Voiko työhönvalmentaja pakottaa töihin?
MITÄ TEEN TÄSSÄ TILANTEESSANI?
Oon parikymppinen ja tällä hetkellä työtön. Pohjalla lukiokoulutus. Olen tällä hetkellä välivuodella ja olen opiskellut avoimen yliopiston kursseja. Olin syksyllä lyhyessä työnhakuvalmennuksessa. Nytten keväällä te-palvelut soitti mulle, että haluunko uudestaan, mutta erilaiseen ja pidempään työvalmennukseen. Suostuin, koska pelkäsin, että tulee karenssi, jos en suostu. Kaikki valmennus vie kuitenki aikaa ja jaksamista kun pitäis panostaa koulupaikan saamiseen.
Tämä valmennus on siis sellane, että se loppuu heti, kun saan töitä, mutta kestää vähintää tietyn tuntimäärän. Valmennus kestää varmaan toukokuun loppuun, jos se tunnin kerran viikossa + tehtävät, jos en saa töitä. Valmennuksen alussa kerroin, mihin työpaikkaan haen ensisijaisesti. Ja sitten jos en pääse siihen niin joku toinen. Mulla on huomenna hygieniapassikoe, koska ilman hygieniapassia ei pääse siihen kyseiseen työhön. Oli valmentajan kanssa puhe viime viikolla, että kun hygieniapassitulokset on tullu, mun pitää soittaa sille työnantajalle ja kysyy onko töitä saatavilla ja voinko alottaa työt jo, vaikkei itse kortti ole vielä tullu, mutta tulokset on.
Kuitenkin mulla alkaa viikon päästä pääsykokeeseen lukeminen, joka kestää 8 tuntia per päivä ja koe on toukokuun lopussa niin mulla ei ole aikaa ja jaksamista käydä edes satunnaisesti töissä. Oon sanonu valmentajalle että oon hakenu työpaikkoja. Mutta en sanonu, että en oo hakenu sellasiin, jotka alkais heti, vaan vasta kesäkuussa. En oo vielä saanu tietoo, oonko saanu kesätöitä.
Jos saan kesätyöpaikan niin loppuuko mun valmennus heti, vaikka oon vielä kuukauden työtön?
Miten soitan sille työnantajalle, jos en haluu tällä hetkellä töihin vaan vasta kesällä? Laittaisin mielummin spostia. MUTTA haluaisin ensin tietää, pääsenkö siihen kesätyöpaikkaan mihin halusin eniten ja sitten jos en pääse siihen nii sitten vasta tää työ, jossa tarvitaa hygieniapassi.
Pitääkö mun reputtaa toi hygieniapassikoe? Se ei varmaan auta ku koe on kerran kahdessa viikossa.
Vai otanko itelleni karenssin? Miksi ei pääsykokeeseen lukemista lasketa opiskeluks...
Kommentit (65)
Työttömyystukea saa jos on työmarkkinoiden käytettävissä.
Kannattaa ottaa vastaan se kesätyöpaikka, mitä ekana tarjotaan, ettei ota sitä riskiä, että jää kokonaan ilman kesätöitä. Tällä hetkellä työpaikkoja on liian vähän verrattuna työnhakijoiden määrään, joten monella on vaikeaa löytää töitä.
Kuten edellä jo todettiin, sinun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mutta silloin pitää ilmoittaa ettei ole työtön työnhakija, joka on työmarkkinoiden käytettävissä. Jolloin ei tietenkään ole oikeutta myöskään työttömyyskorvaukseen.
Saan liitolta päivärahaa. Haluaisin mielummin jatkaa valmennusta siihen asti, kun kesätyöt alkaa, mutta mitenkä sen teen?
Tottakai sinulla on koulutus ykkösasia, kun olet vasta lukion käynyt. Sano työvalmentajalle, että panostat pääsykokeeseen ja se on nyt tärkeämpi, kuin heti tuleva palkka olisi.
En uskaltaisi kieltäytyä tarjotusta työstä, etten saisi karenssia.
Vierailija kirjoitti:
No joo työt menee kaiken edelle
Jatko-opinnot kylläkin tässä tulossa.
