Säästäminen ja sijoittaminen - Onko muita jotka eivät ymmärrä trendiä?
Onko täällä muita, jotka eivät ihan tajua tätä innostusta säästämiseen ja sijoittamiseen? Sehän on todella trendikästä nykyään, lähes kaikki tuntemani ihmiset intoilevat asiasta ja yrittävät säästää itselleen kaikesta nipistäen ja kertoilevat sitten, kuinka vuodessa onnistuivat xxx tuhatta säästämään... Lehdet ja podcastit täynnä näitä juttuja.
Mikä tässä on ideana? Tajuan sen, että jonkinlainen puskuriraha on hyvä olla olemassa, niin että jos pesukone ja pakastin hajoavat samalla viikolla, niin koko talous ei kaadu siihen. Mutta mihin ja mitä varten nämä ihmiset säästävät jatkuvasti ja tuhansia euroja? Itse ajattelen niin, että käyn töissä sen takia, että palkallani voin ostaa erilaisia tarvitsemiani tavaroita ja palveluita, ja elää suht mukavaa elämää. En minä tee niska limassa töitä säästääkseni johonkin hämärään tulevaisuuteen.
Kommentit (188)
Koska työeläkejärjestelmässä on 400 mrd vaje.
No me myimme sijoitusasunnon ja harkitsemme talon ostoa etelästä. Koska vielä ei pääse vapaasti reissaamaan olisi turhaa makuuttaa isoa rahasummaa normitilillä, rahastossa kun voi saada jopa 80% vuotuista tuottoa.
Ite opin säästämisen vanhemmilta. Ne säästi jo 80-luvulla. Mm. meille lapsille opiskelurahaa. Ei kertaakaan käyty missään matkoilla, ei edes kotimaassa, jos ei sukulaisten syntymäpäiviä, lakkiaisia ja häitä lasketa. Vaatteet oli aina serkkujen vanhoja. Syötiin puuroa, perunoita ja makkaraa. Mitään kalliita harrastuksia ei saanut olla. Kavereita kun näki, niin se riitti harrastukseksi.
Itse elän aika samaa tyyliä. En ikinä matkustele mihinkään, vaatteet ostan kirppareilta. Ruokaan käytän vähän liikaa rahaa, vaikka teen kaiken itsen, mutta raaka-aineisiin. Autoakaan mulla ei ole. En myöskään harrasta mitään, en käy ikinä ulkona syömässä enkä kahviloissa enkä tilaa ruokaa kotiin. Vähän tylsäähän tämä elämä on, mutta säästääpä ainakin.
Haluan jäädä eläkkeen aikasemmin, sen takia minä säästän ja sijoitan. Minua kiinnosta paljain että rahasta tulee rahaa. Samalla opin miten käydä rahalla oikeassa.
Pistän vanhuudenturvaksi koska eläkeläisköyhyys uhkaa.
Mä en ymmärrä tätä sijoittamisen trendiä. Ihan kuin se talous aina vain kasvaisi. Sitä ihmiset, varsinkin naiset nyt tuntuvan hehkuttavan kun "saisi ilmaista rahaa". Se ei ole ilmaista ja kuplat puhkeavat aina. Tietenkin - 70 - luvun jälkeen talous on muuttunut ja rahaa pumpataan ihan erilailla ja monta kuplaa ollaan saatu sillä estettyä, mutta riski on aina.
Muutama vuosi sitten oli bitcoin, nyt ovat fonder (en tiedä mikä on suomeksi). Bitcoinilla pääsee nopeasti rikkauksiin. Kyllä, harvat. Tällä hetkellä Bitcoinin arvo on aika huteralla pohjalla ja kurssimuutoksia on ollut toisinaan aika rajujakin. Kryptovaluutalla on ollut pari viimeistä päivää aika hyvä tuotto. Fonderia markkinoidaan Suomessa suht riskittömänä tapoina tehdä rahaa. Sitten unohdetaan niinkin yksinkertainen asia kuin kulut. Usein kun aletaan laskemaan kokonaiskustannuksia pienissä sijoituksissa niin voidaan miettiä todellista kannattavuutta. Itse en lähtisi sijoituksiin pienillä summilla kuukaudessa, mutta onhan niitäkin höynäytettäviä.
