Lapsen isä ei ota vastuuta
Mitä tehdä kun voimat ei enää riitä?
Lapsen isä ei suostu hoitamaan lasta kuin 4 pv/kk, eli kaksi päivää kahdesti kuussa.
Olen aivan loppu. Isä ei suostu ottamaan lasta enempää. Mitä voin tehdä?
Kommentit (78)
Eikö näitä asioita kannattaisi miettiä ennen kun imuroi lastit sinne ahnaaseen römpsään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et yhtään mitään. Eikö hän voisi hoitaa puolet pyhistä. Ja kesällä pitää 4vkoa. Kenenkään eronneen elämä ei voi olla joka viikonloppu lastenhoitoa.
Hassua, että ydinperheessä lasta hoidetaan 24/7.
Siellä on kaksi hoitajaa. Se on todella paljon helpompaa. Olen totaaliyhäri, lapsen isä ei ole ottanut lasta yhtään kertaa yöksi ja tapaa lasta satunnaisesti ehkä kerran kuussa. Omat vanhempani asuvat kaukana. En osaa kuvitella, miten helppoa olisi vain lähteä illalla lenkille tai kauppaan ilman lasta.
Aika naiivi ajatus että ydinperheessä olisi 2 hoitajaa. Tai tukiverkkoja. Kun alettiin perhettä perustamaan oli kaikki vanhemmat eli tulevat isovanhemmat vielä elossa ja terveinä, mies kunnossa ja kaikki näytti hyvältä. Nyt esikoinen 15 vuotta ja muutamaa viikonloppua lukuunottamatta olen hoitanut lapset melko yksin. Tukiperhe oli hetken mutta eivät jaksaneet kolmea lasta ja jäätiin odottamaan seuraavaa perhettä jota ei ikinä kuulunut.
No sitten, jos olet täysin yksin lapsien kanssa koko ajan, niin ymmärrän sinua. Ja jos mieskin on vielä huollettava, niin varmasti raskasta. Muuten kuitenkin ajattelen, että kaksi ihmistä on enemmän kuin yksi. Vaikka mies olisi saamaton vätys, on siellä joku kuitenkin vahtimassa lapsia usein. Pääset toivottavasti edes kävelylle illalla tai voit harrastaa jotain. Minä olen ollut lapsen kanssa koko ajan yksin. Koti piti valita keskellä palveluita, kauppaan on matkaa 70 metriä. Tämä oli pelastus, kun maito oli vaikka loppu, kun lapsi oli pieni. Saatoin lapsen nukahdettua juosta ostamaan maitoa.
Maidon takia jätät lapsen yksin?!
Totaaliyksinhuoltajalle korona-aika on ollut oikeastaan ihan hyvää aikaa. Olemme olleet ilman yhtään flunssaa. Normaalisti perusflunssia tulee vähintään kaksi lukukaudessa.
Eikö tuo ylläoleva kerro jotain jo arjesta, kuinka ohuella langalla mennään yksinhuoltajan perheessä verrattuna ydinperheeseen. Vaikea kuvitella, että flunssa kaataisi samaan aikaan kaksi aikuista perheessä siihen kuntoon, että sängystä ei pääsisi kumpikaan ylös hoitamaan lapsia.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Et yhtään mitään. Eikö hän voisi hoitaa puolet pyhistä. Ja kesällä pitää 4vkoa. Kenenkään eronneen elämä ei voi olla joka viikonloppu lastenhoitoa.
Siellä on kaksi hoitajaa. Se on todella paljon helpompaa. Olen totaaliyhäri, lapsen isä ei ole ottanut lasta yhtään kertaa yöksi ja tapaa lasta satunnaisesti ehkä kerran kuussa. Omat vanhempani asuvat kaukana. En osaa kuvitella, miten helppoa olisi vain lähteä illalla lenkille tai kauppaan ilman lasta.
Aika naiivi ajatus että ydinperheessä olisi 2 hoitajaa. Tai tukiverkkoja. Kun alettiin perhettä perustamaan oli kaikki vanhemmat eli tulevat isovanhemmat vielä elossa ja terveinä, mies kunnossa ja kaikki näytti hyvältä. Nyt esikoinen 15 vuotta ja muutamaa viikonloppua lukuunottamatta olen hoitanut lapset melko yksin. Tukiperhe oli hetken mutta eivät jaksaneet kolmea lasta ja jäätiin odottamaan seuraavaa perhettä jota ei ikinä kuulunut.
