mies suuttui kun en lainannut rahaa
Tilanne seuraava:
Vuosien parisuhde, asutaan yhdessä. Aiemmin yhteiset rahat --> väärinkäytösten ja ylivelkaantumisen takia nykyään omat. Mies käyttää kaiken rahansa, minä koitan säästää. Miehellä myös takana työttömyysjaksoja omasta halusta (tyytymättömyyttä työpaikkoihin joita vaihteli vuodenvaihteessa aika useasti), minä olen ollut säännöllisesti vakitöissä jo vuosia.
Miehellä on auto. Minun työni on kävelymatkan päässä ja en tarvitse autoa. Mies myöskin maksaa kaiken autoon liittyvän, minä maksan autopaikan ja enemmän muita laskuja = pääsen sitten kerran viikossa kauppaan kyydillä ja näin se menee aika tasan.
Auto on nyt ilmeisesti hajoamassa ja mies koittaa vihjailla ja manipuloida että maksaisin n. 900 euron korjauksen. Hän on aiemmin lainannut minulta tuhansia euroja eikä ole koskaan maksanut takaisin. Hänellä on ilmeisesti peliongelman kanssa edelleen vaikeuksia ja lainailee myös perheeltään rahaa (luulee etten tiedä). Nyt hän selkeästi heittäytyy marttyyriksi kun en tarjoudu maksamaan säästämistäni rahoista auton korjausta.
Tilanne ahdistaa minua. Olen selviytynyt itse vuosikausien velkakierteestä vastikään ja vaivalla säästänyt rahaa. Mies kysyi eilen paljon minulla on säästössä ja sanoin noin-summan eli hän tietää että minulla olisi varaa maksaa se auton korjaus (Tosin ei paljoa jäisi sitten säästöön).
Olenko hirveä ihminen jos en lainaa rahaa korjaukseen vaan mies joutuu itse ottamaan vastuun tilanteesta? Ei auto hänen takiaan hajonnut mutta jotenkin ajattelen että auton omistajana pitäisi myös tajuta varautua tälläisiin tilanteisiin säästämällä jne. Ihan super huono omatunto ja pelkään, että kohta olen tyhjentämässä rahastojani ja lainaamassa hänelle rahat - joita en 99% varmuudella tulisi koskaan näkemään.
Kommentit (422)
No ihan käsikirjoituksen mukaan menee. Mies tietää vuosien kokemuksella mistä narusta nykiä että saa naisen heltymään ja tuntemaan syyllisyyttä. Nyt nyyhkitään surkeana että kun ei ole edes sänkyä mihin raukkaparka päänsä kallistaa, voi kyynel sentään......Toi ärtyneisyys miehen nyyhkimisestä ja kalliin ostoruoan puputtamisesta vaikka ei muka ole varaa mihinkään on ensimmäinen terve tuntemus, todella hyvä merkki siitä että jonkinsortin tervehtymistä on kirjoittajan arvomaailmassa alkanut tapahtua. Suomut pikkuhiljaa tipahtelee silmiltä ja alkaa nähdä tuon hyväksikäyttäjän sellaisena mikä hän oikeasti onkin.
Suosittelen että ap kutsuu jonkun ystävän tai perheenjäsenen kotiinsa sunnuntaina siksi aikaa kun mies hakee niitä viimeisiä tavaroitaan. On hankalampi manipuloida kun paikalla on muitakin jotka katselevat äijän touhuja viileästi ja kädet rinnan päällä ristissä. On myös todistajia jos tulee joku hässäkkä. Ja kun mies on viimein häipynyt, avaimet vaihtoon ja heti ettei mies mitenkään pääse takaisin. Puhelin estoon ja kaikki kommunikaatio seis.
Ja lopuksi: ei mitään miehiä enää ennenkuin ap on hoitanut oman psyykensä sellaiseen kuntoon ettei siipeilijät enää pääse hyväksikäyttämään. Ne kun on taitavia tunnistamaan potentiaalisen uhrin joka ei osaa sanoa jämäkästi EI.
