Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Kuinka moni täällä on käynyt kunnon vanhan ajan ulkovessassa?

Vierailija
14.04.2021 |

Muistatteko sen keon, minkä päälle piti itse jätöksensä laskea? 💩😳
Onneksi nykyään on sisävessat.

Kommentit (73)

Vierailija
41/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan nyt vähintään bajamajassa on käynyt, mikä on käytännössä sama asia.

No en ole käynyt bajamajassa. Miksi olisi pitänyt käydä?

Siinä on paljon elämätöntä elämää.

Et ole ikinä käynyt festareilla tai missään ulkoilmatapahtumassa? Urheilukisoissa? Vaeltamassa, luonnonsuojelualueella? Uimarannalla?

Vierailija
42/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä on mökillä kompostoiva puucee ja sisällä sähköllä toimiva pakastava pnttö.

Puucee on niistä parempi. Ei haise ja kun sen ryhjentää, se on jo maatunut ihan mullan näköiseksi.

Pakasta vessa taas... Se on periaatteessa kylmä ämpäri, jossa on muovipussi. Kaikki siellä oleva näkyy just niin kuin jos ämpärissä asioisi. Haju ei hälvene p.skasta millään, vaan pitää ottaa se muovipussi ulos ja viedä kompostiin. Todella "kiva". Sitten pissa. Sitä tulee viikonlopussa älyttömän monta litraa. Se jäätynyt pussi sulaa kompstilaatikossa ja koko komposti on lopulta pissaliejua, ellei sinne kaada pussitolkulla kuiviketta imeyttämään sitä.

Näistä mulle puucee ihan milloin vain. Ihanaa kun tulee kesä, talvella sielä oli liian kylmä käydä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika monella mökillä on edelleen. Kesällä viimeksi käynyt.

Vierailija
44/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu tosi oudolta, jos joku ei olisi. Olen elämäni aikana käynyt kymmenillä mökeillä, joista lähes kaikilla on ollut ulkohuussi. Omalla mökillä on sellainen edelleen, samoin kaikkien kavereiden omistamilla, vasta nyt kun meillä on menossa sukupolven vaihdos mökillämme, ollaan vaihtamassa nykyaikaiseen kuivakäymälään. Olen myös käynyt viime vuosina siirtolapuutarhoissa, kaupungin omistamilla mökkisaarilla, luontopoluilla jne., missä kaikissa on ollut perinteiset ulkohuussit. Näissä paikoissa on aina ollut paljon lapsia, joten ei ne vanhanajan vessat heillekään vieraita siis ole.

Sä kuulostat aika vanhalta. Minä en harrasta mökkeilyä, olen nuori ja asun kaupungissa. Ei ole tullut ulkohuusseja täällä vastaan, että siinä sulle outouksia.

Vierailija
45/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kaikkihan nyt vähintään bajamajassa on käynyt, mikä on käytännössä sama asia.

No en ole käynyt bajamajassa. Miksi olisi pitänyt käydä?

Siinä on paljon elämätöntä elämää.

Et ole ikinä käynyt festareilla tai missään ulkoilmatapahtumassa? Urheilukisoissa? Vaeltamassa, luonnonsuojelualueella? Uimarannalla?

Minäkin olen elänyt elämäni parhaat hetket bajamajassa.

Vierailija
46/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Virtsa pitäisi tuottaa suoraan puiden juurillle, eikä puuceehen.

Vierailija
47/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Meillä on mökillä kompostoiva puucee ja sisällä sähköllä toimiva pakastava pnttö.

Puucee on niistä parempi. Ei haise ja kun sen ryhjentää, se on jo maatunut ihan mullan näköiseksi.

Pakasta vessa taas... Se on periaatteessa kylmä ämpäri, jossa on muovipussi. Kaikki siellä oleva näkyy just niin kuin jos ämpärissä asioisi. Haju ei hälvene p.skasta millään, vaan pitää ottaa se muovipussi ulos ja viedä kompostiin. Todella "kiva". Sitten pissa. Sitä tulee viikonlopussa älyttömän monta litraa. Se jäätynyt pussi sulaa kompstilaatikossa ja koko komposti on lopulta pissaliejua, ellei sinne kaada pussitolkulla kuiviketta imeyttämään sitä.

Näistä mulle puucee ihan milloin vain. Ihanaa kun tulee kesä, talvella sielä oli liian kylmä käydä.

😀

Olen kans naureskellu tolle pakastavalle. Siis sehän on jo ideana ihan käsittättömän typerä.

Tuhkaksi polttavan ymmärrän, mutta en tuota. Pakko olla ihan kammottava. 🤣

Vierailija
48/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen käynyt lukuisissa ulkovessoissa ja muistan ajan jolloin oli ihan tavallista, että ulkohuussissa oli vessapaperina sanomalehtipaloja. Niitä sitten piti ensin käsissä rutistella pehmeämmiksi.

Heh, veljen kanssa kinasteltiin, kumpi saa Kekkosen naamaan pyyhkiä 🤣

Vierailija
49/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Edelleen on paikkakuntia, joissa kaikilla ei ole sisävessaa ja hyvin heilläkin menee. Miksi nykyään ei pärjättäisi ilman sisävessaa, kun ennenkin pärjättiin.

Vierailija
50/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen käynyt, ja kesällä taas käyn, ulkohuussissa. En ole koskaan tavannut ulkona olevaa wesiclosettia, vaan kaikki ovat olleet ypäristöystävällisesti ilmastoituja puurakenteisia nautintopaikkoja. Tyhjennyskin sujuu ihan hyvin, kun siihen puhtaaseen vihreän liiton suosittelemaan luonnontuoksuun on lapsesta asti tottunut.

