"Kasi on hyvä numero", jankutetaan lapsen yläkoulussa ysillä
Helsingissä. Onko opettajat tai rehtori lainkaan tutustuneet lukioiden pääsyrajoihin? Ärsyttää sikana, että suorastaan kannustetaan alisuorittamaan ja ohjataan jopa tahallaan väärin, ettei vaan saisi enempää.
Onkohan ohje annettu ylempää?
Kommentit (536)
LLEEEM äitiyslomalla ja aikuislukion ka 7,2. Mahdollista se on, harvinaisempaa vaan.
Vierailija kirjoitti:
Sama ärsyttää. Kasi voi olla jollekin hyvä numero, mutta meidän fiksulle pojalle se ei ole hyvä numero. Se kasi tarkoittaa että ei ole lukenut ja on tehnyt kokeen hutaisemalla.
Sun poikasi ei ole niin fiksu kuin toivoisit. Sori siitä.
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun lapsi on painotetussa opetuksessa pääsykoeluokalla, luokkansa paras oppilas ja pääsee mihin tahansa lukioon.
Itse olin hämmentynyt 😳
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Se tunne, kun lapsi on painotetussa opetuksessa pääsykoeluokalla, luokkansa paras oppilas ja pääsee mihin tahansa lukioon.
Itse olin hämmentynyt 😳
Mulla sama, en ole hämmästynyt.
Vierailija kirjoitti:
8 on ihan hyvä numero n. 80 % oppilaista, joille se on kapaseetin ylärajoilla. Sitten on se 20 %, joilla on säännöllisesti mahdollisuudet 9-10 arvosanoihin. On selvää, että niiden näkökannasta, joiden lapsilla on kapasiteettia erinomaisiin arvosanihin, eivät pidä kasia erityisen hyvänä numerona. Mutta selvästikin isoin massa palstalaisia/heidän lapsiaan kuuluu tuohon 80 %iin, joille kasi on hyvä. Jatko-opiskelupaikan saamiseksi "kovalta" alata pitää arvosanojen tosin olla hyvää parempia, mutta tämä ei taida olla keskustelun pointti.
Mutta realistina täytyy myös pystyä myöntämään, että jonkun lapsi välttämättä ei pysty kasia parempaan tai uraan kovalla alalla, vaikka vanhempansa olisivat miten kovia preppaajia. Jos lapsen prosessorissa ei ole tehoja, sitten ei ole.
Minä olin kympin oppilas, ja tulin niiden maksimissaan kasin oppilaiden suvusta. Kukaan ei osannut perheestäni auttaa tai sparrata, pitkä matematiikka läpi jo oli liikaa isosisaruksilleni. Silti minä opin mitä vain vaivattomasti. Varmasti minua vastaavasti on toisia, jotka eivät yllä siihen mihin sukutaustallaan olisi pitänyt. Eikä se ole heidän vikansa sen enempää kuin minun menestyksenI minun ansiotani. Hellittäkää vähän otettanne niistä lapsistanne.
Se, että opettaja antaa kaikille halukkaille ysin, ei edistä mitenkään sisäänpääsyä toivottuun lukioon. Lukiot eivät itse päätä keskiarvorajojaan, vaan ne muodostuvat hakijoiden keskiarvojen perusteella. Jos lukiossa on esimerkiksi 200 aloituspaikkaa ja 300 hakijaa, otetaan sisään 200 parasta. Keskiarvoraja on 200. parhaan hakijan keskiarvo. Jos ysejä annettaisiin useammille opiskelijoille, nostaisi tämä vain keskiarvorajaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Itse olin hämmentynyt 😳
Mulla sama, en ole hämmästynyt.
Hämmentynyt ja hämmästynyt eivät ole synonyymejä.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Onpas yllättävää, että vauva-palstalla ollaan laajalti sitä mieltä, että 8 on hyvä numero. Mutta toisaalta samojen ihmisten mielestä Tempparit on hyvä ohjelma :)
Ei se ole mielipide asia vaan 8=hyvä
Sääliksi käy näiden niskaan hengittävien
vanhempien lapsia.
