Lapsen yökyläkaverin kommentointi...
10v tyttäreni kaveri oli meillä yökylässä, seuraavaan yökyläilyyn taitaa mennäkin hetki... Harmittaa, kun tyttö odotti yökyläilyä ovasti ja minäkin pyrin järjestämään yökyläilystä mukavana jutun. Tytöt saivat valvoa hieman pidempään, laitoin heille kattavan iltapalan, ostin pientä herkkua samoin aamupalan. Iltapalalla kaveri kommentoi, että tämä teidän kaakao ei maistu miltään, vaikka laitoin monta lusikallista ja kaakaota sekaan, muttä tää on ihan veden makuista, hyi (kyseessä ihan tavallinen maitoon sekoitettava kaakaojauhe). Aamupalalla yhtenä vaitoehtona oli moniviljamurot, joissa oli kaakaon/suklaan maku. Niitä kyllä hyvillä mielin syötiin samalla kommentoiden, että "meidän äiti ei ikinä ostais tai antais mun syödä tällaisia, nämä on aivan liian sokerisia".... Tarjolla oli molemmilla syönneillä paljon eri vaihtoehtoja leipiä, hedelmiä, rahkaa ym.
Leikit oli kovaäänisiä ja illalla piti jo hieman rauhoitella, kun kiljahdeltiin ja huutonaurettiin sekä heiteltiin superpalloa sisällä seinään? niin, että hyllyssä tavarat tippuivat ja kaatuivat pallon sinne lennellessä hieman ennen nukkumaanmenoa. En halunnut olla "ikävä äiti" ja annoin alkuun heidän touhuta ja leikkiä vapaasti sekä äänekkäästikin, mutta kun meno ja äänekkyys vaan iltaa kohti nousivat oli pakko jo puuttua. Oma tyttönikin "hyssytteli" jossain vaiheessa kaveriaan ja pyysi olemaan rauhallisemmin, mutta se ei kauaa pysynyt muistissa. Tyttö on ns.hyvän perheen tyttö ja ajattelisin, että käytöstavat on hallussa. Tuli tunne, että meillä ns. tavallisessa perheessä kyläillessä ei tarvikaan noudattaa sääntöjä tai käytöstapoja ja voi myös vapaasti arvostella kaikkea. Ei jäänyt hyvä mieli tästä yökyläilystä, vaikka siitä mukava juttu koitettiin järjestää. Aiemminkin yökyläläisiä on ollut, mutta kaikki on sujunut mukavasti.
Mielipiteitä? Miten olisitte toimineet vastaavissa tilanteissa?
Kommentit (413)
Kävin lapsena kylässä kaverin kanssa tämän mummolassa. Minut peloteltiin etukäteen perusteellisesti, mistä kaikesta mummo voi suuttua, joten en uskaltanut sanoa mitään. Siitäkin tuli sanomista jälkeenpäin.
Vierailija kirjoitti:
Lapsena kaverin äidin sanominen on nöyryytystä
Nuorena vihaa nuoria kohtaan
Naisena naisvihaa
Ja aina voi näin ulista, että kohdellaan huonosti.
Yritäppä tällaisen kasvatuksen saanutta naista opastaa töissä, jos hän tekee virheitä. Sen jälkeen olet työpaikkakiusaaja.
Uhriutuminen on päivän sana
Jep. Opiskelukaverini ei saanut töitä, koska hän on nainen. Jostain syystä minä sain, en ole kuitenkaan mies.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Ei hyvää päivää, mitä aikuiset oikeesti ajattelee lapsista ja niiden käyttäytymisestä. On niin paljon lapsia, joille varmasti on opetettu käytöstapoja ihan pienestä pitäen ja silti vaan käyttäytyvät spontaanisti vieraassa paikassa miten sattuu. Saattavat jännittää ja ylireagoida väärällä tavalla kun on vieras tilanne. Omasta lapsuudestani muistan kuinka aina oli
” vääränlainen” kaveri kylässsä, milloin mitäkin huomautettavaa. Jos vaan annetaan lasten olla lapsia ja aikuiset keskittyvät omiin juttuihinsa kun mitää pahaa ei ole tapahtumassa.Nimenomaan! Meillä on kasvamassa selvästi sukupolvi, joka ei ole koskaan saanut olla lapsi. Koko ajan pitää hillitä ja hallita itseään, ettei vaan kristllit mene rikki. Lasten pitää nähtävästi ottaa vastuu aikuisten tunteista ja niiden hallinnasta pienestä pitäen. Kauhulla odotan mitä tästä vielä seuraa.
