Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työhönvalmentaja pakottaa töihin?

Stressaantunut
13.04.2021 |

MITÄ TEEN TÄSSÄ TILANTEESSANI?

Oon parikymppinen ja tällä hetkellä työtön. Pohjalla lukiokoulutus. Olen tällä hetkellä välivuodella ja olen opiskellut avoimen yliopiston kursseja. Olin syksyllä lyhyessä työnhakuvalmennuksessa. Nytten keväällä te-palvelut soitti mulle, että haluunko uudestaan, mutta erilaiseen ja pidempään työvalmennukseen. Suostuin, koska pelkäsin, että tulee karenssi, jos en suostu. Kaikki valmennus vie kuitenki aikaa ja jaksamista kun pitäis panostaa koulupaikan saamiseen.

Tämä valmennus on siis sellane, että se loppuu heti, kun saan töitä, mutta kestää vähintää tietyn tuntimäärän. Valmennus kestää varmaan toukokuun loppuun, jos se tunnin kerran viikossa + tehtävät, jos en saa töitä. Valmennuksen alussa kerroin, mihin työpaikkaan haen ensisijaisesti. Ja sitten jos en pääse siihen niin joku toinen. Mulla on huomenna hygieniapassikoe, koska ilman hygieniapassia ei pääse siihen kyseiseen työhön. Oli valmentajan kanssa puhe viime viikolla, että kun hygieniapassitulokset on tullu, mun pitää soittaa sille työnantajalle ja kysyy onko töitä saatavilla ja voinko alottaa työt jo, vaikkei itse kortti ole vielä tullu, mutta tulokset on.

Kuitenkin mulla alkaa viikon päästä pääsykokeeseen lukeminen, joka kestää 8 tuntia per päivä ja koe on toukokuun lopussa niin mulla ei ole aikaa ja jaksamista käydä edes satunnaisesti töissä. Oon sanonu valmentajalle että oon hakenu työpaikkoja. Mutta en sanonu, että en oo hakenu sellasiin, jotka alkais heti, vaan vasta kesäkuussa. En oo vielä saanu tietoo, oonko saanu kesätöitä.

Jos saan kesätyöpaikan niin loppuuko mun valmennus heti, vaikka oon vielä kuukauden työtön?

Miten soitan sille työnantajalle, jos en haluu tällä hetkellä töihin vaan vasta kesällä? Laittaisin mielummin spostia. MUTTA haluaisin ensin tietää, pääsenkö siihen kesätyöpaikkaan mihin halusin eniten ja sitten jos en pääse siihen nii sitten vasta tää työ, jossa tarvitaa hygieniapassi.

Pitääkö mun reputtaa toi hygieniapassikoe? Se ei varmaan auta ku koe on kerran kahdessa viikossa.
Vai otanko itelleni karenssin? Miksi ei pääsykokeeseen lukemista lasketa opiskeluks...

Kommentit (65)

Vierailija
41/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Sitten kun pääsen yliopistoon, mulla ei mee tietenkää 8 tuntii päiväs opiskeluun. Pääsykoevaativuus on aivan eri luokkaa kuin se mitä vaaditaan yliopiston tenteistä läpi päästäkseen. Töitä pystyn helposti tekee sillo ku oon yliopistos ja mielikin sillon on rauhottunu että opiskelupaikan eteen ei tarvii enää rämpiä.

Voi kuule, pääsykokeet on lasten leikkiä itse opiskeluun verrattuna. Ja kai sä tiesit, että opiskelu on muutakin kuin tentit? Sä teet nyt niin, että sä keskeytät valmennuksen ja ei ole enää työnhakija. Luet pääsykokeisiin ja otat vastaan kesätyön, jos sellaisen satut saamaan. Se ei ole järkevin vaihtoehto, mutta selvästi sulle ainoa mahdollinen.

Vierailija
42/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Täällä jotkut kadehtii, hyvät suunnitelmat sinulla on.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
43/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tässä olisi kadehdittavaa? Ihmisellä on täysin epärealistiset odotukset opiskelusta, hän kiukuttelee mahdollisista töistä ja nauttii koronan aikaansaamasta laiskottelusta korvauksin. Joo, just sitä mitä mäkin haluaisin. Ja tuo materiaalin tulopäivä haiskahtaa siltä, että psykaan on hakemassa; ihan aplle tiedoksi, jos pääsykokeet jo kauhistuttaa, opinnot ne vasta tiukkaa sit tekeekin. Onnea matkaan vaan

Vierailija
44/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ongelma on se, että mulla ei oo säästöjä vaan kaikki raha mitä tulee, menee osittain perheen auttamiseen kun vanhemmilla pienet palkat, eli ostan paljon ruokaa ja bensaa. Ja lisäks mulla valmennuskurssi. Eli ei olisi varaa karenssiin. Avoimen yliopiston kurssit ollu maksullisia.

