Tämän päivän syömiseni, missä menee metsään?
Aamulla klo6 kuppi kahvia, mustana ja puolikas puikula leipä jonka päällä Beceliä, 2 siivua rasvatonta kinkkua ja suippopaprikaa. Kahvitauolla klo9 itse tekemä hedelmäsmoothie, jossa mustikkaa, mansikkaa, mangoa ja ananasta, lounaaksi ruokalassa 3 pientä perunaa, lihamureketta 2 siivua (jääkiekon kokoisia) ja salaattia. Juomaksi rasvaton piimä 1 lasi. Iltapäivällä klo 17 söin 2 tortillaa, jauhelihalla ja salaatilla + vahva salsa. Iltapalaksi 2 keitettyä kananmunaa ja puolikas appelsiini.
Vettä olen juonut yli 2 litraa. Paino +2kg enemmän illalla kuin aamulla ja vatsaa turvottaa sekä ihan kauheat ilmavaivat. Suurinpiirtein näin joka päivä. Joitain muutoksia ruokiin, mut ei herkkuja. Mistä hemmetistä noi kaasut johtuu tai muutenkin ilmapallo olo? Niin ja kun paino vaan nousee. Treenaan 4-5 krt/vk aerobista + lihasryhmiä.
Kommentit (67)
Mä saisin vatsavaivoja:
Lihamureke
Vehnätortilla
Salsa
Paprika
Vehnäleipä
Ananas
Peruna
Kinkku
Eli testaisin ainakin noiden karsimista, jos haluut kokeilla. Ja annoskoko vaikuttaa, jos sisältö ei. Yksi pala mureketta, 2 pientä perunaa, yksi tortilla pitäisi riittää, jos oot nainen ja alle 190 pitkä.
Suurin osa ihmisistä syö liikaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hämmästyttää tämä ketju siinä mielessä, että kukaan ei ole kysynyt aloittajan mittoja tai edes sukupuolta. Auttaisi huomattavasti kommentointia. Ja ilmeisesti painon pudotus on tavoitteena? Kauanko olet ap jatkanut kuvaamasi tyyppistä ruokavaliota?
Olen nainen, 46v, 170/76 ja tavoitteena painon pudotus. Olen syönyt näin jo pitkään, mut vielä vähän enemmän ja hurjasti karkkia joka päivä. Nyt ilman herkkuja ollut kuukauden. Liikun juoksumatolla sen 5-6km kerrallaan reippaasti kävellen ja osa "ylämäkeä". Hiki lentää. Lopuksi venyttelyt ja sauna. Paino ei ole tippunut yhtään. Olen tämän painoinen ollut jo vuosia. 🙁
Ap
Vähän ristiriitainen vastaus. Olet syönyt noin ”jo pitkään, mutta vielä vähän enemmän ja hurjasti karkkia joka päivä.” Ei tuosta saa mitään selvää sen osalta kuinka kauan olet tätä ”uutta” karkintonta elämää harjoittanut. Ja juoksumatolla 3-4 krt viikossa 5-6 km kerrallaan, oletko aina liikkunut noin vai vasta viimeiset viikot/kuukaudet?
Kannattaa laskea aterioiden kalorit vaikka vain parin viikon ajalta, niin voit viisastua paljonkin. Esim. aloitusviestin smoothie voi olla koosta ja tarkemmasta sisällöstä riippuen mitä vain 150-500 kilokalorin välillä. Jos painosi ei putoa, niin syöt nyt kulutuksesi mukaan, niin se vain on.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vähän hämmästyttää tämä ketju siinä mielessä, että kukaan ei ole kysynyt aloittajan mittoja tai edes sukupuolta. Auttaisi huomattavasti kommentointia. Ja ilmeisesti painon pudotus on tavoitteena? Kauanko olet ap jatkanut kuvaamasi tyyppistä ruokavaliota?