Päinvastoin, nykyään pitäisi yliymmärtää ihan kaikkea. Mihinkään ei saisi puuttua ja mistään ei saisi sanoa, ei etenkään, jos lapsi on asialla. Kaikki ohjaaminen, kasvattaminen ja huonoon käytökseen puuttuminen estää lapsen luovuutta, kehitystä jne jne. Ja osa vanhemmista ja ihan samalla tavalla rajattomia. Päiväkodeissa ja kouluissa ollaan ongelmissa, kun lapset ei osaa käyttäytyä ja tekevät pahojakin tekoja. Tilanne voi kulminoitua siihen, että vanhempi käyttäytyy vielä huonommin ja suorastaan kieltää lapsensa suoraan kasvattamisen.
Tässä tilanteessa ei tietenkään ollut niin vakavasta asiasta kyse, mutta jos toisen luo on päässyt yökylään niin kyllä yökyläilyn "tarjoava" perhe voi vaatia jonkinlaisia käytöstapoja kotonaan. Tässähän kysyttiin näkökulmaa asiaan. Lapsille on selvästi järjestetty kuitenkin mukavat oltavat ja tällainen mahdollisuus. Ei minustakaan olisi kivaa, että kyläilijä arvostelisi ja olisi "nirppanokkana". Tarjoilut kuulostaa ihan normaalilta ja hyvältä, vaihtoehtojakin ollut mistä valita. Silloin voi valita mieleisiään. Kyllä 10-vuotiaalta voi myös odottaa jo omaakin käytöksen hillinnän osaamista kylässä ollessa.
Tämä. Ymmärretään, ymmärretään ja ymmärretään. Vaikka mitä tapahtuisi niin ymmärretään. Omassa kodissaan sentään voi jokainen päättää, miten siellä ollaan ja käyttäydytään. Jos se ei jollekin siellä asumatomalle kelpaa niin siellähän ei ole mikään pakko olla. Tai omassa kodissaan sellaista katsella.
Tässäkin ketjussa näkee jakauman kyllä selkeästi. Ei ehkä ole kokemusta asiasta ollenkaan, ei omia lapsia? Ja osittain toivon, ettei näille tulisikaan. Kommentointi on juurikin sellaista joko entisen koulukiusaajan normisälää tai sellaisen tulevan vanhemman, jonka lapsi on aina oikeassa, vaikka toimisi mitä normeja vastaan, koska sen vanhempikin on aina oikeassa, vaikka. Tartutaan sitten johonkin epäolennaiseen seikkaan, jota jankataan joka toisessa kommentissa, vaikka sillä ei ole itse pääasian kanssa mitään merkitystä. Mutta niin toimii tällainen ihmistyyppi ja on mielestään hirveän fiksu ja kaikkea muuta mahtavaa. Heidän kohdallaan säännöt ja laki taipuu hedän mieleisekseen, ei nämä ihmiset. Näiden rajattomia lapsia on nykyään etenkin "paremman väen" perheissä hyvin paljon ja siihen mentaliteettiin pitäisi muiden heidän näkemyksensä mukaan "alempiarvoisten" taipua, oppi lähtee jo kotoa. Tähän asetelmaan ei pidä lähteä vaan jokainen lapsi taustoistaan riippumatta on kyläillessään sen talon sääntöjen alainen, jossa kylässä ollaan tai sitten ei kyläile, jos ei siihen taivu.