Vierailija
45/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ei se vapauta sinua työnteolta jos käyt VMP:ssä tekemässä muutaman tunnin viikossa. Siitä huolimatta sinun on haettava kokoaikatyötä ja otettava vastaan te-toimiston palvelut.

https://ohje.te-palvelut.fi/hloasiakas/fi/omatyonhakumuutos/kokoaikatyo…

Vierailija
46/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Sitten kun pääsen yliopistoon, mulla ei mee tietenkää 8 tuntii päiväs opiskeluun. Pääsykoevaativuus on aivan eri luokkaa kuin se mitä vaaditaan yliopiston tenteistä läpi päästäkseen. Töitä pystyn helposti tekee sillo ku oon yliopistos ja mielikin sillon on rauhottunu että opiskelupaikan eteen ei tarvii enää rämpiä.

Kirjoitus- ja argumentointitaitosi perusteella en laskisi liian paljon sen opiskelemaan pääsyn varaan...

Vierailija
47/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Voi kuule, pääsykokeet on lasten leikkiä itse opiskeluun verrattuna. Ja kai sä tiesit, että opiskelu on muutakin kuin tentit? Sä teet nyt niin, että sä keskeytät valmennuksen ja ei ole enää työnhakija. Luet pääsykokeisiin ja otat vastaan kesätyön, jos sellaisen satut saamaan. Se ei ole järkevin vaihtoehto, mutta selvästi sulle ainoa mahdollinen.

Ole nyt hiljaa, sinä et voi määrätä ketään.

Vierailija
48/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Mitähän tässä olisi kadehdittavaa? Ihmisellä on täysin epärealistiset odotukset opiskelusta, hän kiukuttelee mahdollisista töistä ja nauttii koronan aikaansaamasta laiskottelusta korvauksin. Joo, just sitä mitä mäkin haluaisin. Ja tuo materiaalin tulopäivä haiskahtaa siltä, että psykaan on hakemassa; ihan aplle tiedoksi, jos pääsykokeet jo kauhistuttaa, opinnot ne vasta tiukkaa sit tekeekin. Onnea matkaan vaan

Sä olet selvästi se kiusaaja joka riehuu täällä muissakin ketjuissa joissa aloittajalla on jotain oikeaa asiaa. 

Vierailija
49/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto on ihan normaalijärkisille, ei siellä tarvitse olla erityislahjakas. Todellakin sisäänpääsy on vaikein osuus monella alalla.

Vierailija
50/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Ap älä vaan usko tätä, se koittaa saada sulle karenssin.

Oikeasti ap:n tilanteessa on todellakin järkevintä katsoa se opiskelupaikka ensin. Valitettavasti työvoimahallinto on täynnä ihmisiä, jotka varmistavat oman paikkansa sumplimalla työnhakijoiden asioita ilman järjen häivää. Usein tuntuu, että mukana on myös halu varmistaa, ettei hakija koskaan nouse siitä suostaan kilpailemaan oikeista töistä, vaan pysyy työttömänä ja alempiarvoisena.

Ap varmista nyt ensin se kesätyö jos vaan voit, koska jos saat karenssin niin sitten sulla on jo se ainakin tulossa. Älä vaan mene mihinkään nollatuntisoppareihin nyt, sellaisen lopettamisesta saa myös karenssin.

Itse varmaan reputtaisin myös tuon passihomman, voivoi... Tosin ilman sitä passia sua tuskin voi nyt pakottaa mihinkään, eikös niin?

Voit aina myös hakea saikkua jos niille ei muuten mene perille.

Vierailija
51/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aika moni perheellinen sekä opiskelee että käy töissä. Tuohon päälle tietenkin normaali kotielämä. Jos ole 8 tuntia töissä sinulle jää vielä rutkasti aikaa lukea pääsykokeisiin. Kun aika on lyhyt niin sen tekee vaikka päällään seisten. Jos haluat keskittyä pelkästään lukemiseen niin katkaise työnhaku ja päivärahat. Sen jälkeen kukaan ei vaadi sinua laittamaan tikkua ristiin minkään suhteen.

