Kuinka moni täällä on käynyt kunnon vanhan ajan ulkovessassa?
Muistatteko sen keon, minkä päälle piti itse jätöksensä laskea? 💩😳
Onneksi nykyään on sisävessat.
Kommentit (73)
Muutama vuosi sitten nikkaroin sellaisen pihan nurkkaan ja käytän koko kesän.
Vaikka kuinka monessa olen käynyt.
Aikanaan ensimmäisen puolison kotona maatilalla meillä ei muuta ollutkaan kuin rähjäinen ulkohuussi navetan takana. Elettiin 90-luvun loppua. Toki appivanhemmilla uudessa talossaan lähistöllä oli sisävessa mutta ei sitä käytetty kuin "hienompien vieraiden" aikaan. Ensimmäisen lapsen synnyttyä rakennettiin vanhaankin taloon sisävessa ja miniä sai kuulla kunniansa, kun semmoisia turhuuksia vaatii :)
Muutoin on ulkohyyskää tullut käytettyä erinäisillä mökeillä, luontopolkujen varrella, festareilla bajamajoja tietenkin ja aikanaan rippileirillä meillä oli isot paskahuussit pojille ja tytöille vierekkäin metsän siimeksessä. Monta reikää rivissä ja toki välilaudoitusta poikien toimesta purettu että saivat tirkistellä. Vain menkkojen aikaan sai käyttää ohjaajien sisävessaa, mutta menkkojen olemassaolo piti toki todistaa verisillä siteillä. Sweet :*
Matkustellessa myös kultturellit ulkohuussit käväisty kokemassa, reiät lattiassa yms. Kyllä meillä vaan on verraten päheet paskahuussit sanon minä.
No joka kerta käyn, kun olen retkeilemässä tai vaeltamassa. Tai sitten taivasalla. Mieluummin minä huussissa käyn kuin puskassa kyykkypaskalla.
Ainut ulkohuussi mihin en ole uskaltanut mennä oli ikkunaton, päivälläkin pilkkopimeä tienvarsihuussi, jossa kuului helteellä ovea avatessa vain jumalaton surina ja haisi kuolema. Kakka tökki siinä jo kalsaria vaan päätin että mieluummin paskon vaikka housuun kuin astun jalallani tuohon rakennukseen.
Pyysin 30v lahjaksi ulkohussin ja se sain. Eihän tuo nyt ihan aito ja alkuperäinen ole, kun on Biolanin kompostoiva kaksiosainen keruu, nesteet menee erikseen. Ei siellä haise oikein mikään, joskus citronella-kynttilä. Ehkä viikoittain käyn siellä, kuuntelemassa ympäröivää luontoa (ja samalla pääen hetkeksi eroon lapsista ja lemmikeistä, koira jää huussin kuistille istuskelemaan, ei tule sisälle). Isovanhemmilleni tuli sisävessa -76, mutta sen valmistumisen jälkeenkin kävimme navetan takana olevassa ulkohuussissa etenkin kesäaikaan, sellainen kaksireikäinen, niin ei tarvinnut yksin käydä. Isoisoäiti ei koskaan vieraillessaan suostunut sisävessaa käyttämään, hän halusi käydä ulkohuussissa.
Koulussa oli sisävessat, olihan se rakennettu sentään 50-luvulla. Rivi pönttöjä ilman mitään väliseiniä. 80-luvulla sinne rakennettiin yksi erillinen koppi, jos halusi enemmän istuskelurauhaa. Mutta vielä 60-luvulla osa oppilaista kävi koulun ulkohuussissa, vaikka tosiaan nuo sisävessatkin olivat jo käytössä.
Vanhemmillani on ulkohuussi, isä käy siellä lähes joka päivä, myös talvipakkasilla. Kahdella isän sisaruksista on myös ulkohuussi, toinen erikseen sellaista pyysi 50v-lahjaksi.
Naapureilla oli käytössä vain ulkohuussi 2010-luvulle asti, kunnes joutuivat palvelutaloon. Heillä ei myöskään koskaan ollut juoksevaa vettä, vaan vesi nostettiin kaivosta käsipumpulla ja kannettiin sisälle ämpärillä. Minulla on nyt tuo sinkkiämpäri huussinkuivikkeen astiana.
Bajamajat taas ovat ihan eri maailma, siellä ei tee mieli viettää aikaa, olipa se kuinka siisti tahansa.
Niin monta erillistä maailmaa samassa maassa. Mieheni ei suostu huussissa käymään lainkaan, hän on koko ikänsä asunut sisävessojen "kanssa". Onhan meillä, hyvin toimeentulevan kaupunkilaisperheen lapsella ja pienviljelijäperheen lapsella, hyvin erilaiset kokemusmaailmat olleet lapsena ja nuorena. Se näkyy monessa asiassa, mutta ehkä konkreettisimmin näissä perusasioissa ;-)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kysyisit mieluummin, että kuinka moni on käynyt huussissa päivittäin tai käy edelleen. Itse 16v.asti ei muuta kotona ollutkaan. Ja olen syntynyt 1980-luvulla.
Meillä oli koulussakin ulkohuussit. Monta reikää vaan rivissä. T. Syntynyt 1980
Meilläkin oli ala-asteella. Olen syntynyt 1968.
Pian saatiin kuitenkin sisävessatkin. Käytiin silti vielä ulkohuusseissakin, kun ne olivat leikkipaikkojen vieressä, niin oli nopeampi käväistä niissä.
Kotonani oli lapsuudessani, ja on edelleen. Siellä oli pakko käydä talvipakkasillakin ennen kuin saatiin sisävessa. Muutimme maalle rintamamiestaloon jo ennen kuin se oli muodikasta.
Mummolassani oli navetan yhteydessä. Oma kakkapökäle tuntui kovin vaatimattomalta hevostenpaskojen joukossa. Mummolassa jopa pyyhittiin takapuoli sanomalehdellä.
Ja monella mökillä on tullut käytyä, missä ei muuta vessaa ole ollutkaan kuin ulkohuussit.
Onpas minulla sivistystä...
En edes tiedä, mikä on ulkovessa. Huussissa olen käynyt useasti. Ulkona harvemmin on vesiklosettia. Sana vessa tarkoittaa siis vedellä huuhdeltavaa pönttöä.
Vanhempien mökillä olen käynyt monta monta kertaa
Vierailija kirjoitti:
Käyn joka kesä.. ja viime vuonna päivittäin omakotitalon raksa-aikana. Tykkään huusseista, on oma rauha asioida ja kakka ei loisku veteen.
Minäkin tykkään juuri siksi ettei loisku ainakaan!
On todellakin kokemusta! Lapsuudenkodissani ei ollut sisävessaa, joten noin 20 vuotta käytin ainoastaan ulkovessaa.. nyt sentään vanhemmillanikin on sisävessa jo käytössä.Tosi kiva oli esim. talvella pakkasella pukea toppavaatteet päälle ja kävellä 100m navetan päädyssä olevaan rämään ja etovaan ulkohuussiin, joka oli vielä huonosti hoidettu... hmmn.. parempi etten kerro enempää..jokainen voi itse kuvitella. Nyt on oma talo ja kaksi sisävessaa, ei ole ikävä ulkovessan riemuja todelkakaan.
Kaikissa muissa paitsi festareilla olen käynyt ja matkustanut myös lähes 50 maassa mutta kertaakaan en ole bajamajassa käynyt.