Tuntuu, että kuukautisvaivat vaan pahenee, kun ikää tulee lisää. Muita?
Minulla kuukautiset alkoivat tosi myöhään, vasta noin 14-vuotiaana ja olivat tosi epäsäännölliset varmaan 2-3 vuotta, joten pääsin "teininä" aika helpolla. Sitten aloitinkin pillereiden käytön jo 18-vuotiaana ja söin niitä tosi pitkään. Sitten tuli raskaudet yms. Kuukautiset menivät omalla painolla, eivätkä aiheuttaneet kauheasti päänvaivaa.
Kunnes yli 40-vuotiaana erinäiset kuukautisvaivat iski ja nyt 43-vuotiaana alkaa ottamaan menkat ihan kunnolla päähän! Ne ovat runsaat, siis niin runsaat, että yhden päivän saa olla melkein sisällä, kun ei uskalla lähteä minnekään. Mieliala vaihtelee ennen menkkoja ihan hirveästi, olen kuin riivattu. Väsymys iskee. Tunne, ettei voi tehdä muuta kuin istua ja olla. Tekisi mieli hautautua peiton alle ja tulla sieltä viikon päästä pois. Kivut ovat tulleet kuvioihin, kipulääkkeitä joutuu käyttämään ja koko homma vaan ottaa niin hirveästi päähän. Nyt on tullut uutena ongelmana vatsavaivat. Pierettää, ummettaa, on löysällä. Pierut kiertää pitkin mahaa, mutta ulos ei pääse. Maha on herkkä ja kipeä. Paleltaa.
Kohtalotovereita? Saa valittaa! Helpottaa, kun kuulee, että muillakin on tällaista.
Kommentit (26)
Kuulostaa esivaihdevuosiongelmilta. Onkohan sulla liikaa estrogeenia suhteessa progesteroniin? Ja tuleeko outoja välivuotoja?
Ei tule välivuotoja ja kierto on täsmällinen.
Kiva kuulla kommentteja!
ap
Samaa mietin minäkin joka kuukausi. Ikää on 50 ja kuukautiset tulevat edelleen säännöllisesti ja erittäin runsaina. Siteitä laitan päällekkäin ja ristikkäin ja istun kotona pyyheliinan päällä. Tuntuu siltä kuin luonto kiusaisi minua tahallaan asialla, jolla ei ole enää mitään merkitystä. Nyt kun narisen näin, niin saan varmaan hirveät oireet, kun menopaussi lopulta tulee ja kuukautiset loppuvat.
Sama täällä pms-oireet pahentuneet, kuten myös ovulaation aikana tulevat oireet (vihlonnat sekä selkä- ja vatsakipu). Kuukautiset ovat runsaat ja vatsa turvoksissa. Lisäksi tuntuu, että kierto lyhenee kokoajan. Herkkua tämä +45 vee naisena oleminen. Vuotaa 25 % ajasta ja muutoin sitten turvottaa tai naama kukkii.
Mä syön pillereitä sen takia ettei tartte kärsiä kivuista ja vuodosta.
N40.
Tuonhan muuten unohdin kokonaan! Naama kukkii kuin teinitytöllä aina ennen kuukautisia. Ja isoja pahkuroita tulee, jotka sitten vaivaavat melkein seuraaviin kuukautisiin saakka. Pitää varmaan gyneltä kysellä asioita, kun seuraavan kerran on aika mennä.
Onko kellään muulla tullut näitä mahaoireita lisäksi? Pierua, ummetusta ja ripulia ja vaikka mitä. Minulla on tutkittu tähystämällä (muun asian vuoksi) maha ja peräsuoli, joten ne ovat kyllä kunnossa. Joten liitän nämä menkkoihin, kun niiden aikaan vaivaa eritoten.
ap
Ihan tyypillistä ikään kuuluvaa. Ilmeisesti tosiaan sitä esivaihdevuosioireilua, jota mulla on jatkunut jo kohta 10 vuoden ajan. Kierto ei enää sentään ole koko ajan yhtä lyhyt kuin vielä vuosi-pari sitten vaan alkaa tulla jo välillä 26-31 päivän kiertojakin (välillä oli 23-25 päivää, kun mulla on aina aiemmin ollut pitkä yli 30 päivän epäsäännöllinen kierto).
Ja ikää tänä vuonna 46.
