ruoanlaittoon perheissä. Mutta esim. edellisen hallituksen oikeistolainen ajatusmaailma jostain muutaman minuutin työajan pidentämisestä ja luulosta, että se vaikuttaisi ihmisten tuottavuuteen ei käy mitenkään järkeen. Päinvastoin. Tasapainoa elämään, varsinkin täällä pimeässä pohjolassa, terveiden ihmis- ja sukulaissuhteiden ylläpito, tarpeeksi vapaa-aikaa - aivan varmasti auttaisi tähänkin ongelmaan.
Ruoka ja liiallinen energiansaanti ovat vain jäävuoren huippu ja oireita, eivät syitä.
On taas vähän helvetin kaukaa haettu syytä ylipainoon. Miten olisi jos syötäisiin vähemmän ja liikuttaisiin enemmän? Näihin voidaan kannustaa ja ohjata poliittisin (esim. verotuksellisin) keinoin.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
tuollaiset kommentit ovat älyttömiä, mutta aina niitä mediassa julkaistaan, pitäisi tutkijoille ja lääkäreille asettaa älykkyyden minimirajat ettei tuollaisia aivopieruja tarvitse suoltaa. Ylipaino ei sillä katoa, että asetetaan pakkoja ja veroja. Se katoaa silloin, kun puututaan syihin, jotka ajavat ihmisen syömään enemmän kuin kuluttaa. Tämän on siis lähdettävä vanhemmista, kasvatuksesta, koulukurista, ihmisten - myös lasten empatiakasvatuksesta. Kun pakotetaan ylipainoinen laihduttamaan, tai huomautellaan hänelle ylipainosta, puututaan ihmisen kehorauhaan ja itsemääräämisoikeuteen. Siitä käsin ei tule tapahtumaan minkäänlaista muutosta, koska itsemääräämisoikeuteen ja kehorauhaan puuttuminen saa aikaan vain vastaliikkeen. Ylipainoinen alkaa laihtua, kun syyt, jotka hänet siihen veivät poistuvat. Se on niin yksinkertaista. Siihen ei päästä haukkumalla, solvaamalla, osoittelemalla tai pakottamalla.
Tupakoitsijakaan ei tupakointiaan lopeta, jos siihen pakotetaan.
Kyllähän tupakointi on vähentynyt todella paljon jo sillä että rööki on älyttömän kallista ja yleisesti ihmiset ajattelevat nykyään että se on typerää. Eli keinot ovat toimineet erittäin hyvin.
ei kukaan tupakointia hinnan vuoksi lopeta.
Minä tiedän jo omasta lähipiiristä 2 :,D itselläkin se oli yksi suuri vaikuttaja.
minä en tiedä yhtään. kaikki tuntemani röökääjat ovat ottaneet röökirahansa vihanneksista, koska niihen hinta on kohonnut liikaa ja muutenkaan eivät ole laadukkaita. kertovat sitten töissä syövänsä lounassetelin turvin ns. navan täyteen että kotona voi elää vain välipaloilla.
historia on muutenkin osoittanut ettei kiellot toimi - esim. kieltolaki.
rajoitukset ja suositukset eivät toimi - esim. korona
kannustimet ja mahdollistaminen sen sijaan toimii. pitää osata ajatella uudella tavalla eikä näiden sipilöiden ja mustajokien raippojen, ruoskien, pakkojen ja rangaistusten kautta.
Vierailija kirjoitti:
Mitä tuo perunacurry on? Kuulistaa hyvälle. Laita resepti!
https://www.martat.fi/reseptit/perunacurry/
Tälläisen itse löysin, nam
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Maksukorttiin tieto mitä saa ostaa , siihen ollaan menossa kokeiluilla .
Mun painoindeksi on 36, enkä pidä mistään makeasta ja syön suolaisia herkkuja harvemmin. Lihonut vaan liian hyvällä ruualla. Mitä saisin tulevaisuudessa ostaa lihavana? Kuivaa talkkunaa?
Minä olen vegaani, en syö herkkuja (sen paremmin makeita kuin sipsejä, pop cornia tms), en syö mäkkäreissä, en tietenkään juo limsoja, vaalea leipä on minulle herkku jonka sallin itselleni silloin tällöin mutta yleensä syön ruisleipää (vain ruista, vettä ja suolaa, ei vehnää, siirappia, sokeria tms). Minulle olisi totaalisen yhdentekevää, vaikka tulisi millainen makeis- tai herkkuvero. Maksan itse luomusta ja kasvatan kesäisin salaatit ym itse. Kasviksia syön joka päivä hyvinkin suositellun puoli kiloa.