Vierailija kirjoitti:
Pelottaa, että mies kokoajan miettii että miten itsekäs olen kun en hädän hetkellä auta häntä kun tosiaan sattui juuri eilen kysymään noista minun säästöistä (sattumaako? vainoharhaisena pelottaa että ei ole...). Jos hän suoraan kysyisi että lainaanko sen, se olisi pahinta ikinä ja en tiedä miten pystyisin sanomaan ei ilman että kuulostan kauhealta kusipäältä. Tuntuu hirveältä pitää omia puoliaan ja tavallaan itsekkäästi istua rahasalkun päällä kun voisi auttaa toista. Mutta auttamalla häntä olen joutunut vuosien varrella niin hirveisiin ongelmiin että huhhuh.
Voisinkohan vaan sanoa jos hän siis kysyy että lainaanko että en, tämän ikäisenä pitäisi pystyä itse hoitamaan omat ongelmansa ja en halua menettää vaivalla säästämiäni rahoja kun et ole maksanut koskaan aiemminkaan lupauksista huolimatta velkoja (Tässä vaiheessa hän varmaan ehdottaisi velkakirjaa joka on yhtä tyhjän kanssa)
Itkettää ja stressaa. Olen aivan liian kiltti!
- AP
Todellakin liian kiltti tai tuo ei ole kiltteyttä, kun sinua käytetään HYVÄKSI !
Mies ei kunnioita tai välitä sinusta pätkän vertaa, kun koittaa ohjailla sinun käytöstäsi.
Muistuta niistä entisistä veloista miestä,
ja nosta kissa pöydälle muutenkin velkojen suhteen muullekin perheelle.
Ei sinun pidä suojella miestäsi, salailemalla miehesi käytöstä.
Teet vain tilanteen entistä vaikeammaksi , jos olet hiljaa.
ÄLÄ alistu, pidä puolesi.
Miehesi on itse noustava tuosta suosta, se ei ole sinun tehtäväsi.
Ihan selvä manipulointiyritys saada jäädä ja taivuttaa ap perumaan ero. Mikä firma nyt avaimia luovuttaa sunnuntaina? Miksei luovuta perjantaina kun kuu päättyy ja olisi viikonloppuna mahdollista muuttaa? Ja sitten vielä lisää pökköä pesään, että joutuu kaverilla punkkailemaan.
Kun muutin eka kertaa omaan kotiin, tilattu sänky ei ollut vielä tullut, mutta nukuin muutaman yön pelkän patjan päällä.
Pidetään tämä ketju tänään ylhäällä ja tsempataan ap:ta! Miehen muuttopäivä.
Onkohan miehellä mitään asuntoakaan hankittuna? Mietinpä vain.
Kyllä on röyhkeä kaveri.
Mitä se ap:tä haittaa, jos mies nukkuu mieluummin kaverillaan kuin ostaa huonon sängyn? Ehkä se kaipaa muutenkin seuraa eikä halua suoraan tyhjään kotiin. Ihmeen ilkeitä olette. Kuulostaa siltä, ettei ap ole koskaan miestä rakastanutkaan kun puhuu niin ilkeään sävyyn.
Vierailija kirjoitti:
Mitä se ap:tä haittaa, jos mies nukkuu mieluummin kaverillaan kuin ostaa huonon sängyn? Ehkä se kaipaa muutenkin seuraa eikä halua suoraan tyhjään kotiin. Ihmeen ilkeitä olette. Kuulostaa siltä, ettei ap ole koskaan miestä rakastanutkaan kun puhuu niin ilkeään sävyyn.
Ehkäpä se haittaa siksi, että Ap toivoisi miehen viimein heräävän, alkavan kantaa vastuuta omasta taloudestaan ja pääsevän oikeasti omille jaloilleen. Mutta siltähän se ei kyllä vaikuta, kun rahan käyttö näin vielä varattomanakin on tuhlailevaa ja muiden hyväksikäyttö jatkuu edelleen, tällä kertaa kaverin. Vaikka juuri menetti parisuhteensa saman käytöksen takia. Ja älä nyt viitsi, käytetty ei ole sama kuin huono. Varaton ihminen, joka ei suostu hankkimaan edes oleellisimpia huonekaluja kuin ainoastaan uutena, on aivan hukassa realiteettien kanssa.
Nostan tätä ja toivon päivitystä...