No sitten, jos olet täysin yksin lapsien kanssa koko ajan, niin ymmärrän sinua. Ja jos mieskin on vielä huollettava, niin varmasti raskasta. Muuten kuitenkin ajattelen, että kaksi ihmistä on enemmän kuin yksi. Vaikka mies olisi saamaton vätys, on siellä joku kuitenkin vahtimassa lapsia usein. Pääset toivottavasti edes kävelylle illalla tai voit harrastaa jotain. Minä olen ollut lapsen kanssa koko ajan yksin. Koti piti valita keskellä palveluita, kauppaan on matkaa 70 metriä. Tämä oli pelastus, kun maito oli vaikka loppu, kun lapsi oli pieni. Saatoin lapsen nukahdettua juosta ostamaan maitoa.
Jep. On ollut pakko oikoa sääntöjä. Vai pitäisikö lähteä nälkäänsä huutavan lapsen kanssa keskellä yötä kauppaan? Kumpi näistä vaihtoehdoista on pahempi? Olen myös ollut enterorokkoisen lapsen kanssa puistossa, koska en yksinkertaisesti kestänyt enää olla sisätiloissa. Plus oli pakko käydä kaupassa. Monta kertaa on ollut pakko mennä kipeän lapsen kanssa kauppaan. Buranaa vain, koska ruokaa pitää ostaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suo anteeksi, että olen kaksi kertaa pikkulapsiaikana laskenut lapsen maidonkulutuksen väärin, ja maito on päässyt loppumaan jääkaapista. Yksi ihminen ei veny ihan kaikkeen. Olen nyt varmaan tosi huono vanhempi.
Valitettavasti ketään ei voi pakottaa huolehtimaan lapsestaan. Useimmiten se on isä joka ei välitä nähdä lasta useammin kuin 2 krt/ kk tai joskus ei ollenkaan. Surullista.
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja ennen niitä moraalisaarnoja, niin voin kertoa että se oli tämä ”isä” joka tästä perheestä lähti.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä tapahtuisi jos minäkin sanon että hoidan lasta 4 pv /kk.
Missäs hän sitten lopun ajan on jos näin voi tehdä??
Ap
Varmaan lapsi menisi johonkin sijaisperheeseen ja teidän tapaamisoikeudet mietittäisiin lapsen etu silmällä pitäen. Onko lapsen etu tavata vanhempia, jotka eivät välitä?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lasun kautta voi olla mahdollisuus saada tukiperhe.
Tukiperhe ei ota kun kerran kuussa lapsen, jos muuta lastenhoito apua ei ole. Minulla ei ollut 18v yhtään viikonloppua vapaata. Lapsen isä ei ollut kykenevä hoitaa. Se ei minua haitannut koskaan. Lapset, kun tekee, niin niiden kanssa on hyvä myös viihtyä 😍
Jaa. Minulla on ollut tuttavapiirissä henkilö, joka oli tukiperhe kahdelle lapselle. Lapset olivat hänen luonaan joka toinen viikonloppu. Sanokaa vain, että tuo, kuinka usein lapset ovat tukiperheessä, on vaitiolovelvollisuuden piiriin kuuluva asia. Mutta hän ei kuitenkaan piilotellut lapsia, vaan ulkoili heidän kanssaan normaalisti, joten näin heidät, ja kykenin laskemaan, kuinka usein he olivat tuttavani luona.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ydinperheessä ei tajuta, että koska siellä on kaksi aikuista jakamassa velvollisuuksia, niin et tosiaankaan ole lapsessa kiinni 247, vaikka ulkopuolista hoitoapua ei ole.
Kun taloudessa on kaksi aikuista, voit todennäköisesti esimerkiksi:
-käydä kaupassa yksin
- nukkua toisinaan pitkään
- käydä lääkärin vastaanotolla yksin
- vuorotella iltarutiineissa
-käydä harrastamassa
- sairaana ollessa levätä rauhassa
-lapsen ollessa sairaana käydä hakemassa apteekista itse lääkkeet ilman että kipeän lapsen oltava mukana
-puhua tärkeän puhelun keskeytyksettä
-pääset välillä valmiiseen ruokapöytään
- voit käydä sovituskopissa testaamassa vaatteita ilman vahtimista, ettei kukaan karkaa
-jutella aikuisten asioita kotonaKun ei ole toista aikuista, se lapsi on silloin mukana joka tilanteessa! Joka ikisellä kauppareissulla, oli ostoslistalla sitten ruokaa, olkkarin lamppu tai uudet auton renkaat. Joka ilta hoidat iltarutiinit, joka aamu huolehdit aamurutiinit. Jokaisen itkun lohdutat, jokaisessa läheisyydenkaipuussa olet se ainoa syli. Otat vastaan jokaisen kiukunpuuskan ja teet jokaikisen ruuan. Olet kotona se ainoa aikuinen joka antaa huomiota, auttaa, neuvoo ja ohjaa. Huolehdit ja organisoit kaiken itse, siinä samalla pyörität arkirumbaa ja koitat löytää aikaa myös lapsen kanssa kiireettömälle leikkimiselle ja tekemiselle. Kun aikuisia on kaksi, nämäkin voi jakaa, toinen tekee ruuan ja siivoaa, kun toinen antaa lapselle aikaa ja huomiota.