Jos syömistäni haluttaisiin yhteiskunnan toimin muuttaa niin ainoa toimiva ratkaisu olisi tarjota jonkinlainen elämänmuutosvalmennus, jonka vetäjällä olisi taito motivoida minut valitsemaan mieluummin pienemmät annokset kuin nauttimaan ruoasta. Ravitsemustietoakaan en tarvitse, olen ihan itse suorittanut ravitsemustieteen perusopinnot ja vähän aineopintojakin eli tiedän aiheesta enemmän kuin moni personal trainer.
Minä nautin syömisestä. Hyvää oliiviöljyä salaatin päälle, iso annos ruokaa, kaksi lämmintä ateriaa päivässä plus aamiainen ja välipala. Unohtamatta kylmää olutta iltaisin.
BMI 33
Miksi vegaanit sitten valehtelevat, että vegaaninen ruokavalio olisi muka ratkaisu ylipaino-ongelmaan? Tässä taas yksi ylipainoinen vegaani niiden minun jo ennestään tuntemien ylipainoisten vegaanien lisäksi.
Miten läskit eivät tajua että se syötävän ruuna määrä on se ratkaiseva tekijä?
Sellanen maskipakko lihaville olisi tosi kätevä. Siis maski, jonka läpi ei menisi suuria määäriä sokeria ja rasvaa. Sillä suojaisi myös itseä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä, laeilla voisi vaikka pakottaa kunnat järjestemään maksuttomia laihdutusryhmiä ja apua syömishäiriöihin ja psykiatrisiin ongelmiin, jotka todella usein on merkittävän ylipainon takana.
Tämän vuoksi välttelen lihavien palkkaamista. Aina taustalla jotain häikkää korvien välissä.
Ylipainoiset ovat monesti tunnollisimpia työntekijöitä, koska aika ei mene juoruiluun, tupakointiin ja liikuntaharrastuksiin aikaisin lähtemiseen.
Mutta saikulla ollaankin sitten usein. Ja kun polvet alkaa prakaan fyysisessä työssä, niin kierre onkin valmis.
Mun eniten saikulla oleva työkaveri on kuntoiluhullu. Milloin on ihan itseaiheutetusti joku paikka rikki. Sekin oli veikeää, kun ihan pikkuflunssassa oli pakko treenata, seuraavana päivänä vietiin piipaa-autolla sairaalaan, kun oli treenaamalla kipeänä hankkinut sydänlihastulehduksen.
Tuossa on taas menty toiseen ääripäähän. Se kultainen keskitie olisi paras.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Typerä mielipidekirjoitus, vaikka tavoite olisikin sinällään hyvä. On ehdottomasti kannatettavaa, että valtio tukisi ihmisten terveyttä kaikin mahdollisin keinoin ja auttaisi niitä, jotka apua tarvitsevat. Tällä hetkellä tilanne ei todellakaan ole sellainen, vaan jopa apua kerjäävät jäävät valitettavasti usein täysin ilman apua. Terveydenhoidon yksityistäminen ei todellakaan ole ratkaisu, se asettaa köyhät ja rikkaat eriarvoiseen asemaan eikä yhtään mitään muuta. Lihavuuden voi ratkaista vain korjaamalla sieltä pohjalta ne syyt, jotka saavat ihmiset toimimaan haitallisesti. Kaikki muu on vain oireiden peittelyä ja ongelman siirtämistä
Meillä on jo nyt tiedossa, millaiset asiat aiheuttavat lihomista:
- mielenterveysongelmat, syömishäiriöt
Näihin ratkaisuna on parempien hoitojen ja terapian tarjoaminen kaikille tarvitseville, ei suinkaan avunsaannin vaikeuttaminen.