Kukahan yrittää olla fiksu ja päteä? Sä teet tulkintoja heistä, jotka eivät ymmärrä apn mielipahaa. Ja samalla unohdat omat käytöstavat kommentoimalla toisten vanhemmuutta tai vanhemmaksi mahdollisesti tuloa. Täällä ei ole mitään muuta (pl. sarkastiset ja provo-kommentit) kysytty, kuin että ap. selventäisi mikä se ongelma oli, aloituksen kirjoitus kun on kaikkea muuta kuin osoitus rajattomasta kasvatuksesta tai käytöstapojen puutteesta. Ihan tavalliselta lapselta kuulostaa, kuten myös se, että piti puuttua.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat aikuisen ohjausta ja aina ei voi se oma vanhempi olla paikalla ohjaamassa. Jos ollaan yökylässä, niin silloin siellä on ne sen paikan aikuiset vastuussa. Eipä näitä tarvitse palstoilla puida, vaan siinä tilanteessa, missä asiat tapahtuvat.
Tämä palstahan on juuri asioiden puimista varten.On mielenkiintoista lukea erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia lähes mistä hyvänsä asiasta.Palstalta voi etsiä itseään kiinnostavia aiheita.
Minulle jäi tästä asiasta käsitys, että ap on kokenut, että kyläilijä on käyttäytynyt huonosti hänen kotonaan, mutta ei ole puuttunut asiaan oikeastaan mitenkään. Sitten valittelee asiasta tänne. Tuollainenhan ei ole varsinaisesti mitään ongelmanratkaisua. Kaikki tällainen välinpitämättömyys johtaa vain siihen, että tapahtuu kaikenlaista koulukiusaamista ym, joka hiljaa hyväksytään. Pahimmassa tapauksessa voi tapahtua isoja tragedioita.
Vierailija kirjoitti:
Meillä , kun lapsi oli alle 10, synttäreillä pari tyttöä yritti pomptella. 3, kaikki olivat samalla luokalla.
Tulivat synttäreille, arvotelivat kaikkea.
Tälle pääjehulle sanoin soitan kohta sun äidille, jos et osaa käyttäytyä.
Tiesin tietenkin tyttö tuo ongelmia etukäteen, olin ystävystynyt muiden lasten äitien kanssa.Lopulta mieheni otti tytöltä kännykän kädestä ja sanoi nyt mennään.
Menivät ulos, mies soitti vanhemmille. Odottivst pihalla ja torui tyttöä.
Kun vanhemmat hakivat, meni tyttö autoon ja ulkopuolella mies kertoi mitä tyttö oli tehnyt .Mieheni otti myös yhteyttä kouluun ja opettaja oli käsitellyt asian luokassa.
Tässä vaiheessa kaikki tiesi kenestä on kyse.Seuraaviin synttäreihin kyseisen äidille soitettiin ja kysyttiin onko tytön kanssa keskusteltu ja lupaako olla kunnolla.
Itse vieläkin jälkikäteen olen miettinyt siinä tehokkaasti saatiin yks ikävä tuleva koulukiusaaja kuriin ilman pahempaa traumaa.
Tytöt olivat ja ovat edelleen samalla luokalla ainevalintojen johdosta ja siksi ryhmähenki on tärkeää.
Täh? Mitä ihmettä tapahtui? Kouluun yhteyttä syntymäpäivien vietosta? Kuulostaa oudolle.
Itsekin pentuna puhuin kaikenlaista skeidaa, jota nyt häpeän. Olin "paremman perheen mukelo". Sorry kaikki, jotka kuulivat...
Älä välitä. Voit sanoa suorat sanat pikku näsäviisaalle. Niin minullekin sanottiin ja meni jakeluun.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Meillä , kun lapsi oli alle 10, synttäreillä pari tyttöä yritti pomptella. 3, kaikki olivat samalla luokalla.
Tiesin tietenkin tyttö tuo ongelmia etukäteen, olin ystävystynyt muiden lasten äitien kanssa.Lopulta mieheni otti tytöltä kännykän kädestä ja sanoi nyt mennään.
