Lapsen yökyläkaverin kommentointi...
10v tyttäreni kaveri oli meillä yökylässä, seuraavaan yökyläilyyn taitaa mennäkin hetki... Harmittaa, kun tyttö odotti yökyläilyä ovasti ja minäkin pyrin järjestämään yökyläilystä mukavana jutun. Tytöt saivat valvoa hieman pidempään, laitoin heille kattavan iltapalan, ostin pientä herkkua samoin aamupalan. Iltapalalla kaveri kommentoi, että tämä teidän kaakao ei maistu miltään, vaikka laitoin monta lusikallista ja kaakaota sekaan, muttä tää on ihan veden makuista, hyi (kyseessä ihan tavallinen maitoon sekoitettava kaakaojauhe). Aamupalalla yhtenä vaitoehtona oli moniviljamurot, joissa oli kaakaon/suklaan maku. Niitä kyllä hyvillä mielin syötiin samalla kommentoiden, että "meidän äiti ei ikinä ostais tai antais mun syödä tällaisia, nämä on aivan liian sokerisia".... Tarjolla oli molemmilla syönneillä paljon eri vaihtoehtoja leipiä, hedelmiä, rahkaa ym.
Leikit oli kovaäänisiä ja illalla piti jo hieman rauhoitella, kun kiljahdeltiin ja huutonaurettiin sekä heiteltiin superpalloa sisällä seinään? niin, että hyllyssä tavarat tippuivat ja kaatuivat pallon sinne lennellessä hieman ennen nukkumaanmenoa. En halunnut olla "ikävä äiti" ja annoin alkuun heidän touhuta ja leikkiä vapaasti sekä äänekkäästikin, mutta kun meno ja äänekkyys vaan iltaa kohti nousivat oli pakko jo puuttua. Oma tyttönikin "hyssytteli" jossain vaiheessa kaveriaan ja pyysi olemaan rauhallisemmin, mutta se ei kauaa pysynyt muistissa. Tyttö on ns.hyvän perheen tyttö ja ajattelisin, että käytöstavat on hallussa. Tuli tunne, että meillä ns. tavallisessa perheessä kyläillessä ei tarvikaan noudattaa sääntöjä tai käytöstapoja ja voi myös vapaasti arvostella kaikkea. Ei jäänyt hyvä mieli tästä yökyläilystä, vaikka siitä mukava juttu koitettiin järjestää. Aiemminkin yökyläläisiä on ollut, mutta kaikki on sujunut mukavasti.
Mielipiteitä? Miten olisitte toimineet vastaavissa tilanteissa?
Kommentit (413)
Junteilla on ne junttien murheet ja loukkaantumiset. Tytöillä oli todennäköisesti ihan hauskaa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Aloittaja kertoo olevansa hyvin kouluttautunut, mutta jo alkuperäinen teksti vilisee kirjoitusvirheitä. Hyvin kouluttanut ihminen kirjoittaa yleensä virheettömästi ja tsekkaa tekstinsä pari kertaa ennen kuin julkaisee.
Oikein valmistautui lapsen rikkaasta perheestä olevan kaverin vierailuun, kun kaikki iltapalat ja aamupalat ja herkut oli tarkasti mietitty, ja silmä kovana ilmeisesti seurasi vierestä miten kelpaa ja pääseekö tytär parempiin piireihin tämän yökyläilyn avulla.
Ei kauheasti kuulosta sellaisen ihmisen puuhilta, joka on oikeasti korkeasti koulutettu. Sanonpa vaan.
Mietin ihan samaa. Kova oli yritys, mutta olikohan vähän liian epätoivoista yrittämistä
Aloitit yksinpuhelun itseäsi tukeaksesi? :D Kirjoittelet ja vastailet itsellesi ja yläpeukutat omat kommenttisi. Sori, mutta kirjoitustyylisi paljastaa ;)
Onko noin paha paikka, jos useampikin on kanssasi eri linjoilla?
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapsi arvosteli meidän kodin siisteyttä.Miks teillä on näin sekaista melko kovaan ääneen.En viitsinyt sanoa,että ehkä siksi kun.. Minä hoidin yksin meidän lapset ja yöheräilyt ja työni ja siivouksen ja kaupassakäynnit,ruoanlaitot ja pyykit ym.ym.ym. Heillä taas mies hoiti viikkoillat lapsia ja viikonloput olivat mummulassa.Jäi heidän äidillä vähän toiseen tapaan aikaa siivota.Ei kyllä kuulu naapuria arvostella/kenenkään kotia.Olis tyytyväinen,jos kutsun saa leikkimään.No tällä neidillä ei muutenkaan ollut käytöstavat hallussa.Vohki jäätelöt pakkasesta,omin luvin ja keksit kaapista.Sitten syytteli mun kaksivuotiasta,että kun tuo halusi itse ottaa.Eihän se edes ylettynyt kaapille vielä silloin....
