Tapahtumat

Kun kirjaudut sisään näet tässä ilmoitukset sinua kiinnostavista asioista.

Kirjaudu sisään

Paino ei putoa millään jos kärsii kroonisesta stressistä

Vierailija
12.04.2021 |

Painoa on mahdotonta pudottaa mikäli kärsii kroonisesta stressistä. Lihakset vain katoavat ja elimistö menee entistä pahempaan jumiin, mikäli yrittää laihduttaa stressaantuneena.

https://www.is.fi/laihdutus/art-2000007880912.html

Kommentit (44)

Vierailija
21/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskitysleirivangit ei siis olleet kroonisesti stressaantuneita? Kyllä heiltä läskitkin lähti lihasten lisäksi.

Moni heistä myös lihoi ylipainoiseksi normaalitilanteen palattua.

Lähde?

Tiedän, että monet meinasivat kuolla siihen, kun yhtäkkiä saivatkin ravintoa, mutta en ole ylipainosta kuullut missään lähteessä tai tutkimuksessa.

Vierailija
22/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Käyttäjä37100 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan totta. Olen ollut 3,5kk 16:8 dieetillä ja juossut 3-4 10km lenkkiä viikossa. Ei ole tippunut grammaakaan vaikka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt tippua 8-10kg. Erittäin paha stressi jolle en oikein voi mitään (itsestä melko lailla riippumaton elämäntilanne). En tiedä kannattaako jatkaa turhaa laihdutusta.

Mulla on ihan sama tilanne! Ja oon myöskin lisännyt proteiinipitoisten ruokien syöntiä ja vältellyt hiilareita niin ei vaan paino putoa! Tuntuu että lisää vaan tulee..

Se johtuu stressihormoni kortisolista. Kortisoli purkaa lihaskudosta glukoosiksi hätätilanteita varten. Insuliini muuttaa tuon ylimääräisen glukoosin rasvaksi vatsan seudulle ja maksaan. Sen takia stressaantuneilla on usein koripallomaha ja rasvamaksa. Mitä enemmän stressaa niin sitä voimakkaampi tämä ilmiö on (isompi maha).

Sisältö jatkuu mainoksen alla
Vierailija
23/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Olivatko keskitysleirit sittenkin stressittömiä paikkoja?

Meinaatko, että läskit pitäisi ottaa pois tavallisesta yhteiskunnasta muutamaksi vuodeksi ja laittaa keskitysleirille, vai miksi luulet tämän argumentin olevan hyvä?

Vierailija
24/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Ihminen laihtuu kun syö terveellisesti jos välttää turhia hh ja rasvaa. Laihdut myös varmasti jos olet pahoinvoiva ja menetät ruokahalusi. Olet sitä mitä syöt pitää paikkansa ainakin perusterveellä henkilöllä.

Mielenkiintoine teoria. Ei lihavuustutkijoiden kannattama, mutta toki yksi teoria.

Vierailija
25/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Suosittelen tähän ongelmaan liikuntaa. Pelkällä ruokavaliolla laihduttaminen ei onnistu.

Vierailija
26/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Turhauttavaa. Merkkasin todella pitkään kaiken syömäni sovellukseen ja olin koko ajan noin 300-500kcal/vrk miinuskaloreilla. Periaatteessa olisi painon pitänyt pudota noin 250g/vko. Ei pudonnut, paino valui alas pari kiloa, pysähtyi siihen ja kun en enää jaksanut punnita ja mitata kaikkea syömääni, nousi paino VIIKOSSA kaksi kiloa. Päätin, että antaa olla. Toisaalta jaksan treenata paremmin ja voimatasot ovat alkaneet taas nousta, niin että kai pitäisi hyväksyä se, että tässä painossa pitää ihmisen pysyä. 

Vierailija
27/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Kokeile treeniohjelmaa nimeltään "16 viikon helvetti".

Jos tuolla ohjelmalla ei läski pala, niin johan on kumma.

Vierailija
28/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Keskitysleirivangit ei siis olleet kroonisesti stressaantuneita? Kyllä heiltä läskitkin lähti lihasten lisäksi.

Juttu onkin siinä, että laihduttaja haluaa painon lähtevän rasvasta eikä lihaksista. Termodynamiikan lakeja ei voi rikkoa, mutta ilmeisesti stressihormoni vaikuttaa siihen miten energiavaje kompensoidaan.

Keskitysleirivangeilla olikin paljon läskiä kehossa, kun heidät sieltä pelastettiin :D

Ei? Ensin keho poltti lihakset ja sen jälkeen rasvaa. Tämä on kehon kannalta energiatehokasta, mutta tavallisen elämän kannalta ei niinkään.

Vierailija
29/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Olivatko keskitysleirit sittenkin stressittömiä paikkoja?

Meinaatko, että läskit pitäisi ottaa pois tavallisesta yhteiskunnasta muutamaksi vuodeksi ja laittaa keskitysleirille, vai miksi luulet tämän argumentin olevan hyvä?

Tämähän  on oivallinen idea, etenkin jos nuo läskit ovat myös työttömiä ja heidät voisi laittaa samalla leirillä tekemään yhteiskunnalle hyödyllisiä työtehtäviä. Kansantalous kiittäisi ainakin ruhtinaallisesti!

Vierailija
30/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Juttu onkin siinä, että laihduttaja haluaa painon lähtevän rasvasta eikä lihaksista. Termodynamiikan lakeja ei voi rikkoa, mutta ilmeisesti stressihormoni vaikuttaa siihen miten energiavaje kompensoidaan.

