Lapsen isä ei ota vastuuta
Mitä tehdä kun voimat ei enää riitä?
Lapsen isä ei suostu hoitamaan lasta kuin 4 pv/kk, eli kaksi päivää kahdesti kuussa.
Olen aivan loppu. Isä ei suostu ottamaan lasta enempää. Mitä voin tehdä?
Kommentit (78)
Vierailija kirjoitti:
Et yhtään mitään. Eikö hän voisi hoitaa puolet pyhistä. Ja kesällä pitää 4vkoa. Kenenkään eronneen elämä ei voi olla joka viikonloppu lastenhoitoa.
Hassua, että ydinperheessä lasta hoidetaan 24/7.
Vierailija kirjoitti:
Et yhtään mitään. Eikö hän voisi hoitaa puolet pyhistä. Ja kesällä pitää 4vkoa. Kenenkään eronneen elämä ei voi olla joka viikonloppu lastenhoitoa.
Erosin kymmenen vuotta sitten ja joka ikinen viikonloppu elämäni on ollut lastenhoitoa.
Silloin kun omat voimat ei riitä, otetaan yhteyttä esim perheneuvolaan, ja kerrotaan asia. Ei se exän syyllistäminen ongelmaa poista.
Lasun kautta voi olla mahdollisuus saada tukiperhe.
Voit pyytää tukiperhettä. Jos tunnet muita yksineläjiä, voitko tehdä diilin, että lapsi on joskus yökylässä heillä ja sieltä lapsi yökylässä teillä? Ei välttämättä toimi ja ymmärrän hyvin, jos toisen lapsen hoitaminen tuntuu mahdottomalta ajatukselta. Jos asut isommalla paikkakunnalla, tarjolla voi olla yh-kahvilaa tms, josta voi olla apua 😊
Haluaisin kovasti toivottaa sulle voimia. Olen ollut samassa tilanteessa, epätoivoisen sumuisen väsynyt, ja yksin. Tulee vielä päiviä, kun väsymys hellittää, edes vähän.
Vierailija kirjoitti:
Silloin kun omat voimat ei riitä, otetaan yhteyttä esim perheneuvolaan, ja kerrotaan asia. Ei se exän syyllistäminen ongelmaa poista.
Sinä taas! Mikä helv etti sua oikein vaivaa?
Vierailija kirjoitti:
Tukiperhe ei ota kun kerran kuussa lapsen, jos muuta lastenhoito apua ei ole. Minulla ei ollut 18v yhtään viikonloppua vapaata. Lapsen isä ei ollut kykenevä hoitaa. Se ei minua haitannut koskaan. Lapset, kun tekee, niin niiden kanssa on hyvä myös viihtyä 😍
Jos itse voi huonosti, niin pitää hakea apua. Se lapsi tarvitsee myös äidiltä aikaa viikonloppusin ja pyhinä. Arki on kaikilla kiireistä ja sillon ollaan väsyneitä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kaksi hoitajaa. Se on todella paljon helpompaa. Olen totaaliyhäri, lapsen isä ei ole ottanut lasta yhtään kertaa yöksi ja tapaa lasta satunnaisesti ehkä kerran kuussa. Omat vanhempani asuvat kaukana. En osaa kuvitella, miten helppoa olisi vain lähteä illalla lenkille tai kauppaan ilman lasta.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Tukiperhe ei ota kun kerran kuussa lapsen, jos muuta lastenhoito apua ei ole. Minulla ei ollut 18v yhtään viikonloppua vapaata. Lapsen isä ei ollut kykenevä hoitaa. Se ei minua haitannut koskaan. Lapset, kun tekee, niin niiden kanssa on hyvä myös viihtyä 😍
Keväällä pääsin ensimmäistä kertaa seitsemään vuoteen yökylään miehen luokse. Vapaasta viikonlopusta voin vain haaveilla. Pitää hyväksyä elämän realiteetit. Lapsi kasvaa ja elämä helpottuu. Pikkulapsiaikaa en muistele kaiholla.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Hassua, että ydinperheessä ei tajuta, että koska siellä on kaksi aikuista jakamassa velvollisuuksia, niin et tosiaankaan ole lapsessa kiinni 247, vaikka ulkopuolista hoitoapua ei ole.
Kun taloudessa on kaksi aikuista, voit todennäköisesti esimerkiksi:
-käydä kaupassa yksin
- nukkua toisinaan pitkään
- käydä lääkärin vastaanotolla yksin
- vuorotella iltarutiineissa
-käydä harrastamassa
- sairaana ollessa levätä rauhassa
-lapsen ollessa sairaana käydä hakemassa apteekista itse lääkkeet ilman että kipeän lapsen oltava mukana
-puhua tärkeän puhelun keskeytyksettä
-pääset välillä valmiiseen ruokapöytään
- voit käydä sovituskopissa testaamassa vaatteita ilman vahtimista, ettei kukaan karkaa
-jutella aikuisten asioita kotona
Kun ei ole toista aikuista, se lapsi on silloin mukana joka tilanteessa! Joka ikisellä kauppareissulla, oli ostoslistalla sitten ruokaa, olkkarin lamppu tai uudet auton renkaat. Joka ilta hoidat iltarutiinit, joka aamu huolehdit aamurutiinit. Jokaisen itkun lohdutat, jokaisessa läheisyydenkaipuussa olet se ainoa syli. Otat vastaan jokaisen kiukunpuuskan ja teet jokaikisen ruuan. Olet kotona se ainoa aikuinen joka antaa huomiota, auttaa, neuvoo ja ohjaa. Huolehdit ja organisoit kaiken itse, siinä samalla pyörität arkirumbaa ja koitat löytää aikaa myös lapsen kanssa kiireettömälle leikkimiselle ja tekemiselle. Kun aikuisia on kaksi, nämäkin voi jakaa, toinen tekee ruuan ja siivoaa, kun toinen antaa lapselle aikaa ja huomiota.