Eipä ihme, että puolisosi lähti lätkimään.
Vierailija kirjoitti:
Naapurin lapsi arvosteli meidän kodin siisteyttä.Miks teillä on näin sekaista melko kovaan ääneen.En viitsinyt sanoa,että ehkä siksi kun.. Minä hoidin yksin meidän lapset ja yöheräilyt ja työni ja siivouksen ja kaupassakäynnit,ruoanlaitot ja pyykit ym.ym.ym. Heillä taas mies hoiti viikkoillat lapsia ja viikonloput olivat mummulassa.Jäi heidän äidillä vähän toiseen tapaan aikaa siivota.Ei kyllä kuulu naapuria arvostella/kenenkään kotia.Olis tyytyväinen,jos kutsun saa leikkimään.No tällä neidillä ei muutenkaan ollut käytöstavat hallussa.Vohki jäätelöt pakkasesta,omin luvin ja keksit kaapista.Sitten syytteli mun kaksivuotiasta,että kun tuo halusi itse ottaa.Eihän se edes ylettynyt kaapille vielä silloin....
Tämä onkin jo ihan eri asia kuin ap:n kuvaama.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Juuri nyt tuo tyttö kertoo ”parempaan väkeen” kuuluville vanhemmilleen kuinka pahanmakuisia ja vetisiä sokerisotkuja tatjoiltiin aamiaispöydässä ja pallon heittoon liittyneestä apn raivokohtauksesta.
Tuollaisesta sana leviää sika nopeasti. Vanhemmat eivät useinkaan halua päästää lapsiaan yökylään mt-kuntoutuvan kotiin.
Tämä kuulostaa vahvan mielenterveyden omaavan henkilön näkökulmalta ja etenkin asialliselta.
Annatteko lastenne yökyläillä nyt korona-aikana?
Missä päin Suomea asutte?
Vierailija kirjoitti:
Mun tyttären 11-vuotias kaveri taas kehui miten kiva sisustus ja koti meillä on. Eihän siinä, mutta kun olin just eronnut tytön isäpuolesta ja kämppä oli vielä melko tyhjä ja ankea, kun käytännössä alusta asti piti pikkuhiljaa sisustaa ja laittaa kotia. Ainakin oli kohtelias ja yritti parhaansa mukaan jotain mukavaa sanoa...
Vierailija kirjoitti:
Saitko näpäytettyä lasta? Näpäytettiinkö sinua kun olit lapsi? Onko lapsena koetut nöyryytykset vaikuttaneet myöhemmin elämääsi?
Oliko aamiaispöytä rumasti katettu?
Ei hyvää päivää, mitä aikuiset oikeesti ajattelee lapsista ja niiden käyttäytymisestä. On niin paljon lapsia, joille varmasti on opetettu käytöstapoja ihan pienestä pitäen ja silti vaan käyttäytyvät spontaanisti vieraassa paikassa miten sattuu. Saattavat jännittää ja ylireagoida väärällä tavalla kun on vieras tilanne. Omasta lapsuudestani muistan kuinka aina oli
” vääränlainen” kaveri kylässsä, milloin mitäkin huomautettavaa. Jos vaan annetaan lasten olla lapsia ja aikuiset keskittyvät omiin juttuihinsa kun mitää pahaa ei ole tapahtumassa.
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä varmaan oli kaikki kodin Iittalan ja Arabiat hyvällä maulla esillä.
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää, mitä aikuiset oikeesti ajattelee lapsista ja niiden käyttäytymisestä. On niin paljon lapsia, joille varmasti on opetettu käytöstapoja ihan pienestä pitäen ja silti vaan käyttäytyvät spontaanisti vieraassa paikassa miten sattuu. Saattavat jännittää ja ylireagoida väärällä tavalla kun on vieras tilanne. Omasta lapsuudestani muistan kuinka aina oli
” vääränlainen” kaveri kylässsä, milloin mitäkin huomautettavaa. Jos vaan annetaan lasten olla lapsia ja aikuiset keskittyvät omiin juttuihinsa kun mitää pahaa ei ole tapahtumassa.
Nimenomaan! Meillä on kasvamassa selvästi sukupolvi, joka ei ole koskaan saanut olla lapsi. Koko ajan pitää hillitä ja hallita itseään, ettei vaan kristllit mene rikki. Lasten pitää nähtävästi ottaa vastuu aikuisten tunteista ja niiden hallinnasta pienestä pitäen. Kauhulla odotan mitä tästä vielä seuraa.
