Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?
Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.
Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.
Kommentit (188)
Muistutan, että Mondo Mineralsin kahdesta talkkikaivoksesta (Sotkamossa ja Outokummussa) maksettiin yhteensä 553 m$ (486 miljoonaa euroa), vaikka ne eivät ole edes yhdessä yhtä suuria kuin Tulikiven Suomussalmen Euroopan suurin ja kompaktein talkkiesiintymä. Koko Tulikiven markkina-arvo on tänään vain 21,7 m€:a, joten elämme mielenkiintoisia aikoja.
Kainuun Sanomat 23.6.2021:
"Suomussalmen Saarikylän talkkia louhittaisiin poraus-räjäytysmenetelmällä – yva-ohjelmasta voi lausua huomiseen torstaihin 24.6.2021 saakka."
https://www.kainuunsanomat.fi/artikkeli/saarikylan-talkkia-louhittaisii…
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_ymparistovaikutusten_a…
YVA-ohjelman viranomaisen lausunto valmistuu heinäkuun 2021 loppuun mennessä. Tuohon mennessä kannattaa olla Tulikiven osaketta salkussa.
https://www.ymparisto.fi/fi-FI/Asiointi_luvat_ja_ymparistovaikutusten_a…
Vain tyhmä ei säästä ja sijoita.
Itse lähdin aikoinaan yh-perheen kotoa vailla penniäkään. Sanomattakin selvää, että sairastuin tuosta stressistä psyykkisesti, kuntouminenkin kesti vaivaiset 15-vuotta. Vieläkin on tuota rahastressiä, vaikka olenkin nyt ulkomailla kohtuu ok palkkaisessa työssä.
En suosittele rahattomuutta kenellekään, sillä varallisuutesi on melkeimpä ainoa seikka, jossa ihmisarvosi määritellään tässä yhteiskunnassa tätä nykyä.
Esimerkiksi direktiivi- ja asetusmuutokset ovat kaikkien tiedossa jo etukäteen ja näistä sijoittaja voi hyötyä huomattavasti. Tässä esimerkki:
1.1.2022 tulee voimaan Ecodesing-direktiivi. Tulikivi, jonka uudet mallistot täyttävät tuon direktiivin hyötyy, eikä Suomeen enää muita valmistajia kuin Tulikivi jääne. Modulaarisuus tekee sen, että 1.1.2022 Tulikivi voi myydä samoja takkoja Eurooppaan ja Suomeen, joten pääomaa sitoutuu vähemmän. Ei taida muiden suomalaisten valmistajien kuin Tulikiven mallistot olla testattu 1.1.2022-kelpoisiksi. Tulikiven ja Jøtulin liitto oli nerokas.
Tulikivi on kasvanut Saksassa noin 20%/v viimeiset kaksi vuotta ja on erittäin hyvissä asemissa hyökkäämään Saksassakin uusilla Karelia- ja Pielinen-mallistoillaan. Saksassa joudutaan vaihtamaan BimSchV-asetuksen takia 31.12.2024 mennessä 6-7 miljoonaa takkaa, eli tasaisella taulukolla noin 150 000 takkaa joka ikinen k u u k a u s i vuoden 2024 loppuun saakka. Ymmärrättekö kuinka iso mahdollisuus tässä on Tulikivelle?
Katso Pörssi-ilta alkaen 1h 5 min:
Tulikivi on kokenut positiivisen käänteen. Siinä vaiheessa, kun senttiyhtiö kokee positiivisen käänteen, osakkeella on tapana nousta voimakkaasti ja sijoituksessa kannattaa olla mukana.
Tulikiven käyttökate (rullaava 12 kk):
Q1/19 5,3 %
Q1/20 9,4 %
Q1/21 13,8 %
Käytän tässä käyttäkatetta, koska Tulikiven investoinnit ja suuret poistot ovat vihdoin loppuneet ja voidaan alkaa nauttimaan työn tuloksista.
Tulikiveltä on saatu posarit 18.12.2020 ja 5.5.2021 (liikevaihto kasvaa 6-13%). Kuitenkin Q1/2021 tilausvirta kasvoi +20,5% (v/v) ja Q1/2021 tilauskanta kasvoi +18,2% (v/v), mikä lupaa noin 9,2 m€:n Q2/2021-liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24%:a (v/v)). Ei kahta ilman kolmatta, joten seuraava posari saataneen ennen Q2/2021-raporttia.
Minä olen lopettanut säästämisen. Ihan sen takia, että tämä sijoittaminen alkaa olla siihen malliin kansanhuvia, että seuraavaksi se pettää. Ainahan se on ollut varmin tapa löytää huono sijoitus, kun taksikuskitkin alkaa siitä puhua.
