Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Neuvokaa te mua, kun en itse osaa päättää mikä olisi parasta

Vierailija
13.04.2021 |

Muutin lasten kanssa pikkukaupunkiin Ruotsin rajan välittömään läheisyyteen (rajalle 200 metriä). Syynä pk-seudun korkeat vuokrat. Muutenkin kaipasin elämänmuutosta ja uusia tuulia elämään. Alku uudessa kaupungissa oli shokki. Palvelut, liikenne ym. ovat täysin olemattomia verrattuna pk-seudun tarjontaan. Pimeys ja raaka talvi on jotain aivan erilaista kuin etelässä.

Kuitenkin alun vaikeuksien jälkeen alan pikkuhiljaa sopeutumaan tänne. Elämä on jollain tavalla helpompaa ja leppoisampaa, vaikka kaikki ei toimikaan mutkattomasti. Olen löytänyt täältä töitä (sijaisuuden), jossa ihan kohtuu palkkakin. Ruotsin puolelta tarjottiin erittäin hyväpalkkaista työtä heti jatkoksi. Lapset käyvät Ruotsin puolella koulua.

Ongelma on seuraavanlainen: lapset vihaavat olla täällä. Aluksi olivat innoissaan, mutta nyt kun aikaa on mennyt, he ovat kohdanneet realiteetit. Pikkukaupungin tarjonta tekemisen suhteen on olematonta/rajoitettua. He kaipaavat ison kaupungin elämää ja vanhoja kavereita. Ajanviettokulttuuri on täällä erilaista. He odottavat koko ajan että muutamme takaisin. Fakta on kuitenkin se, että totaali yh:na en tule taloudellisesti toimeen pk-seudulla. Elämä siellä on kituuttamista. Ruotsin puolella saisin hyvää palkkaa, lainan jopa omaan kotiin, auton jne. Kaikkea sellaista mitä en voisi pk-seudulla kuvitellakaan. On kuitenkin surkeaa katsoa masentuneita lapsia joilla ei koronan takia ole ollut sitä vähääkään tekemistä täällä. Ei uusia kavereitakaan, paitsi koulussa. Ihmiset ovat ikävä kyllä hyvin paljon omien perheidensä ja sukunsa kanssa, tutustuminen lasten kavereiden vanhempiin on vaikeaa. Sisäänpäinkääntyneisyys on silmiinpistävää. Olen muutenkin vähän ”epäilyttävä” etelästä tulleena yksinhuoltajana.

Mitä tekisitte?

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lappilaisena asunut Torniossa ja jos siitä paikasta puhut, niin kyllä se on ihan kuollut. En muuttaisi takaisin vaikka olisi minkälainen palkka.

En nyt ihan ymmärrä sinua, enkä aloittajaa. Me asutaan Torniossa. Käydään töissä, harrastetaan, tavataan ystäviä, jne. Kuten meidän lapsetkin. Mitä meiltä nyt puuttuu?

Ei teiltä varmasti mitään puutu. Olette tottuneet asumaan ja elämään siellä pikkukaupungissa. Ap on tullut pk-seudulta joka nyt vain on iso, tapahtumarikkaampi ja eläväisempi paikka. Tottumuskysymys.

Vierailija
22/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa isompi paikkakunta voisi hyvin tulla kyseeseen. Tätä olen myös ajatellut. Omia vanhempia ei enää ole, kun joku tästä kysyi aiemmassa viestissä.

Ap

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen itse lappilaisena asunut Torniossa ja jos siitä paikasta puhut, niin kyllä se on ihan kuollut. En muuttaisi takaisin vaikka olisi minkälainen palkka.

En nyt ihan ymmärrä sinua, enkä aloittajaa. Me asutaan Torniossa. Käydään töissä, harrastetaan, tavataan ystäviä, jne. Kuten meidän lapsetkin. Mitä meiltä nyt puuttuu?

Suppeat harrastus mahdollisuudet ilman autoa, ei yhtään hyvää ravintolaa, viikonloppuisin on kuin aavekaupunki. Varsinkin sunnuntaisin.

Mutta niinkuin joku jo vastasikin että varmasti tottumis kysymys.

Vierailija
24/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Asumispaikka on aikuisten tai tässä tapauksessa aikuisen päätös. 

Minkä ikäiset lapset, montako? Ruotsinkielisessä koulussako ovat? 

25/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tuo tilanne on vaikea. Tapasin suomalaisen perheen käymässä Ruotsissa. Hiljattain muuttaneet Helsingin parhaalle asutusalueelle (Ullanlinna) ja kaksi tyttöä ikä noin 12 . Kaikki hyvin, Ruotsi jätettiin ja vanhemmat saivat hyvät työpaikat. 

Mutta lapset kaipaavat takaisin Tukholmaan . Tosi vaikea tilanne vanhemmille ja lapsille.Kaverit ovat tällä ja lapset eivät viihdy tippaakaan Suomessa. 

Lapissa se on vieläkin ankeampaa. Lapset kun ovat löytäneet kaverit tulevat viihtymään hyvin siellä. Mutta se kestää aikansa. 

Tunnen Lapin .Siellä syntynyt ,en ikinä haluaisi muuttaa sinne vakituiseen. Sääsket kesällä vievät minun hermot. 

Talvi on niinkuin sanot pitkä ja pimeä. 

Vierailija
26/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat nyt 10- ja 12-vuotiaat.

Ap

Vierailija
27/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Lapset ovat nyt 10- ja 12-vuotiaat. Ja ovat ruotsinkielisessä koulussa.

Ap

Vierailija
28/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nyt heti taksilla turvakotiin ja sieltä ilmoitat puhelimitse erosta.