Mulla kävi lapsena ainakin viisi kaveria useita kertoja yökylässä, mökillä viikonloppuna mukana ja yksi jopa lapin reissuilla muutamaan kertaan. Koskaan ei ollut kenenkään kanssa käytöstapojen kanssa ongelmia ja kyläilyt alkoivat kun olin n. 4v (ystävä 6v) ja koko ala-asteen jatkuivat. Ihmeellistä puhetta. Yleensä lapset ottavat reilun puuttumisen hyvin vastaan. Esimerkiksi kun yhdet hakkasivat puuseinää lapioilla leikeissään ja kysyin että mahtaakohan tuo olla sallittua niin itsekin vastasivat että ei ja yhdesäs todettiin että leikitäänpäs sitten jotain muuta. En kuitenkaan 10v:n puheista sen enempää loukkaantuisi vaikka en tuollaista vierasta välttämättä heti uudelleen kaipaisi. Tuo on toisaalta omalle lapselle hyvä oppimisen paikka miten itse ei pidä mennä käyttäytymään vierailla. Omat lapset ovat vielä pieniä eli kokemusta lähinnä päiväkoti-ikäsiten sohlaamisesta.
Siskontyttö oli kylässä ja meinasin unohtaa pannukakun uuniin. Sitä uunista nostaessani tyttö tokaisi, että ei hänen äitinsä koskaan unohda ruokaa uuniin. Hiukan hymyilytti miten ylpeästi hän äidistään puhui. Oli varmasti syytäkin. Sisareni on pitkälle kouluttautunut ruoka-alan ammattilainen, jonka luokse kaikki haluavat mielellään syömään.
Minun lapseni on opetettu siihen, että hänellä on oikeus itseilmaisuun. Lapsia ei saa nujertaa niin, että heillä ei ole oikeus mielipiteisiin. Jos on paskaa palvelua ja ruokaa kaverin tykönä, heillä pitää olla oikeus se sanoa
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kyllä siinä varmaan oli kaikki kodin Iittalan ja Arabiat hyvällä maulla esillä.
Oliko sokerikossa sitä kalliimpaa sokeria?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
” vääränlainen” kaveri kylässsä, milloin mitäkin huomautettavaa. Jos vaan annetaan lasten olla lapsia ja aikuiset keskittyvät omiin juttuihinsa kun mitää pahaa ei ole tapahtumassa.Nimenomaan! Meillä on kasvamassa selvästi sukupolvi, joka ei ole koskaan saanut olla lapsi. Koko ajan pitää hillitä ja hallita itseään, ettei vaan kristllit mene rikki. Lasten pitää nähtävästi ottaa vastuu aikuisten tunteista ja niiden hallinnasta pienestä pitäen. Kauhulla odotan mitä tästä vielä seuraa.
Päinvastoin, nykyään pitäisi yliymmärtää ihan kaikkea. Mihinkään ei saisi puuttua ja mistään ei saisi sanoa, ei etenkään, jos lapsi on asialla. Kaikki ohjaaminen, kasvattaminen ja huonoon käytökseen puuttuminen estää lapsen luovuutta, kehitystä jne jne. Ja osa vanhemmista ja ihan samalla tavalla rajattomia. Päiväkodeissa ja kouluissa ollaan ongelmissa, kun lapset ei osaa käyttäytyä ja tekevät pahojakin tekoja. Tilanne voi kulminoitua siihen, että vanhempi käyttäytyy vielä huonommin ja suorastaan kieltää lapsensa suoraan kasvattamisen.
Tässä tilanteessa ei tietenkään ollut niin vakavasta asiasta kyse, mutta jos toisen luo on päässyt yökylään niin kyllä yökyläilyn "tarjoava" perhe voi vaatia jonkinlaisia käytöstapoja kotonaan. Tässähän kysyttiin näkökulmaa asiaan. Lapsille on selvästi järjestetty kuitenkin mukavat oltavat ja tällainen mahdollisuus. Ei minustakaan olisi kivaa, että kyläilijä arvostelisi ja olisi "nirppanokkana". Tarjoilut kuulostaa ihan normaalilta ja hyvältä, vaihtoehtojakin ollut mistä valita. Silloin voi valita mieleisiään. Kyllä 10-vuotiaalta voi myös odottaa jo omaakin käytöksen hillinnän osaamista kylässä ollessa.
Vierailija kirjoitti:
Siskontyttö oli kylässä ja meinasin unohtaa pannukakun uuniin. Sitä uunista nostaessani tyttö tokaisi, että ei hänen äitinsä koskaan unohda ruokaa uuniin. Hiukan hymyilytti miten ylpeästi hän äidistään puhui. Oli varmasti syytäkin. Sisareni on pitkälle kouluttautunut ruoka-alan ammattilainen, jonka luokse kaikki haluavat mielellään syömään.
Tuosta tilanteesta joku tyhjyyttään humiseva neurootikko olisi voinut tehdä aloituksen vauva-palstalle kuinka nöyryyttävästi kuriton lapsi arvosteli emännän ruuanlaittotaitoja. :D
Täh? Nyt on aamulääkkeet jäänyt joltain väliin 😂