Kun vanhemmat hakivat, meni tyttö autoon ja ulkopuolella mies kertoi mitä tyttö oli tehnyt .Mieheni otti myös yhteyttä kouluun ja opettaja oli käsitellyt asian luokassa.
Tässä vaiheessa kaikki tiesi kenestä on kyse.Seuraaviin synttäreihin kyseisen äidille soitettiin ja kysyttiin onko tytön kanssa keskusteltu ja lupaako olla kunnolla.
Itse vieläkin jälkikäteen olen miettinyt siinä tehokkaasti saatiin yks ikävä tuleva koulukiusaaja kuriin ilman pahempaa traumaa.
Tytöt olivat ja ovat edelleen samalla luokalla ainevalintojen johdosta ja siksi ryhmähenki on tärkeää.
Täh? Mitä ihmettä tapahtui? Kouluun yhteyttä syntymäpäivien vietosta? Kuulostaa oudolle.
Niinpä, täysi trollihan tuo on ja sitä vielä peukutetaan.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Lapset tarvitsevat aikuisen ohjausta ja aina ei voi se oma vanhempi olla paikalla ohjaamassa. Jos ollaan yökylässä, niin silloin siellä on ne sen paikan aikuiset vastuussa. Eipä näitä tarvitse palstoilla puida, vaan siinä tilanteessa, missä asiat tapahtuvat.
Tämä palstahan on juuri asioiden puimista varten.On mielenkiintoista lukea erilaisia mielipiteitä ja kokemuksia lähes mistä hyvänsä asiasta.Palstalta voi etsiä itseään kiinnostavia aiheita.
Minulle jäi tästä asiasta käsitys, että ap on kokenut, että kyläilijä on käyttäytynyt huonosti hänen kotonaan, mutta ei ole puuttunut asiaan oikeastaan mitenkään. Sitten valittelee asiasta tänne. Tuollainenhan ei ole varsinaisesti mitään ongelmanratkaisua. Kaikki tällainen välinpitämättömyys johtaa vain siihen, että tapahtuu kaikenlaista koulukiusaamista ym, joka hiljaa hyväksytään. Pahimmassa tapauksessa voi tapahtua isoja tragedioita.
Kylläpä me ihmiset luetaan tekstiä erilailla! Olihan ap puuttunut asiaan. Halusi lisäksi näkökulmaa muilta asiaan, ehkäpä vaikka siihen, että onko muilla samanlaisista tilanteista kokemusta ja miten kukin toiminut tilanteessa. Tai miten muut näkevät tilanteen tms. Millaista puuttumisen sitten olis pitänyt olla? Täällä on puhuttu raivoamisesta yms., vaikka en itse sellaista mistään löytänyt. Ap oli rauhoitellut tilannetta, ehkä ei ole tottunut tämänkaltaiseen käytökseen? Mutta ei tässä mistään puuttumattomuudesta ollut kyse vaan mielestäni enemmän näkökulmasta tilanteeseen.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutun lapsi on ollut tällaisessa tilanteessa (tiedä vaikka olisi tää sama) Siinä kävi niin, että tämä yksi tyttö oli jatkuvasti jätetty porukan ulkopuolelle ja kun hänet sitten suvaittiin tähän parempaan porukkaan synttäreille kutsua, hän otti itseään suojellakseen ylimielisen lähestymistavan, isotteli siis. (Aika tyypillinen reaktio) Hän ei osallistunut ryhmäleikkeihin vaan tuojotteli puhelintaan. Kun häneltä kysyttiin miksi, hän vastasi esiteinin tapaan ettei tollaset häntö kiinnosta. Siitähän sitten show syntyi. Ulos synttäreiltä, kauhea haloo ja älämölö, ilmoitus kouluun. Koulussa tätä alunperinkin porukan ulkopuolelle jätettyä sitten sätittiin, hänet leimattuin häiriköksi ja kiusaajaksi ja näitten todellisten kiusaajien vanhemmat olivat niin polleena. Mitä kävi? Hän ei koskaan päässyt porukkaan enää mukaan, hän oli vetäytynyt ja yksin, mutta ainakin eyhmähenki oli hyvä 😂 Että semmoista puuttumista
