Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.
Tervetuloa lukemaan keskusteluja! Kommentointi on avoinna klo 7 - 23.

"Kasi on hyvä numero", jankutetaan lapsen yläkoulussa ysillä

Vierailija
12.04.2021 |

Helsingissä. Onko opettajat tai rehtori lainkaan tutustuneet lukioiden pääsyrajoihin? Ärsyttää sikana, että suorastaan kannustetaan alisuorittamaan ja ohjataan jopa tahallaan väärin, ettei vaan saisi enempää.

Onkohan ohje annettu ylempää?

Kommentit (536)

Vierailija
281/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin opettaja, antaisin tahallani 1-2 pykälää huonomman arvosanan niille oppilaille, joiden opportunistivanhemmat yrittävät väkisin sparrata lapsiparasta kympin oppilasta. Ihan vaan näpäytyksenä vaativille vanhemmille.

Joku tuollainen opettaja tässäkin ketjussa kirjoittelee.

Sinä taas olet arvatenkin hoitsu, joka hokee potilaille, että sairaala ei ole hotelli.

Olen insinööri,

Vierailija
282/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Oppimisympäristö eli koulun taso on todella merkityksellistä. Lapseni oli kunnallisessa tavallisessa koulussa, jossa aisti sen, ettei kunnianhimon taso ollut opetuksessa kovin korkealla, eikä muutenkaan.

Sitten hän vaihtoi yksityiseen erikoiskouluun, jossa kaikki olivat huippulahjskkaita oppilaita. Motivaatio koulua kohtaan ja opetuksen taso ja koulun yleinen ilmapiiri aikaansai, että hän alkoi pärjätä hyvin. Tärkein oli asennemuutos, että luokalla kaikki olivat ylpeitä siitä, että ovat ns fiksuja. Oli normaalia olla hikari, eikä kukaan väheksynyt kokeissa menestymistä tms.

Olen varma, että jos suurin osa huonojen koulujen oppilaista siirrettäisiin hyvään kouluun, heidän koulumenestyksensä paranisi huimasti. Kavereilla on varsinkin teini-iässä niin iso merkitys. Ne voivat joko nostaa nuorta ylös mukanaan tai vetää alas mukanaan.

Jos suurin osa "huonojen koulujen" oppilaista siirrettäisiin "hyvään kouluun", lakkaisi koulu olemasta hyvä koulu. Opettajilla on kaikilla sama pätevyys, ja kaikkialla opiskellaan saman opetussuunnitelman mukaan. Ei hyvien koulujen opetuksessa itsessään ole mitään eroa heikompien koulujen opetukseen.

Kun puhutaan opetuksen tasosta, käytännössä tarkoitetaan sitä, kuinka paljon opetuksen ulkopuolinen työ työllistää koulun henkilökuntaa. Jos koulussa on paljon oppilaita, joilla on heikko motivaatio, oppimisen ongelmia tai vaikea perhetausta, kuluu opettajien aika näiden selvittelyyn.

Ainoa ratkaisu tähän olisi koulushoppailun estäminen niin, että huippuoppilaita ja ongelmatapauksia olisi yhtä paljon kaikissa kouluissa, mutta tähän olisi varmasti useimpien vaikea suostua. Oma lapsi halutaan "hyvään kouluun".

Niillä on kuule eroa kuin yöllä ja päivällä.

Olen kylläkin itse lukion opettaja ja tunnen omakohtaisesti aiheen, josta kirjoitan. Lukioon, jossa olen töissä, ei ollut joitakin vuosia sitten keskiarvorajaa ollenkaan. Kaikki hakijat otettiin sisään. Nyt parina viime vuotena lukion keskiarvoraja on ollut vähän yli kasin. Koulussa on koko tämän ajan ollut sama rehtori ja lähes kaikki samat opettajat. Ammattitaitomme ja opetuksemme taso tuskin on yhtäkkiä noussut.