- stressi, vuorotyö
Näihin ratkaisuna on elämänlaadun tarkastelu ja työilmapiirin muutos. Ihmisten lihominen on seurannut täsmälleen samalla käyrällä, millä työelämän vaatimukset ovat kasvaneet. Ihmisiltä vaaditaan yksinkertaisesti liikaa, eikä moni kestä tätä, vaan pyrkii helpottamaan stressiä mm. syömällä. Syömisen verottaminen tai muu rankaisu ei ratkaise ongelmaa, vaan siirtää sen aina vain uuteen paikkaan. Jos ei voi syödä, stressiä aletaan purkamaan esim. alkoholilla, tupakalla, lääkkeillä jne. vielä paljon haitallisemmilla keinoilla. Jos tahdotaan ratkaista ongelma, on korjattava ne perussyyt, jotka stressiä aiheuttavat.
- opitut epäterveelliset elintavat
Lapset oppivat elintavat hyvin pitkälti perheen ja yhteiskunnan kautta. Siksi olisi äärimmäisen tärkeää panostaa perheiden hyvinvointiin ja tasa-arvoisiin mahdollisuuksiin. Tällä hetkellä todella monella lapsella ei ole mahdollisuutta mm. harrastaa liikuntaa, koska se maksaa niin paljon. Sen toteaminen, että ei kaikki liikunta maksa ja köyhä lapsi voi kävellä ympäri kerrostaloa, ei auta mitään, vaan ainoastaan lisää stressiä, pahoinvointia, osattomuutta ja siten myös lihavuutta. Ratkaisu on perheiden tukeminen ja maksuttomien monipuolisten liikuntaharrastusten tarjoaminen kaikille lapsille. Koululiikunta on valitettavasti edelleen monilla paikkakunnilla se sama ihmisiä traumatisoiva mörkö, jonka takia tuhannet ja taas tuhannet aikuiset eivät vieläkään suostu liikkumaan, koska heidät on nöyryytetty niin pahasti lapsuudessa liikuntatunneilla. Olisi äärimmäisen tärkeää saada tämä kierre katkaistua muuttamalla koulun ilmapiiriä, ja tämä pitäisi tehdä nopeasti! Myös koulun antama esimerkki on tärkeä; kun koulussa juhlitaan, viedäänkö lapset eväsretkelle metsään vai syödäänkö karkkia luokassa istuen ja elokuvaa katsoen? Saavatko lapset palkinnoksi tavoitteen saavuttamisesta toimintapäivän leikkipuistossa vai jätskit? Seisovatko välituntivalvojat pihalla jutellen keskenään, vai leikittävätkö he lapsia kaikki mukaan kutsuen ja juoksevat pitkin pihaa? Onko koululla tarjota tarvittavat liikuntavälineet, vai syyllistetäänkö perheitä ja laitetaan lapset esim. hiihtämään vanhoilla ja rikkinäisillä lahjoitussuksilla?
On paitsi turhaa, myös typerää valittaa lihomisesta, mikäli ei todellisuudessa ole kiinnostusta tehdä asiaan vaikuttavia päätöksiä. Lihomisepidemia on tulos huonoista poliittisista päätöksistä, ja vain muuttamalla niitä päätöksiä voidaan tämä ongelma ratkaista.
Tässäpä meillä malliesimerkki siitä, miten kaikki ulkoistetaan muiden syyksi. Kyllä se ainoa oikeasti vaikuttava esimerkki niin syömiseen kuin liikkumiseen tulee kotoa ja vanhemmilta. Piste. Ja niillä vanhoilla lahjoitussuksillakin voi hiihtää. Niitä oli tänä talvenakin facebook-pullollaan ja ihan hyvälaatuista. Mutta kun ei saisi enää vanhempi vastuuttaa mistään - ei siitä, että kotona opitaan käytöstavat, ei siitä, että kotona opitaan terveellinen suhde ruokaan ja liikutaan, ei siitä, että lapsille hankitaan joko ilmaiseksi tai ostaen heidän tarvitsemansa varusteet. Ei, kun jonkun muun pitäisi tehdä kaikki. Mikä sitten on vanhempien tehtävä nykyään - ottaa kivoja kuvia someen?
Kasvatatko lapsesi tyhjiössä, jossa lapsesi ei saa vaikutteita muilta kuin vanhemmilta? Jos perhe elää normaalia elämää, niin kyllä se lapsi imee vaikutteita muualtakin kuin perheeltään.