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Mun tutun lapsi on ollut tällaisessa tilanteessa (tiedä vaikka olisi tää sama) Siinä kävi niin, että tämä yksi tyttö oli jatkuvasti jätetty porukan ulkopuolelle ja kun hänet sitten suvaittiin tähän parempaan porukkaan synttäreille kutsua, hän otti itseään suojellakseen ylimielisen lähestymistavan, isotteli siis. (Aika tyypillinen reaktio) Hän ei osallistunut ryhmäleikkeihin vaan tuojotteli puhelintaan. Kun häneltä kysyttiin miksi, hän vastasi esiteinin tapaan ettei tollaset häntö kiinnosta. Siitähän sitten show syntyi. Ulos synttäreiltä, kauhea haloo ja älämölö, ilmoitus kouluun. Koulussa tätä alunperinkin porukan ulkopuolelle jätettyä sitten sätittiin, hänet leimattuin häiriköksi ja kiusaajaksi ja näitten todellisten kiusaajien vanhemmat olivat niin polleena. Mitä kävi? Hän ei koskaan päässyt porukkaan enää mukaan, hän oli vetäytynyt ja yksin, mutta ainakin eyhmähenki oli hyvä 😂 Että semmoista puuttumista
Kuulostaa ihan yhtä muunnellulle totuudelle. Ja ilmoitus kouluun, kun joku on puhelimella vapaa-ajan tapahtumassa? Haloo, vähän lähdekritiikkiä näihin.
Meidän viisivuotiaalla oli samanikäinen kaveri yökylässä. Leikkivät legoilla, juttelivat samalla, lastenhuoneen ovi avoinna. Vieras kysyi: "Onks sun äiti vanha?". Meidän mukelo siihen: "Kyl se jotain sata vuotta...". Vieras: "Ainaki sata".
En neuvo ketään, mutta todella haluaisin äitinä tietää, jos oma lapseni käyttäytyisi tuolla tavalla kylässä. Ei sitä aggressiivisesti tarvitsisi ilmaista, vaan vaikka kertoa viestillä, että puhui lapsen kanssa käyttäytymisestä X, joka ei meillä ole tapana, ja että lapsi on kiva tyyppi, eikä siinä sen isompaa draamaa ollut, mutta jos kotona tulee puheeksi tms. Ja tosiaan juttelisin lapsen kanssa myös.
Ihmettelen, jos jollekulle vanhemmalle on aidosti ok, että vielä tuon ikäinen arvostelee ruokia tai heittelee palloa kiellosta huolimatta. Ihan perheen tulotasoon ja statukseen katsomatta. Omani kanssa todellakin keskustelisin ja ohjaisin myös asettumaan toisen asemaan ja miettimään, miltä oma toiminta mahtoi muista tuntua.
Vierailija kirjoitti:
Meidän viisivuotiaalla oli samanikäinen kaveri yökylässä. Leikkivät legoilla, juttelivat samalla, lastenhuoneen ovi avoinna. Vieras kysyi: "Onks sun äiti vanha?". Meidän mukelo siihen: "Kyl se jotain sata vuotta...". Vieras: "Ainaki sata".
Oletko enää päästänyt kylään?
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kylläpä me ihmiset luetaan tekstiä erilailla! Olihan ap puuttunut asiaan. Halusi lisäksi näkökulmaa muilta asiaan, ehkäpä vaikka siihen, että onko muilla samanlaisista tilanteista kokemusta ja miten kukin toiminut tilanteessa. Tai miten muut näkevät tilanteen tms. Millaista puuttumisen sitten olis pitänyt olla? Täällä on puhuttu raivoamisesta yms., vaikka en itse sellaista mistään löytänyt. Ap oli rauhoitellut tilannetta, ehkä ei ole tottunut tämänkaltaiseen käytökseen? Mutta ei tässä mistään puuttumattomuudesta ollut kyse vaan mielestäni enemmän näkökulmasta tilanteeseen.