Lähtisin sillä perinteisellä, että säästän säästötilille sen puolen vuoden bruttopalkan. Tämän jälkeen säästän sen toisen puolenvuoden bruttopalkan ja katson hyvät osakkeet ja kokeilen onnea. Kaikki sijoituksiin lähtenyt raha on hyvä olla valmis myös menettämään.
Kyse on rahan aika-arvosta ja siitä, että siirtämällä kulutusta myöhemmäksi voi kasvattaa omaa ostovoimaansa. Kääntäen, siirtämällä kulutusta aikaisemmaksi, aikaan jolloin rahoja ei ole vielä tienattu (osamaksut ja kulutusluotot), heikentää ostovoimaansa. Käytettävissä olevat tulot ovat ansiotulot + pääomatulot - rahoituskulut. Mitä pidempään säästää, sitä suuremmaksi tuo pääomatulojen osuus nousee.
Ihmisissä on eroja siinä, miten he esimerkiksi sietävät taloudellista epävarmuutta. Jotkut voivat elää vailla huolta vaikkei heillä olisi minkäänlaisia säästöjä. Joku toinen voi samassa tilanteessa olla aivan hermorauniona ja tämä on ihan järkevä syy kerryttää sitä puskuria. Joku haluaa, että nykyisen kaltainen elintaso säilyy eläkevuosinakin ja kerää säästöjä sitä varten. Tai joku niukoista oloista ponnistanut voi kartuttaa omaisuuttaan sillä mielellä, että omat lapset pääsisivät aikanaan helpommalla.
Nykyinen työelämä ei ole aina ruusuilla tanssimista ja monissa työ-yhteisöissä voi olla suorastaan sairas ilmapiiri. On tulostavoitetta histomassa niskaan, resurssipulaa ja ties mitä persoonallisuushäiriöisiä siellä myrkyttämässä ilmapiiriä. Hyvä taloudellinen tilanne antaa tässäkin joustovaraa, kun tietää ettei putoa tyhjän päälle jos joutuu oman terveytensä säilyttääkseen nostamaan kytkintä. Tai jos on niin hyvä tilanne, että pärjää jo pelkillä pääomatuloilla, voi olla vähän nirsompi sen työpaikan suhteen ja tehdä vain sellaista työtä, mikä tuntuu itsestä aidosti merkitykselliseltä ja mistä saa tyydytystä. Voi jopa tehdä senkin valinnan, että valitsee jonkin pienipalkkaisemman ja rennomman työn. Tai vähentää viikkotunteja tai mitä vaan. Pelkästään jo se tieto siitä, että en tarvitse tätä työtä henkeni pitimiksi, voi auttaa sietämään paremmin kaikenlaista epämukavuutta, mitä työelämään väistämättä liittyy.
Säästäminen ja sijoittaminen voi olla myös koukuttavaa siinä missä mikä tahansa muukin mielenkiintoinen harrastus. Ja tämä on myös sellainen harrastus, joka palkitsee taloudellisesti. Eikä poissulje sitä, etteikö elämässä voisi olla muutakin mukavaa. Tärkeintä on löytää sopiva balanssi kuluttamisen ja säästämisen suhteen, että kumpikin pysyy järjellisissä rajoissa.
Mä olen vuoden aikana sijoittamalla tienannut 43t ylimääräistä rahaa, etä et siis ymmärrä miksi haluan jatkaa...?
Jotkut jäävät sijoitustensa ansiosta eläkkeelle esim. 45-vuotiaina.
Pakko tosiaan yrittää jotakin, kun tuntuu, että me laman lapset vedetään tässäkin lyhyt tikku ja eläkejärjestelmä tai sosiaaliturva ei enää kannattele meitä iäkkäinä.