Muutenkin olen ajatellut, että minun osuuteni on pian tehty isommassa mittakaavassa. Lapsilla (alaikäisiä) on kummallakin yli 50 000 Euroa sijoituksia per nenä. Itselläni melkein 100 000. Lisäksi omistan asunnon isosta kaupungista ja puolikkaan mökin Etelä-Suomesta. Vanhempani ovat nyt noin 75-vuotiaita, joten perintöä ei ole hetkeen toivottavasti vielä tulossa. Kun se tulee, niin harkitsen silloin sen siirtämistä suoraan lapsille. Omat rahani jätän perinnöksi tai käytän, riippuen, millainen työelämä on ja eläke tulossa. Ei ole mieltä, että hamstraan vanheneva ihminen vielä vanhempieni rahat ja istun niiden päällä, kun lapset kuitenkin rakentaa elämäänsä silloin. Enkä mä kuvittele kuitenkaan käyttäväni sekä omiani että perintöjäni, niin miksi minun pitäisi pitää hallussa isompia rahoja ja jättää ne lapsille, kun nämä on eläkeiässä hekin.
Vanhemmillani on noin miljoonan varallisuus tällä hetkellä ja meitä jakajia on kaksi. Menköön lapsille minun osuuteni.
En ole kovin optimistinen siitä, kuinka paljon Suomi pystyy minulle sitten joskus eläkettä maksamaan, onko kassassa enää rahaa. Säästän itselleni parempaa eläkettä varten. Säästöjä pitää olla aika paljon, koska saatan ehtiä olla eläkkeellä vuosikymmeniä. Säästöt ovat myös työttömyyden turvana. Olen alalla, jolla on yt:t ovat arkipäivää. Saatan myös sairastua esim. syöpää ja olla pidempään poissa työelämästä ja haluan taloudellista puskuria sen varalle.
Minua v...ttaa nämä myötähäpeää aiheuttavat muoti-ilmiöt. Milloin pitää ravata salilla ja hankittava proteiinista, milloin sijoittaa loputtomiin, sitten kaikkien täytyy olla VEGEEEEE v..., sitten pitää MATKUSTELLA MATKUSTELLA MATKUSTELLA MATKUSTELLA, sitten pitää ommella vaatteet vanhoista verhoista, koska uutena ostaminen on epätrendikästä😑 Olen huomannut joidenkin m i e k k o s t e n yrittävän kerskailla sijoituksillaan. No minä sain perintönä sijoituksia ja asunnon, että sorry mutta ei nyt ihan toimi minuun.
Tänään juuri mietin, että ennen oli elämä aitoa. Nykyään pelkkää saa ta nan trendipelleilyä ja instaa. Tinderissäkään typerykset eivät osaa kirjoittaa, vaan korvaavat sanat TRENDIKKÄÄSTI tähän tyyliin 🛫🏝️🏖️⛹🏼🏸🏋🏼💪🏻📈📉🍕🥩🍗🍖🥦🍏🍐🥝🍅🌶️🍌🍍🥭🍊🍉🍎🍒🍓🥕🍳☕🍷🍹🏕️🏉🏈🏐🏀🥎⚾🥇🥈🥉🏅🎖️🏆🛷⚽🏑🏒🎯🏹🪁🎣🤿🎮🕹️🥊🎱🏓🎶🎰
😑😑😑😑
JANKUTTAA PROTEIINISTA***
PUHELIN MUUNTAA SANAT. X''D
Suora lainaus: "Keski-Eurooppan tasoiset päästövaatimukset voimaan Suomeen 1.1.2022. Tulisijojen päästösääntely lisää testauskustannuksia v a i n suomalaisille valmistajille ja n o s t a a tuotteiden hintaa. Tulikivellä suhtaudutaan Suomessa lopultakin tyytyväisenä säädöskehitykseen, koska 1.1.2022 ei ole enää erilaisia tuotteita Suomeen ja toisenlaisia vientiin. Tämä tarkoittaa, että kaikki kilpailijat tulevat kisaamaan samoilla säädöksillä. Pienemmille toimijoille se tarkoittaa sitä, että tuotteet on testattava näille uusille säädöksille, kun taas Tulikivi voi jatkaa tämän nykyisen vientikelpoisen teknologian myymistä myöskin Suomeen. Se antaa Tulikivelle hyvää kasvumahdollisuutta kotimaan kilpailussa. Saksassa BimSchV tulee voimaan asteittain: 31.12.2024 mennessä dead line, johon mennessä kaikki tulisijat, jotka on asennettu ennen 2010, pitää vaihtaa (6. - 7.000.000 kpl).".
Katso alkaen 1h 7min:
Harvian P/S (markkina-arvo/liikevaihto) on tänään 7,53 ja Tulikiven vastaava on 0,72. Harvia on siis liikevaihdolla mitattuna vähän yli 10-kertaa kalliimpi kuin Tulikivi. Jos Harvia olisi vain kaksi kertaa kalliimpi Tulikiveen verrattuna (P/S), Tulikiven osakkeen tulisi nousta nykyisestä 0,361 eurosta 1,88 euroon, eli 421 prosenttia.
