Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Eron vaikutukset lapseen - Nykyajan tabuaihe

Vierailija
14.04.2021 |

Saako nykyään puhua enää siitä, kuinka vanhempien ero voi lapseen vaikuttaa hyvinkin negatiivisesti. Kaipaisin keskustelua aiheesta.

Olen kiinnittänyt huomiota siihen, että julkisuudessa muutamakin julkkis on puhunut siitä kuinka vanhempien ero aikanaan "romahdutti maailman" ja mm. vaikutti todella negatiivisesti koulumenestykseen ja itsetuntoon ja lapsen arkeen ylipäätään. Tuttavapiirissä on myös viikko-viikko -systeemillä asuvia lapsia, joista jotkut oireilevat kahden kodin välillä kulkemista eli varsinkin väsyneinä ja muuten pahantuulisina ottavat puheeksi jatkuvan pakkaamisen ja muuttamisen.

Tuntuu vain, että näistä asioista ei saisi nykyään puhua. Kaikki eroavat ystävinä ja kaikki sujuu tosi hienosti ja lasten elämä nyt ei oikeastaan muuttunut juuri mitenkään ja... Onko näin todella?

Kommentit (127)

Vierailija
121/127 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lapseni päiväkotiope kommentoi viikko sitten vasu -keskustelussa että lapseni on eron jälkeen ollut huomattavasti sosiaalisempi ja iloisempi kuin ennen eroa. Muutos on ollut siis positiivinen. Ongelmatkin olivat kotona kyllä isoja.

Vierailija
122/127 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero ei ole hyvä asia koskaan mutta joskus se on vähiten huono vaihtoehto, myös lasten kannalta.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
123/127 |
16.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapseni päiväkotiope kommentoi viikko sitten vasu -keskustelussa että lapseni on eron jälkeen ollut huomattavasti sosiaalisempi ja iloisempi kuin ennen eroa. Muutos on ollut siis positiivinen. Ongelmatkin olivat kotona kyllä isoja.

Tyypillistä naisten selkääntaputtelua vaikka sille ei olisi mitään todellisuuspohjaa. Muutos voi myös olla tilapäinen kunnes lapsi tajuaa mitä kaikkea se ero loppujen tarkoittaa omalle arjelle ja tulevaisuudelle.

Vierailija
124/127 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ihan varmasti vaikuttaa huonosti lapsen kehitykseen, jos pitää koko ajan olla muuttamassa viikon välein kodista toiseen. Ei ole pysyvyyttä ja turvallista yhtä lapsuudenkotia, ja koko ajan on turhaa stressiä pakkaamisesta ja siirtymisestä toiseen paikkaan. 

Jos meille miehen kanssa jostain syystä ero tulisi, niin haluaisin kyllä hoitaa asian niin että kotimme pysyy "perhekotina", jossa lapset saavat koko ajan olla, ja me vanhemmat hankkisimme omat "sinkkuasunnot", joihin menisimme vuoroviikoin. Näin lapset eivät joutuisi muuttamaan, vaan vanhemmat muuttaisivat. Vanhemmat kyllä kestävät sen, koska ovat aikuisia, mutta lapsille on todella tärkeä asia että heillä on yksi ja pysyvä turvallinen koti.

Vierailija
125/127 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ero vaikuttaa negatiivisesti monesti,mutta entä vuosien katsominen toisiaan vihaavia vanhempa ja riitelyä?Ei sen parempi,ehkä pahempi.

Vierailija
126/127 |
30.04.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Lukematta kaikkia viestejä vastaan omasta kokemuksestani. Vanhemmat erosi, kun olin noin 8v. Muistan eroa edeltäneet pari vuotta todella riitaisa a ja ahdistavana aikana! Eron jälkeen vanhemmat pysyivät samassa kaupungissa, meidän ei siis siskoni kanssa tarvinnut vaihtaa koulua. Asuttiin viikko-viikko-systeemillä, mikä oli harvinaista (?) tuolloin ysärin lopussa. Eron jälkeen huomasi selvästi, miten kumpikin vanhempi alkoi voida paremmin, ja kummassakin kodissa oli rennompi tunnelma, kuin ydinoerhekodissa vuosiin. Kumpikin vanhemmista löysi uuden kumppanin muutaman vuoden sisällä. Heistä tuli minulle tärkeitä ihmisiä myös.

En koe, että ero olisi minua traumatisoinut. Olisin varmasti traumatisoituneempu, mikäli vanhemmat olis hammasta purren pysytellyt yhdessä "lasten takia".
Jos nyt jonkun huonon puolen erosta keksin, mistä on jäänyt joku "tapa," mulle elämään, on se ettei mihinkään voi lähteä ilman suurta repullista tavaraa 😂 liittyy kait tuohon, kun periaatteessa molemmissa kodissa oli kaikki tarvittavat, mutta kyllä sitä lapselka aina on kaikkea leluja, päiväkirjoja tms minkä haluaa olevan aina samassa paikassa kuin itse on. Jotenkin se on kai jäänyt päälle, että en voi kulkea pelkällä pienellä käsilaukulla kamaa töihinkään, kyllä repussa on hyvä olka messissä meikit, sakset, vaihtovaatteet yms 😂 näin kärjistäen.

N33

Vierailija
127/127 |
03.10.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kun vanhempani erosivat, niin oli kauan ikävä pois muuttanutta etävanhempaa. Lopulta kuitenkin totuin tilanteeseen ja alkoi tuntua, että niin olikin parempi. Loppujen lopuksi vanhempani taisivat kärsiä erosta enemmän kuin minä.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yhdeksän