Ei tarvitse hengittää lasten niskaan, tuovat lähtökohtaisesti ihan perusosaamistasollaan 9-10 arvosanoja. Sen verran katsotaan perään, että varmistetaan, että läksyt on tehty ja autetaan jos apua pyydetään.
Vierailija kirjoitti:
Pitäisikö siitä tulla joku tunne?
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa luovuus tai äly paista tälläkään palstalla. Kaikki jauhavat koulunumeroista, kun mitkäkin lampaat. Ahdistavaa miten paljon painoa asetatte koulunumeroille. Tapatte vain älykkäiden oppilaiden ilon ja mielenkiinnon opiskella omalla painostuksellanne. Se numeroiden tärkeys loppuu siihen, kun päästään kouluun ja kohdataan se oikea työelämä. Silloin ei auta olla kympin oppilas jos ei osaa käytännössä mitään.
Mutta tietyillä aloilla ei vaan edes pääse sinne työelämään asti, jos ei ole koulut hyvin hoidettuna.
Vierailija kirjoitti:
Se, että opettaja antaa kaikille halukkaille ysin, ei edistä mitenkään sisäänpääsyä toivottuun lukioon. Lukiot eivät itse päätä keskiarvorajojaan, vaan ne muodostuvat hakijoiden keskiarvojen perusteella. Jos lukiossa on esimerkiksi 200 aloituspaikkaa ja 300 hakijaa, otetaan sisään 200 parasta. Keskiarvoraja on 200. parhaan hakijan keskiarvo. Jos ysejä annettaisiin useammille opiskelijoille, nostaisi tämä vain keskiarvorajaa.
Keskiarvoraja on kylläkin sen viimeisen sisään päässeen keskiarvo.
Sana "eliittilukio" - aivan äärimmäisen ärsyttävä. Myös kaikki lasten painostus ja pakotus ja koko "hampaat irvessä läpi elämän" - aivan erseestä. Ei ihme että ihmiset on niin väsähtäneitä nykyään.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Sama ärsyttää. Kasi voi olla jollekin hyvä numero, mutta meidän fiksulle pojalle se ei ole hyvä numero. Se kasi tarkoittaa että ei ole lukenut ja on tehnyt kokeen hutaisemalla.
Sun poikasi ei ole niin fiksu kuin toivoisit. Sori siitä.
Edellinen kommentti on kateuden huipentuma :)
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei paljoa luovuus tai äly paista tälläkään palstalla. Kaikki jauhavat koulunumeroista, kun mitkäkin lampaat. Ahdistavaa miten paljon painoa asetatte koulunumeroille. Tapatte vain älykkäiden oppilaiden ilon ja mielenkiinnon opiskella omalla painostuksellanne. Se numeroiden tärkeys loppuu siihen, kun päästään kouluun ja kohdataan se oikea työelämä. Silloin ei auta olla kympin oppilas jos ei osaa käytännössä mitään.
Mutta tietyillä aloilla ei vaan edes pääse sinne työelämään asti, jos ei ole koulut hyvin hoidettuna.
Ihmisellä on koko loppuelämä aikaa kouluttautua.
Vierailija kirjoitti:
Sana "eliittilukio" - aivan äärimmäisen ärsyttävä. Myös kaikki lasten painostus ja pakotus ja koko "hampaat irvessä läpi elämän" - aivan erseestä. Ei ihme että ihmiset on niin väsähtäneitä nykyään.
Eliittilukio-intoilija raivona alapeukuttaa.
Kasi on todellakin aivan riittävän hyvä.
Vierailija kirjoitti:
Jos on hyvä lukupää, niin ei se niin raskasta ole. Pitää vaan tuntea lapsensa ja osata sen mukaan sanoa, että 8 on hyvä tai että tähtää erinomaiseen!
Ihan samalla lailla kun jotkut ovat luonnostaan parempia urheilussa ja toisilta se vaatii paljon treeniä.
Vierailija kirjoitti:
Kasi on todellakin aivan riittävän hyvä.
Riittävän hyvä mihin?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ihmisellä on koko loppuelämä aikaa kouluttautua.
Periaatteessa kyllä. Yleensä kortit kuitenkin jaetaan pian lukio jälkeen. Miksi ei hoitaisi hommaa kuntoon ykkösellä?
Missä?