STM esittää työntekijälle oikeutta nähdä kollegansa palkkatiedot tilanteessa, jossa hän epäilee palkkasyrjintää.--IS
Kommentit (133)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mikä siinä palkassa on sellaista, ettei kestä päivänvaloa?
Mitä sitten tulisi tehdä, jos palkat olisi julkisia ja työntekijä A tienaa enemmän kuin työntekijä B? Katsotaanko koulutusta, firmassa olovuosia, asuinpaikkaa, alkuperäistä palkkapyyntöä, suorituksia edellisiltä vuosilta jne.
Palkka on monilla neuvottelun tulos. Ei ole tehty mitään valmista listaa, että tästä työstä maksetaan X euroa kuukaudessa ja seuraavat tekijät tuovat tietyn suuruisen muutoksen edellämainittuun summaan.
Neuvottelu ei ole mikään syy maksaa suurempaa palkkaa, kyllä työtulos pitäisi määrätä.
Palkkaneuvottelussahan on kyse siitä että yritetään sovittaa yhteen työntekijän ja työnantajan näkemykset työntekijän arvosta firmalle. Työtulos on siinä vain yksi tekijä, joka ei ole aina edes kovin yksiselitteisesti määriteltävissä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos tuo joka on taitavampi kuin minä, osaa enemmän, on nopeampi,
saa enemmän palkkaa, eikö se ole enemmänkin oikeus kuin vääryys???
Naiset vastatkaa.
Ja miehet ovat aina parempia ja ansaitsevat saada enenmän palkkaa?
Näinhän se on aina ollut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa kysyn mitä firmassa maksetaan hakemastani tehtävästä. Kertovat, että työntekijä A saa 2500 euroa kuukaudessa ja työntekijä B saa 2600 euroa kuukaudessa, koska on parempi. Paljonko minulle tulisi maksaa?
Tuossa vaiheessa siis tiedät suunnilleen palkkahaarukan - onnea, olet tilanteessa, jossa 90 % suomalaisista, suomalaiseen firmaan hakevista ei tule koskaan olemaan. Nyt sitten kerrot, mikä omassa koulutuksessa, kokemuksessa, osaamisessa, asenteessasi ja muissa ominaisuuksissa on mielestäsi sellaista, että ansaitset palkan, joka on haarukan yläpäästä tai keskivaiheilta. Sitten työnantaja kertoo, onko asiasta samaa mieltä vai ei. Toki noin pienellä haarukalla kyllä riittää, että sanot, että hyvältä kuulostaa tai ei ole sitä mitä ajattelin, työnantaja sitten päättää hakemuksesi ja haastattelusi perusteella, oletko 2500 vai 2600 vaiko jotain siltä väliltä.
Yhäkään minua ei kiinnosta työhaastattelussa se mitä Janne tai Tiina saa siinä kyseisessä firmassa.
Minulla on X osaaminen ja Y kokemus, ja palkkatoivomukseni on tietty. Jos minä saan sen verran kuin pyydän, hyvä. Ellen saa, katselen töitä muualta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijä saa mielestään huonoa palkkaa, hän voi etsiä uutta työtä muualta tai perustaa oman yrityksen omilla palkoillaan.
Tai sitten työnantaja voi alkaa kohdella työntekijöitä yhdenvertaisesti.
Alan heti maksaa kaikille työntekijöille samaa palkkaa, kun saan kaikilta työntekijöiltä sille rahalle saman vastineen.
t: työnantaja
Ei tässä ole kyse siitä että ihan samaa palkkaa pitäisi kaikille maksaa.
Mutta tietysti jos samassa työtehtävässä kaikille miehille maksetaan 1000e enemmän kuin naisille, niin voihan se vähän herättää kysymyksiä.
Kerro minulle mistä löydän naistyöntekijöitä jotka tekevät saman tuloksen 1 000e pienemmällä palkalla?
Palkkaan firmaan vain naisia. Tuollaisilla marginaaleilla ei tarvitse olla kummoinen liikeidea, rikastuminen on taattu.
Miten tuo edes toimisi? Kysyn kollegalta hänen palkkaansa ja hänen täytyy se minulle näyttää tilinauhasta tai tapahtuu mitä?
Ja mikä on seuraava askel? Omat terveystiedot näytettäväksi kollegoille pyydettäessä?
Vierailija kirjoitti:
Miten tuo edes toimisi? Kysyn kollegalta hänen palkkaansa ja hänen täytyy se minulle näyttää tilinauhasta tai tapahtuu mitä?
Ja mikä on seuraava askel? Omat terveystiedot näytettäväksi kollegoille pyydettäessä?
Tulikin mieleeni että mitenkäs se avoimuus raskauden ja perheenhankkimissuunnitelmien kanssa?
Vaikuttaaahan sekin työtulokseen onko työntekijä töissä vai pari vuotta kotona lapsia hoitamassa?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Työhaastattelussa kysyn mitä firmassa maksetaan hakemastani tehtävästä. Kertovat, että työntekijä A saa 2500 euroa kuukaudessa ja työntekijä B saa 2600 euroa kuukaudessa, koska on parempi. Paljonko minulle tulisi maksaa?