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
283/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Olen sattumoisin kuullut hiljattain useammaltakin kokeneelta opettajalta, että nuo pääsykokeella valikoidut painotusluokat ovat voivat olla todella hankalia opetettavia. Työrauhan ylläpitäminen on vaikeaa, lapset ovat rajattomia ja vanhempansa kärkkäitä vaatimaan parempia numeroita.

Oma lapseni on painotusopetuksessa, ja hämmästyin huomatessani, että luokka on selvästi tavisluokkaa rauhattomampi.

Vierailija
284/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olen sattumoisin kuullut hiljattain useammaltakin kokeneelta opettajalta, että nuo pääsykokeella valikoidut painotusluokat ovat voivat olla todella hankalia opetettavia. Työrauhan ylläpitäminen on vaikeaa, lapset ovat rajattomia ja vanhempansa kärkkäitä vaatimaan parempia numeroita.

Oma lapseni on painotusopetuksessa, ja hämmästyin huomatessani, että luokka on selvästi tavisluokkaa rauhattomampi.

Ainakin jos joo on joku liikuntapainotus, jossa on 13 ylivilkasta tusinaan.

Vierailija
285/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Jaa, onkos niillä opettajilla omia teinejä, jotka aikoo samoihin parhaisiin lukioihin hakee?

Vierailija
286/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä numero, vaikka lapsiaan loppuun palamaan ajavat vanhemmat näkisivät asian miten.

Sillä ei vain tee mitään Helsingissä.

Höpö löpö. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja kävin kouluni Helsingissä. Olin koulussa kasin oppilas ja kirjoitin M:n paperit lukion päätteeksi. Luin itseni sisään yliopistoon pääsykokeen kautta ja sieltä ulos työelämään juristina. Ihan hyvin olen pärjännyt kasin oppilaana.

Vierailija
287/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jos olisin opettaja, antaisin tahallani 1-2 pykälää huonomman arvosanan niille oppilaille, joiden opportunistivanhemmat yrittävät väkisin sparrata lapsiparasta kympin oppilasta. Ihan vaan näpäytyksenä vaativille vanhemmille.

Onneksi et ole opettaja. Minkä alan hommissa olet tekemässä mielivaltaisia päätöksiä?

Vierailija
288/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

On se hyvä numero, vaikka lapsiaan loppuun palamaan ajavat vanhemmat näkisivät asian miten.

Höpö löpö. Olen syntyperäinen helsinkiläinen ja kävin kouluni Helsingissä. Olin koulussa kasin oppilas ja kirjoitin M:n paperit lukion päätteeksi. Luin itseni sisään yliopistoon pääsykokeen kautta ja sieltä ulos työelämään juristina. Ihan hyvin olen pärjännyt kasin oppilaana.

Et osaa verbien aikamuotoja? Tajua että nyt ei puhuta historiallisesta ajasta.

Vierailija
289/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Joissain tapauksissa tämä pitää paikkansa. Olen kommentin 282 kirjoittanut lukion opettaja. Kun joukko keskenään hyvin samanhenkisiä nuoria, jotka kokevat olevansa jossain asiassa muita parempia, laitetaan samaan luokkaan, voi syntyä myös ikäviä ryhmäilmiöitä. Arviointia ja muita opettajien ratkaisuja kyseenalaistetaan herkemmin kuin tavallisella luokalla, ja nuoret tukevat tässä toisiaan. Valikoituneen joukon vanhemmissa on myös enemmän niitä, jotka seuraavat nuorensa opintoja turhankin tiiviisti.

Vierailija
290/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Kateellisten puheita 😀

Minun lapseni on painotusopiskelussa ja luokka on todella kunnollinen ja rauhallinen. Jos aikaa jää tunnilla, pyytävät saada pelata shakkia, se on heidän lempiharrastus. Ja esimerkiksi kaikki oppilaat siellä ottivat heti maskit käyttöön, kun muilla luokilla alle puolet vasta käytti.