Velaksi ostaminen on ensinnäkin kallista. On kiva pystyä ostamaan säästetyillä rahoilla kuin maksaa velkaa ja nitkuttaa sitten sen takia vielä pidempään. Säästäessä raha ei lähde sinä kuukautena säästöön jona sitä tarvitseekin enemmän, vaan niinä muina kuukausina. Velallisena menee aina, oli extramenoja tai ei. Sitten kun on extramenoja ja hajoaa pesukoneet niin ei itketä kumminkaan.
Itsellä myös sijoitusasunto, kiitos säästämisen. Siitä velan maksaa vuokralainen ja arvonnousun saan minä.
Suomi on pudonnut talouskasvussa maailman surkeimpien joukkon ja huoltosuhde on EU huonoin. Valtiolta loppuu kohta rahat. Siinä trendiä niille jotka eivät älyä säästää ja sijoittaa tulkevaisuuden turvaksi itselleen.
pankit pukkaavat vale uutisia. isot pojat kun myyvät riski papereita kilvan pois. pankit uskottelevat rahvaalle että nyt jos koskaan. missä on ne häviäjät heistä ei puhuta mitään täytyyhän heitäkin olla ei nua huu haa paperit voi kaikille tuottoja tuoda. talvi vaarastakin oltiin hys hys. piti niin olla suomen SAMPO. menee jo valeet yli kun nordea antoi varus miehillekkin sijoitus vinkkejä päivä rahoihin
Säästämisellä ja sijoittamisella on vältytty turhilta lainoilta. Asuntolaina on, mutta käsiraha tarvittiin. Asunnon käsirahan säästin jo opiskeluaikana. Ei olla tarvittu remontti tai autolanoja, koska rahaa on ollut näiden kattamiseen.
Ensimmäiset rahastot hankittu 15-vuotiaana käymällä pankissa vuonna 1996. Myöhemmin en kuitenkaan ollut niin valveutunut, että olisin säästänyt ASP lainaa varten ja se vähän harmittaa.
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää joka palkasta melkein 2000 € ylimääräistä säästöön kulujen jälkeen. Sijoitattamalle ne osakkeisiin saavat yritykset pääomaa investointeihin ja kasvuun ja sitä kautta lisää työpaikkoja Suomeen.
Ei ne rahat mene niille yrityksille, ellei ole osakeanti kyseessä. Ne rahat menee niille sijoittajille, jotka luopuvat osakkeistaan. Mutta joku syyhän heillä luopumiseen on, ehkä he tarvitsevat hoivapalveluja tai ostavat veneen ja laajentavat ulkoilumahdollisuuksiaan koronan keskellä. Valtio kuittaa luovutusvoitoista pääomaverot ja kulutuksesta alvit.
rahvaan rahat hassataan kirjoitti:
pankit pukkaavat vale uutisia. isot pojat kun myyvät riski papereita kilvan pois. pankit uskottelevat rahvaalle että nyt jos koskaan. missä on ne häviäjät heistä ei puhuta mitään täytyyhän heitäkin olla ei nua huu haa paperit voi kaikille tuottoja tuoda. talvi vaarastakin oltiin hys hys. piti niin olla suomen SAMPO. menee jo valeet yli kun nordea antoi varus miehillekkin sijoitus vinkkejä päivä rahoihin
Tässä erinomainen kirjoitus. Nimenomaan siitä kuinka uskottavuutensa voi yhdellä viestillä tuhota täysin...
Vierailija kirjoitti:
Meillä ainakin mies vaihtoi inhoamansa työn sijoituksiin. Päiväpörssää ja elämme sillä. Rahaa on kivasti säästössä, elämä ihan mukavaa ja voin opiskella yo:lla mitä haluan välittämättä sitä elääkö sillä rahalla.