Olen nainen, 46v, 170/76 ja tavoitteena painon pudotus. Olen syönyt näin jo pitkään, mut vielä vähän enemmän ja hurjasti karkkia joka päivä. Nyt ilman herkkuja ollut kuukauden. Liikun juoksumatolla sen 5-6km kerrallaan reippaasti kävellen ja osa "ylämäkeä". Hiki lentää. Lopuksi venyttelyt ja sauna. Paino ei ole tippunut yhtään. Olen tämän painoinen ollut jo vuosia. 🙁
ApVähän ristiriitainen vastaus. Olet syönyt noin ”jo pitkään, mutta vielä vähän enemmän ja hurjasti karkkia joka päivä.” Ei tuosta saa mitään selvää sen osalta kuinka kauan olet tätä ”uutta” karkintonta elämää harjoittanut. Ja juoksumatolla 3-4 krt viikossa 5-6 km kerrallaan, oletko aina liikkunut noin vai vasta viimeiset viikot/kuukaudet?
Kannattaa laskea aterioiden kalorit vaikka vain parin viikon ajalta, niin voit viisastua paljonkin. Esim. aloitusviestin smoothie voi olla koosta ja tarkemmasta sisällöstä riippuen mitä vain 150-500 kilokalorin välillä. Jos painosi ei putoa, niin syöt nyt kulutuksesi mukaan, niin se vain on.
..niin no, tuossa ap:n vastauksessa lukee "herkutonta elämää nyt kuukauden", jos sen malttaa lukea ennen kun kommentoi.
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kysyi, mikä tuosta mahdollisesti turvottaa ja aiheuttaa ilmavaivoja, ja miksi paino nousee tuollaisella ruokavaliolla. Ei siis väliä sukupuolella eikä niinkään mitoillakaan.
Ahh, on se hyvä että voin syödä mitä vain ja paino ei laske eikä nouse.
Minun mielestä tuo ruokavalio on ihan ok, paitsi....jos ottaisitkin töihin ihan omaa tekemää ruokaa ihan pienen annoksen. Kun itse lopetin työpaikkaruokalassa käynnin, niin vatsa oli huomattavasti parempi. Ja nuo kananmunat....yksi riittää, kahdesta tulee minullekkin ilmavaivoja. Ja unohda vaaka! Naisilla heittelee paino jo pelkästään hormonaalisista syistä, vaa'alla käynti vaan lisää tuskaa. Mittaa ennemmin vyötärönympärysmitta vaikka kerran viikossa, jos tarkoituksesi on laihtua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ap
Oletko ajatellut että ehkä yrität liikaa ja stressaat tuosta kaikesta. Muista myös levätä ja nauttiakkin välillä. Unohda vaa'an tuijottelu mene fiiliksen mukaan.
Monikin on jo sanonut, että tuohon päivään on mahdutettu kyllä todella paljon lihaa. Vaikka liikut paljon ja tarvitset proteiineja, niin muista että mitä vanhemmaksi tulee sen hitaammaksi aineenvaihdunta väkisinkin menee. Eli proteiineja joo riittävästi, mutta mielummin kasvisproteiineja ja niitäkään ei liikaa.
Ja piilosokereitakin on yllättävän paljon ties missä, mm. niissä puikuiloissa jotka ei todellakaan ole ruista vaan vehnäsekotetta.
Mutta hyvä että olet päättänyt löytää oikean tasapainon, kyllä se pian löytyy!
Vierailija kirjoitti:
En ymmärrä jotain puolikkaan leivän napostelua tai puolikasta appelsiinia. Syö kunnolla ja riittää 3-4 kertaa päivässä.
Eiköhän tuo puolikas tarkoittanut yhtä siivua, puikulassaha on 2 yhdessä. Minä en dyö koskaan kokoaista eli kahta.
Omassa (normi)ruokavaliossa on vähemmän seuraavia:
- 1 kinkkusiivu
- 1 peruna
- 1 murekekiekko
- 2 tortillalettua (syön vain täytteet)
- 2 kananmunaa - sensijaan juon smoothien iltapalaksi
Eli noista tulee jo 700 kaloria pois ap:n setistä! Ei ihme ettei laihdu!
Keski-ikäisenä naisena ei voi syödä kuin nuorena ja laihtua, olen todennut. Stressi ei helpota painonpudotusta, eikä unettomuus.