Tämä trendi kannattaa ymmärtää:
Tulikiven Q1/2021 tilauskanta kasvoi 18,2 % (4,4m€ -> 5,2 m€), mikä lupaa Tulikiven Q2/2021-liikevaihdoksi historiallinen tilauskannan kehitys ja vahva tilausvirran kehitys huomioiden 9,2 m€:n liikevaihtoa (liikevaihto kasvaisi Q2/2021 24,3%:a).
5.5.2021 posarissa luvattiin vuoden 2021 liikevaihdon kasvavan 29,2 m€ -> 31-33 m€, eli vain 6-13 %:a, joten seuraava posari tullee ennen Q2/2021-katsausta, joka on 20.8.2021.
Tulikiven liiketulos varovaisesti arvioiden tasaisella taulukolla:
Q1/21 0,0 m€ (+0,5 m€ v/v)
Q2/21 +1,0 m€ (+0,5 m€ v/v)
Q3/21 +1,1 m€ (+0,5 m€ v/v)
Q4/21 +1,1 m€ (+0,5 m€ v/v)
Koko vuoden 2021 liiketulos 3,2 m€:a.
Tulikiven tilauskanta (v/v)
Q3/20 4,0 m€ (+5,3%)
Q4/20 3,2 m€ (+10,3%)
Q1/21 5,2 m€ (+18,2%) !
Tulikiven tilausvirta (v/v)
Q3/20 7,9 m€ (+9,7%)
Q4/20 9,1 m€ (+5,8%)
Q1/21 8,8 m€ (+20,5%) !
Tulikiven parhaat kvartaalit ovat aina Q2-Q4.
Kun Tulikivi alkaa maksamaan Inderesille 20-30 t€:n vuosimaksun ja Inderes aloittaa Tulikiven analysoinnin, Tulikiven osakkeen tavoitehinta on yli 2 euroa. Ilmeisesti Inderesin seuraajat eivät ole vielä löytäneet Tulikiveä ilman Inderesin analyysejä, sillä Inderesin keskustelufoorumilla Tulikivi-ketjuun on viimeisen kolmen kuukauden aikana kirjotettu vain yksi viesti. Muutenkin Inderesin foorumilla Tulikivi-ketjussa on vain 108 viestiä, kun esimerkiksi Harvia-ketjussa on 3271-viestiä. Tämä tulee muuttumaan Inderesin analyysien mukanaan tuoman näkyvyyden jälkeen ja osakekurssi luonnollisesti kiittää. Aikainen lintu madon nappaa.
Inderesistä sen verran, että se lopetti esim. Tecnotreen seuraamisen 7.1.2019 ja antoi Tecnotreelle tavoitehinnaksi 0,04€. Inderes aloitti Tecnotreen seuraamisen uudestaan 30.3.2021 antaen sille tavoitehinnaksi 0,68€ julistaen Youtubessa 31.3.2021 "Ketterä kasvuyhtiö" ja nyt Tecnotreen osake maksaa 1,42€. Tecnotree noussut 3265 %:a pohjilta.
Inderesin analyysien jälkeen Tulikivestäkin tulee "kuuma" osake, eikä entiset huiput 4,05 eurossa ole kaukana. Inderesin Youtube-kanavalla oli "Harvian 40 euron hatunsyönti-live", joten saataisiinkohan vastaava Tulikivelle 4 euron kohdalla. Tulikiven osake maksaa 0,558€.
P/S (markkina-arvo/liikevaihto)
Harvia 8,9
Tecnotree 7,9
Tulikivi 1,1
11 pörssipäivää Tulikiven tilinpäätökseen, joka on perjantaina 20.8.2021. Q2-Q4 ovat aina Tulikiven parhaat neljännekset. Tähän kun lisää pientalojen rakennuslupien ja sähkön hinnan räjähdysmäisen nousun, Tulikiveä hyödyttävän 1.1.2022 voimaan tulevan EcoDesign-direktiivin sekä Saksassa BimSchV:n (31.12.2024 mennessä vaihdettava 6. - 7.000.000 takkaa), osakekurssilla ei ole kuin yksi suunta ja se on ylös. Eiköhän talousmediakin ala kirjoittamaan 20.8.2021 alkaen Tulikivestä positiivisesti, mikä tulee ruokkimaan positiivista kierrettä.
Trendit kannattaa ymmärtää:
Tulikiven käyttökate (rullaava 12 kk):
Q1/19 5,3 %
Q1/20 9,4 %
Q1/21 13,8 %
Käytän tässä käyttökatetta, koska Tulikiven investoinnit ja suuret poistot ovat vihdoin loppuneet ja voidaan alkaa nauttimaan työn tuloksista.