Hei, mulla on olleet aina kivuliaat menkat siitä lähtien kun alkoivat, taisin olla 12 v? Mutta pitkälti kolmeen kymppiin meni siedettävästi. Jotain tapahtui sen jälkeen ja viimeisten vuosien menkat ovat olleet järkyttäviä, se veren menetys,klöntit, naaman ja jalkojen puutuminen, ibs pukkaa päälle, suoli krampit, hikoilutus, verensokerin lasku, niskanjäykkyys ja migreenit, paniikkikohtaukset ja sydämmen hakkaaminen täysillä..huh huh..sain vähän aikaa sitten kuulla että endohan se siellä, ikää on 41.
Ilmoittaudun heti. 47 vuotta ikää ja vuosi vuodelta tulleet pahemmiksi neljän kympin jälkeen. Minä en ole koskaan vuotanut paljon, mutta ne etukäteisoireet. Vatsaturvotuskin on ihan hirveä puolet kuukautiskierrosta.
Gyneltä olen tätä kysynyt ja hän sanoi, että pitää paikkaansa, että vanhemmiten kierron ikäänkun tuntee paljon voimakkaammin.
Sitten sekin on, ett esivaihdevuosioireet voivat kestää vuosia ennen kuin ne kuukautiset loppuu.
Mutta siis olen parin viimeisen vuoden aikana kyllä havainnut sen, että tasan ei käy onnen lahja tmiesten ja naisten välillä, kun naiset joutuvat nämä kaikki kuukautisoieeensa kestämään. Plus sitten vielä päälle ne varsinaiset vaihdevuodet vielä.
Samaa täälläkin!
Itselläni alkoivat kuukautiset vasta 16 v ja aina hyvin vähäisillä oireilla. Toista se on nykyisin, noin 3 vuotta aina kaikki kevät kuukaudet ovulaation aikana alkaa rintojen arkuus, turvotus ja ne kiukunpuuskat... Tissit niin kipeät että pienikin kosketus tekee välillä pahaa. Pidän kirjaa sovelluksen avulla jotta osaan varoa omia oireita ja pitää kielen kurissa (mies parka).
Nämä kipukuukaudet joka vuosi samat, helmi-touko, sitten taas perus oireilu. Säännöllisesti ovat, ja vuotomäärä ei ole muuttunut. Nyt siis ikää 39.
Kovista vaivoista kärsivät, menkää ihmeessä hyvälle gynelle! Käyn itse tosi ihanalla gynellä, joka sai mm. migreenini loppumaan lähes täysin, vaikka olin ennenkin syönyt erilaisia hormonivalmisteita, mutta vasta yksi sitten räjäytti potin :) Heillä on ihan eri tavalla tietoa ja kokemusta kuin tk-lääkäreillä. Aivan varmasti on nuo vaivat hoidettavissa tai edes jotenkin helpotettavissa, ettei mene kuukaudesta monta päivää ihan pilalle.
Minähän nohevana tyttönä vähän naureskelin muiden väitetyille PMS-oireille aina ikävuoteen 40 saakka ja pidin niitä, jos nyt en ihan keksittynä huuhaana, niin ainakin rankasti liioiteltuina. Mutta ihan kantapään kautta on saanut oppia, että mitä totisinta totta ovat ne. Nykyinen oirelista on pitkä ja tuskaisa.
Esivaihdevuodet. Ensin kuukautiset runsastuu ja kierto lyhenee, sitten jossain vaiheessa kierto alkaa pidentyä ja muuttua epäsäännöllisemmäksi ja vuoto vähentyä, kunnes sitten lopulta lakkaa kokonaan. Tervetuloa vain joukkoon. Minulla kierto alkoi lyhentyä 43-vuotiaana ja nyt vain odottelen, koska se alkaisi tästä pidentyä ja määrä vähentyä. Minullakin eka päivä on sen verran reipasta vuotoa nykyään, että kuukautiskupin lisäksi on varalla aina pikkuhousunsuoja, ja kuppia saa tyhjennellä monta kertaa päivässä.
Mulla on vaihdevuodet (=menkkojen loppuminen) tosi lähellä. Kuukautiset alkoi 11-vuotiaana, olivat säännölliset kuin kello, ei koskaan mitään kipuja tai PMS-oireita. Sitten n. 50 iässä vuoto väheni ja pari kertaa jäi välistä, sitten tuli enää 3 kertaa vuodessa. Tänä vuonna on ollut yhdet menkat. Gynen mukaan munasarjoissa on vielä toimintaa, mutta eiköhän ne kohta tyhjene.