Vierailija kirjoitti:
Onko pakollista ihan noin usein syödä?
Mä itse asiassa ehdottaisin syömään vielä iltapäivällä välipalan, kuidun määrä on liian pieni. Itse suosittelisin iltapalaksi enemmän hiilareita ja noin proteiinipitoisen syömisen aikaisemmaksi.
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin luulin vielä 55v:nä.
Nyt on jo 5 kg yli normaalipainon vaikka syön max 1400kcal päivässä.
n61v
Vierailija kirjoitti:
Joo no mulla on ihan sama koska annoskokoni ovat niin pienet ja syön harvoin, mutta miten se liittyy aloitukseen? Piti vaan päästä leijumaan? Ääliö.
Minulle tulisi tuosta hedelmämäärästä vatsa kipeäksi ja turpeaksi.
Vierailija kirjoitti:
Pitäis varmaan jättää vaa'alla käynti kerran viikkoon tai kuukauteen.
Ap
Itse käyn kerran viikossa, vakiopäivä ja aika päivästä. Lauantaisin herättyäni ja käytyäni vessassa, niin tulokset olisi mahdollisimman vertailtavissa keskenään.
Vierailija kirjoitti:
Välipalat pois, ei kai niitä kukaan aikuinen syö? Eli se klo 9 välipala sekä iltapala. Ei ihme jos lihoaa kun 5 kertaa päivässä syö. Aikuiselle riittää 3 ateriaa päivässä.
Söit sitten 3 tai 5 kertaa päivässä, niin se tuskin pelkästään vaikuttaa lihomiseesi. Mitä syöt ja miten paljon syöt vaikuttanee paljon enemmän. Tiheämpää syömistä suositellaan, koska monella harvemmin syöminen johtaa helpommin ahmimiseen. Toki useammin syödessä ne viisi kertaa päivässä ei voi olla mikään lautasellinen ruokaa vaan jokin aito välipala. Itse söin eilen työpäivän jälkeen yhden porkkanan, niin oli mukavampi fiilis treenata. Toisena päivänä samainen välipala saattanut olla mandariini. Ellei ole lainkaan nälkä, niin pelkän kellon ja kalenterin takia en ole välipalaa syönyt.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Niin minäkin luulin vielä 55v:nä.
Nyt on jo 5 kg yli normaalipainon vaikka syön max 1400kcal päivässä.
n61v
Ei se määrä vaan se laatu. Glykeemistä indeksiä pidetään ruuan laadun mittarina ja näin vanhemmalla iällä siihen kannattaa kiinnittää huomiota. Glykeemisen indeksin vertailukohtana toimii glukoosi, jonka indeksi on asetettu 100:aan. Lähtökohtaisesti olisi tavoiteltavaa, että GI olisi matala, jolloin elimistö saa energiaa tasaisesti ja pitkäksi aikaa.
Esim. ruisleivällä saattaa olla yhtä korkea, tai jopa korkeampi GI, kuin vaalealla leivällä.
Esim. pikakaurahiutaleista tehdyn 20g hiilihydraattia sisältävän kaurapuuroannoksen GI on 80, kun taas paksuista esikäsittelemättömistä hiutaleista tehdyn lukema on 55.
Ruuan prosessointia kannattaa välttää siellä kotikeittössäkin viitataen esim. smoothien.
Hedelmäsmoothie on pelkkää piilosokeria, jota siinä on runsaasti. Ei kuitua nimeksikään, ei proteiinia.
Vierailija kirjoitti:
Nuo ovat sellaisia asioita jotka ap:n kuuluisi itse jo aloituksessa kertoa. Moni kyselee neuvoja/ohjeita ja siitä sitten alkaa täydentävien tietojen lypsy. Joihinkin kyselijät saavat vastauksen, mutta usein ei vastata mitään. Onko ihme, että neuvot ovat melkoista sillisalaattia tai tarpeetonta moittimista toisen valinnoista. Nyt vähän yleistin, kun tuli monet aikaisemmat samantyyppiset aloitukset mieleen. Olihan vastauksissa ihan hyviäkin vinkkejä.
Ap