Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

"Kasi on hyvä numero", jankutetaan lapsen yläkoulussa ysillä

Vierailija
12.04.2021 |

Helsingissä. Onko opettajat tai rehtori lainkaan tutustuneet lukioiden pääsyrajoihin? Ärsyttää sikana, että suorastaan kannustetaan alisuorittamaan ja ohjataan jopa tahallaan väärin, ettei vaan saisi enempää.

Onkohan ohje annettu ylempää?

Kommentit (536)

Vierailija
321/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä numero, vaikka lapsiaan loppuun palamaan ajavat vanhemmat näkisivät asian miten.

Sillä ei vain tee mitään Helsingissä.

Höpö löpö. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja kävin kouluni Helsingissä. Olin koulussa kasin oppilas ja kirjoitin M:n paperit lukion päätteeksi. Luin itseni sisään yliopistoon pääsykokeen kautta ja sieltä ulos työelämään juristina. Ihan hyvin olen pärjännyt kasin oppilaana.

Et osaa verbien aikamuotoja? Tajua että nyt ei puhuta historiallisesta ajasta.

Tajua sinä puolestasi, että puhun elävästä elämästä. Ihan höpö löpöä, että kasilla ei tekisi Helsingissä mitään.

Ja sulla on siis kokemusta siitä mitä sillä kasilla tekee tänä keväänä.

Kerro minulle, minkä oven tai mitkä ovet kasin saaminen sulkee ihmisen loppuelämästä keväällä 2021?

Idiootti. Kyse on lukioiden pääsyrajoista. Eikä mistään diipadaapaaovista.

Loppuuko sulla argumentit, kun täytyy ryhtyä nimittelemään. Kerro minulle, tarvitaanko jokaiseen Helsingin lukioon 8,0 keskiarvo.

Pariin ei tarvita. Mutta ne eivät kelpaa, koska ne sijaitsevat idässä.

Vierailija
322/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mielestäni koko systeemi jolla lapset koulutetaan on jotenkin vanhentunut ja ollaa jämähdetty johonkin kinkeriaikaan. Ihan kaikkien ei tarvitsisi opiskella samaan aikaan kaikkea välttämättä.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
323/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä numero, vaikka lapsiaan loppuun palamaan ajavat vanhemmat näkisivät asian miten.

Höpö löpö. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja kävin kouluni Helsingissä. Olin koulussa kasin oppilas ja kirjoitin M:n paperit lukion päätteeksi. Luin itseni sisään yliopistoon pääsykokeen kautta ja sieltä ulos työelämään juristina. Ihan hyvin olen pärjännyt kasin oppilaana.

Tajua sinä puolestasi, että puhun elävästä elämästä. Ihan höpö löpöä, että kasilla ei tekisi Helsingissä mitään.

Kerro minulle, minkä oven tai mitkä ovet kasin saaminen sulkee ihmisen loppuelämästä keväällä 2021?

Mutta kun mistä tahansa lukiosta voi kirjoittaa huippuarvosanat, eikä ketään tulevaisuuden työnantajaa kiinnosta, mikä oli lukiosi. Vasta korkeakoululla on väliä.

-eri.

Vaan kun huonossa koulussa saa huonoa opetusta.

Ei Suomessa ole huonoa opetusta. Ja vaikka olisi, asiat voi opiskella myös itsenäisesti. Muuten juuri viime syksynä täydensin yo-tutkintoani. Sain laudaturin ilman minkäänlaista opetusta.

Näin on. Lisäksi sekin pitää muistaa, että moniin korkeakouluihin sisään pääseminen on vielä paljon helpompaa kuin sieltä valmistuminen.

Se toinen puolisko onkin sitten paaaaljon vaikeampi päästä sisään kuin päästä ulos.

Vierailija
324/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen yliopistoon pääsee myös pelkän valintakokeen avulla, eli perinteisesti pänttäämällä.

Vierailija
325/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Sitä ne hokee täällä maakunnissakin.

Ja kyllä minä ymmärrän, että opettajan näkökulmasta se kasi on ihan hyvä numero. Kasin oppilaista ei tarvitse erityisesti huolehtia. He pääsevät kurssit läpi.

Sanoin minäkin opettajalle, joka väitti, että kasi on tuntityöskentelystä ihan hyvä numero. Kysyin, että jos oppilas saa kokeista kymppejä ja tuntityöskentelystä kasin, niin eikö opettajalla tosissaan soita kelloja, että se kasi alentaa oppilaan numeron ysiin. Ja vaikka se on hyvä numero, niin kokeeko opettaja kannustaneensa oppilasta riittävästi tuntityöskentelyyn ja antaneensa tälle palautetta. Koska on se opettajallekin häpeällistä.