Olen siis päässyt elämässäni niin helpolla mitä menkkoihin tulee. Olen siitä tosi onnellinen ja kiitollinen ja haluan kertoa tämän siksi, että jos joku pelkää vaihdevuosia niin ei ne ole kaikille hirvittävän vaikeaa aikaa. Mulla ei ole mitään oireitakaan muuten, vain nuo menkat ovat muuttuneet.
Ap menisin sinuna käymään gynellä, runsaaseen vuotoon on lääkitys saatavilla. Sulle voi tulla anemia jos kovasti vuotaa. Samalla hän katsoo onko muuten kaikki kunnossa.
Täällä! Järkyttäviä, uskomattoman kivuliaita vatsakramppeja, lisäksi vatsa menee täysin sekaisin, pierettää koko ajan, ripuloin, maha turpoaa eikä ruoka maistu. Ennen menkkoja kiukuttelen ja ärsyynnyn pienimmistäkin asioista. Ei ollut nuorena tällaista, hädin tuskin huomasin koko menkkoja. Täytän tänä vuonna 40v.
10 jatkaa
Ja siis noita mahalireita on ihan hirveästi. Ensinnä tulee voimakas kipu ovulaatiosta. Niin voimakas, että jalat meinaa lähteä alta, sitten tulee usein sellainen superheikko olo, ei pikein meinaa pysyä pystyssä, on vaikea hengittää ja ei jaksa mitään. Vatsa turpoaa palloksi ja sitä turvotusta jatkuu siihen saakka kunnes pari päivää ennen kuukautisia tilanne laukeaa.
Kysyin tätä gyneltä ja sanoi, että joillain kuukautiskierto aiheuttaa suolissa pysähdyksen, että ne ikään kuin lakkaavat toimimasta.
Sitten kerran gyne sanoi, että ovulaation yhteydessä vuodan jotain nestettä vatsaonteloon, mutta että tämäkin on normaalia. Sitä epäilen syyksi siihen, että avulaation jälkeen tulee niin heikko olo. Tulee kalpeaksi, hengästyttää ja olo on muutenkin todella sairas. Voi olla viikon, toistakin viikkoa huono olo. Sitten menee ohitse, kun kuukautiset alkaa,
Mitään apua en ole keneltäkään gynekologilta saanut näihin oireisiin. Ei niille voi mitään, normaaleja ja minulla nyt sattuu vain olemaan tällaiset kuukautiset. Ultraäänellä tarkastettu paikat kerran vuodessa ja kaikki kunnossa ollut.
Ja siis nämä oireet on tulleet pahemmiksi vuosi vuodelta.
Vierailija kirjoitti:
Mä syön pillereitä sen takia ettei tartte kärsiä kivuista ja vuodosta.
N40.
Migreeni-ihmiset, hormonien haittoja ja synteettisiä valmisteita vähemmän haluavat, eivät ota e-pillereitä. Saattaa olla jo joku muu valmiste käytössä, johon ei sovi lisäpillerit.
Tavallaan on lisääntynyt, mutta kipuja on vähemmän. Sen sijaan mulla on nykyään kuukautismigreeni oikeastaan joka kierrossa :/ Hormonaalista ehkäisyä en voi tuon migreenin takia käyttää.
Pari vuotta ennen kk loppumista oli psyykkiset PMS oireet niin kovat että sain masennuslääkityksen. Elämänlaatu palasi ja kaikki muuttui. Ei kannata kärsiä sitä psyykkistä h...ttiä jonka mukana voi mennä ura ja liitto kun apua löytyy kyllä.
Mulla meni liitto mutta lääkityksen avulla pää normalisoitui ja kasasin itseni uuteen rooliin työelämässä. Ei ois onnistunut jos oisin jäänyt meditoimaan ja juomaan vihreätä teetä. Kaikki arvo em. asioille mutta ei niistä kovan paikan tullen ole ratkaisuksi.
Minulla ovat pms-oireet pahentuneet sen jälkeen kun täytin 45. Vuoto ei onneksi ole sen runsaampaa kuin ennenkään, mutta ennen kuukautisia tulee älyttömiä ahmimishimoja ja kammottava pöhötys.