Tuossa vaiheessa siis tiedät suunnilleen palkkahaarukan - onnea, olet tilanteessa, jossa 90 % suomalaisista, suomalaiseen firmaan hakevista ei tule koskaan olemaan. Nyt sitten kerrot, mikä omassa koulutuksessa, kokemuksessa, osaamisessa, asenteessasi ja muissa ominaisuuksissa on mielestäsi sellaista, että ansaitset palkan, joka on haarukan yläpäästä tai keskivaiheilta. Sitten työnantaja kertoo, onko asiasta samaa mieltä vai ei. Toki noin pienellä haarukalla kyllä riittää, että sanot, että hyvältä kuulostaa tai ei ole sitä mitä ajattelin, työnantaja sitten päättää hakemuksesi ja haastattelusi perusteella, oletko 2500 vai 2600 vaiko jotain siltä väliltä.
Yhäkään minua ei kiinnosta työhaastattelussa se mitä Janne tai Tiina saa siinä kyseisessä firmassa.
Minulla on X osaaminen ja Y kokemus, ja palkkatoivomukseni on tietty. Jos minä saan sen verran kuin pyydän, hyvä. Ellen saa, katselen töitä muualta.
Avoin palkkahaarukka auttaisi siinä, että kannattaako edes hakea kyseistä tehtävää kyseisessä firmassa. Jos ei tiedä edes haarukkaa, niin voi olla että tulee turhaan hakeneeksi jonnekin.
Mielestäni on älytöntä, että vieläkin julkisella sektorilla palkat on niin visusti piilossa kuin olla ja voi. Pitäisi tehdä lakialoite siitä, että julkisissa tehtävissä työpaikkailmoituksessa pitäisi ilmoittaa tehtäväkohtainen palkka tai tuntipalkka. Naurattaa aina kun siellä vaan lukee että palkka on KVTES sitä ja KVTES tätä. Esim. Psykologit ovat palkkahinnoituksen ulkopuolella ja silti heilläkin usein lukee, että palkka on KVTES. Ei mitään logiikkaa.
Pitäisi julkisten virkojen palkat olla työnhakijoiden oikeus tietää hakuvaiheessa.
Vierailija kirjoitti:
Mielestäni on älytöntä, että vieläkin julkisella sektorilla palkat on niin visusti piilossa kuin olla ja voi. Pitäisi tehdä lakialoite siitä, että julkisissa tehtävissä työpaikkailmoituksessa pitäisi ilmoittaa tehtäväkohtainen palkka tai tuntipalkka. Naurattaa aina kun siellä vaan lukee että palkka on KVTES sitä ja KVTES tätä. Esim. Psykologit ovat palkkahinnoituksen ulkopuolella ja silti heilläkin usein lukee, että palkka on KVTES. Ei mitään logiikkaa.
Pitäisi julkisten virkojen palkat olla työnhakijoiden oikeus tietää hakuvaiheessa.
Tuo on erittäin ärsyttävää että mainitaan vain joku tes-sopimus. Kyllä siinä ilmoituksessa tulisi kyetä joku haarukka antamaan, että mitä se palkka ihan käytännössä voi olla. Suomessa jostain syystä salaillaan kauheasti tätä.
Hyvin harvassa ilmoituksessa (oli sitten julkinen tai yksityinen) kerrotaan selkeästi, että mitä se palkka voi suurinpiirtein olla. Ulkomaiset firmat saattavat kertoa heti aika tarkkaan.
Siellä on STM:ssä huoli, että talius lähtee nousemaan liian hyvin koronan jälkeen ja suomalaisilla alkaa menemään liian hyvin ja hylkäävät hallituspuolueet. Siksi onkin parempi sabotoida työpaikkojen ilmapiiri ja saada kunnon kateuspaskamyrsky ja kyräily käyntiin ja hyvin työnsä tekevät syytettyjen penkille niin varmasti ohjautuu huomio tuottavasta tekemisestä muualle.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Jos työntekijä saa mielestään huonoa palkkaa, hän voi etsiä uutta työtä muualta tai perustaa oman yrityksen omilla palkoillaan.
Tai sitten työnantaja voi alkaa kohdella työntekijöitä yhdenvertaisesti.
Alan heti maksaa kaikille työntekijöille samaa palkkaa, kun saan kaikilta työntekijöiltä sille rahalle saman vastineen.
t: työnantaja
Ei tässä ole kyse siitä että ihan samaa palkkaa pitäisi kaikille maksaa.
Mutta tietysti jos samassa työtehtävässä kaikille miehille maksetaan 1000e enemmän kuin naisille, niin voihan se vähän herättää kysymyksiä.
Jos nainen saa samasta työtehtävästä 1000€ vähemmän palkkaa niin kyllä silloin palkattaisiin enemmän naisia
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tuo on erittäin ärsyttävää että mainitaan vain joku tes-sopimus. Kyllä siinä ilmoituksessa tulisi kyetä joku haarukka antamaan, että mitä se palkka ihan käytännössä voi olla. Suomessa jostain syystä salaillaan kauheasti tätä.
Hyvin harvassa ilmoituksessa (oli sitten julkinen tai yksityinen) kerrotaan selkeästi, että mitä se palkka voi suurinpiirtein olla. Ulkomaiset firmat saattavat kertoa heti aika tarkkaan.
Kunta-alan palkkataulukot löytyvät netistä, ei niitä ole salattu mitenkään.
Tasapalkka koulutuksesta ja tehtävästä riippumatta kaikille. Kommareitahan tässä ollaan muutenkin.