Miten se olisi opettajalle häpeällistä? Nuoret ovat erilaisia. Jotkut ovat lahjakkaita kirjallisissa tehtävissä ja kokeissa, mutta tunnilla osaaminen ei ole samaa tasoa. Kannusta itse lumihiutalettasi.

Vierailija
326/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen sattumoisin kuullut hiljattain useammaltakin kokeneelta opettajalta, että nuo pääsykokeella valikoidut painotusluokat ovat voivat olla todella hankalia opetettavia. Työrauhan ylläpitäminen on vaikeaa, lapset ovat rajattomia ja vanhempansa kärkkäitä vaatimaan parempia numeroita.

Oma lapseni on painotusopetuksessa, ja hämmästyin huomatessani, että luokka on selvästi tavisluokkaa rauhattomampi.

Joissain tapauksissa tämä pitää paikkansa. Olen kommentin 282 kirjoittanut lukion opettaja. Kun joukko keskenään hyvin samanhenkisiä nuoria, jotka kokevat olevansa jossain asiassa muita parempia, laitetaan samaan luokkaan, voi syntyä myös ikäviä ryhmäilmiöitä. Arviointia ja muita opettajien ratkaisuja kyseenalaistetaan herkemmin kuin tavallisella luokalla, ja nuoret tukevat tässä toisiaan. Valikoituneen joukon vanhemmissa on myös enemmän niitä, jotka seuraavat nuorensa opintoja turhankin tiiviisti.

Mikäs hätä sulla siinä on? Hoidat vain työsi kunnolla va siitäkö just kiikastaakin?

Opettajilla, niin kuin kaikilla muillakin, on työaika. Jos luokassa tai ryhmässä on selvästi tavanomaista enemmän tiivistä yhteydenpitoa koululta vaativia vanhempia, vaikuttaa tämä luonnollisesti aikaan, joka opettajilta sekä luokanvalvojalta ta ryhmänohjaajalta kuluu kodin ja koulun väliseen viestintään. Tuskin kukaan haluaa ehdoin tahdoin tehdä palkatta ylitöitä.

Minun mielestäni teille opettajille voisi myös maksaa likaisen työn lisää näistä ”eliittivanhemmista”.

Olen samaa mieltä! Kipurahaa!

Vierailija
327/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Loppuuko sulla argumentit, kun täytyy ryhtyä nimittelemään. Kerro minulle, tarvitaanko jokaiseen Helsingin lukioon 8,0 keskiarvo.

Pariin ei tarvita. Mutta ne eivät kelpaa, koska ne sijaitsevat idässä.

Siis sulle eivät kelpaa. Kelpaavatko ne sun lapsellesi?

Vierailija
328/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Mielestäni koko systeemi jolla lapset koulutetaan on jotenkin vanhentunut ja ollaa jämähdetty johonkin kinkeriaikaan. Ihan kaikkien ei tarvitsisi opiskella samaan aikaan kaikkea välttämättä.

Kenet sinä jättäisit kouluttamatta? omat vai muiden lapset? Millä kriteereillä?

Vierailija
329/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kyllä. Kun kaikkea nykyään tehostetaan, niin tuo koulusysteemi ei kyllä vaikuta kovin tehokkaalta. Ykslöllisyys, erilaiset polut elämässä, työelämän ja opiskelun sovittaminen jo aikasin yhteen voisi tehdä paljon tehokkaammin. Tämä nykysysteemi edelleen suosii geneettisesti lahjakkaita muistajia ja äärimmäisen kovia pänttääjiä. Suurin osa vaan ajelehtii siinä mukana.

Vierailija
330/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Edelleen yliopistoon pääsee myös pelkän valintakokeen avulla, eli perinteisesti pänttäämällä.

Edelleen nyt ei puhuta yliopistoista ollenkaan.😂😂😂

Vierailija
331/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen kotoisin tosi pieneltä paikkakunnalta. Lukioon pääsi huonoimmat todella surkealla keskiarvolla. Silti tuostakin lukiosta useampi kahdelta rinnakkaisluokalta kirjoitti 6 laudaturia. Parin oppilaan omaa vuosimallia tiedän päässeen lääkikseen. Itsekin päädyin arvostetulle alalle. Nykyisin asun kaukana kotiseudultani pk-seudulla. Koulujen taso, virikkeiden määrä jne on aivan eri täällä kuin kotiseudullani. Siksi tuntuukin tylsältä, että nuorten on oltava aivan yli-ihmisiä päästäkseen edes lukioon näin hieman kärjistäen esimerkiksi Espoossa ja Helsingissä. Myös hyviä numeroita on haastava saada, kun opiskelijoita on niin paljon.