Suututtaa se, miten yksinhuoltajan oman ajan tarvetta vähätellään, se on aivan eri asia pyörittää arkea, kun joudut yksin olemaan käytettävissä koko ajan.
Tsemppiä aplle! Oman muksuni isä ottaa noin 2 yötä kuussa luokseen. Ei sille oikein mitään voi tehdä, muuta kuin hankkia ulkopuolista hoitoapua.
Et kertonut lapsesi ikää? Voin lohduttaa, että se helpottaa lapsen kasvaessa. Omani aloittaa vuoden päästä koulun ja odotan uutta aikaa alkavaksi, sitä aikaa kun ihan oikeasti voi kipaista kaupassa tai lenkillä lapsen odottaessa kotona. Luksusta :D
Tärkeintä on laskea rimaa siinä, mitä arjeltasi vaadit ja priorisoida. Tarvitseeko kodin olla ihan tiptop? Helpottuuko arki netistä tilattavilla ruokabokseilla, jne? Mieti juttuja, jotka helpottaa arkea ja satsaa niihin rahaa, se maksaa itsensä takaisin henkisenä hyvinvointina. :)[/quote
Tämä!!! Itse voin yhtyä joka sanaan saman kokeneena. Tyttärellä "isä" jota päihteet kiinnostaa enemmän kuin ainoa lapsi. Mutta minäkin voin lohduttaa, että tilanne helpottaa, kun lapsi kasvaa. V***tuksen määrää se ei kyllä vähennä 🙄 Kaikenlaisia vapaamatkustajia sitä maa päällään kantaa..
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Suo anteeksi, että olen kaksi kertaa pikkulapsiaikana laskenut lapsen maidonkulutuksen väärin, ja maito on päässyt loppumaan jääkaapista. Yksi ihminen ei veny ihan kaikkeen. Olen nyt varmaan tosi huono vanhempi.
Pyydä lapseltasi anteeksi. Tuo on heitteille jättöä tavallaan. Jännä ettei tuota maidon riittävyyttä voi arvioida lapsen hereillä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Pyydä lapseltasi anteeksi. Tuo on heitteille jättöä tavallaan. Jännä ettei tuota maidon riittävyyttä voi arvioida lapsen hereillä ollessa.
En ole varma onko tämä kommentoija psykopaatti vai huoleton porvoolainen.
Lasten teko on tyhmintä mitä voi tehdä nykyaikana.Ennen tälle oli perusteita nykyään vain masokistit tekee niitä
Joskus ihmettelen missä ovat kaikki sukulaiset, sisarukset, mummit, ukit, enot ym.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kaksi aikuista, jotka jakaa vastuun.
Vierailija kirjoitti:
En osaa kuvitella, miten helppoa olisi vain lähteä illalla lenkille tai kauppaan ilman lasta.
Ei niitä vuosia onneksi montaa ole, etteikö lasta tai lapsia voi jättää yksin kotiin lenkin/kauppareissun ajaksi.
Sairasta miten Ap:hen suhtaudutaan. Missä myötätunto? Tässä kuviossahan isä on se vastuuton pelle - miksi kaikki syyttävät apta?
Monille mammoille tekisi hyvää kokeilla yhn arkea joskus. On ihan eri asia, että arjessa on toinen aikuinen jakamassa vastuuta kuin että on kaikesta yksin vastuussa. Yli yh on vapaapäivänsä ansainnut.
Vierailija kirjoitti:
Totta kai voi ja pitääkin olla jos kerta lapsia on saanut.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
En osaa kuvitella, miten helppoa olisi vain lähteä illalla lenkille tai kauppaan ilman lasta.
Ei niitä vuosia onneksi montaa ole, etteikö lasta tai lapsia voi jättää yksin kotiin lenkin/kauppareissun ajaksi.
Sä oot varmaan se joka valittaa ”leskeyttään” somessa kun mies lähtee kahden päivän lomamatkalle ja sä jäät lapsista yksin vastuuseen.
Tänä päivänä onkin outoa että voi tehdä lapsen, mutta sitten valita olla hoitamatta tätä. Raha-asiahan on korjattu. Niin pitäisi tämäkin, tai sitten näiden isien lapset pitäisi siirtää valtion lapsiksi ja isät kokonaan ulos.