Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

Voiko työhönvalmentaja pakottaa töihin?

Stressaantunut
13.04.2021 |

MITÄ TEEN TÄSSÄ TILANTEESSANI?

Oon parikymppinen ja tällä hetkellä työtön. Pohjalla lukiokoulutus. Olen tällä hetkellä välivuodella ja olen opiskellut avoimen yliopiston kursseja. Olin syksyllä lyhyessä työnhakuvalmennuksessa. Nytten keväällä te-palvelut soitti mulle, että haluunko uudestaan, mutta erilaiseen ja pidempään työvalmennukseen. Suostuin, koska pelkäsin, että tulee karenssi, jos en suostu. Kaikki valmennus vie kuitenki aikaa ja jaksamista kun pitäis panostaa koulupaikan saamiseen.

Tämä valmennus on siis sellane, että se loppuu heti, kun saan töitä, mutta kestää vähintää tietyn tuntimäärän. Valmennus kestää varmaan toukokuun loppuun, jos se tunnin kerran viikossa + tehtävät, jos en saa töitä. Valmennuksen alussa kerroin, mihin työpaikkaan haen ensisijaisesti. Ja sitten jos en pääse siihen niin joku toinen. Mulla on huomenna hygieniapassikoe, koska ilman hygieniapassia ei pääse siihen kyseiseen työhön. Oli valmentajan kanssa puhe viime viikolla, että kun hygieniapassitulokset on tullu, mun pitää soittaa sille työnantajalle ja kysyy onko töitä saatavilla ja voinko alottaa työt jo, vaikkei itse kortti ole vielä tullu, mutta tulokset on.

Kuitenkin mulla alkaa viikon päästä pääsykokeeseen lukeminen, joka kestää 8 tuntia per päivä ja koe on toukokuun lopussa niin mulla ei ole aikaa ja jaksamista käydä edes satunnaisesti töissä. Oon sanonu valmentajalle että oon hakenu työpaikkoja. Mutta en sanonu, että en oo hakenu sellasiin, jotka alkais heti, vaan vasta kesäkuussa. En oo vielä saanu tietoo, oonko saanu kesätöitä.

Jos saan kesätyöpaikan niin loppuuko mun valmennus heti, vaikka oon vielä kuukauden työtön?

Miten soitan sille työnantajalle, jos en haluu tällä hetkellä töihin vaan vasta kesällä? Laittaisin mielummin spostia. MUTTA haluaisin ensin tietää, pääsenkö siihen kesätyöpaikkaan mihin halusin eniten ja sitten jos en pääse siihen nii sitten vasta tää työ, jossa tarvitaa hygieniapassi.

Pitääkö mun reputtaa toi hygieniapassikoe? Se ei varmaan auta ku koe on kerran kahdessa viikossa.
Vai otanko itelleni karenssin? Miksi ei pääsykokeeseen lukemista lasketa opiskeluks...

Kommentit (65)

Vierailija
61/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Työhönvalmentaja ei voi vaikuttaa siihen, mitä sinä työnantajan kanssa sovit tai neuvottelet.

Työhönvalmentaja ei ole se, joka sinua on palkkaamassa. Vai onko? 

Toki työhönvalmentajalle kannattaisi ehkä - siis ehkä - kertoa rehellisesti aikomuksistaan, eli sinäkin olisit voinut kertoa, että pääsykokeisiin lukeminen on keväällä sun ykkösasia. 

Te-toimiston suhteen juttu on niin, että se ei ole se instanssi joka sinut pestaa (paitsi tietty jos olet sinne hakenut töihin), joten se ei myöskään voi vaikuttaa siihen, ottaako työnantaja sinut sopimuksella töihin vai ei. Te-toimisto ei voi kuin pakottaa hakemaan jotakin työpaikkaa karenssin uhalla. Palkkaus on työnantajan asia.

Vierailija
62/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Tämän takia jätin työelämän. Liian vaikeaa säätöä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
63/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Aloittaja kirjoitti:

Tiedoks kaikille, että pääsykokeisii ei oo ollu mahdollista lukee, koska itse valintakoemateriaali ilmestyy vasta viikon päästä. Oon pystyny valmistautumaa pääsykokeesee vaan katsomal vanhoja pääsykokeita ja harjottelemal tehtäviin vastaamista ja opiskelutekniikkaa sekä lukenu alaa koskevia kirjoja.