Vierailija
332/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tällä pikkukaupungissa opo yritti väkisin puhua lastani ympäri, että hakee oman kaupungin lukioon, jonne vaaditaan alle 8 keskiarvo.lapseni ei kääntänyt päätään(vanhempien tukemana) vaan haki isomman kaupungin parhaaseen lukioon keskiarvolla.Oli ehdottoman tyytyväinen ratkaisuun, sillä paremmat kurssit siellä ja erinomaiset opettajat.Lapsen kaverin pään opo sai käännettyä ja hän harmitteli sitä jälkikäteen, oli hyvä koulumenestys hänellä.

Hyvästä lukiosta sai hyvät opit ja nyt lääkäri.

Mitä kaameita pikkuporvareita jotkut nuoret onkaan! Me ryypättiin ja rällättiin lukioaika, ja silti meistä tuli lääkäreitä ja juristeja. Ja väitän, että maailmankatsomus on hieman avarampi kuin näillä tosikoilla nykynuorilla, joilla on vain menestyminen ja kilpailu mielessä.

Vierailija
333/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen kotoisin tosi pieneltä paikkakunnalta. Lukioon pääsi huonoimmat todella surkealla keskiarvolla. Silti tuostakin lukiosta useampi kahdelta rinnakkaisluokalta kirjoitti 6 laudaturia. Parin oppilaan omaa vuosimallia tiedän päässeen lääkikseen. Itsekin päädyin arvostetulle alalle. Nykyisin asun kaukana kotiseudultani pk-seudulla. Koulujen taso, virikkeiden määrä jne on aivan eri täällä kuin kotiseudullani. Siksi tuntuukin tylsältä, että nuorten on oltava aivan yli-ihmisiä päästäkseen edes lukioon näin hieman kärjistäen esimerkiksi Espoossa ja Helsingissä. Myös hyviä numeroita on haastava saada, kun opiskelijoita on niin paljon.

Opetan pk-seudulla ns. hyvässä lukiossa. Ei ne meidän nuoret kyllä mitään yli-ihmisiä ole. Hyvin huonosti osaavat lukea ja kirjoittaa, vaikka peruskoulun päästötodistus on ysi. Ajattelu ja kriittisyys tuottaa suuria vaikeuksia, toistavat vaan oppimaansa ja jäljittelevät. Heille pitää kaikesta vääntää valmis malli, luovuutta ei ole eikä uskallusta yrittää ja luodata tuntematonta.

Suloisia nuoria, mutta pedagogiassa on tehty karhunpalvelus, kun kaikki on aina pureskeltu valmiiksi ja vaiheistettu.

Vierailija
334/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Avasin tämän keskustelun kuvitellen, että suurin osa on sanonut AP:lle kasin yksinkertaisesti olevan hyvä numero. That's it ja keskustelu hiipuu. Mutta ei, täällä jauhetaan siitä, miten kasin oppilaat ovat työttömiä ja syrjäytyneitä aikuisina, laiskoja alisuorittajia ja mitä vielä. Ei olisi pitänyt yllättyä, sillä oma äitini oli samanlainen, ja suurimmaksi osaksi kiitettäviä numeroita onnekseni sainkin yläasteella. Jos en joskus saanut, äiti hermostui ja syytteli.

Lukiossa sitten masennuin vakavasti, osittain äidin luomien paineiden takia, mutta masennukseen oli muitakin syitä. Silloin numerotkin tippuivat kasiin ja jopa seiskaan, lintsasin koulusta, en saanut nukuttua jne. Enpä silti päätynyt syrjäytyneeksi luuseriksi. Parin vuoden hoidon ja elpymisen se vaati, mutta masennuksesta rimpuilin eroon. Hain ja pääsin yliopistoon, valmistuin sieltä hyvin arvosanoin ja sain koulutustani vastaavan työpaikan. 

Sääliksi käy jokaista teiniä, joka joutuu kuuntelemaan samaa äidin painostusta kuin minä aikoinani jouduin. Tuollainen äärimmäiseen suorituskeskeisyyteen painostaminen ei tee hyvää lapsen mielelle.

