Lapsen isä ei ota vastuuta
Mitä tehdä kun voimat ei enää riitä?
Lapsen isä ei suostu hoitamaan lasta kuin 4 pv/kk, eli kaksi päivää kahdesti kuussa.
Olen aivan loppu. Isä ei suostu ottamaan lasta enempää. Mitä voin tehdä?
Kommentit (78)
Entäs jos Ap viet lapsen isälleen ja jätät hakematta pois. Älä vastaa miehen soittoihin pariin päivään.
ilmoitus sossuun lastenvalvojalle,lapsi sijoitukseen niin pääset viettään pissiskävereiden kanssa aikaa terassilla. Tämän kai halusit saada tietää
Sitä saa mitä tilaa. Pakkoko naisten on heti seurustelusuhteen alussa itsensä raskaaksi saattaa. Jos nainen ehdoin tahdoin niin tekee niin hoitakoon lapsensa itse.
Varsinkin semmoisissa tapauksissa joissa miestä on huijattu sanomalla ettei voi tulla raskaaksi.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta miten Ap:hen suhtaudutaan. Missä myötätunto? Tässä kuviossahan isä on se vastuuton pelle - miksi kaikki syyttävät apta?
Monille mammoille tekisi hyvää kokeilla yhn arkea joskus. On ihan eri asia, että arjessa on toinen aikuinen jakamassa vastuuta kuin että on kaikesta yksin vastuussa. Yli yh on vapaapäivänsä ansainnut.
Amen. Lisäisin, että miehille myös ihan avartava kokemus. Erityisesti niille osallistuville miehille. Häntäheikkien osalta harjoituksella ei saavuteta hyötyjä.
Vierailija kirjoitti:
Sairasta miten Ap:hen suhtaudutaan. Missä myötätunto? Tässä kuviossahan isä on se vastuuton pelle - miksi kaikki syyttävät apta?
Tarinahan ei kerro, miksi isä ei enempää ole lastensa kanssa. Onko kyseessä haluttomuus, vajaa kyky huolehtia muista, työkuviota vai jokin muu syy? Näin sivullisena minusta turha syyttää, arvostella tai haukkua ketään.
Vierailija kirjoitti:
Tänä päivänä onkin outoa että voi tehdä lapsen, mutta sitten valita olla hoitamatta tätä. Raha-asiahan on korjattu. Niin pitäisi tämäkin, tai sitten näiden isien lapset pitäisi siirtää valtion lapsiksi ja isät kokonaan ulos.
Tässä isänä joka odottaa, että tuomioistuin pakottaisi lapsen äidin antamaan lapsen minulle aiemman sopimuksen mukaisesti, tuntuu rehellisesti aika paskalta tällainen kommentointi.
Haluaisin tavata lasta, olen toivonut vuoroviikoin tapahtuvaa hoitoa alusta saakka, mutta sen sijaan en ole nyt nähnyt lastani yli puoleen vuoteen. Minulla ei ole mitään keinoja vaikuttaa asiaan, eikä tuomioistuin tule arvioimaan äidin toimien moitittavuutta. Pahinta mitä hänelle voi seurata on päätös, että hänen tulee kunnioittaa sopimusta.
Suomalaisten eroperheiden lasten asema ei parannu puhumalla isistä tai äideistä huonoina vanhempina vaan aidosti keskittymällä jokaiseen tilanteeseen ainutlaatuisena. Ja myös luomalla jonkin muun kanavan kuin tuomioistuimen tilanteisiin, jossa sopimusta loukataan. Ne paljon puhutut elatusmaksut menee maksuun halusi tai ei, mutta lapsen oikeus tavata vanhempiaan ja vanhemman oikeus perhe-elämään ei ole kenenkään vastuulla. Näemmä.
Tulen saamaan tästä miljoona alapeukkua, mutta kirjoitan silti, koska ihan oikeasti ajattelen näin:
Suomessa naiset hakevat avioeroja ja tuntuu, että moni vain hakee jotain parempaa. Minulla on ollut tällainen mies, jonka vaimo lemppasi siksi, ettei mies ole mikään isätyyppi. Olemme olleet naimisissa kohta kymmenen vuotta, ja voin oikeasti sanoa, että tämä mies on äärimmäisen hyvä mies. Se, ettei hän tykkää istua hiekkalaatikolla, ei tee hänestä huonoa miestä. Hän on kuitenkin keskusteleva ja huomaavainen.
Tarina on pitkä ja sisältää kaikkea sitä, ettei äiti anna isälle lapsia ja peruu lasten tapaamisia. Me olemme tietenkin rakentaneet oman elämämme siten, miten tämä on elämä on meille hyvä. Olemme oppineet, että lapset ovat äidin lapsia, joita me "saamme" välillä nähdä.
No, sitten äidillä on välillä jaksamisongelma, mikä taas ei sovi meidän rutiineihin. Emme yksinkertaisesti ole maisemissa. Auta armias sitä äidin huutoa silloin. Ei, minulla ei riitä myötätuntoa hänelle. Haluaisin vain huutaa hänelle takaisin: mitäs läksit? Oisko pitänyt ajatella aiemmin? Miksi helvetissä luovuit hyvästä miehestä ja sitten itket perään?
(Tietenkään tässä en puhu mistään väkivalta tms. ongelmista).
Vierailija kirjoitti:
Niin. Ja ennen niitä moraalisaarnoja, niin voin kertoa että se oli tämä ”isä” joka tästä perheestä lähti.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä tapahtuisi jos minäkin sanon että hoidan lasta 4 pv /kk.
Missäs hän sitten lopun ajan on jos näin voi tehdä??