Lapsi saattaa maistaa vaikka karkkeja tai jäätelöä kavereilla kyläillessään vaikka sinä teeskentelisit, ettei sellaisia ole olemassa. Tai kuuluakseen kaveriporukkaan lapsi haluaa harrastaa samoja juttuja kavereiden kanssa vaikka kuinka tuputat niitä facebookista löytämisiä ilmaissuksia
Sinulla on nyt kyllä todella oudot käsitykset terveestä ruokasuhtesta, jos siihen mielestäsi kuuluu sen, ettei karkkia syödä yhtään tai "teeskennellään, ettei sitä ole". Itse asiassa koulutetut asiantuntijat ovat yksimielisiä siitä, että jopa karkkipäivä on tuhoisaa terveelle ruokasuhteelle, koska siinä lapselle opetetaan, että herkut ovat hyviä, mutta kiellettyjä ja niiden haluaminen on väärin ja sitä pitäisi jotenkin salailla ja rajoittaa.
Tottakai ympäristö vaikuttaa, mutta todella minimaalisesti verrattuna siihen perheen esimerkkiin. Kyllä se vain niin on, että terveellisesti syövän ja tasapainoisen ruokasuhteen omaavan (eli syö niitä herkkujakin, ei harrastele mitään rajoittavia diettejä, syö luonnostaan monipuolisesti ja perusterveellisesti), yhteiskuntakelpoisen ja edes jotakuinin liikunnallisen ihmisen taustalta löytyy samanlaiset vanhemmat. Koulun ja muiden instituutioden tehtävä ei ole kasvattaa lasta, vaan tarjota "palvelua" vanhempien kasvatustyötä tukemaan. Vanhemman vastuulla on, että lapsi osaa ottaa muut huomioon, suhtautuu positiivisesti koulunkäyntiin, omistaa ne tarvittavat vähimmäistavarat ja syö, liikkuu ja nukkuu terveellisesti.
Ei ihme, että täällä ylipåainoiset riehuvat pää ja näppäimistö punaisena, jos käsitys terveellisesti ruokavaliosta ja ruokasuhteesta on vastaava kuin sinulla. Ei se niin mene, että joko mätät kaksin käsin moskaa tai sitten yrität karsia kaiken sokerin maailmankartalta. Verotuksella ja mainonnan rajoituksilla tavoitellaan sitä, että ohjattasiin ihmisiä kohtuukäyttöön. Ei sitä, ettei kukaan enää koskaan söisi karkkia tai pullaa tai sipsiä. Mutta sitä kasvatustyötä ja esim. liikunta- ja ruokasuhteen luomista nyt vain ei voi ulkoistaa koululle ja valtiolle. Se työ on jokaisen vanhemman vastuulla ja koulu ja valtio voivat sitten siihen tarjota tukea joko lainsäädännöllä tai sitten esim. monipuolisella liikuntalajien esitelyllä liikuntatunneilla. Mutta kun ne liikuntatunnitkin markkinoidaan kotona ihan p*skaksi sen takia, että mammalle on tullut kolmekymmentä vuotta sitten paha mieli, kun valittiin vikana sählypelissä. Ja kouluruoka se vasta kakkaa onkin, kun tilliliha ja mamman traumat. Mutta silti se on koulun vika, jos lapsi ei syö eikä liiku. Huoh, keskustele sitten tässä, kun toiset ovat pihalla kuin lumiukot, eivätkä halua itse kantaa vastuuta mistään.
Sinulla ei ole mitään tieto minun käsityksestä terveellisestä ruuasta. En ole väittänyt, ettei mielestäni koskaan voi syödä herkkuja
Minä kirjoitin terveestä ruokasuhteesta, sinä vastasit "Lapsi saattaa maistaa vaikka karkkeja tai jäätelöä kavereilla kyläillessään vaikka sinä teeskentelisit, ettei sellaisia ole olemassa". Eiköhän tuossa tullut käsityksesi selväksi. Vai kehtaatko väittää vastaan.
Sinä kirjoitit siihen tyylin, kuin vaikutteet tulisi kotoa. Siihen laitoin kärjistetyt esimerkit, ettei niin ole.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Terveelliselle ruokavaliolle pitäisi antaa verohelpotuksia ja höttöroskalle kunnon verot. Onhan se surullista, että ostoskärry täynnä eineksiä on halvepi kuin kasviksilla ja vähärasvaisella lihalla yms. täytetty.