Mä näin tän ihan vaan avautumisena, mutta okei. Mietitääs mitä se ap olisi ajatellut että me muut oltaisiin voitu sanoa, kun eri tavoin tilanteessa toimineet nyt leimattiin rajattomiksi vanhemmiksi, huonoiksi vanhemmiksi ja vanhemmiksi, jotka eivät opeta lapsilleen rajoja... Ehkä: Minä olisin puuttunut aiemmin enkä olisi loukkaantunut. Kurjaa, että sulla ei ollut kivaa eikä hän osannut käyttäytyä kuten toivoit. Eikä kun nythän mä olen huono vanhempi, voih. Millainen näkökulma nyt sit olisi ollut hyvä?
Vierailija kirjoitti:
Taitaa äitiä harmittaa, kun ”paremman väen” tyttö olikin ihan tavallinen? Äiti varmaan kovasti haluaa, että tyttären kaveripiiriin tulee ns. parempaa väkeä ja nyt kävi näin.
Meillä kävi just näin: lapsi puhui kaikesta ”äitinsä suulla”.
Meillä oli kaikki huonoa: suötiin yökyläilyjen aikana jacky-makupaloja ”liikaa sokeria”, pizzaa ”huonoa ruokaa”, puuroa ”ei maistu”, kasvisruokaa ”liian outoa” jne.
Tämä lapsi haukkui minua, lastani, jopa lemmikkejä. Samanlainen kuin äitinsä! Vertaili kaikkea ja aina. Ihan outo muksu,
Onneksi ystävyys lopahti, kun lapselleni löytyi samanhenkisiä kavereita! Ei saisi sanoa ääneen, mutta olin huojentunut. Uusien kavereiden vanhemmat ja lapset osaavat käyttäytyä paremmim.
Vierailija kirjoitti:
En neuvo ketään, mutta todella haluaisin äitinä tietää, jos oma lapseni käyttäytyisi tuolla tavalla kylässä. Ei sitä aggressiivisesti tarvitsisi ilmaista, vaan vaikka kertoa viestillä, että puhui lapsen kanssa käyttäytymisestä X, joka ei meillä ole tapana, ja että lapsi on kiva tyyppi, eikä siinä sen isompaa draamaa ollut, mutta jos kotona tulee puheeksi tms. Ja tosiaan juttelisin lapsen kanssa myös.
Ihmettelen, jos jollekulle vanhemmalle on aidosti ok, että vielä tuon ikäinen arvostelee ruokia tai heittelee palloa kiellosta huolimatta. Ihan perheen tulotasoon ja statukseen katsomatta. Omani kanssa todellakin keskustelisin ja ohjaisin myös asettumaan toisen asemaan ja miettimään, miltä oma toiminta mahtoi muista tuntua.
Ap han ei kieltänyt sitä pallon heittelyä, eiksni? Ja mun mielestä tuo ei ollut ruoan arvostelua, mitä en missään tapauksessa sallisi.
Vierailija kirjoitti:
Voi kääk :D
Vierailija kirjoitti:
Kannattaa muistaa, että jos tolle linjalle lähdetään, et voi tietää jokaista möläytystä, mitä oma kullannuppusi päästää ollessaan kylässä. Vaikka kuinka kasvattaisi, kyse on lapsista.
Ainoa tapa varmistaa, ettei lapsi sano mitään tyhmää on olla päästämättä heitä mihinkään ennen kuin ovat 18. Ja silloinkin voivat kommentoida jotain tyhmää, se on nähty näissä kyläilyketjuissa.
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Vierailija kirjoitti:
Kuulostaa ihan yhtä muunnellulle totuudelle. Ja ilmoitus kouluun, kun joku on puhelimella vapaa-ajan tapahtumassa? Haloo, vähän lähdekritiikkiä näihin.
Voi kun olisikin muunneltua totuutta.
Ja sitten ihmetellään miksi lapset kommentoivat rumasti :'D