Jos haluut rahaa niin joudut töihin kun niitä on tarjolla
Nii. Mutta miks ne sit käskee hakea johonki koulupaikkaan, ja tulee karenssi, jos ei hae ja sitten pitäis muka töitä tehdä pääsykokeen lukuaikana, ettei tuu karenssi. Ja sitten kysyvät syksyllä, miks et saanu opiskelupaikkaa, nokun tein työtä käskettyä... Ja jos pääsen tohon kouluun, nii sen jälkeen kun valmistun en tuu enää ikinä olee työtön ku on semmonen ala.
Nuori ilman ammattia ei saa ansiosidonnaista
Aloittaja kirjoitti:
Nii. Mutta miks ne sit käskee hakea johonki koulupaikkaan, ja tulee karenssi, jos ei hae ja sitten pitäis muka töitä tehdä pääsykokeen lukuaikana, ettei tuu karenssi. Ja sitten kysyvät syksyllä, miks et saanu opiskelupaikkaa, nokun tein työtä käskettyä... Ja jos pääsen tohon kouluun, nii sen jälkeen kun valmistun en tuu enää ikinä olee työtön ku on semmonen ala.
Ei muillekaan makseta pääsykokeeseen valmistautumisesta. Jos olet työtön työnhakija ja haluat nostaa työttömyyskorvausta, sinun on oltava työmarkkinoiden käytettävissä. Vaihtoehtoisesti poistut työttömien työnhakijoiden joukosta ja opiskelet esimerkiksi säästöjen turvin.
Olet työtön työhakija niin sinun tulee hakea töitä, ei siihen käy tekosyynä että haet kouluun tai luet, jos tarkoituksella toimit niin että et tule valituksi töihin niin saat karenssin.
Jos olet ollut viime kesänä 2kk töissä niin aika heikkoa on työllistyminen.
Vierailija kirjoitti:
Kuten edellä jo todettiin, sinun ei ole pakko tehdä yhtään mitään, mutta silloin pitää ilmoittaa ettei ole työtön työnhakija, joka on työmarkkinoiden käytettävissä. Jolloin ei tietenkään ole oikeutta myöskään työttömyyskorvaukseen.
Voi sitä nyt vähän asioitaan suunnitella ja hän on hakenut kesätyötä.
Aloittaja kirjoitti:
Saan liitolta päivärahaa. Haluaisin mielummin jatkaa valmennusta siihen asti, kun kesätyöt alkaa, mutta mitenkä sen teen?
Olet lukion jälkee ollut viime kesänä 2 kk töissä. Sinulla ei ole tutkintoa. Miten voit saada liitolta päivärahaa?
Hankit kesäksi itse työpaikan, sovit aloituspäivän niin että pääsykokeet ovat ohi. Teet siitä työsopimuksen, irtisanoudut työkkärin jutuista ja pureskelet kynsiä samalla kun luet.
Siis työkkärihän "pakottaa" sen takia, että saisit sitä työttömyyskorvausta. Jos säästöt riittävät, niin elä pari kk säästöillä, työkkäri ei enää soittele ja saat olla rauhassa.
PS. tuo hygieniapassi on kyllä hyvä suorittaa.
Kyllähän minullekin työkkäri osoitti monta paikkaa, jota on pakko hakea. No en hakenut vaan etsin omatoimisesti yrityksiä, joille lähetin avoimia työhakemuksia. Monestihan yrityksillä on työvoiman tarve, mutta ei ole aikaa eikä resursseja lähteä etsimään sitä tiettyä työntekijää. Joskus vaan onnistaa -puolin ja toisin, että työntekijä ja työpaikka sattuvatkin sopimaan hyvin yhteen. Ja työntekijä saa töitä ja työ tekijän.
Vierailija kirjoitti:
Työttömyystukea saa jos on työmarkkinoiden käytettävissä.
Ja elämäntilanteeseen sopivaa työtä on tarjolla. AP:n tapauksessa työ ei ole elämäntilanteeseen sopivaa.
Aloittaja kirjoitti:
Miten tämä on mahdollista? Missä vaiheessa olet täyttänyt työssäoloehdon?
Unohdin mainita, että olen siis ollu viime kesänä töissä 2 kuukautta. En oo siis vaikeasti työllistyttävä. Haluan vaan panostaa opiskeluun.