Keskitysleirivangeilla olikin paljon läskiä kehossa, kun heidät sieltä pelastettiin :D

Ei? Ensin keho poltti lihakset ja sen jälkeen rasvaa. Tämä on kehon kannalta energiatehokasta, mutta tavallisen elämän kannalta ei niinkään.

Faktuaalisesti ihmiskeho ei itse asiassa ole niin tyhmä, että polttaisi lihakset ensisijaisesti energianlähteeksi mutta you do you, läskipuolustelija.

Ihmiskunta ei olisi selvinnyt hengissä tähän päivään saakka, jos se polttaisi lihakset ensimmäiseksi. Järkeäänkin saa käyttää näissä jutuissa.

Eiku ainiin, säästöliekki...?? lol

Vierailija
31/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Faktuaalisesti ihmiskeho ei itse asiassa ole niin tyhmä, että polttaisi lihakset ensisijaisesti energianlähteeksi mutta you do you, läskipuolustelija.

Ihmiskunta ei olisi selvinnyt hengissä tähän päivään saakka, jos se polttaisi lihakset ensimmäiseksi. Järkeäänkin saa käyttää näissä jutuissa.

Eiku ainiin, säästöliekki...?? lol

Sehän nimenomaan on järkevää aliravitsemustilanteessa, koska lihaskudos kuluttaa levossakin energia toisin kuin rasvakudos. 

Vierailija
32/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Miten tähän asiaan ylipäätään kuuluvat keskitysleirivangit, muuten ihan asiallinen ketju?

Vierailija
33/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Katsokaa "16 viikon helvetti" kuvat ennen ja jälkeen netistä.

Ruotsalaisen kehittämäkö tuo oli...

Aivan käsittämätön ero noissa kuvissa ainakin ja noinkin lyhyessä ajassa.

Eri asia miten tuon lopputuloksen saa pidetyksi päällä sitten.

Vierailija
34/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

https://www.iltalehti.fi/fitnessvoimailu/a/587a38e0-10a3-4730-9737-eaad…

Täältä voi katsoa tuloksia. Löytyy monsta muustakin lehdestä.

Yksi 60-vuotiaskin oli vetänyt itsensä aivan hirmuiseen kuntoon tuolla.

Vierailija
35/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

16 week of hell

Ohjelmaan kuuluu olennaisena osana ns. power walk (ei siis juoksu).

Lisäksi voimaharjoittelua ja tarkasti säädelty ruokavalio.

Paljon unta.

Vierailija
36/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Mulla stressi laihduttaa. Nytkin on kova stressi päällä ja paino vaan putoaa. Oon jo lievästi alipainoinen joten ei saisi tippua enää.

Vierailija
37/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Ruotsissa voi osallistua valvottuun ohjelmaan, hinta vähän yli 1000e.

Vierailija
38/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Käyttäjä37100 kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Varmaan totta. Olen ollut 3,5kk 16:8 dieetillä ja juossut 3-4 10km lenkkiä viikossa. Ei ole tippunut grammaakaan vaikka kaiken järjen mukaan olisi pitänyt tippua 8-10kg. Erittäin paha stressi jolle en oikein voi mitään (itsestä melko lailla riippumaton elämäntilanne). En tiedä kannattaako jatkaa turhaa laihdutusta.

Mulla on ihan sama tilanne! Ja oon myöskin lisännyt proteiinipitoisten ruokien syöntiä ja vältellyt hiilareita niin ei vaan paino putoa! Tuntuu että lisää vaan tulee..

Se johtuu stressihormoni kortisolista. Kortisoli purkaa lihaskudosta glukoosiksi hätätilanteita varten. Insuliini muuttaa tuon ylimääräisen glukoosin rasvaksi vatsan seudulle ja maksaan. Sen takia stressaantuneilla on usein koripallomaha ja rasvamaksa. Mitä enemmän stressaa niin sitä voimakkaampi tämä ilmiö on (isompi maha).

Ei saakeli! Tämä selittää paljon. Olen koko ikäni urheillut ja ollut hoikka, ja jos hetkellisesti vähän lihoin se tuli reisiin/takapuoleen ja vatsa oli litteä.

Nyt olen elänyt 4 vuotta aivan järkyttävissä stressissä ja epäonnen ja vastinkäymisten sarjassa. Hötäkässä meni asunnot, talot, työpaikk, osin terveys, ja tämä ei ole vieläkään purkautunut (vaikka ehkä aavistuksen parantunut).

Koko tän ajan söin samoin kuin ennen ja olen urheillut 3-4 krt viikossa. Olen lihonut 15kg ja mulle on tullut hirveä läskinen pallomaha.

Itkettää kun täälläkin haukutaan laiskaksi ahmijaksi... ihan koko ajan olen urheillut, treenannut ja tehnyt ”kaiken oikein”. Ja silti 15kg ja pallomaha.

En tiedä milloin tämä vaikea tilanne menee ohi, ehkä suosiolla jätän laihduttamisen siihen. Nimittäin helvetillinen stressi ja unettomuus yhä ”kavereitani” tälläkin hetkellä.

Vierailija
39/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen ohjelma sopii vain terveille. Stressaantuneille tuo voisi olla hengenvaarallinen.

Vierailija
40/44 |
12.04.2021 |
Näytä aiemmat lainaukset

Vierailija kirjoitti:

Vierailija kirjoitti:

Tuollainen ohjelma sopii vain terveille. Stressaantuneille tuo voisi olla hengenvaarallinen.

Ei varmaan sovi jos on selkeä terveysongelma.

Ohjelma alkaa vähäisemmällä rasituksella mutta rasitus kasvaa tasaisesti koko ajan ohjelman edetessä

Kirjoita seuraavat numerot peräkkäin: kahdeksan kaksi yksi