Jokaisen tulisi ymmärtää, että Tulikivelle tulee jackpot Suomessa 1.1.2022 alkaen (EcoDesign-direktiivi) ja Saksassa (BimSchV) 2024 loppuun mennessä tulee vaihtaa 6-7 miljoonaa takkaa.
Rahan kerääminen on harrastus muiden joukossa. Itsellä on tavoitteena saada kasaan niin paljon, että eläkkeelle siirtyessä saan kuussa yhtä paljon passiivista tuloa, mitä sain keskimäärin palkkatöissä läpi elämäni. Sitten, jos lapsia tulen saamaan, yritän opettaa heille sukupolvien yli kestävän vaurauden tarkoituksen. Jos eivät opi, annan rahat jollekulle luotettavalle ihmisille, joka yrittää saavuttaa samaa. Mitä enemmän resursseja ihminen pystyy hallitsemaan sitä arvokkaampi ihminen minun silmissäni. Samaten ihmiset, jotka hallitsevat resursseja, loppupeleissä päättävät millaisella moraalilla tätä maailma pyöritetään.
Kyllä minulle opetettiin jo lapsena, että säästäminen kannattaa. Ja hyvin on se oppi mennyt perille, ikinä ei ole ollut semmoista tilannetta että rahat olisivat oikeasti loppu, kun aina on säästöistä voinut ottaa. Säästöt tuo turvaa, tulevaisuudesta kun ei koskaan tiedä. Nyt minulla menee hyvin, mutta entäs jos joudun onnettomuuteen tai sairastun niin, että joudun työkyvyttömäksi? Tai puolisoni tai lapsi? Joo, on vakuutukset, mutta ei niidenkään varaan voi täysin luottaa. Muutama kymppitonni säästöissä tarkoittaa siis taloudellista turvaa. Ja toisaalta jos en tarvitse niitä aiemmin, voin sitten eläkkeellä nostaa säästöistä rahaa elämiseen eläkkeen lisäksi. En luota siihen että eläkkeet olisi kovin kummoisia sitten joskus 30-40 vuoden päästä. Ja jos satun kuolemaan, niin onpahan lapsilla rahaa maksaa hautajaiset ja perintöverot niillä säästöillä sitten.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
n perheitä joissa on omakotitalot, mökit, pari autoa jne ja sitten kun pesukone hajoaa, niin ollaan yhtäkkiä ihan suossa!
Onko pesukoneen hajoaminen synonyymi yllättävälle menolle? En todellakaan tiedä miten pesukoneen hajoaminen voi olla noin iso ongelma. Taloyhtiöissä on yleensä pyykkitupia ja vaatteethan voi aina pestä käsin.
Omakotitalossa tai mökillä harvemmin on mitään pyykkitupaa. Ja ei lapsiperheen pyykinpesu nyrkkipyykillä ole mikään pikkujuttu. Mutta pesukoneen saa jopa korottomalla osamaksulla ja käytettynä vaikka ilmaiseksi, joten vaikea uskoa että semmoisen hankkiminen olisi mikään ongelma asiansa hoitavalle työssäkäyvälle ihmiselle.
Vierailija kirjoitti:
No kun kaikki saavuttavat "taloudellisen riippumattomuuden" sijoitusten ansioista ja sijoitukset sitten periintyy, niin kuka tekee työt? Voin ymmärtää säästämisen, mutta sijoitus on juttu joka tulee jäämään historiaan, toivottavasti pian.
Ei se sijoittaminen historiaan tule jäämään, niin kauan kuin täällä maapallolla jotain järkevää sivilisaatiota tämä ihmislaji pyörittää. Sitä paitsi säästämisen ja sijoittamisen ero on aikalailla hiuksenhieno. Säästäminen (tarkoitat ilmeisesti tilille säästämistä) on oikeastaan siihen pankkiin sijoittamista. Jos pankki menee nurin, ovat rahatkin menneet. Tietysti on kehitetty talletussuoja, jolloin muut veronmaksajat korvaavat tappiot.
Siitä olen samaa mieltä, että kovin moni ei sitä "taloudellista riippumattomuutta" tule työikäisenä saavuttamaan. Tai ainakin tinkii tavoitteistaan. Jos (tuottavaa) varallisuutta alkaa kertymään ihmisille enemmän niin eläkeikä tulee laskemaan.
Perinteisistä pankkipalveluista on vapautunut paljon työvoimaa. Sijoittaminen on viisasta, mutta lyhyen tähtäimen sijoittamisen popularisointi ja tyrkkykaupan ilmestyminen on mennyt niin pitkälle, että se on vastuutonta. En itse käyttäisi sijoitusyhtiön palveluita, joka tekee vaikkapa telemarkkinointia asiakkaiden houkuttelemiseksi.