Ap
Lapsen voi antaa huostaan, lapsi voi saada tukiperheen, jne. Ratkaisuja löytyy kyllä.
Vierailija kirjoitti:
Tulen saamaan tästä miljoona alapeukkua, mutta kirjoitan silti, koska ihan oikeasti ajattelen näin:
Suomessa naiset hakevat avioeroja ja tuntuu, että moni vain hakee jotain parempaa. Minulla on ollut tällainen mies, jonka vaimo lemppasi siksi, ettei mies ole mikään isätyyppi. Olemme olleet naimisissa kohta kymmenen vuotta, ja voin oikeasti sanoa, että tämä mies on äärimmäisen hyvä mies. Se, ettei hän tykkää istua hiekkalaatikolla, ei tee hänestä huonoa miestä. Hän on kuitenkin keskusteleva ja huomaavainen.
Tarina on pitkä ja sisältää kaikkea sitä, ettei äiti anna isälle lapsia ja peruu lasten tapaamisia. Me olemme tietenkin rakentaneet oman elämämme siten, miten tämä on elämä on meille hyvä. Olemme oppineet, että lapset ovat äidin lapsia, joita me "saamme" välillä nähdä.
No, sitten äidillä on välillä jaksamisongelma, mikä taas ei sovi meidän rutiineihin. Emme yksinkertaisesti ole maisemissa. Auta armias sitä äidin huutoa silloin. Ei, minulla ei riitä myötätuntoa hänelle. Haluaisin vain huutaa hänelle takaisin: mitäs läksit? Oisko pitänyt ajatella aiemmin? Miksi helvetissä luovuit hyvästä miehestä ja sitten itket perään?
(Tietenkään tässä en puhu mistään väkivalta tms. ongelmista).
Mukavuus ero on yleisempää kuin mitä luullaan.
Voi voi ap. Kävikö niin ikävästi että mies ei halunnut lasta ja sinä ajattelit vahingossa tulla raskaaksi koska mies kyllä varmasti rakastuu nyyttiin ja vielä kiittelee sinua?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin tässä on nyt tarina kerrottuna yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Onhan ap saattanut käyttää mieheensä esim henkistäväkivaltaa, ominut lapsen kokonaan itselleen, jne. Eihän hän sitä meille kertoisi? Miehellä ei ole mitään mahdollisuutta edes puolustaa itseään. Tiedetään vain se toinen puoli ja nyt surkutellaan sitä.
Niin tässä on nyt tarina kerrottuna yhden osapuolen lasien läpi katsottuna. Onhan ap saattanut käyttää mieheensä esim henkistäväkivaltaa, ominut lapsen kokonaan itselleen, jne. Eihän hän sitä meille kertoisi? Miehellä ei ole mitään mahdollisuutta edes puolustaa itseään. Tiedetään vain se toinen puoli ja nyt surkutellaan sitä.
Tässähän ap halusi lasta enemmän isälle hoitoon. Eikös aina puhuta lapsen oikeudesta isään? Nythän isä itse vierottaa itseään lapsestaan?
Joku on kaikessa viisaudessaan tälläisen strandardin joka toisen viikonlopun mallin luonut. Miehellä on aina todistustaakka, jos hän haluaisi olla enemän läsnä lapsensa elämässä. Juridisesti on säädetty, että sen muualla asuvan vanhemman ainoa velvollisuus on maksaa niitä elatusmaksuja ja hän on se oikeudeton vanhempi. Isyys saadaan äidin armosta ja jos sitä armoa ei ole isä joutuu puolustamaan lapsensa oikeuksia oikeudessa ja se on aina kallis ja pitkä prosessi joka tuhoaa ne viimeisetkin rippeet vanhempien väleistä. Tuolla on tavaton määrä isejä, jotka haluaisivat olla enemmän niiden lastensa kanssa, mutta se on mahdotonta.
Vierailija kirjoitti:
Tässähän ap halusi lasta enemmän isälle hoitoon. Eikös aina puhuta lapsen oikeudesta isään? Nythän isä itse vierottaa itseään lapsestaan?
Kyllähän hän näkee lastaan joka toinen viikonloppu. Ei se mitään vierottamista ole.
Mitä mies sanoi kun ehdotit vuoroasumista, kun tapaamisista sovittiin?
"Joku on kaikessa viisaudessaan tälläisen strandardin joka toisen viikonlopun mallin luonut"
Ap on ihan omin pikkukätösin allekirjoittanut sopimuksen, johon on määritelty tämä strandardimalli? Mies ei mihinkään muuhun suostunut?
Vuonna 2021 eletään 50-lukua joissakin piireissä. Lapsi on yhdessä hankittu ja molempian vanhempien PITÄÄ OLLA 100 %:n sitoutuneita. Muussa tapauksessa lapsia ei hankita. Piste.
Kuinkakohan moni mies haluaa tehdä niitä lapsia uusperheessä? Luulen, että ne kaikki uusperheen lapset on tehty vain lapsettoman osapuolen toiveesta.
Jakavat tai eivät jaa. Toisaalta ne lapset ovat siinä kokoajan ja aikuiset saa vähemmän ns. omaa aikaa. Olet todella harvoin kotona yksin.
Vuoroviikkovanhempana en tajua ihmisiä, yleensä miehiä, jotka ovat lapsiensa kanssa vain joka toinen viikonloppu. Toki ihmisen kyky huolehtia muista voi olla oikeasti vajavainen, mutta tulisiko sellaisen olla lisääntymättä? Työt kuulee usein syynä miksei vuoroviikottelu onnistu. Itse vaihtaisin töitä, koska minulla hajoaisi pää olla niin vähän lasteni kanssa tekemisissä.