Jos pääsykoemateriaali ilmestyy vasta viikon päästä, niin lieneekö se koekin sitten oikeastaan sellainen, ettei mitään kirjallista aineistoa ole luettavaksi tarkoitettukaan. Pääsykoemateriaali - siis luettava aineisto on siinä materiaalissa vai? Mihin ihmeen koulutukseen sinä oikein olet hakemassa, amk vai? Yliopistoon useimpiin aineisiin pääsykokeisiin on luettava kirjallisuutta ja se kirjaluettelo tulee kyllä aiemmin kuin pari viikkoa ennen tenttiä julki.

Stressaatko turhaan?

Jotenkin tää juttu on kummallinen. Ylioppilas viime vuodelta, ansiosidonnaista päivärahaa nauttiva, tehnyt töitä niin ja niin paljon aiempina vuosina. Kummallista, mutta jos pitää paikkansa, niin vaikuttaa siltä, että kyllä sä siitä kokeesta selviät, etenkin jos se luettava materiaalia tulee siinä julkaistussa aineistossa etees, eli mitään kirjoja ei ole luettavana... 

Sähköpostia en muuten suosittele sille työnantajalle lähettelemään, se on nimittäin kirjallinen todiste, jos jotain ongelmaa tulee. Todiste myös te-toimistoon päin. Juuri tuon todistusvoiman takia viranomaiset itsekin mieluummin asioivat puhelimitse ihmisten kanssa, kuin lähettelevät sähköposteja. 

Vierailija
64/65 |
29.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Aloittaja kirjoitti:

Tiedoks kaikille, että pääsykokeisii ei oo ollu mahdollista lukee, koska itse valintakoemateriaali ilmestyy vasta viikon päästä. Oon pystyny valmistautumaa pääsykokeesee vaan katsomal vanhoja pääsykokeita ja harjottelemal tehtäviin vastaamista ja opiskelutekniikkaa sekä lukenu alaa koskevia kirjoja.

Jos pääsykoemateriaali ilmestyy vasta viikon päästä, niin lieneekö se koekin sitten oikeastaan sellainen, ettei mitään kirjallista aineistoa ole luettavaksi tarkoitettukaan. Pääsykoemateriaali - siis luettava aineisto on siinä materiaalissa vai? Mihin ihmeen koulutukseen sinä oikein olet hakemassa, amk vai? Yliopistoon useimpiin aineisiin pääsykokeisiin on luettava kirjallisuutta ja se kirjaluettelo tulee kyllä aiemmin kuin pari viikkoa ennen tenttiä julki.

Stressaatko turhaan?

Jotenkin tää juttu on kummallinen. Ylioppilas viime vuodelta, ansiosidonnaista päivärahaa nauttiva, tehnyt töitä niin ja niin paljon aiempina vuosina. Kummallista, mutta jos pitää paikkansa, niin vaikuttaa siltä, että kyllä sä siitä kokeesta selviät, etenkin jos se luettava materiaalia tulee siinä julkaistussa aineistossa etees, eli mitään kirjoja ei ole luettavana... 

Sähköpostia en muuten suosittele sille työnantajalle lähettelemään, se on nimittäin kirjallinen todiste, jos jotain ongelmaa tulee. Todiste myös te-toimistoon päin. Juuri tuon todistusvoiman takia viranomaiset itsekin mieluummin asioivat puhelimitse ihmisten kanssa, kuin lähettelevät sähköposteja. 

Psykan ja logopedian materiaalit tuli eilen.

Vierailija
65/65 |
07.01.2022 |
Näytä aiemmat lainaukset

Nämä työvalmennukset ovat yhtä sekasotkua. Niistä et todellakaan hyödy, päinvastoin. Valmennuksia järjestävät yhdistykset haluavat mahdollisimman paljon asiakkaita, koska kunnat tukevat näitä yhdistyksiä asiakasmäärän mukaan. Sinuna pyrkisin kaikin tavoin pois palvelusta. Laadi oma suunnitelma opiskelusta ja esitä se valmentajillesi. Ota vastaan kesätyö, jos sellaiseen on mahdollista päästä.