Kuinka moni täällä on käynyt kunnon vanhan ajan ulkovessassa?
Muistatteko sen keon, minkä päälle piti itse jätöksensä laskea? 💩😳
Onneksi nykyään on sisävessat.
Kommentit (73)
Lapsuudenkodissa oli vain ulkovessa, 1987 muutin pois lähikaupunkiin.
Vierailija kirjoitti:
About kaikki. Ulkovessoja on vielä esim. hautausmailla, jollei kotona ja mökillä saa tätä elämystä.
Ne kuopat on kyllä tarkoitettu vainajille, eikä paskomiseen.
Minä aloitin koulunkäynnin vuonna 1983 ja siinä koulussa oli oppilaille ulkohuussi. Reikärivistö tytöille ja toinen seinän takana pojille.
Vain opettajat saivat käyttää sisävessaa.
Vierailija kirjoitti:
Meillä on mökillä ulkohuussi. Kompostoiva sellainen, ei haise. Mies hoitaa tyhjennyksen.
Mutta onko se sellainen missä toisten pökäleet näkyy ensimmäisenä kun kannen avaa?
Mummolassa oli ulkovessa, siellä tuli lukemattomia kertoja käytyä.
Olin myös jokunen vuosi sitten häissä, joissa oli juhlapaikalla pelkät ulkovessat, eikä mitkään siistit sellaiset. Todella outoa, kun kyseessä oli kuitenkin oikein viihtyisä, sellainen vähän kylätalomainen juhlatila, joka oli itsessään varsin hyvä hääpaikka, mutta ne vessat oli ihan kamalat ja tosi hankalat, kun oli paljon väkeä paikalla.
Olen käyttänyt ulkovessaa mm. vanhempien kotona, useamman exän mökillä, siskon mökillä, kaverin navetalla, hautuumaalla ja nyt omassa kodissa on myös ulkovessa. Eivät ne minusta kovin harvinaisia laitoksia ole. N41
Olen käynyt lukuisissa ulkovessoissa ja muistan ajan jolloin oli ihan tavallista, että ulkohuussissa oli vessapaperina sanomalehtipaloja. Niitä sitten piti ensin käsissä rutistella pehmeämmiksi.
Vierailija kirjoitti:
Minä aloitin koulunkäynnin vuonna 1983 ja siinä koulussa oli oppilaille ulkohuussi. Reikärivistö tytöille ja toinen seinän takana pojille.
Meillä sama. Tyttöjen vessan seinästä oli laudoitus vähän hauras, joten monesti käytiin tsiigaamassa perseet ja kusen suhinat. ;)
Meillä on mökillä on kompostoiva ulkohuussi. Ei haise eikä ole koskaan korkeaa pökälekasaa. Siellä tuoksuu havupuumetsä ja kuuluu lintujen äänet ja meren aaltojen liplatus. Jos täytyy aamuyöstä käydä siellä niin alkukesästä auringonnousu värjää metsän ympärillä kullanvärisellä valolla. Loppukesällä metsä on sysipimeä yöllä, mutta tähtitaivas sen yllä huikaiseva. Täysikuu loistaa välillä metsän puiden välistä kuin jokin outo lamppu. Ihana paikka kerta kaikkiaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä sama. Tyttöjen vessan seinästä oli laudoitus vähän hauras, joten monesti käytiin tsiigaamassa perseet ja kusen suhinat. ;)
:D
Nyt ei ollut kyse nykyaikaisista siisteistä ulkovessoista, vaan niistä vanhanaikaisista missä ei käytetty mitään kuivaketta ja muuta, ja näkymä oli ihan vaan sitä shittiä kun kannen aukaisi.
Meillä on kuivanmaan mökillä, ja tavara tiputellaan saaviin, kariketta päälle. Paperit laitetaan eri peltitynnyriin, joka otetaan ulos samalla, ja sisältö poltetaan, niin jätöstynnyri ei täyty niin nopsaan.
Sitten pari kolme kertaa vuodessa kaivetaan meidän omatekoiseen jättikompostoriin (piha on iso, Mersu-nimiseen kompostoriin viedään syksyisin lehtiä ym. kasvijätettä, neljä kuution lokerikkoa), iso monttu ja kipataan kama kompostoriin. Tavara on muhittuaan levityskelpoista multaa. Eipä ole tarvinnut kaupasta istutusmultaa ostaa.
Tosin sähköpolttokakkala on tiukassa harkinnassa. Pimeinä syysöinä ei ulkoilman vessareissut niin huvittaisi.
Vierailija kirjoitti:
Mulla alkoi kuukautiset jo kuudennella luokalla,olispa ollut karmeaa jos olis ollut ulkovessa koulussa...
Minusta tuntuu tosi oudolta, jos joku ei olisi. Olen elämäni aikana käynyt kymmenillä mökeillä, joista lähes kaikilla on ollut ulkohuussi. Omalla mökillä on sellainen edelleen, samoin kaikkien kavereiden omistamilla, vasta nyt kun meillä on menossa sukupolven vaihdos mökillämme, ollaan vaihtamassa nykyaikaiseen kuivakäymälään. Olen myös käynyt viime vuosina siirtolapuutarhoissa, kaupungin omistamilla mökkisaarilla, luontopoluilla jne., missä kaikissa on ollut perinteiset ulkohuussit. Näissä paikoissa on aina ollut paljon lapsia, joten ei ne vanhanajan vessat heillekään vieraita siis ole.
Ei hitto. Just äsken. Koska mökki.
Mummolassa oli tuollainen aikoinaan. Sitten saunarakennukseen rakennettiin oikea vessa joskus 90-luvulla.
Vierailija kirjoitti:
Nyt ei ollut kyse nykyaikaisista siisteistä ulkovessoista, vaan niistä vanhanaikaisista missä ei käytetty mitään kuivaketta ja muuta, ja näkymä oli ihan vaan sitä shittiä kun kannen aukaisi.
Outo määritelmä. Käytettiin ennenkin kuiviketta, ja toisekseen jos heittää kauhallisen kuiviketta käynnin jälkeen pönttöön, ei sekään kaikkea jätöstä peitä.
Meillä on mökillä ulkohuussi. Kompostoiva sellainen, ei haise. Mies hoitaa tyhjennyksen.