Vierailija
51/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin koulunkäynnin vuonna 1983 ja siinä koulussa oli oppilaille ulkohuussi. Reikärivistö tytöille ja toinen seinän takana pojille.

Vain opettajat saivat käyttää sisävessaa.

Oliko Pohjois-Pohjanmaalla?

Taisi tulla oppilaille vesivessa vasta 1990 meidän kyläkoulussa.

Itse olin ko. koulussa 1978-1984

Vierailija
52/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ulkovessassa, riu'ulla... mutta jos haluaa oikein eksotiikkaa kokea, niin suosittelen klassista kiinalaista suoraa seinää, jonka viereen on kaivettu kuoppa, tai intialaista reikä maassa/lattiassa ripatilla. Seiniä ei ole, ei yksityisyyttä, ei mitään. Yhtäkkiä vanha suomalainen ulkovessa on ihan luksusta, ja riuku myös.

Vierailija
53/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minusta tuntuu tosi oudolta, jos joku ei olisi. Olen elämäni aikana käynyt kymmenillä mökeillä, joista lähes kaikilla on ollut ulkohuussi. Omalla mökillä on sellainen edelleen, samoin kaikkien kavereiden omistamilla, vasta nyt kun meillä on menossa sukupolven vaihdos mökillämme, ollaan vaihtamassa nykyaikaiseen kuivakäymälään. Olen myös käynyt viime vuosina siirtolapuutarhoissa, kaupungin omistamilla mökkisaarilla, luontopoluilla jne., missä kaikissa on ollut perinteiset ulkohuussit. Näissä paikoissa on aina ollut paljon lapsia, joten ei ne vanhanajan vessat heillekään vieraita siis ole.

Sä kuulostat aika vanhalta. Minä en harrasta mökkeilyä, olen nuori ja asun kaupungissa. Ei ole tullut ulkohuusseja täällä vastaan, että siinä sulle outouksia.

Eri vastaaja tässä.

Asun Helsingissä ja kesäisin käyn usein mm. Pihlajasaaressa. Siellä on huussit. Eikä varmasti ole ainoa paikka.

Vierailija
54/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Outoa, jos ei ole koskaan käynyt.

Eikä ne ole ollenkaan sellaisia haisevia hyyskiä kuin ennen vanhaan.

Kuiviketta tarpeeksi, eikä kuseksi sinne vaan puskiin, niin ei kesälläkään haise tai kerää kärpäsiä.

Ainakin kolmena päivänä viikossa käytän ulkovessaa eli siis mökillä.

Olen syntynyt -71

Meille rakennettiin uusi talo 1980, saatiin sisävessat, suihkut ja muut mukavuudet.

Siihen asti oli navetan takana tunkion laidalla ulkohuusi.

Kuiviketta ei ennen käytetty, joten kesähelteellä katku oli tyrmäävä. Ja kärpäsparvi törmäsI takapuoleen kun reiälle istui. BZZZZZ!

Vierailija
55/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

En ihan nuori olekaan, mutta mun lapset ovat ja he asuvat pääkaupunkiseudulla. Heidän kanssaan olen käynyt juuri siellä kaupungin omistamilla mökkisaarilla, luontopoluilla, siirtolapuutarhoissa jne. joissa on ulkohuussit käytössä.

Vierailija
56/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Se kun kesäyönä käy mökillä puuvessassa ja voi ovi avoinna ihailla järvimaisemaa asioidessa 😌

Kuuluu stsiiiihhhh, tumps, linnunlaulua, kesämetsä tuoksuu, järvi kimmeltää. Mihin sitä kiire on pois vessasta?

Vierailija
57/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No täytyy olla todella tynnyrissä kasvanut, ettei ole koskaan käynyt ulkovessassa. Aika kauheita ovat.

Aika harva nykyisistä alle 2-kymppisistä on varmaan koskan puuseessä käynyt.

Vierailija
58/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Minä aloitin koulunkäynnin vuonna 1983 ja siinä koulussa oli oppilaille ulkohuussi. Reikärivistö tytöille ja toinen seinän takana pojille.

Vain opettajat saivat käyttää sisävessaa.

Mulla alkoi kuukautiset jo kuudennella luokalla,olispa ollut karmeaa jos olis ollut ulkovessa koulussa...

niin, mietipä oliko kivaa kun ei ollut kotona muuta. Koulussa kyllä oli sisävessat.

Vierailija
59/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Meillä oli kotona ulkohuusi, just sellainen punainen puinen koppero.

Vierailija
60/73 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ulkovessassa, riu'ulla... mutta jos haluaa oikein eksotiikkaa kokea, niin suosittelen klassista kiinalaista suoraa seinää, jonka viereen on kaivettu kuoppa, tai intialaista reikä maassa/lattiassa ripatilla. Seiniä ei ole, ei yksityisyyttä, ei mitään. Yhtäkkiä vanha suomalainen ulkovessa on ihan luksusta, ja riuku myös.

Hahaa. Tulee mieleen muinaiset interrailit ja Neuvostoliitto -työmatkat!

Voi jeesus niitä kokemuksia.... tuli todella ikävä näitä siistejä suomalaisia ulkohuuseja, joihin kakka sentään meni fysiikan lakeja noudattaen alas - eikä, kuten Neukkulassa ja muutamissa Etelä-Euroopan maissa: kattoon ja seinille.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: neljä kaksi yhdeksän