Hyvää vappua ap! Nauti elämästäsi ilman sitä loista. Nyt on kevät😍
Taitaa olla satua koko tarina. Itse olen pistänyt 4 suhdetta poikki, joissa 2 kertaa muutin itse pois miehen asunnosta ja 2 kertaa mies minun asunnosta. Koskaan eroa ei ole tehty 2 viikossa, saati uutta asuntoa löytyisi noin nopeasti. Eli aina meni useampi kk ennenkuin toisella löytyi asunto ja kyllä erotilanteessakin sentään pystyttiin tuo aika yhdessä asumaan niin, ettei toinen joudu suoraan tuttujen sohvalle.
Ps. Kyllä mäkin ap:n kuvailemasta miehestä eroaisin
Vierailija kirjoitti:
Pitkään olet jaksanut katsoa tuota menoa. Hyvä, että olet sentään eriyttänyt aiemmin yhteiset rahat. Mutta, kerron sulle, toi tilanne ei tule koskaan muuttumaan, ainakaan parempaan päin. Tämä mies tulee aina olemaan surkea rahan käyttäjä ja sinä joudut aina stressaamaan lainatako johonkin rahaa, mitä kuitenkaan tuskin saat takaisin. Lopulta se menee siihen, että lainaat ja mies pitää itsestäänselvyytenä että lainaat eikä hänen tarvitse maksaa takaisin. Kierre on valmis. Varsinkin, jos kyseessä on peliongelmaa ja/tai alkoholin kanssa ongelmaa niin voin luvata että tässä on teidän tulevaisuus tiivistettynä.
Tämä. Lopulta avioero oli ainut ulospääsy. Eikä mies osaa hoitaa talouttaan vieläkään.
Erostamme on kulunut jo 16v.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ehkäpä se haittaa siksi, että Ap toivoisi miehen viimein heräävän, alkavan kantaa vastuuta omasta taloudestaan ja pääsevän oikeasti omille jaloilleen. Mutta siltähän se ei kyllä vaikuta, kun rahan käyttö näin vielä varattomanakin on tuhlailevaa ja muiden hyväksikäyttö jatkuu edelleen, tällä kertaa kaverin. Vaikka juuri menetti parisuhteensa saman käytöksen takia. Ja älä nyt viitsi, käytetty ei ole sama kuin huono. Varaton ihminen, joka ei suostu hankkimaan edes oleellisimpia huonekaluja kuin ainoastaan uutena, on aivan hukassa realiteettien kanssa.
Ei se menettänyt parisuhdettaan vaan itse lähti, koska ei suostunut siihen mitä ap laittoi suhteen ehdoksi. Itsekin mies totesi että taitaa olla parempi erota.
Vierailija kirjoitti:
Jäi mietityttämään, miten mies sai noin nopeasti kaksi asuntotarjousta, jos luottotiedot menneet?
Itselläni ollut täysi-ikäisestä lähtien 11 eri asuntoa, olen nyt 34v. Luottotiedot menivät kun olin 19v. Ihan omaa tyhmyyttäni. Mutta ikinä ei ole ollut hankaluuksia vuokra-asunnon saamisessa, niitä ollut yksityisiltä ja yhtiöiltä. Niin ja minulla ei ole luotot kunnossa vieläkään. Se on harhaluulo että ne vanhenisivat, moni niin luulee.
Puolella miljoonalla suomalaisella aikuisella on luottohäiriömerkintä. Eihän siitä mitään tulisi jos kaikki asuisivat kadulla. Jos olisi vuokravelkoja, niin varmaan sitten olisi hankalampaa saada asunto.
Ethän vain ole antanut periksi .
Huolestunut mamma
Mina kokeilin naita "Suomirakkaita" muutaman, aina sama juttu, kapakkaan meni viimeinenkin penni. Oli kylla kiva kayda kylailemassa kun mina vuokrasin auton, ei nailla raukoilla ollut edes korttia.
Eivatka olleet mitaan laitapuolen kulkijoita, artkkeleita heista on ollut lehdissa myohemmin. Nyt on ulkomaalainen mies ja pankissa rahaa vaikka muille jakaa.
Niin haluaisin tietää, mitä tänne kuuluu?
Aikaisemmin ketjussa kommentoin, että kyllä se vielä keksii jonkin tavan / nyyhkytarinan, jolla yrittää saada sen tonnin sulta. Ei tullut autoremonttia, tuli ero. Nyt sitten Ap:n pitäisi sääliä, kun ei ole huonekalujakaan. Jos yhtään nyt joustat ja osoitat myötätuntoa, se tulee kyselemään lainaksi rahaa.