Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Tuntuu, että kuukautisvaivat vaan pahenee, kun ikää tulee lisää. Muita?

Vierailija
14.04.2021 |

Minulla kuukautiset alkoivat tosi myöhään, vasta noin 14-vuotiaana ja olivat tosi epäsäännölliset varmaan 2-3 vuotta, joten pääsin "teininä" aika helpolla. Sitten aloitinkin pillereiden käytön jo 18-vuotiaana ja söin niitä tosi pitkään. Sitten tuli raskaudet yms. Kuukautiset menivät omalla painolla, eivätkä aiheuttaneet kauheasti päänvaivaa.

Kunnes yli 40-vuotiaana erinäiset kuukautisvaivat iski ja nyt 43-vuotiaana alkaa ottamaan menkat ihan kunnolla päähän! Ne ovat runsaat, siis niin runsaat, että yhden päivän saa olla melkein sisällä, kun ei uskalla lähteä minnekään. Mieliala vaihtelee ennen menkkoja ihan hirveästi, olen kuin riivattu. Väsymys iskee. Tunne, ettei voi tehdä muuta kuin istua ja olla. Tekisi mieli hautautua peiton alle ja tulla sieltä viikon päästä pois. Kivut ovat tulleet kuvioihin, kipulääkkeitä joutuu käyttämään ja koko homma vaan ottaa niin hirveästi päähän. Nyt on tullut uutena ongelmana vatsavaivat. Pierettää, ummettaa, on löysällä. Pierut kiertää pitkin mahaa, mutta ulos ei pääse. Maha on herkkä ja kipeä. Paleltaa. 

Kohtalotovereita? Saa valittaa! Helpottaa, kun kuulee, että muillakin on tällaista. 

Kommentit (26)

Vierailija
21/26 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mä syön pillereitä sen takia ettei tartte kärsiä kivuista ja vuodosta.

N40.

Migreeni-ihmiset, hormonien haittoja ja synteettisiä valmisteita vähemmän haluavat, eivät ota e-pillereitä. Saattaa olla jo joku muu valmiste käytössä, johon ei sovi lisäpillerit.

Olen se, jonka migreenin hyvä gyne sai loppumaan. Olin aiemmin syönyt monia e-pillereitä, minipillereitä ja käyttänyt hormonikierukkaa, aina migreeni ja runsaat menkat. En enää edes tajunnut migreenin johtuvan hormonivalmisteista. Gyne ehdotti Qlaira-pillereitä, jotka ovat "luonnollisempia" ja myöhemmin olen käyttänyt Zoelya. Ei migreeniä, niukat menkat vain silloin tällöin. En nyt tyrkytä kenellekään, mutta tällainenkin vaihtoehto on.

Vierailija
22/26 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mun menkat ollu aina kivuliaat ja runsaat, mutta joo, kyllä jotain silti tapahtui kun alkoi ikää tulla. PMS paheni ja suolistovaivat menkkojen aikaan myös kun ylitti 40v rajapyykin. Ashwagandhalla sain pms:n kuriin, ja vaikka moni sitä parjaa, mulle se on ollut pelastus. Mun mielestä se on auttanut jopa kipuihin, mutta ne nyt  pysyy napeilla kurissa joka tapauksessa. Mutta se yksi päivä kk on edelleen ihan kauhea, maha möyrii ja pulputtaa ja olo on ällöttävä, en mielellään lähde silloin 10m kauemmaksi kotivessasta. 

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/26 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuonhan muuten unohdin kokonaan! Naama kukkii kuin teinitytöllä aina ennen kuukautisia. Ja isoja pahkuroita tulee, jotka sitten vaivaavat melkein seuraaviin kuukautisiin saakka. Pitää varmaan gyneltä kysellä asioita, kun seuraavan kerran on aika mennä.

Onko kellään muulla tullut näitä mahaoireita lisäksi? Pierua, ummetusta ja ripulia ja vaikka mitä. Minulla on tutkittu tähystämällä (muun asian vuoksi) maha ja peräsuoli, joten ne ovat kyllä kunnossa. Joten liitän nämä menkkoihin, kun niiden aikaan vaivaa eritoten.

ap

Ummetusta on ja jotenkin tuntuu siltä kuin suolistoon sattuisi. Koko alakerta on muutenkin tuntoherkempi kuin yleensä.

Vierailija
24/26 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Minulla ovulaatiokivut ovat nykyään, 42-vuotiaana, pahemmat kuin kuukautiskivut. Ne ovat myös alkaneet muistuttaa kuukautiskipuja eli muuttuneet kramppimaisiksi. Joka kierrolla niitä pahoja kipuja ei tule. Särkylääke auttaa vain jos otan sen heti kiputuntemuksen alettua, viivyttelemättä, nopeasti imeytyvä Panadol Zapp on hyvä tähän tarkoitukseen.

Vierailija
25/26 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

48v alkoi kierto hieman lyhenemään ja kamalat oviskivut. Mutta onneksi myös niukkeni vuoto. Nyt ei ole joulukuun alun jälkeen näkynyt. Täytän ens kuussa 52v.

Vierailija
26/26 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mullakin pahenivat oireet yli 40-vuotiaana. Vatsa todella kipeä, ja se turvotus! Menkkojen aikana piti käyttää löysiä housuja. Vuoto oli myös hyvin runsasta, siirryin yösiteisiin myös päivisin. Lisäksi ihme hikoilua menkkojen aikana (esimakua kuumista aalloista), ja myös sellainen heikotus, jonka liitän yleensä nestehukkaan. Ruokaakaan ei maistunut oikein silloin, kun vatsa oli piukeimmillaan. Olo oli kuin ylikypsällä tomaatilla.

No. Nyt tänä vuonna menkat ovat tulleet vain kerran, ja kuumia aaltoja sitten senkin edestä. Harkitsen estrogeeniä tähän ärsyttävään hikoiluun. Katson, jos sinnittelisin syksyyn, kun niin puhutaan veritulppariskistä rokotteen yhteydessä. Jos vain kestän sinne syksyyn asti. Olen nyt 51-vuotias. Juuri nyt tympii melkoisesti olla nainen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: seitsemän yksi yksi