Vierailija
52/65 |
13.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ottakaa huomioon, että siihen kahdeksaan tuntiin ei lasketa edes 5min taukoja eikä kahta 30min ruokataukoo, vaan se on pelkkää lukemista. Olen laskenut, että jos aloitan lukemisen klo 9 aamulla ja joka 40min välein pidän 5min tauon ja kun opiskellu 2 tuntia, pidän puolen tunnin tauon (lounas, ulkoilu, päivällinen) niin Opiskelupäiväni loppuu klo 20-21 aikoihin illalla. Sitten on vapaa aikaa edes sen kolme tuntia ja sitten nukun 8-9 tuntia. 

Että kertokaa, missä välissä tässä muka teen 8 tunnin tai 4 tunnin työvuoron? Vapaapäiviä ei voi pitää, kun kyseessä vain kuukauden luku-urakka.

Vierailija
53/65 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Hygieniapassikoe meni läpi.

Vierailija
54/65 |
14.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kysy, onko saman ikäisille musliminaisille vastaavia polkuja ja pakotuksia?

Vierailija
55/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Ole nyt hiljaa, sinä et voi määrätä ketään.

😅Määrätä? Eikös ap kysynyt mitä tehdä?

Vierailija
56/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Ottakaa huomioon, että siihen kahdeksaan tuntiin ei lasketa edes 5min taukoja eikä kahta 30min ruokataukoo, vaan se on pelkkää lukemista. Olen laskenut, että jos aloitan lukemisen klo 9 aamulla ja joka 40min välein pidän 5min tauon ja kun opiskellu 2 tuntia, pidän puolen tunnin tauon (lounas, ulkoilu, päivällinen) niin Opiskelupäiväni loppuu klo 20-21 aikoihin illalla. Sitten on vapaa aikaa edes sen kolme tuntia ja sitten nukun 8-9 tuntia. 

Että kertokaa, missä välissä tässä muka teen 8 tunnin tai 4 tunnin työvuoron? Vapaapäiviä ei voi pitää, kun kyseessä vain kuukauden luku-urakka.

Miltäs se psykan materiaali näyttää? Ei sun tarvii kahdeksaa tuntia päivässä sitä lukea, 2-3 tuntia riittää. Jos sä tarviit ennakkomateriaaliin 8h/pvä, miten sä muka opinnoissa pärjäät?

Vierailija
57/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Ap älä vaan usko tätä, se koittaa saada sulle karenssin.

Oikeasti ap:n tilanteessa on todellakin järkevintä katsoa se opiskelupaikka ensin. Valitettavasti työvoimahallinto on täynnä ihmisiä, jotka varmistavat oman paikkansa sumplimalla työnhakijoiden asioita ilman järjen häivää. Usein tuntuu, että mukana on myös halu varmistaa, ettei hakija koskaan nouse siitä suostaan kilpailemaan oikeista töistä, vaan pysyy työttömänä ja alempiarvoisena.

Ap varmista nyt ensin se kesätyö jos vaan voit, koska jos saat karenssin niin sitten sulla on jo se ainakin tulossa. Älä vaan mene mihinkään nollatuntisoppareihin nyt, sellaisen lopettamisesta saa myös karenssin.

Itse varmaan reputtaisin myös tuon passihomman, voivoi... Tosin ilman sitä passia sua tuskin voi nyt pakottaa mihinkään, eikös niin?

Voit aina myös hakea saikkua jos niille ei muuten mene perille.

Uskomatonta, että täällä kehotetaan käyttämään systeemiä hyväksi noin häikäilemättömästi. Joa ap. ei halua työtä, hänen ei tule roikkua työnhakijana, piste.

Vierailija
58/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Yliopisto on ihan normaalijärkisille, ei siellä tarvitse olla erityislahjakas. Todellakin sisäänpääsy on vaikein osuus monella alalla.

Varmasti joillain aloilla näinkin, kortistoon valmistuvilla.

Vierailija
59/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kysy, onko saman ikäisille musliminaisille vastaavia polkuja ja pakotuksia?

On heillä, älä huoli

Vierailija
60/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kuka muka tosissaan käyttää tai tarvitsee kahdeksan tuntia päivässä pääsykokeisiin lukemiseen? Tuota määrää menee harvemmin itse opiskeluissakaan. Vai onko tuohon "kahdeksaan tuntiin" laskettu myös tauot, joita on viidestä kuuteen kappaletta, jotka ovat tunnin mittaisia per tauko, ja joiden aikana katsellaan Netflixiä.

FYI, aika moni ihminen (onnistuneesti) yhdistää opiskelut ja työn. Iltaisin ja viikonloppuisin edistetään opintoja, päivisin käydään töissä. Jos toivot että saisit rötväillä, voisit edes sanoa sen suoraan, niin saisit hyödyllisempiä ja omaan tilanteeseesi paremmin soveltuvia neuvojakin.