Treidaaminen on kyllä ihan työtä sekin. Pitkäjänteinen sijoittaminen on huomattavasti passiivisempaa, mutta treidaaja joutuu kyllä tekemään töitä sen rahansa eteen. Hänen tulonsa eivät tule yrityksen tuloksesta, vaan markkinoiden heilahteluista ja niiden kyttäämisestä. Ei ole mitään leppoisaa touhua se, vaikka sivusta päin näyttää että kotona vain istuskelee.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Minulla jää joka palkasta melkein 2000 € ylimääräistä säästöön kulujen jälkeen. Sijoitattamalle ne osakkeisiin saavat yritykset pääomaa investointeihin ja kasvuun ja sitä kautta lisää työpaikkoja Suomeen.
Ei ne rahat mene niille yrityksille, ellei ole osakeanti kyseessä. Ne rahat menee niille sijoittajille, jotka luopuvat osakkeistaan. Mutta joku syyhän heillä luopumiseen on, ehkä he tarvitsevat hoivapalveluja tai ostavat veneen ja laajentavat ulkoilumahdollisuuksiaan koronan keskellä. Valtio kuittaa luovutusvoitoista pääomaverot ja kulutuksesta alvit.
Näinhän se on mutta toimivat jälkimarkkinat ovat edellytys että ylipäätään osakeannit toimisivat...
Vierailija kirjoitti:
Ite opin säästämisen vanhemmilta. Ne säästi jo 80-luvulla. Mm. meille lapsille opiskelurahaa. Ei kertaakaan käyty missään matkoilla, ei edes kotimaassa, jos ei sukulaisten syntymäpäiviä, lakkiaisia ja häitä lasketa. Vaatteet oli aina serkkujen vanhoja. Syötiin puuroa, perunoita ja makkaraa. Mitään kalliita harrastuksia ei saanut olla. Kavereita kun näki, niin se riitti harrastukseksi.
Itse elän aika samaa tyyliä. En ikinä matkustele mihinkään, vaatteet ostan kirppareilta. Ruokaan käytän vähän liikaa rahaa, vaikka teen kaiken itsen, mutta raaka-aineisiin. Autoakaan mulla ei ole. En myöskään harrasta mitään, en käy ikinä ulkona syömässä enkä kahviloissa enkä tilaa ruokaa kotiin. Vähän tylsäähän tämä elämä on, mutta säästääpä ainakin.
Tämä kuulostaa kyllä jo siltä, että suhde rahaan ei ole ihan terveellä pohjalla. En nyt sano, että kaikkien pitäisi tuhlaamalla tuhlata. Mutta tästä välittyy jo sellainen ajatus, että kaikenlainen kuluttaminen mikä menee välttämättömyyden yli, katsotaan jo suorastaan synniksi. Ei se näinkään pitäisi olla!
Ihan ensimmäinen juttu olisi päästä eroon tuosta syyllisyydestä, mikä tulee siitä, että ostaa itselleen kunnollista ruokaa. Hyvä ihminen, sinä olet ne rahat ihan työlläsi ansainnut ja kun muuten elät säästeliäästi, niin sinulla on kaikki oikeus nauttia hyvästä ruuasta!
Kannustaisin vielä miettimään hyvän ruuan rinnalle jonkun toisen asian, joka voisi tuoda elämään lisää iloa, vaikka hieman maksaisikin. Mutta tämä pitäisi ehdottomasti olla sellainen, mistä tulee itselle iloa. Kun kaikki kiva on jo lapsuudesta lähtien kielletty, voi olla vaikea miettiäkin mitä se voisi olla. Mutta löytyisikö kokeilemalla? Jos vaikka kerran kuussa kokeilisi jotain uutta, mihin menee vaikkapa 50€, niin ehkä jotain löytyisi? Hieronnasta voisi aloittaa.
Olen epävarmalla alalla, jolla on kovat tulostavoitteet. Lisäksi olen eronnut äiti. Pystyn kuitenkin säästöjen turvin asumaan hyvin, tekemään lyhennettyä viikkoa ja elämään ilman pelkoa mahdollisesta työpaikan menetyksestä. Saan säästämisestä isomman turvallisuudentunteen ja vapauden kun kuluttamisesta.