Vierailija
335/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Avasin tämän keskustelun kuvitellen, että suurin osa on sanonut AP:lle kasin yksinkertaisesti olevan hyvä numero. That's it ja keskustelu hiipuu. Mutta ei, täällä jauhetaan siitä, miten kasin oppilaat ovat työttömiä ja syrjäytyneitä aikuisina, laiskoja alisuorittajia ja mitä vielä. Ei olisi pitänyt yllättyä, sillä oma äitini oli samanlainen, ja suurimmaksi osaksi kiitettäviä numeroita onnekseni sainkin yläasteella. Jos en joskus saanut, äiti hermostui ja syytteli.

Lukiossa sitten masennuin vakavasti, osittain äidin luomien paineiden takia, mutta masennukseen oli muitakin syitä. Silloin numerotkin tippuivat kasiin ja jopa seiskaan, lintsasin koulusta, en saanut nukuttua jne. Enpä silti päätynyt syrjäytyneeksi luuseriksi. Parin vuoden hoidon ja elpymisen se vaati, mutta masennuksesta rimpuilin eroon. Hain ja pääsin yliopistoon, valmistuin sieltä hyvin arvosanoin ja sain koulutustani vastaavan työpaikan. 

Sääliksi käy jokaista teiniä, joka joutuu kuuntelemaan samaa äidin painostusta kuin minä aikoinani jouduin. Tuollainen äärimmäiseen suorituskeskeisyyteen painostaminen ei tee hyvää lapsen mielelle.

Ei äidit tätä tilannetta ole luoneet, vaan poliitikot ja viranomaiset.

Vierailija
336/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Kenet sinä jättäisit kouluttamatta? omat vai muiden lapset? Millä kriteereillä?

Missä kohtaa sanoin että jättäisin jotkut kouluttamatta? En oikeastaan viitsi vastata sulle, fiksut kyllä ymmärtää mitä tarkoitin.

Vierailija
337/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

- hylätty (4)

- välttävä (5)

- kohtalainen (6)

- tyydyttävä (7)

- hyvä (8)

- kiitettävä (9)

- erinomainen (10)

Eli 8 on sanasta sanaan hyvä numero. Mutta jos Helsingissä haluaa tiettyyn lukioon pitää saada kiitettäviä ja osaan riittää vain erinomaiset. Sano se itse lapsellesi ja katsokaa mikä oli viime vuoden raja siihen lukioon mihin haluaa.

Vierailija
338/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Ei äidit tätä tilannetta ole luoneet, vaan poliitikot ja viranomaiset.

Kyllä ne nimenomaan on hullut vanhemmat jotka painostaa ja panikoituu ja raivoaa sitten opettajille.

Vierailija
339/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tällä pikkukaupungissa opo yritti väkisin puhua lastani ympäri, että hakee oman kaupungin lukioon, jonne vaaditaan alle 8 keskiarvo.lapseni ei kääntänyt päätään(vanhempien tukemana) vaan haki isomman kaupungin parhaaseen lukioon keskiarvolla.Oli ehdottoman tyytyväinen ratkaisuun, sillä paremmat kurssit siellä ja erinomaiset opettajat.Lapsen kaverin pään opo sai käännettyä ja hän harmitteli sitä jälkikäteen, oli hyvä koulumenestys hänellä.

Mitä kaameita pikkuporvareita jotkut nuoret onkaan! Me ryypättiin ja rällättiin lukioaika, ja silti meistä tuli lääkäreitä ja juristeja. Ja väitän, että maailmankatsomus on hieman avarampi kuin näillä tosikoilla nykynuorilla, joilla on vain menestyminen ja kilpailu mielessä.

No ei se sinunkaan maailmankatsomuksesi kovin avara ole, jos on ryyppäämällä hankittu. Todella monet nuoret ovat taitavia, fiksuja, nähneet paljon maailmaa, paljon enemmän kuin vanhempansa. Koulumenestys ei sulje pois sitä, että näkisi ja kokisi monenlaista. Ja jos jotain tahtoo, on sen eteen tehtävä töitä. Kun opiskelupaikoista on kova kilpailu, se ajaa suorittamaan. Ei se ole nuorten vika, siis suorittaminen ja kilpailu. Jos näistä halutaan eroon, on muutettava systeemiä.

Vierailija
340/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olen samaa mieltä. Elämästä on tehty ihmeellistä saavuttamista, ei pysähdytä ajattelemaan mikä oikeasti olisi se itselle oikea juttu. Paitsi sitten joskus viiskymppisenä muutaman burnoutin jälkeen.

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: viisi kaksi kahdeksan