Vierailija
291/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joissain tapauksissa tämä pitää paikkansa. Olen kommentin 282 kirjoittanut lukion opettaja. Kun joukko keskenään hyvin samanhenkisiä nuoria, jotka kokevat olevansa jossain asiassa muita parempia, laitetaan samaan luokkaan, voi syntyä myös ikäviä ryhmäilmiöitä. Arviointia ja muita opettajien ratkaisuja kyseenalaistetaan herkemmin kuin tavallisella luokalla, ja nuoret tukevat tässä toisiaan. Valikoituneen joukon vanhemmissa on myös enemmän niitä, jotka seuraavat nuorensa opintoja turhankin tiiviisti.

Mikäs hätä sulla siinä on? Hoidat vain työsi kunnolla va siitäkö just kiikastaakin?

Vierailija
292/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Itse olin kasin oppilas, kirjoitin C:n paperit, olen IT-alalla ja tienaan hyvin. Tämä pk-seudulla. Kirjoitin vuosituhanteen vaihteessa, joten ei voi suoraan verrata tähän päivään, mutta muistutuksena vaan, että ei se lukio ja arvosanat kaikkea ratkaise.

Vierailija
293/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajua sinä puolestasi, että puhun elävästä elämästä. Ihan höpö löpöä, että kasilla ei tekisi Helsingissä mitään.

Vierailija
294/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana "eliittilukio" - aivan äärimmäisen ärsyttävä.

Miten voi harmittaa niin paljon, että on eri tasoisia lukioita, keskiarvorajaltaan ja maineeltaan?

Usein ne samat, joita harmittaa myös hokee, että koululla ei ole mitään väliä. Jos ei ole, niin miksi menee tunteisiin?

Meidän poika ei halunnut hakea niihin parhaimpiin kehuskelulukioihin, vaikka todistus riittäisi, koska haluaa lukiosta miellyttävää, rehtiä ja rentoakin aikaa, mukavien ihmisten kanssa.

Vierailija
295/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tajua sinä puolestasi, että puhun elävästä elämästä. Ihan höpö löpöä, että kasilla ei tekisi Helsingissä mitään.

Ja sulla on siis kokemusta siitä mitä sillä kasilla tekee tänä keväänä.

Vierailija
296/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Jaa, onkos niillä opettajilla omia teinejä, jotka aikoo samoihin parhaisiin lukioihin hakee?

Opettajien lapsilla on aivan samat keskiarvorajat kuin muillakin. Monet opettajien lapsista pärjäävät hyvin koulussa, mutta tämä ei johdu mistään suosimisesta vaan siitä, että opettajavanhemmat osaavat tukea lasta opinnoissa keskimääräistä paremmin.

Oma lapseni pääsi peruskoulusta suunnilleen 8,5:n keskiarvolla ja meni lukioon, jonka keskiarvoraja oli tuolloin noin 7,5. Lukioon, jossa opetan, olisi ollut korkeampi raja, mutta lapsi ei halunnut kouluun, jossa minä olen töissä. Tämä on aika yleistä. Olen siis ketjuun aiemmin kirjoittanut opettaja.

Vierailija
297/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Joku tuollainen opettaja tässäkin ketjussa kirjoittelee.

Sinä taas olet arvatenkin hoitsu, joka hokee potilaille, että sairaala ei ole hotelli.

Olen insinööri,

Epäilemättä. Minä kuitenkin toivon, että lapsestani tulee diplomi-insinööri, eikä insinööri.

Vierailija
298/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kyllä se kasi meidän vajakkilapsille ihan hyvä numero on. Ja niin oli aikanaan minullekin.

Vierailija
299/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Eli koskaan ei voi tietää, onko oppilaan saama seiska tai kasi näpäytys opettajalta vanhemmille?

Vierailija
300/536 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Sana "eliittilukio" - aivan äärimmäisen ärsyttävä.

Miten voi harmittaa niin paljon, että on eri tasoisia lukioita, keskiarvorajaltaan ja maineeltaan?

Usein ne samat, joita harmittaa myös hokee, että koululla ei ole mitään väliä. Jos ei ole, niin miksi menee tunteisiin?

Elämänfilosofiani vaan on erilainen. Mielestäni on käsittämättömän kapeakatseista puhua jostain "eliitti" ihan mistä vaan.