Suututtaa se, miten yksinhuoltajan oman ajan tarvetta vähätellään, se on aivan eri asia pyörittää arkea, kun joudut yksin olemaan käytettävissä koko ajan.
Tsemppiä aplle! Oman muksuni isä ottaa noin 2 yötä kuussa luokseen. Ei sille oikein mitään voi tehdä, muuta kuin hankkia ulkopuolista hoitoapua.
Et kertonut lapsesi ikää? Voin lohduttaa, että se helpottaa lapsen kasvaessa. Omani aloittaa vuoden päästä koulun ja odotan uutta aikaa alkavaksi, sitä aikaa kun ihan oikeasti voi kipaista kaupassa tai lenkillä lapsen odottaessa kotona. Luksusta :D
Tärkeintä on laskea rimaa siinä, mitä arjeltasi vaadit ja priorisoida. Tarvitseeko kodin olla ihan tiptop? Helpottuuko arki netistä tilattavilla ruokabokseilla, jne? Mieti juttuja, jotka helpottaa arkea ja satsaa niihin rahaa, se maksaa itsensä takaisin henkisenä hyvinvointina. :)
Niin. Ja ennen niitä moraalisaarnoja, niin voin kertoa että se oli tämä ”isä” joka tästä perheestä lähti.
Olisi mielenkiintoista tietää mitä tapahtuisi jos minäkin sanon että hoidan lasta 4 pv /kk.
Missäs hän sitten lopun ajan on jos näin voi tehdä??
Ap
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Siellä on kaksi hoitajaa. Se on todella paljon helpompaa. Olen totaaliyhäri, lapsen isä ei ole ottanut lasta yhtään kertaa yöksi ja tapaa lasta satunnaisesti ehkä kerran kuussa. Omat vanhempani asuvat kaukana. En osaa kuvitella, miten helppoa olisi vain lähteä illalla lenkille tai kauppaan ilman lasta.
Niin, lapsi on ollut pakko kuljettaa joka paikkaan mukana: on ollut ihan pienestä lääkärin vastaanotolla mukana, kun olen ollut lääkärissä. Lapsi on ollut minun kanssani neuvottelemassa pankkilainasta ja pankissa tekemässä asuntokauppoja. Muutettuani maalasin asunnon seiniä yöllä myöhään, koska se oli ainut mahdollinen hetki, kun lapsi nukkui. Minusta on tullut mestari ennakoimaan se hetki, kun lapsi nukahtaa, koska silloin pystyn hoitamaan juoksevia asioita rauhassa. Ihan mukavasti tässä on mennyt kuitenkin.
7/17 |
klo 21:59 | 13.4.2021
Öö oliko tämä vitsi? Kenen ongelma se on, ellei lasten vanhempien?
🤣
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika naiivi ajatus että ydinperheessä olisi 2 hoitajaa. Tai tukiverkkoja. Kun alettiin perhettä perustamaan oli kaikki vanhemmat eli tulevat isovanhemmat vielä elossa ja terveinä, mies kunnossa ja kaikki näytti hyvältä. Nyt esikoinen 15 vuotta ja muutamaa viikonloppua lukuunottamatta olen hoitanut lapset melko yksin. Tukiperhe oli hetken mutta eivät jaksaneet kolmea lasta ja jäätiin odottamaan seuraavaa perhettä jota ei ikinä kuulunut.
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinkkuelämä ollutkaan niin hauskaa kuin luulit?
Olisiko vastaus sama jos mies olisi uupunut ja AP ei suostuisi ottamaan lasta kun 4 pv/kk.
TUSKIN
Ja mistä tiedät vaikka mies olisi jättänyt AP.
Oletat tilanteen olevan toisinpäin.
Mistä sunlaisia sikiää.
I dio otti
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aika naiivi ajatus että ydinperheessä olisi 2 hoitajaa. Tai tukiverkkoja. Kun alettiin perhettä perustamaan oli kaikki vanhemmat eli tulevat isovanhemmat vielä elossa ja terveinä, mies kunnossa ja kaikki näytti hyvältä. Nyt esikoinen 15 vuotta ja muutamaa viikonloppua lukuunottamatta olen hoitanut lapset melko yksin. Tukiperhe oli hetken mutta eivät jaksaneet kolmea lasta ja jäätiin odottamaan seuraavaa perhettä jota ei ikinä kuulunut.
No sitten, jos olet täysin yksin lapsien kanssa koko ajan, niin ymmärrän sinua. Ja jos mieskin on vielä huollettava, niin varmasti raskasta. Muuten kuitenkin ajattelen, että kaksi ihmistä on enemmän kuin yksi. Vaikka mies olisi saamaton vätys, on siellä joku kuitenkin vahtimassa lapsia usein. Pääset toivottavasti edes kävelylle illalla tai voit harrastaa jotain. Minä olen ollut lapsen kanssa koko ajan yksin. Koti piti valita keskellä palveluita, kauppaan on matkaa 70 metriä. Tämä oli pelastus, kun maito oli vaikka loppu, kun lapsi oli pieni. Saatoin lapsen nukahdettua juosta ostamaan maitoa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Eikö sinkkuelämä ollutkaan niin hauskaa kuin luulit?
Olisiko vastaus sama jos mies olisi uupunut ja AP ei suostuisi ottamaan lasta kun 4 pv/kk.
TUSKIN
Ja mistä tiedät vaikka mies olisi jättänyt AP.
Oletat tilanteen olevan toisinpäin.
Mistä sunlaisia sikiää.
I dio otti
Tämä.