Vierailija
29/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muutos on aina lapsille vaikea, usein aikuisillekin, mutta suomalaiset kasvattaa koko ajan lisää kansalaisia, jotka eivät osaa esim. muuttaa työn perässä, koska lapsesta asti on haluttu, että mikään ei muutu. Asuinaluetta ei voi muka vaihtaa sen jälkeen kun lapsi on mennyt päiväkotiin.

Vierailija
30/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Muutos on aina lapsille vaikea, usein aikuisillekin, mutta suomalaiset kasvattaa koko ajan lisää kansalaisia, jotka eivät osaa esim. muuttaa työn perässä, koska lapsesta asti on haluttu, että mikään ei muutu. Asuinaluetta ei voi muka vaihtaa sen jälkeen kun lapsi on mennyt päiväkotiin.

Totta. Kaikista hysteerisimmät väittää että lapsi kasvaa kieroon jos muuttaa. Pitäisi vaan asua siellä samassa paikassa, samalla alueella parikymppiseksi asti.

Vierailija
31/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Pääkaupunkiseudulla ruotsinkieliset lapset on tottuneet olemaan ns. parempaa väkeä kun taas Ruotsin puolella suomalaiset ovat automaattisesti huonompaa väkeä. Siitäkö olis kiinni? Ovat kuitenkin kavereita saaneet, joten mikä on ongelma? Se, että asutte Suomen puolella? Muuttakaa lähemmäs koulua ja kavereita. Eikös se rajan yli hyppiminen ole nyt korona-aikaan hiukan hankalaa?

Vierailija
32/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Pääkaupunkiseudulla ruotsinkieliset lapset on tottuneet olemaan ns. parempaa väkeä kun taas Ruotsin puolella suomalaiset ovat automaattisesti huonompaa väkeä. Siitäkö olis kiinni? Ovat kuitenkin kavereita saaneet, joten mikä on ongelma? Se, että asutte Suomen puolella? Muuttakaa lähemmäs koulua ja kavereita. Eikös se rajan yli hyppiminen ole nyt korona-aikaan hiukan hankalaa?

Rajan yli kulkeminen on tosiaan vaikeaa. Siksikin olen miettinyt Ruotsin puolelle muuttoa. Itse olen onneksi kokenut olevani aina tasa-arvoinen kun asioin Ruotsissa.

Ap

Vierailija
33/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Helsingissä ja ympäryskunnissa voi asua edullisemminkin, myös yh. Itse valitsin asunnon sijainnin, jotta lapsella säilyi kaverisuhteet ja koulut. Asuin välillä 21 m2 yksiössäkin lapsen kanssa. Eli elämä on valintoja ja jos on lapsia, heidän tarpeensa tulevat minusta ensin. Kun lapsi muuttaa pois kotoa, aion muuttaa omakotitaloon johonkin lähikuntaan, sillä haluaisin oman pihan.

Vierailija
34/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

10- ja 12- vuotiaat tottuvat kyllä ja sitten eivät enää suostu muuttamaan takas kun olet järjestänyt asiasi niin että voisit muuttaa takas etelään.

Vierailija
35/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Onko olemassa ruotsinkielistä (ruotsalaista) aihe vapaa -tyyppistä palstaa? Olisi mielenkiintoista tsekata, mistä siellä jutellaan, jos kouluruotsilla ymmärtäisi mitään. ;-) 

Vierailija
36/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Selitä lapsillesi mistä joutuisitte luopumaan jos muuttaisitte Helsinkiin.

Vierailija
37/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Muuttaisin Ruotsin puolelle.

Vierailija
38/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Totta. Kaikista hysteerisimmät väittää että lapsi kasvaa kieroon jos muuttaa. Pitäisi vaan asua siellä samassa paikassa, samalla alueella parikymppiseksi asti.

Ei kukaan varmaan kieroon kasva pelkän muuton vuoksi, mutta vakaat kasvuolosuhteet on aina parempi kuin sinne tänne -sinkoilu. Itse olen pohtinut usein muuttoa takaisin synnyinseuduille, mutta en halua repiä lapsia pois tutuista ympyröistä. Heillä on hyvät koulut, harrastukset ja kaverit täällä. Nyt ei ole varaa omiin huoneisiin, koska asuminen on täällä niin kallista ettei ole varaa muuttaa suurempaan. Synnyinseuduilla voisin ostaa uudehkon omakotitalon. Pelkään, että lapsia alettaisiin kiusata, sillä he puhuvat aivan eri murrettakin. Jos olisi aivan pakko muuttaa, muuttaisimme, mutta tällä hetkellä muuttoon voi liittyä yllättäviä haittoja.

Vierailija
39/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

No, kerro mitä tällä ei voi tehdä mitä voi tehdä pk-seudulla?

Niinpä. Pk-seudulla on enemmän tarjotaa, mutta harrastukset ovat myös paljon kalliimpia. Hintaero voi harrastuksesta, järjestäjästä, seurasta jne. riippuen olla jopa kaksin- jos ei kolminkertainen. Esim. kausikortti treneeihin 6kk 100e vs. 300e.

Vierailija
40/44 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Selitä lapsillesi mistä joutuisitte luopumaan jos muuttaisitte Helsinkiin.

Niinpä. Saavatko kaikki Helsingissä omat huoneet, entä onko takapihaa? Helsingissä on oikein mukava asua, jos on rahaa. Jos ei ole, se tarkoittaa kaikesta tinkimistä: tilasta, elämänlaadusta, harrastuksista, ruokamenoista, hankinnoista jne. Punnitsisin huolellisesti.