Tämäkin on totta. Kasvikset ja esim. kala on kallista. (Joo kaali on halpaa, älkää vaivautuko kommentoimaan), herkuista kerättäviä veroja voitaisiin käyttää kompensoimaan vaikka kasvisten hintaa.
Kun ostaa kausikasviksia, niin ei ole kallista.
Kesällä varsinkin saa tuoretta vihannesta ja marjaa ja omenoita halvalla, jopa ilmaiseksi. Syksyllä ja talvea kohti enemmän näitä juureksia ja sitrushedelmiä.Minä vuodenaikana kala on halpaa?
Ihan milloin vaan, kala on jopa ilmaista.
Heti kun on sijoittanut muutaman kymmentä tonnia veneeseen ja sitten muutaman tonnin kalastusvälineisiin. :D
Pakkokeinot eivät ole milloinkaan auttaneet. Eihän alkoholistikaan väkisin menen AA-klinikalle, vaan sitten kun tulee se oma herääminen asiaan. Lihavat keksivät niin paljon tekosyitä, että se on ihan se ja sama mitä heille paasaa. Jos haluaa olla lihava, niin se on sitten oma valinta.
Vierailija kirjoitti:
Muutama miljoona vuotta evoluutiota, ja tämä ketju on se, mihin ihminen parhaimmillaan kykenee?
Kannattaa välillä puuhata aivan muita asioita, kuin roikkua netissä lukemassa tällaista pas kaa. Herkempi voi vielä alkaa kuvitella, että vauvalla esiintyvä "keskustelu" edustaa jollakin tapaa reaalimaailman arvoja ja enemmistön mielipiteitä.
Ja sinä roikut täällä koska: ___________ ?
Vierailija kirjoitti:
Jos ihmisiä (ja vaikka ylipainoisia) halutaan saada liikkeelle, on siihen annettava mahdollisuuksia. Kuljen itse sähköpotkulaudalla ja siitä tiedän, että niissä on painorajat. Omassa laudassani on painorajana 95 kiloa, painan itse 70 kiloa, painoraja toimii hyvin, jos esim käyn kaupassa ja kulejtan sillä sekä itseni, että ostokset kotiin mäkien päälle. Ne eivät siis ole ylipainoisten saavutettavissa. Jopa monissa polkupyörissä on painorajat. Ei ylipainoisille. Jos ylipainoinen menee urheiluvaateliikkeeseen, hänelle tarjotaan eioota. Koot ovat vain normaalipainoisille. Tätä listaa voisi jatkaa loputtomiin. Sitten kehdataan vielä sheimata ylipainoisia siitä että eivät liiku, syövät väärin. Kas kun ei samantien aleta pystyttää mestauslavoja ja polttaa ylipainoisten ruumiita polttolaitoksissa - rasvahan on hyvää polttoainetta.
Jos ihmisiä halutaan ohjata syöään oikein ja terveellisesti, terveellisen ruoan hintaa pitää laskea lainsäädöllisin keinoin. Ja on myös valvottava ettei kaupat ja kauppaketju käytä tilannetta hyväkseen. Se on ainoa oikea tie ruokatalouden korjaamisen suhteen.
Oikeasti pitää lähteä rajoitusten, julkisen häpäisyn ja pakkojen tieltä mahdollistamisen tielle. Yhteiskunnan tulee olla sellainen, että jokaisella on tasavertaiset mahdollisuudet elää elämäänsä. Ei ole mitään väliä sillä onko ihmisen rajoitteena tupakoinnin tuhoamat keuhkot, ylipaino, sokeus, kuurous, jalattomuus, kädettömyys jne, ihmisten pitää saada olla rauhassa ja antaa heidän elää elämäänsä.
Neuvonnan ja valistuksen pitää olla kannustavaa, ei syyllistävää tai osoittelevaa mitä se on nykyisessä neuvostosuomessa ja kommunistisessa terveydenhuollossa.
Päinvastoin! Nykyinen hyysäys on juuri syy siihen miksi kukaan ei koskaan enää itseään niskasta kiinni ja kanna vastuutaan. Mitään ei saa sanoa, ettei mieli pahoitu. Pitää kierrellä ja kaarella, kaunistella faktoja ja silotella tietä. Ei enää yhtään hyysäystä.
Useilla lihavilla saattaa olla tunnesyömistä. Itsellänikin on sitä. Siihen tarvitaan psyykkistä apua, muuten ei onnistu painonhallinta.